Auto De Tesla thread

Wat zou de reden zijn dat de Model 3 op de tweedehandsmarkt al te vinden is voor 25.000 à 30.000 euro en de Model Y eerder ~35.000? Zou dat dan puur door Highland zijn?

Ik heb wel interesse in een tweedehands Y maar dan moet de prijs nog wat dalen. Misschien wachten op de refresh zeker?
De model 3 is al veel langer op de markt dan de model Y. De eerste modellen van de model 3 hebben geen warmtepomp, garantie is verlopen, zijn ouder, ... wellicht daardoor een lagere prijs? Als je hetzelfde bouwjaar vergelijkt, zal het verschil wellicht minder groot zijn. En sowieso is de Y altijd iets duurder en populairder geweest dan de model 3.
 
Wat zou de reden zijn dat de Model 3 op de tweedehandsmarkt al te vinden is voor 25.000 à 30.000 euro en de Model Y eerder ~35.000? Zou dat dan puur door Highland zijn?

Ik heb wel interesse in een tweedehands Y maar dan moet de prijs nog wat dalen. Misschien wachten op de refresh zeker?
Een nieuwe Model 3 (RWD, zwart of wit) kost vandaag slechts €34.990 dankzij de Vlaamse EV-premie. Dan gaat er niemand €35.000 voor een tweedehands Model 3 betalen hè.

De Model Y kost nieuw minstens €43.980 (RWD, wit). Dan is een jonge tweedehands Model Y voor €35.000 wél een goede deal, als je de grotere kofferruimte nodig hebt.

Algemeen geldt in de micro-economie dat de bereidheid tot betalen voor een "deal" (product, dienst, ...) afhankelijk is van het beste alternatief. Stel u dus de vraag: wat is het beste alternatief voor iemand die een jonge tweedehands Tesla Model 3 wil kopen? Als een nieuwe Tesla Model 3 plots goedkoper wordt, dan worden tweedehandsauto's waarvoor die Model 3 een alternatief is ook goedkoper.
 
Een nieuwe Model 3 (RWD, zwart of wit) kost vandaag slechts €34.990 dankzij de Vlaamse EV-premie. Dan gaat er niemand €35.000 voor een tweedehands Model 3 betalen hè.

De Model Y kost nieuw minstens €43.980 (RWD, wit). Dan is een jonge tweedehands Model Y voor €35.000 wél een goede deal, als je de grotere kofferruimte nodig hebt.

Algemeen geldt in de micro-economie dat de bereidheid tot betalen voor een "deal" (product, dienst, ...) afhankelijk is van het beste alternatief. Stel u dus de vraag: wat is het beste alternatief voor iemand die een jonge tweedehands Tesla Model 3 wil kopen? Als een nieuwe Tesla Model 3 plots goedkoper wordt, dan worden tweedehandsauto's waarvoor die Model 3 een alternatief is ook goedkoper.
Een nieuwe model 3 kost net geen 46k, maar er zijn geregeld koopjes te doen met stockwagens zodat ze net binnen de range van de premie vallen klinkt al helemaal anders. Andere merken geven ook kortingen maar die komen niet op de website en beinvloeden de prijs van 2dehands minder.
 

En dat allemaal voor ocharme 1 slecht kwartaal
Die Musk is gewoon gek

Tesla staat bekend als een bedrijf waar topmanagers doorgaans niet lang werken: de werkdruk is extreem hoog en Elon Musk zou bijzonder veeleisend zijn.”

In het artikel vermelden ze ook dat als het slecht blijft gaan, Model 2 wordt uitgesteld of er nooit komt. Ik had het hier al gezegd, maar ik zie die Model 3 nog serieus zakken in prijs.

Voor Musk zijn de cijfers het belangrijkste. Weinig long term vision & zeer impulsief.
 
Als iedere CEO 10.000 mensen ontslaat na een eerste slecht kwartaal, dan gaan we nog mooie tijden tegemoet 👍
Ik denk niet dat Tesla de enige is. Als je ziet naar Audi bv. En zo zullen er nog volgen. Dat gezegd zijnde ben ik heel tevreden van de Model 3 highland, rijdt enorm zacht, goede uitrusting, zuinig en goede audio. Komende van een 2.0 diesel van 15j oud een hele upgrade. Als je ziet wat je krijgt voor je geld is er geen twijfel aan en zou ik hem direct opnieuw kopen.
 
Electrek heeft meer details en blijkbaar zijn ook mensen ontslagen die aan model 2 moesten werken, anderen moeten switchen naar de robotaxi.

