Landen als Nederland, Brazilië en Duitsland haalden alvast de kwartfinale niet, dus er zo maar van uit gaan dat het een evidentie is dat we de kwartfinale halen, vind ik toch ook serieus bij de haren getrokken. Zeker omdat we met Senegal veruit de beste nummer 3 hebben geloot, vind ik de kwartfinale halen toch beter dan het “minimale”.
Je kon op voorhand de meest waarschijnlijke paden richting de finale uitstippelen. Er zijn altijd verrassingen natuurlijk, maar uiteindelijk had je naar groepswinnaars (en de meeste 2de plaatsen) weinig afwijkingen. Het voorspelde pad van landen als Nederland, Brazilië en Duitsland was moeilijker dan dat van ons. Behoudens verrassingen was het op voorhand het meest waarschijnlijke scenario dat we pas in de kwartfinale met Spanje een eerste klepper gingen tegenkomen. We hebben toch een verrassing tegengekomen door Senegal te loten, waardoor het inderdaad toch een prestatie was om de volgende ronde te halen. Maar ik schreef dus dat "op voorhand", gebaseerd op het meest waarschijnlijke pad, de kwartfinale het minimum was (en tegelijk ook het realistische eindpunt, gezien de meest waarschijnlijke tegenstander Spanje was).
Fans tegen Senegal: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku wisselt, wat een imbeciel!
Fans tegen USA: Hoe is het mogelijk dat KDB en Doku niet starten, wat een imbeciel!
Fans tegen Spanje: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku laat staan, wat een imbeciel!
Om maar te zeggen, iedereen draait met de wind. Hij had tenminste tegen Senegal de ballen om KDB en Doku eraf te halen. Niet veel zouden het hem nadoen. En ja, hij had geluk met de goals, maar je kan moeilijk zeggen dat die wissels slecht uitgepakt hebben. Zo raar vond ik zijn wissels en opstellingen nu ook niet per se. En intrinsiek zie ik niet in hoe de Duivels veel sterker zijn dan ploegen als Egypte. Spanje geraakte zelfs niet voorbij Kaapverdië.
Uiteindelijk gaan we eruit tegen Spanje na een individuele flater van een doelman. Bij Roberto Martinez kon je van mijlenver zien dat hem aanhouden na het WK een flater van jewelste was, en we verknoeiden nog twee Nations Leagues, een EK en een WK met hem. Bij Rudi Garcia heb ik dat gevoel absoluut niet, met deze middelmatige ploeg. Kon beter, kon zeker ook slechter. Ik zie niet in hoe een opvolger het veel beter zal doen. Zo een tactisch genie lijkt Van Bommel me ook weer niet. Al bij al laat het mij vrij onverschillig. Van deze ploeg kan je geen mirakels verwachten. Bij de laatste 8 geraken met deze ploeg is echt wel een prestatie, en niet zo vanzelfsprekend zoals velen hier beweren.
Jij hebt dan toch andere supporters gehoord. Dat Doku er uit werd gehaald tegen Senegal en niet startte tegen de VS werd door veel supporters toch eerder "goedgekeurd" lijkt me.
Maar nog eens even samenvatten:
* Egypte: te behoudend gestart, met Castagne op de LB en Meunier op de RB. Meunier speelt een dramatische wedstrijd, verantwoordelijk voor het tegendoelpunt en wordt niet gewisseld. Wisselt pas einde wedstrijd Doku, die de hele tijd hij op de linkerflank speelde in de broekzak zat van Hany. Werd ook wel niet geholpen door een heel nonchalante Onana.
* Iran: te behoudend gestart, van Iran was geweten dat we een muur gingen moeten slopen. Dan start je beter met Vanaken, Tielemans en De Bruyne. Start hier opnieuw met Meunier, ondanks zijn belabberde match tegen Egypte. Start hier ook met een duidelijk nog niet fitte Lukaku. Verder wel OK wissels, maar wordt niet geholpen door de rode kaart van Ngoy.
* Nieuw-Zeeland: weinig op aan te merken, maar wel een van de makkelijkst mogelijke tegenstanders van het toernooi
* Senegal: domste startopstelling van allemaal, weliswaar geruggesteund door veel supporters en analisten, maar daarom niet minder dom. Tegen een fysieke ploeg die hoog druk zet en zelf het spel maakt met een middenveld van Tielemans, Vanaken en De Bruyne beginnen is gewoon opendeurdag houden. Onbegrijpelijk. Overcompenseert dan echter door zowel Vanaken als De Bruyne er af te halen, terwijl je 2 goals moet goedmaken. Controle was nodig, maar zonder creativiteit lukt het ook niet. Het enorme geluk gehad dat Thiaw zijn volledige middenveld wisselde met het idee dat het kattie in het bakkie was. Haalt ook (alweer) De Cuyper er af terwijl dat (alweer) de gevaarlijkste Belg op het plein was. Om dan wederom (een goed spelende) Castagne naar links te brengen om Meunier te brengen.
* Verenigde Staten: eigenlijk ook te behoudend gestart, met Onana, Raskin en Tielemans. Nergens voor nodig tegen de VS. Verder weinig op aan te merken.
* Spanje: ondankbaar natuurlijk met de blessure van Tielemans (en Onana). Weinig goede opties meer (ook omdat hij bvb Keita thuisgelaten heeft). Al had je hier met je legioen CV's misschien wel beter nog eens de 3-5-2 bovengehaald van tegen Kroatië. Start hier toch opnieuw met een al heel toernooi met zichzelf worstelende Doku, waarbij hij toch opnieuw de goed presterende Trossard op zijn minder goede rechterflank duwt. CDK maakt de enige Spaanse tegengoal van het toernooi, dan kan je achteraf weinig klagen, maar gezien het spelbeeld was het bizar om niet te starten met Pardo. Al had je die misschien ook in de plaats van Doku kunnen starten. De Cuyper, opnieuw dichtbij een goal, wordt opnieuw om onduidelijke redenen gewisseld. Defensief deed Seys het wel fantastisch in zijn plek, maar toch. Doku blijft een hele match staan (begint in de 2de helft wel zijn kwaliteiten te tonen), Trossard wordt geslachtofferd. Moreira en Lukebakio, hebben we niet gezien. Saelemaekers, die ook geen geweldige vorm toonde in zijn vorige matchen, wel. En Witsel hebben we helaas ook gezien. Opnieuw misschien niet veel keuze door de blessures, maar je had ook altijd naar die 3-5-2 kunnen schakelen. En dan Courtois ... tja, als speler en medische staf zeggen dat hij voort kan, dan wacht je op zijn minst nog even af.