Auto De Tesla thread

Dit weekend met een Tesla Y gereden als testwagen ( de long range editie ) en amai - eens plankgas gereden, een achtbaan is er niks tegen :)

Ligt het aan mij of is de Tesla Y prijs kwaliteit gewoon best beschikbare elektrische wagen op dit moment? Voor 45 000 euro vind ik niks dat nog maar in de buurt komt qua opties en bereik...L
Prijs/kwaliteit is per definitie subjectief, dat kan best voor jou het geval zijn, en voor iemand anders dan weer helemaal niet
 
Dit weekend met een Tesla Y gereden als testwagen ( de long range editie ) en amai - eens plankgas gereden, een achtbaan is er niks tegen :)

Ligt het aan mij of is de Tesla Y prijs kwaliteit gewoon best beschikbare elektrische wagen op dit moment? Voor 45 000 euro vind ik niks dat nog maar in de buurt komt qua opties en bereik...L
model 3 is <40k en heb je dan als particulier dan ook nog eens de vlaamse premie.

In de markt van de crossbacks of semi suv's is het 1 van de betere. Al was die in februari wel nog <40k ,hopelijk komt dat terug ;p.
De ID4, kia EV6, hyundai Ioniq 5 zijn duurder tot een pak duurder.
De Renault scenic e-tech zou nog een optie zijn, maar daar is de prijszetting ook al serieus veranderd tov begin dit jaar. Al lijkt het wel dat je voor ongeveer dezelfde 46k een serieus uitgeruste wagen hebt. Het blijft spijtig dat dit niet <40k is.

Hyundai Kona en Kia Soul zijn mijn ding niet, maar zijn van prijs ook nog een optie. Al denk ik dan wel dat de Renault een betere optie is.
 
16kWh haal ik zelfs nog niet in zone 50 :laugh:

120 op snelweg is 22 kWh per honderd, zonder airco of heating, met is het 24.
Stevig verbruik dan :D Mijn alltime gemiddeld verbruik staat op 14.5kWh/100km en het grootste deel zijn winter kilometers gezien ik de auto pas sinds augustus heb.
1x per week moet ik 20km rijden over 50/70 wegen. Vorige week zat ik aan 11.3kWh/100km op die rit.
Deze winter bij 2°C naar Limburg gereden. 172km met een gemiddeld verbruik van 16.2kWh/100km. Ik had de auto wel een half uurke laten preheaten voor vertrek. Maar boven de 18.5kWh/100km heb ik nog nooit gezien volgens mij. Tenzij op een kort ritje van 2 minuten bij -5°C.
Dit weekend met een Tesla Y gereden als testwagen ( de long range editie ) en amai - eens plankgas gereden, een achtbaan is er niks tegen :)

Ligt het aan mij of is de Tesla Y prijs kwaliteit gewoon best beschikbare elektrische wagen op dit moment? Voor 45 000 euro vind ik niks dat nog maar in de buurt komt qua opties en bereik...L
Das een beetje de reden waarom ik mijn Model 3 heb gekocht deze zomer. Bij andere merken kwam ik een stuk duurder voor iets vergelijkbaar met dezelfde opties. Doordat die zo zuinig is, kom ik met mijn 60kWh batterij ongeveer even ver als een ander merk met 75/80kWh batterij.
 
Stevig verbruik dan :D Mijn alltime gemiddeld verbruik staat op 14.5kWh/100km en het grootste deel zijn winter kilometers gezien ik de auto pas sinds augustus heb.
1x per week moet ik 20km rijden over 50/70 wegen. Vorige week zat ik aan 11.3kWh/100km op die rit.
Deze winter bij 2°C naar Limburg gereden. 172km met een gemiddeld verbruik van 16.2kWh/100km. Ik had de auto wel een half uurke laten preheaten voor vertrek. Maar boven de 18.5kWh/100km heb ik nog nooit gezien volgens mij. Tenzij op een kort ritje van 2 minuten bij -5°C.

Das een beetje de reden waarom ik mijn Model 3 heb gekocht deze zomer. Bij andere merken kwam ik een stuk duurder voor iets vergelijkbaar met dezelfde opties. Doordat die zo zuinig is, kom ik met mijn 60kWh batterij ongeveer even ver als een ander merk met 75/80kWh batterij.

All time gemiddeld inclusief file en stadsverkeer staat bij mij nu op 19,8. Qua efficientie is er weinig dat aan Tesla kan tippen.
 
All time gemiddeld inclusief file en stadsverkeer staat bij mij nu op 19,8. Qua efficientie is er weinig dat aan Tesla kan tippen.
Dat zal dan nog wel wat zakken deze zomer vermoed ik. Dan is dat toch zo slecht niet?
Ik vermoed dat mijn Model 3 RWD wel de efficienste is van alle Tesla auto's ivm de lage drag coefficient, single motor en daarbij een vrij laag gewicht. De dual motors verbruiken meer en de Model Y zal ook meer verbruiken doordat die meer wind vangt.
 
