De Slimste Mens Ter Wereld 2023

Nee he: als Fien gewacht had tot ze nog maar 19 seconden boven Maureen zat voordat ze het vijfde antwoord zei (dat duidelijk klaar zat), dan kwam Maureen nie meer aan de beurt, want de antwoorden waren op én mocht Fien aan de laatste vraag starten, want ze had stond nu 1 seconde lager dan Maureen.

Tactisch niet goed gespeeld. Jammer want ik was wel fan van Fien (en Jacotte) ;-)
Klopt. Je hebt gelijk :) Dat had inderdaad nog een mogelijkheid geweest.

Maar het lijkt me logisch dat de meesten daar niet aan denken, en al zeker niet in die stressy situatie op dat moment. Het is weinigen gegeven.

Nochtans dé manier om onder de kutsituatie uit te komen die je voorhebt als jij dik onder de 100 zit en de tegenstander net erboven.
Paar dagen geleden quasi exact dezelfde situatie denk ik, maar toen kwam het nog goed voor de speler die de 5 antwoorden gaf, want de tegenstander wist quasi niks van de laatste vraag.

Tom Waes heeft dat ooit wel perfect gedaan overigens dus er zijn er die het wel doorhebben, Fien had idd dat laatste antwoord niet moeten geven en gewoon vlak onder Maureen moeten gaan.
Dat vraagt wel wat zelfbeheersing om niet gewoon de juiste antwoorden eruit te floepen é. Ik denk dat ze daar op die moment gewoon niet aan gedacht had.

Tom Waes heeft dat ooit wel perfect gedaan overigens dus er zijn er die het wel doorhebben, Fien had idd dat laatste antwoord niet moeten geven en gewoon vlak onder Maureen moeten gaan.
Ah nee he, dan kwam Maureen nog aan de beurt en kon ze op haar beurt laten zakken (of het antwoord geven)

Ah nee he, dan kwam Maureen nog aan de beurt en kon ze op haar beurt laten zakken (of het antwoord geven)
Neen Fien kwam laatste aan de beurt toen ze Zundays zei ze had dat antwoord niet moeten geven gewoon en wachten op de volgende vraag. Die was dan begonnen met Fien op 130 seconden en Maureen op 140 seconden. Laat ons er vanuit gaan dat de kans toch groot is dat je minstens drie antwoorden weet had Fien op 100 + gestaan na de volgende vraag en Maureen op minder dan 80 (in t slechtste geval Fien op pakweg 90-80 seconden en dan had Maureen nog altijd een sterke laatste vraag moeten spelen). Doordat Fien echter Zundays zegt zakt Maureen naar 120, Fien op 130 dus Maureen mag beginnen en geeft Fien de genadeslag met Duitse steden.

Of korter: Fien had Zundays niet mogen zeggen, dan had zij kunnen beginnen aan de volgende vraag met 130 seconden ipv Maureen nu met 120 seconden.

Ik kan me niet herinneren ooit al iemand tactisch te gaan zien spelen/rekenen wanneer ze nog boven de 100 seconden stonden. Heb me wel al vaak afgevraagd wat op dat moment de optimale strategie is, want inderdaad, eens onder de 100 ben je serieus in het voordeel als je als 2de aan de beurt komt (tenzij de andere natuurlijk ineens alle antwoorden kent).

Ik heb ook de indruk dat ze elkaars seconden niet in het oog houden. Tactisch lijkt het me beter nooit als 2de aanvullend te antwoorden als er nog maar 2 antwoorden te zoeken zijn en je staat op zo'n 10sec onder je tegenstander (of 5sec erboven - laat je dan even zakken). Dan lijkt me het beter als eerste bij de volgende vraag te beginnen en het gat weer zo groot mogelijk te maken.

Eens onder de 200sec moet ge toch tactischer beginnen denken.

Het probleem ligt ook gewoon aan het programma. Wat voor een kindervragen zijn het ook. Vroeger was kennis doorslaggevender.

Het niveau van de vragen zit inderdaad wel op een dieptepunt. Je ziet ook veel vragen waar het meer over het mopje van de vraag gaat dan over kennis van de vraag. Bvb in de puzzelronde zie je nu vaak dat de 3 oplossingen samen een woordgrapje vormen (bvb PIM, PAM, PET). Vaak moet je ook het verband zelfs niet eens meer zoeken omdat het obvious antwoord al uit 1 tip te halen valt (ik zeg maar iets: KING ... en het antwoord is KONG). En in de fotoronde gaat het ook vaak over vaak kinderachtige grapjes... bvb Messi, Vorki, Schuimspaani... zelfs een klein kind kan daar direct het merendeel van die keukenattributen benoemen.

