Auto De Tesla thread

Die zijn wel wat prijziger dan de Tesla laadstation zie ik :eek:
Tesla laadstation is zonder installatie he. En die heeft ook geen ingebouwde diff dacht ik.
Geïnstalleerd zal dat volgens mij geen 500euro schelen, maar de Zappi zal je wel kunnen kiezen voor uitsluitend solarladen.
Hoe groot gaat uw PV installatie zijn?
 
Tesla laadstation is zonder installatie he. En die heeft ook geen ingebouwde diff dacht ik.
Geïnstalleerd zal dat volgens mij geen 500euro schelen, maar de Zappi zal je wel kunnen kiezen voor uitsluitend solarladen.
Hoe groot gaat uw PV installatie zijn?
Ik heb in feite ‘nood’ aan 7-8 zonnepanelen, maar ik ga er wellicht ineens 14 leggen in combinatie met 10kwh thuisbatterij.

Ik had van een firma in de buurt een offerte voor een laadpaal met installatie voor 1325 euro inclusief btw. Betrof: “Laadpaal | Solplanet SOL7.4H inclusief montage aan muur + 5 meter kabel”

Geen idee wat voor laadpaal dat is 😅
 
Ik heb in feite ‘nood’ aan 7-8 zonnepanelen, maar ik ga er wellicht ineens 14 leggen in combinatie met 10kwh thuisbatterij.

Ik had van een firma in de buurt een offerte voor een laadpaal met installatie voor 1325 euro inclusief btw. Betrof: “Laadpaal | Solplanet SOL7.4H inclusief montage aan muur + 5 meter kabel”

Geen idee wat voor laadpaal dat is 😅
Die laadpaal kan je optioneel ook op 'solar-loading' instellen. Informeer daar eens achter zou ik zo zeggen
 
Ik heb in feite ‘nood’ aan 7-8 zonnepanelen, maar ik ga er wellicht ineens 14 leggen in combinatie met 10kwh thuisbatterij.

Ik had van een firma in de buurt een offerte voor een laadpaal met installatie voor 1325 euro inclusief btw. Betrof: “Laadpaal | Solplanet SOL7.4H inclusief montage aan muur + 5 meter kabel”

Geen idee wat voor laadpaal dat is 😅
Thuisbatterijen hebben weinig nut. Komt zelfs van zonnepaneel installateurs. In de zomer kan je tot 22u verbruiken en in de winter heb je veel te weinig zon die je zogezegd als het donker is kan gebruiken.
 
Die laadpaal kan je optioneel ook op 'solar-loading' instellen. Informeer daar eens achter zou ik zo zeggen
Interessant. Ik denk wel dat die specifieke paal beperkt is tot monofase. Kans is groot dat ik nog driefase laat aanleggen.

Kun je veel verkeerd doen met het kiezen van een laadpaal?
 
Interessant. Ik denk wel dat die specifieke paal beperkt is tot monofase. Kans is groot dat ik nog driefase laat aanleggen.

Kun je veel verkeerd doen met het kiezen van een laadpaal?
Ja, je zou een driefasige laadpaal kunnen nemen.

Die gaat bij Tesla steeds minimaal aan 5 kW willen laden (dus vaarwel optimalisatie zonne-energie), 1F kan je vanaf 1.5 kW laden (maar dan wel heel traag).
Die 11 kW ga je volgens mij amper gebruiken/nodig hebben.

Het zou trouwens efficiënter zijn om 5 kW - 1fase te laden dan op 3 fasen (zijn wat tests rond gedaan).
 
Ik heb in feite ‘nood’ aan 7-8 zonnepanelen, maar ik ga er wellicht ineens 14 leggen in combinatie met 10kwh thuisbatterij.
De ratio tussen je solar vermogen en thuisbatterij is heel slecht.
Je gaat niet veel dagen hebben waar je zowel je eigen verbruik kan voldoen en je batterij volledig kan opladen met maar 14 panelen.
Indien mogelijk best een pak meer panelen leggen en mogelijks (zoals hierboven al aangehaald) gaat je batterij geen winst opleveren.
 
1 fase laden is toch traag man, ik vind 3-fasig zelfs al lang duren (4-5u)
Ik slaap meestal 8u en dan heb je nog de rest van de tijd dat je thuis zit en de auto dus stilstaat op de oprit. Als ik in die tijdspanne 50% (of 40kW in mijn geval) kan opladen, is dat meer dan genoeg voor mij.
Ik heb die 1 fase laadpaal nog nooit boven de 4kW laten uitkomen in al die tijd dat ik een EV heb.
Ik heb héél zelden 2 dagen na elkaar de volledige capaciteit van de batterij nodig. En als het dan toch zo is, ga ik wel even aan een snellader hangen mocht het nodig zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Hoelang duurt dat van 20% naar 90%?
7.4kW vs 11kW is aan 66% van de max snelheid laden he. 4-6h wordt dan 6-9h.

Ik laad enkel op de zon. Met het weer zoals nu, krijg ik maar 30-50% per dag in m'n wagen tussen 9h en 18h.
Met het slechte weer van dit weekend, ben ik op 3 dagen tijd van 24% naar 81% gegaan. Ik heb ook wel af en toe gereden tussendoor en net op de zonnigste momenten waren we weg. Maar dat boeit me niet dat die batterij niet vol is en dat het zo lang duurt. Die auto staat thuis niks te doen, dus ik kan maar evengoed solarladen i.p.v. hem op 5 uurtjes vol te pompen aan 11kW.

1 dag thuiswerk is genoeg om 1 dag kantoor te compenseren ongeveer. Ik wacht niet met laden tot die bijna leeg is. Die gaat altijd in de stekker zodra ik thuis kom, zodat die begint te laden als er zon is.
Sinds 10 maart heb ik 12kWh van het net gehaald voor mijn EV. De rest was zon.
 
Terug
Bovenaan