Dat zal dan nog wel wat zakken deze zomer vermoed ik. Dan is dat toch zo slecht niet?
Ik vermoed dat mijn Model 3 RWD wel de efficienste is van alle Tesla auto's ivm de lage drag coefficient, single motor en daarbij een vrij laag gewicht. De dual motors verbruiken meer en de Model Y zal ook meer verbruiken doordat die meer wind vangt.

Ok, maar dan nog, 11.3kWh zoals jij gehaald hebt haal ik zelfs niet in een zone 30 :laugh:
 
Ik verschiet wel van dat verbruik, ik dacht dat het bij Kia ook wel goed zat. Maar meer dan 200Wh/km aan 120 vind ik wel erg veel voor zo’n type auto.
 
Ik verschiet wel van dat verbruik, ik dacht dat het bij Kia ook wel goed zat. Maar meer dan 200Wh/km aan 120 vind ik wel erg veel voor zo’n type auto.

AWD hé, en ik kan monitoren in mijn centraal scherm wanneer de voorwielen aangedreven worden en wanneer de achterwielen.

Ik zou vermoeden dat zo een auto default RWD ingesteld staat en pas AWD gaat als de weersomstandigheden slecht zijn of als het totale systeemvermogen nodig zou zijn. Maar niks is minder waar, je ziet hem bij gewoon cruisen soms alleen rwd geven en soms komen er 2 à 3 streepkes vermogen op de voorwielen. Is quasi een permanente AWD als ik het zo bekijk.
 
AWD hé, en ik kan monitoren in mijn centraal scherm wanneer de voorwielen aangedreven worden en wanneer de achterwielen.

Ik zou vermoeden dat zo een auto default RWD ingesteld staat en pas AWD gaat als de weersomstandigheden slecht zijn of als het totale systeemvermogen nodig zou zijn. Maar niks is minder waar, je ziet hem bij gewoon cruisen soms alleen rwd geven en soms komen er 2 à 3 streepkes vermogen op de voorwielen. Is quasi een permanente AWD als ik het zo bekijk.
Ik heb de model 3 AWD en voor +200Wh/km verbruik te hebben mag ik toch wel al redelijk zot doen. Maar daarvan weet ik niet wanneer de voorwielen aangedreven worden.
 
Laatst bewerkt:
AWD hé, en ik kan monitoren in mijn centraal scherm wanneer de voorwielen aangedreven worden en wanneer de achterwielen.

Ik zou vermoeden dat zo een auto default RWD ingesteld staat en pas AWD gaat als de weersomstandigheden slecht zijn of als het totale systeemvermogen nodig zou zijn. Maar niks is minder waar, je ziet hem bij gewoon cruisen soms alleen rwd geven en soms komen er 2 à 3 streepkes vermogen op de voorwielen. Is quasi een permanente AWD als ik het zo bekijk.
In ecomodus is het een rwd geloof ik, dan ontkoppelt de voorste motor volledig dacht ik
 
Nu beeld ik mij in dat ge in uw garage achter uw stuur zit en "vroem vroem vroem" zegt.

Da's trouwens wel nog zuiniger dan eco modus.

giphy-downsized-large.gif
 
Vraagje, voor ik mijn MYLR in ontvangst mag nemen. :) Kan je bij Tesla navigatie ook voorkeurnetwerk van chargers instellen?
Ik laad via het werk bv bij een specifiek netwerk dat niet Tesla is.

Indien dit niet het geval is, hoe kan je dan je batterij voorverwarmen als je naar een andere netwerk charger onderweg bent? Hoe weet je Tesla dat dan?
 
Vraagje, voor ik mijn MYLR in ontvangst mag nemen. :) Kan je bij Tesla navigatie ook voorkeurnetwerk van chargers instellen?
Ik laad via het werk bv bij een specifiek netwerk dat niet Tesla is.

Indien dit niet het geval is, hoe kan je dan je batterij voorverwarmen als je naar een andere netwerk charger onderweg bent? Hoe weet je Tesla dat dan?
De navigatie geeft ook chargers van andere netwerken aan. Nog niet geprobeerd of hij dan ook al begint voor te warmen. Moest dat niet gaan, naar een supercharger navigeren, dan begint hij voor te warmen (en dan dus naar de andere charger rijden).
 
Sinds vandaag (?) is er een Model Y Long Range RWD. Bereik ongeveer 600km. Als die een maand eerder op de markt was geweest dan had ik die besteld ipv de AWD versie
Screenshot 2024-04-11 at 12.16.57.png
 
Tuurlijk is er altijd iets :)
Maar ik had genoeg gehad met deze specs ipv de meer performantie die ik nu heb (die ik toch niet gebruik aangezien de auto steeds op Chill mode staat). En aangezien het een leasingwagen is gaat het voor mij niet over de prijs op zich maar wel over de specs
 
Wat zou de reden zijn dat de Model 3 op de tweedehandsmarkt al te vinden is voor 25.000 à 30.000 euro en de Model Y eerder ~35.000? Zou dat dan puur door Highland zijn?

Ik heb wel interesse in een tweedehands Y maar dan moet de prijs nog wat dalen. Misschien wachten op de refresh zeker?
 
Terug
Bovenaan