Het niveau van de vragen zit inderdaad wel op een dieptepunt. Je ziet ook veel vragen waar het meer over het mopje van de vraag gaat dan over kennis van de vraag. Bvb in de puzzelronde zie je nu vaak dat de 3 oplossingen samen een woordgrapje vormen (bvb PIM, PAM, PET). Vaak moet je ook het verband zelfs niet eens meer zoeken omdat het obvious antwoord al uit 1 tip te halen valt (ik zeg maar iets: KING ... en het antwoord is KONG). En in de fotoronde gaat het ook vaak over vaak kinderachtige grapjes... bvb Messi, Vorki, Schuimspaani... zelfs een klein kind kan daar direct het merendeel van die keukenattributen benoemen.
Ook nogal een niveauverschil gisteren tussen de Oscar winnaars (vaak ook niet zo'n duidelijke foto's) en dingen met 'al'.

Of zo vragen dat ge kunt blijven gokken, bijvoorbeeld de grootste steden van Limburg of welke automerken hebben ... . 2x fout antwoorden zou einde beurt moeten zijn.

Of als je schilderijen moet aanvullen in de fotoronde. De eerste kandidaat moet het per schilderij juist zeggen, als je moet aanvullen rammel je gewoon alle schilders die je kent af zonder het te moeten linken aan een schilderij.

Maja, dat is de quiz zeker :unsure:

Neen Fien kwam laatste aan de beurt toen ze Zundays zei ze had dat antwoord niet moeten geven gewoon en wachten op de volgende vraag. Die was dan begonnen met Fien op 130 seconden en Maureen op 140 seconden. Laat ons er vanuit gaan dat de kans toch groot is dat je minstens drie antwoorden weet had Fien op 100 + gestaan na de volgende vraag en Maureen op minder dan 80 (in t slechtste geval Fien op pakweg 90-80 seconden en dan had Maureen nog altijd een sterke laatste vraag moeten spelen). Doordat Fien echter Zundays zegt zakt Maureen naar 120, Fien op 130 dus Maureen mag beginnen en geeft Fien de genadeslag met Duitse steden.

Of korter: Fien had Zundays niet mogen zeggen, dan had zij kunnen beginnen aan de volgende vraag met 130 seconden ipv Maureen nu met 120 seconden.
Het was bij de K3 vraag, toch?
Maureen staat op 28 bij het vierde antwoord. Bij het vijfde juiste antwoord komt ze op 8. Fien zit er boven nog qua seconden, dus Maureen is aan zet.

Met andere woorden, Fien had moeten rekken totdat ze zelf op 7 seconden stond en toen het vijfde antwoord geven.
Maw, er dus aan denken om die twintig seconden al in mindering te brengen die er bij Maureen zouden afgaan bij het juiste vijfde antwoord.

Ik heb het zelf wel degelijk over de vragen die ik in mijn post noem heb het speciaal nog is nagekeken daarstraks :p .

Maar wat jij zegt zou ook kunnen kloppen dan heeft ze twee keer "gemist".

Moet zeggen dat ik mij ook wel wat begin te ergeren aan een fotoronde op kleuterniveau... Of idd in de puzzelronde een soort woordgrapje als antwoord.. En ook altijd dat 'oscar' als antwoord bij een filmvraag.. Begint serieus afgezaagd te worden

Maar wat jij zegt zou ook kunnen kloppen dan heeft ze twee keer "gemist".
Van Looy had het precies ook wel niet onmiddellijk door, want hij zei iets in de trant van 'ja, veel meer dan dit had je niet kunnen doen'.

Straks Jeroen; hopelijk mag hij meedraaien tot het einde!

Jeroen, wat een held.
De aflevering met de 5 vrouwen viel me ook tegen. Schaamtelijke imitatie van Bart Appeltans.
Enkel Jacotte vind ik echt sympathiek.

Nu morgen kwal Pront eruit spelen.

Smaken en kleuren etc... maar die Leenders is echt maar matig grappig voor mij. En qua kennis ook bedroevend. Mocht er al lang uit zijn.

En ze maken weer de fout van een van een iet of wat populaire kandidaat meteen in de jury te zetten. Soundos was leuk als kandidaat omdat het nog vrij 'gedoseerd' was. In de jury is het te hard proberen.

Terug
Bovenaan