Auto De Tesla thread

Mercedes mag dan wel level 3 self driving hebben, maar hun systeem werkt enkel met daglicht tot max 60km/h. Daarmee kan ik een brood gaan halen, maar voor eender welke andere rit is dat systeem nutteloos.

Alleen maar omdat UN regulation 157 de limiet voor level 3 op 60 km/u gezet had. Die regel is sinds kort aangepast.

Zowel Mercedes als BMW testen hetzelfde L3 systeem sinds de toelating met snelwegsnelheden.

Tesla had daar geen last van wegens geen L3, net zoals autopilot bij alle andere merken.
 
Hoe accuraat zijn die delivery estimates van Tesla? Model Y LR door werkgever gisteren besteld en zou tussen 3-11 april moeten geleverd worden? Lijkt mij enorm snel.
 
Hoe accuraat zijn die delivery estimates van Tesla? Model Y LR door werkgever gisteren besteld en zou tussen 3-11 april moeten geleverd worden? Lijkt mij enorm snel.
Hier zelfde. Begin deze week MYLR besteld. Volgende week op de oprit. Werd ook zo bevestigd door Tesla.
Eigenlijk is het vooral wachten op boorddocumenten en nummerplaat :p
 
Ik moest gisteren in NL even snelladen. Privé laden in het buitenland wordt niet vergoed door de werkgever dus ik kijk toch snel even naar de tarieven: Tesla 0,30 €/kWh, Fastned 0,69 €/kWh. Maf wat een verschil, nog steeds.

Het blijft dan ook apart aanvoelen dat ik dan voor professionele verplaatsingen altijd bij niet-Tesla superchargers ga omdat ze niet meer willen dat ik Tesla-facturen via onkosten ingeef :unsure:
 
Ik moest gisteren in NL even snelladen. Privé laden in het buitenland wordt niet vergoed door de werkgever dus ik kijk toch snel even naar de tarieven: Tesla 0,30 €/kWh, Fastned 0,69 €/kWh. Maf wat een verschil, nog steeds.

Het blijft dan ook apart aanvoelen dat ik dan voor professionele verplaatsingen altijd bij niet-Tesla superchargers ga omdat ze niet meer willen dat ik Tesla-facturen via onkosten ingeef :unsure:
Inderdaad. En Fastned is recent nog 10cent gezakt in prijs. Daarvoor was het 79cent/kWh.
Ik geef alles binnen via onkostennota's wat niet met de laadkaart kan, maar eigenlijk vragen ze mij zoveel mogelijk thuis en bij Tesla te laden 😅
 
Ik moest gisteren in NL even snelladen. Privé laden in het buitenland wordt niet vergoed door de werkgever dus ik kijk toch snel even naar de tarieven: Tesla 0,30 €/kWh, Fastned 0,69 €/kWh. Maf wat een verschil, nog steeds.

Zijn die prijzen op elke locatie hetzelfde? Ik zou namelijk denken dat dit komt doordat de infrastructuur op die locatie van tesla al grotendeels terugverdiend is. Terwijl die van fastned die kosten nu nog moeten terugverdienen.
 
Zijn die prijzen op elke locatie hetzelfde? Ik zou namelijk denken dat dit komt doordat de infrastructuur op die locatie van tesla al grotendeels terugverdiend is. Terwijl die van fastned die kosten nu nog moeten terugverdienen.
de Tesla supercharger prijzen variëren niet alleen qua locatie, maar ook qua tijdstip van de dag, kijk maar eens in de app.
 
Zijn die prijzen op elke locatie hetzelfde? Ik zou namelijk denken dat dit komt doordat de infrastructuur op die locatie van tesla al grotendeels terugverdiend is. Terwijl die van fastned die kosten nu nog moeten terugverdienen.
Ze zijn overal laag, maar niet hetzelfde. Ook is België iets duurder dan Nederland bijvoorbeeld.
Als de energieprijzen stijgen, dan stijgt de prijs aan Super charger ook een beetje. En Tesla werkt met piek en dal tarief. Tussen 16h en 20h is het piektarief en betaal je 4cent/kWh meer. Wat nog steeds weinig is in vergelijking met andere aanbieders.