Dan zal die model 2 er niet komen vrees ik.
Uiteindelijk verklaart dit veel:
- de zelfstandigen hebben hun keuze reeds gemaakt
- indien je een tesla hebt gekocht, ga je na de leasing periode eens gaan voor een andere wagen (anders wordt het saai)
- met amper 2 modellen gaan ze niet ver komen, andere merken blijven nieuwe modellen uitbrengen
- dure EV worden voor zelfstandigen betaalbaar waardoor je als 2e EV beter kan gaan voor een goede tweedehands EV (die oorspronkelijk duur was)
- ik heb nog geen énkele reclame gezien op televisie voor Tesla, terwijl andere merken dat wel doen

Ze hebben basically 2 modellen (3 en Y) wat na 10 jaar te saai wordt voor iedereen. De concurrenten zullen hen denk ik inhalen met nieuwe modellen & features. En laat ons eerlijk wezen, als de achteruitrijcamera en de richtingaanwijzers worden verwijderd, waar gaat dat dan eindigen? Heel veel mensen willen gewoon een mooi interieur, en geen lege plaat.

Aan de andere (positieve) kant, versta ik ook niet waarom 1 slecht kwartaal tot 10% ontslagen moet leiden. Dat is echt drastisch. Ofwel weten ze intern veel meer natuurlijk.
 
Dan zal die model 2 er niet komen vrees ik.
Uiteindelijk verklaart dit veel:
- de zelfstandigen hebben hun keuze reeds gemaakt
- indien je een tesla hebt gekocht, ga je na de leasing periode eens gaan voor een andere wagen (anders wordt het saai)
- met amper 2 modellen gaan ze niet ver komen, andere merken blijven nieuwe modellen uitbrengen
- dure EV worden voor zelfstandigen betaalbaar waardoor je als 2e EV beter kan gaan voor een goede tweedehands EV (die oorspronkelijk duur was)
- ik heb nog geen énkele reclame gezien op televisie voor Tesla, terwijl andere merken dat wel doen

Ze hebben basically 2 modellen (3 en Y) wat na 10 jaar te saai wordt voor iedereen. De concurrenten zullen hen denk ik inhalen met nieuwe modellen & features. En laat ons eerlijk wezen, als de achteruitrijcamera en de richtingaanwijzers worden verwijderd, waar gaat dat dan eindigen? Heel veel mensen willen gewoon een mooi interieur, en geen lege plaat.

Aan de andere (positieve) kant, versta ik ook niet waarom 1 slecht kwartaal tot 10% ontslagen moet leiden. Dat is echt drastisch. Ofwel weten ze intern veel meer natuurlijk.
De 3 is sinds 2019 in Europa en de Y zijn 2021. Dus we praten over 5 jaar en 3 jaar ipv 10 jaar
 
Dan zal die model 2 er niet komen vrees ik.
Uiteindelijk verklaart dit veel:
- de zelfstandigen hebben hun keuze reeds gemaakt
- indien je een tesla hebt gekocht, ga je na de leasing periode eens gaan voor een andere wagen (anders wordt het saai)
- met amper 2 modellen gaan ze niet ver komen, andere merken blijven nieuwe modellen uitbrengen
- dure EV worden voor zelfstandigen betaalbaar waardoor je als 2e EV beter kan gaan voor een goede tweedehands EV (die oorspronkelijk duur was)
- ik heb nog geen énkele reclame gezien op televisie voor Tesla, terwijl andere merken dat wel doen

Ze hebben basically 2 modellen (3 en Y) wat na 10 jaar te saai wordt voor iedereen. De concurrenten zullen hen denk ik inhalen met nieuwe modellen & features. En laat ons eerlijk wezen, als de achteruitrijcamera en de richtingaanwijzers worden verwijderd, waar gaat dat dan eindigen? Heel veel mensen willen gewoon een mooi interieur, en geen lege plaat.

Aan de andere (positieve) kant, versta ik ook niet waarom 1 slecht kwartaal tot 10% ontslagen moet leiden. Dat is echt drastisch. Ofwel weten ze intern veel meer natuurlijk.
De achteruitrij camera is helemaal niet verwijderd he. Daar is 0,0 aan veranderd.
Je vergeet dat er het laatste jaar zoveel mensen voor Tesla gekozen omdat er voor die prijs niet meer auto te vinden is bij andere fabrikanten.
Ik wou graag een BMW i4, maar heb een model 3 gekocht omdat die 30k goedkoper was. Als dat over 5 jaar nog steeds zo is, koop ik terug een Tesla want zo slecht is die auto niet. Het is geen BMW, maar voor 30k verschil zit ik daar niet mee in.
 