Ik denk vooral de Tesla hun prijzen zo laag houdt omdat hun verkoop te pushen. Als je een betrouwbaar netwerk heb in heel Europa aan lage prijzen voor Tesla eigenaren, dan gaan mensen wellicht sneller voor die auto kiezen. Ik hoor dat toch vaak als argument van vrienden en ook online. Sinds kort kan je als niet Tesla eigenaar daar ook laden aan een hoger tarief of je betaalt 13euro/maand en geniet ook van de scherpe prijzen. Eigenlijk ideaal voor wie op vakantie gaat met een niet-Tesla wagen. Neem dat abbonement voor 1 maand en je kan goedkoop naar Italië of Zuid Frankrijk rijden.
 
Ze zijn overal laag, maar niet hetzelfde. Ook is België iets duurder dan Nederland bijvoorbeeld.
Als de energieprijzen stijgen, dan stijgt de prijs aan Super charger ook een beetje. En Tesla werkt met piek en dal tarief. Tussen 16h en 20h is het piektarief en betaal je 4cent/kWh meer. Wat nog steeds weinig is in vergelijking met andere aanbieders.

Ik denk vooral de Tesla hun prijzen zo laag houdt omdat hun verkoop te pushen. Als je een betrouwbaar netwerk heb in heel Europa aan lage prijzen voor Tesla eigenaren, dan gaan mensen wellicht sneller voor die auto kiezen. Ik hoor dat toch vaak als argument van vrienden en ook online. Sinds kort kan je als niet Tesla eigenaar daar ook laden aan een hoger tarief of je betaalt 13euro/maand en geniet ook van de scherpe prijzen. Eigenlijk ideaal voor wie op vakantie gaat met een niet-Tesla wagen. Neem dat abbonement voor 1 maand en je kan goedkoop naar Italië of Zuid Frankrijk rijden.

Ideaal voor reis ja.
Als ik uitreken wat ik ga uitgeven aan stroom via de andere netwerken aan hun 80cent of meer per kwh om deze zomer op reis te gaan dan gaan we bijna 400 euro stroom verbruiken. Met de benzinewagen zijn we max 250 euro kwijt en hoeven we minder vaak te stoppen. Keuze is snel gemaakt dan.
 
Als ik uitreken wat ik ga uitgeven aan stroom via de andere netwerken aan hun 80cent of meer per kwh om deze zomer op reis te gaan dan gaan we bijna 400 euro stroom verbruiken. Met de benzinewagen zijn we max 250 euro kwijt en hoeven we minder vaak te stoppen. Keuze is snel gemaakt dan.
In Frankrijk zie ik prijzen van 0.29-0.32euro/kWh. Op de snelweg zit ik rond de 16kWh/100km als ik non-stop 120km/h kan blijven rijden.
Om 100km te bollen maakt dat dus 4,8euro, das toch wel minder dan de helft als mijn vorige brandstof wagen.

Als ge 13euro betaald, kun je 30 dagen lang met uw Kia voor die prijs laden. Lijkt me straf dat uw auto zoveel verbruikt dat brandstofrijden goedkoper wordt? En met de laadcurve van uw wagen, lijkt het voordeel van brandstof vs elektrisch niet zoveel groter?
 
In Frankrijk zie ik prijzen van 0.29-0.32euro/kWh. Op de snelweg zit ik rond de 16kWh/100km als ik non-stop 120km/h kan blijven rijden.
Om 100km te bollen maakt dat dus 4,8euro, das toch wel minder dan de helft als mijn vorige brandstof wagen.