Binnenkort voorloopt mijn Premium Connectivity.
Is het de moeite om dit opnieuw te nemen? Alles buiten de Live verkeersinformatie gebruik ik ( momenteel niet ). Maar ik vind het persoonlijk nogal prijzig om de Sentry mode te nemen bv. Spotify verbind ik wel via mijn smartphone, alle andere apps zijn voor ons zoontje, maar dat kan via de ipad ook.
Sentry mode zou ik gebruiken op verlof, maar dat is ook het enige.

De live verkeersinformatie lijkt me super handig want ik gebruikte dat via mijn smartphone in onze andere auto ook (google maps).
Nu heb ik wel de indruk dat hij de tijd niet herberekend bij veel verkeer.
Lees: afstand a naar b = x minuten. Bij veel verkeer blijft het x minute en niet de gecorrigeerde tijd inclusief de file.
Of heb ik da nu helemaal mis gezien?
 
Binnenkort voorloopt mijn Premium Connectivity.
Is het de moeite om dit opnieuw te nemen? Alles buiten de Live verkeersinformatie gebruik ik ( momenteel niet ). Maar ik vind het persoonlijk nogal prijzig om de Sentry mode te nemen bv. Spotify verbind ik wel via mijn smartphone, alle andere apps zijn voor ons zoontje, maar dat kan via de ipad ook.
Sentry mode zou ik gebruiken op verlof, maar dat is ook het enige.

De live verkeersinformatie lijkt me super handig want ik gebruikte dat via mijn smartphone in onze andere auto ook (google maps).
Nu heb ik wel de indruk dat hij de tijd niet herberekend bij veel verkeer.
Lees: afstand a naar b = x minuten. Bij veel verkeer blijft het x minute en niet de gecorrigeerde tijd inclusief de file.
Of heb ik da nu helemaal mis gezien?
Die live verkeersinformatie heb je ook zonder premium, maar dan zie je het niet visueel. Het wordt wel meegenomen in de berekening van navigatie.
Sentry mode is ook zonder premium, enkel kan je niet remote de camera’s bekijken dan.
 
Binnenkort voorloopt mijn Premium Connectivity.
Is het de moeite om dit opnieuw te nemen? Alles buiten de Live verkeersinformatie gebruik ik ( momenteel niet ). Maar ik vind het persoonlijk nogal prijzig om de Sentry mode te nemen bv. Spotify verbind ik wel via mijn smartphone, alle andere apps zijn voor ons zoontje, maar dat kan via de ipad ook.
Sentry mode zou ik gebruiken op verlof, maar dat is ook het enige.

De live verkeersinformatie lijkt me super handig want ik gebruikte dat via mijn smartphone in onze andere auto ook (google maps).
Nu heb ik wel de indruk dat hij de tijd niet herberekend bij veel verkeer.
Lees: afstand a naar b = x minuten. Bij veel verkeer blijft het x minute en niet de gecorrigeerde tijd inclusief de file.
Of heb ik da nu helemaal mis gezien?
Je blijft verkeersinformatie hebben zoals Nineshots aangeeft, alleen zie je het niet live op de kaart. Hij herberekend wel, maar in jouw instellingen kun je aangeven vanaf wanneer hij moet herberekenen. Standaard staat dat op 15 minuten geloof ik. Dat wil zeggen dat hij pas een andere route gaat nemen als de andere 15min sneller zou zijn dan de huidige route. Als je die timer verlaagd, zal hij sneller gaan herrekenen indien je dat wil.

Sentry mode blijft ook werken zonder premium connectivity. Het enige wat je niet kan doen is de camera's live bekijken van uit de app. Persoonlijk doe ik dat nooit, maar ik woon ook in een rustige buurt.

Ik heb wel premium connectivity genomen omdat ik het gewoon handig vind voor Spotify in de wagen te luisteren zonder mijn gsm te moeten manipuleren en omdat als we ergens in de auto moeten wachten, de zoon graag naar Disney+ kijkt. Dat lukt allemaal met een hotspot op zich, maar 't is net iets comfortabeler.
Maar ik zou zeggen, rij een paar dagen rond zonder premium connectivty en als je het gevoel hebt niks te missen, neem het niet. Mis je het, dan kun je het terug activeren. Of je activeert het enkel als je op vakantie gaat bijvoorbeeld.
 
Wat voor tips zoek je? Je route al een gesimuleerd met ARBP en enkel Tesla superchargers als voorkeur ingegeven?

Zoek eigenlijk een goed hotel met laders :p

Madam gaat eerst naar Moviepark in Duitsland en van daar naar Phantasialand en van daar dan terug naar huis, dus ideaal zou zijn in de buurt van Phantasialand een hotel met laders :p

Moet zelf nog eens deftig uitzoeken, maar dacht mss heeft er hier iemand wel een tipje
 
Terug
Bovenaan