Als ge 13euro betaald, kun je 30 dagen lang met uw Kia voor die prijs laden. Lijkt me straf dat uw auto zoveel verbruikt dat brandstofrijden goedkoper wordt? En met de laadcurve van uw wagen, lijkt het voordeel van brandstof vs elektrisch niet zoveel groter?
16kWh haal ik zelfs nog niet in zone 50 :laugh:

120 op snelweg is 22 kWh per honderd, zonder airco of heating, met is het 24.

Aan tesla tarieven is dat idd maar 132 euro stroom voor mijn ganse trip en is dus voordeliger dan benzine. Het zijn de andere netwerken die het duur maken.

Onlangs in Duitsland langs de snelweg geladen. 95 cent betaald per kWh.
 
Kan ik bij Tesla ook mijn laadcurve halen? Ik hoor vaak dat die laders maar 150kW leveren.
 
De Tesla Superchargers zijn goedkoper dan andere snellaadstations omdat hun verdienmodel anders werkt. Ze worden/werden geplaatst om de verkoop van Tesla's aan te zwengelen en om hun merk waardevoller te maken (~ marketing budget), niet om per se veel geld aan de verkoop van elektriciteit te verdienen. Bij Fastned & co is elektriciteit verkopen de enige activiteit, en moet daar dus ook de winst vandaan komen.

Als Tesla break-even draait op de verkoop van elektriciteit is het allang goed. En liefst komen er zo véél mogelijk mensen, ook met andere EV's, bij hen laden, zodat ze het merk "Tesla" mentaal verbinden aan kwaliteit op gebied van laden, batterijen, elektrische aandrijflijnen, ... . Vandaar dat ze via hun tarifering ook proberen te vermijden dat er laadfiles ontstaan. "Tesla" = zorgeloos elektrisch rijden.
 
Kan ik bij Tesla ook mijn laadcurve halen? Ik hoor vaak dat die laders maar 150kW leveren.

V2 superchargers zijn max 150kW en worden gedeeld met de auto naast je. Dus best maar 1 auto per stall.
V3 en V4 super chargers zijn 250kW en daar deel je niet met degene naast je.

Hier kan je zien welke versie het is: https://supercharge.info/map

Best eerst testen. De superchargers zijn 400V chargers, andere merken zoals Fastned en Ionity zijn 800V chargers.

Omdat je KIA ook 800V is, kan het zijn dat hij niet optimaal kan laden aan het tragere 400V.

 
Laatst bewerkt:
zodat ze het merk "Tesla" mentaal verbinden aan kwaliteit op gebied van laden, batterijen, elektrische aandrijflijnen, ...
Dan moeten ze dringend de markt beginnen opvolgen door hun netwerk op 800V te krijgen wat bij de andere laadaanbieders al het geval is. De batterijen van Tesla zijn ook vooral ingekochte batterijen van CATL en andere leveranciers zoals de meeste automerken doen.

Ik zeg niet dat Tesla slecht is, maar er is niet veel voorsprong in kwaliteit meer te vinden. Tesla probeert een volumemerk te zijn ipv een merk dat echt het verschil maakt. Niks mis mee en een bewuste keuze.
 
120 op snelweg is 22 kWh per honderd, zonder airco of heating, met is het 24.

Amai
Ik rij meestal 140 en als ik de hele baan aan 140 kan rijden dan zit ik op 22kWh.
Ook eens 120 gereden omdat ik nieveel % marge had om thuis te geraken en dan zit je op 17kWh

Kennss met Y performance ook vooral stadsverkeer die zit op 15kWh
 
Dit weekend met een Tesla Y gereden als testwagen ( de long range editie ) en amai - eens plankgas gereden, een achtbaan is er niks tegen :)

Ligt het aan mij of is de Tesla Y prijs kwaliteit gewoon best beschikbare elektrische wagen op dit moment? Voor 45 000 euro vind ik niks dat nog maar in de buurt komt qua opties en bereik...L
 
Terug
Bovenaan