De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

De Rode Duivels zijn, zoals vooraf gehoopt, in de kwartfinale geraakt en heeft het daar best goed gedaan tegen Spanje. Die complimenten mag Garcia zeker krijgen. Alsook complimenten dat hij durft veranderen en gevestigde waarden op de bank durft zetten. Ook zijn communicatie in de groep lijkt sterk te zijn (naar de pers is een heel ander verhaal).

Neemt niet weg dat we tegen Egypte, Iran en Senegal écht niet goed gespeeld hebben. Dat hij vaak vreemde wissels doet (die echt niet altijd even goed uitpakken). Dat hij ook aan de wedstrijd durft starten met vreemde keuzes.

Ook de weg naar het WK was niet vlekkeloos. Eerst de moeilijke wedstrijd tegen Oekraïne voor de Nations League. In de kwalificatiecampagne was het dan weer lastig tegen Noord-Macedonië...

Voor mij dus gemengde gevoelens bij Garcia. Ik ga niet vloeken als hij blijft, maar ook niet jammeren als hij vertrekt.

Bij Van Bommel zou het ook afwachten zijn hoe hij is als bondscoach, toch iets helemaal anders dan clubcoach. Hij moet zijn systeem er wel op korte termijn kunnen inkrijgen. Je gaat mij zeker geen gat in de lucht zien springen bij zijn aanstelling, maar ik wil het nog wel een kans geven.

Anders toch een Belg hé.

Kompany gaat dat nu uiteraard nog niet doen. Hayen ook niet.
Wil Clement zijn Brits avontuur nu al afbreken? Hij is op zich de meest logische keuze.
Toch gokken met Pocognoli?

Of ga je helemaal loco, en durf je gokken op een jonge trainer met wisselende successen?
Geraerts, De Roeck, Hubert, Martens, ...

Of gewoon Wouter Vrancken? 🤡

Bij de Belgen is Clement voor mij eigenlijk de enige echte kandidaat. Kompany uiteraard ook binnen een paar jaar, maar die kan eerst een heel mooie clubcarrière uitbouwen natuurlijk.

Heel beperkte ervaring op het hoogste niveau en als trainer tout court.

Bij PSV en Wolfsburg werd hij vooral verweten te lang vast te houden aan zijn tactiek terwijl het voor geen meter werkte én dat bepaalde spelers zich daarover ook negatief uitlieten, oa ook door zijn communicatiestijl. En laat dat nu net 2 zaken zijn waarin je als bondscoach net wel moet uitblinken.

Spreekt ook geen woord Frans. En ja, Garcia spreekt geen Nederlands, maar dat is voor de Vlaamse spelers minder een probleem dan geen Frans kunnen voor de Waalse spelers.

Heeft enkel met Antwerp successen en een miraculeuze titel behaalt, oa dankzij de centen van Ghelamco. En dankzij Toby Alderweireld en zijn wereldgoal.

Geef anders eens wat argumenten waarom hij wel?
Bedankt voor de argumenten! Dit is een interessantere post dan:

"Mark Van Bommel mannekes, echt, dat kan toch niet?"

Ik moet geen argumenten geven want ik zie in van Bommel geen bondscoach.
Is een coach die lang nodig heeft om zijn systeem er in te slijpen, zelfs bij Antwerp was dat een probleem qua trainingslast.
Medische staf bleef aangeven om de trainingslast te beperken maar van Bommel wou tactiek 1 en back-up tactiek tot in het oneindige blijven oefenen/perfectioneren waardoor de trainingslast te hoog werd met veel blessures tot gevolg.
Die tijd en intensiteit heb je niet bij internationaal voetbal.

Paar tegenargumenten: beperkte ervaring: hebben de la Fuente en Scaloni zoveel meer ervaring?

Communicatiestijl vond ik tijdens zijn periode bij Antwerp héél goed, vaak interessante persconferentie en met gevoel van humor. Over de periode daarvoor heb ik geen mening omdat ik er niet genoeg over weet.

Het geen frans spreken, is dat nog zo'n issue? Ik weet het niet maar hoe doen die Waalse spelers het als ze in England spelen? Grootste probleem lijkt mij de waalse pers te zijn dan...

Ik heb ook liever een bondscoach die een van de twee landstalen spreekt. We mogen toch iets of wat chauvinistisch zijn he.

Ook voorstander dat de hele staff ook Belg moet zijn, van bondscoach tot kinesist.

Tweede helft tegen Egypte en match tegen Iran was gewoon ok tot goed he. Dat die ploegen niet zwak zijn, bleek later ook genoeg. We mistten toen helaas te veel goede kansen (getuige onze goede xG). Met name De Cuyper had meerdere goals moeten hebben in die matchen.

Tegen NZ was zelfs héél goed. We waren toch bij de weinige teams die een zwak landen ook effectief volledig wegspeelden. 7-0 had even goed gekunnen.

Enige echt mindere match was Senegal. Dat was toch echt een hold-up van onze kant. Onverdiend door. Toch wel echt onmondig tot minuut 78 ofzo. Samen met eerste helft Egypte was dit toch onder het niveau.

Tegen VS was uitstekend, een totaalprestatie met eindelijk ook een goede afwerking.

Tegen Spanje was goed, tegen achteraf gezien, de beste en meest constante ploeg (zeker als geheel) van het moment. Je gaf weinig weg, ondanks het onderliggen, en ik had toch de indruk dat we voor meer dreiging zorgde op de tegenaanval dan Frankrijk en zeker Argentinië. Als De Cuyper (weeral) zijn vizier beter stond afgesteld konden we zomaar doorgaan. Na de wissels was het vet helaas van de soep en kwamen we er nauwelijks nog uit. Steriele druk van Spanje, zonder veel kansen, maar je had wel het gevoel dat we enkel nog konden winnen met penalties. Blijf dat veelal foute wissels vinden van Garcia.

Gewoon een geslaagd WK. Galamatch tegen de VS (die wel schromelijk overschat werden door de internationale media waardoor die match eigenlijk meer gewicht kreeg dan die misschien wel verdiende). Het is normaal dat we daar makkelijk tegen winnen op een goede dag. Met een beetje pech lag je er wel al uit tegen Senegal, hetgeen geen schande is, maar het geslaagd vs. niet-geslaagd WK hing toch aan zijden draadje.

Toch een paar duivels die ook interessante transfers lijken de maken deze zomer.

Raskin naar de Primera division, Moreira naar de serie A. Tielemans naar Man U. Godts mogelijk ook nog weg bij Ajax.

Rare beslissing want Rudi deed het gewoon goed. Hoop dat het is omdat ze weten dat bv. Clement gaat toezeggen en niet om nog maar eens een buitenlandse coach met middelmatig CV te proberen

Rare beslissing want Rudi deed het gewoon goed. Hoop dat het is omdat ze weten dat bv. Clement gaat toezeggen en niet om nog maar eens een buitenlandse coach met middelmatig CV te proberen
Ik hoop dat ze echt ne goeie vervanger NU REEDS in de wachtkamer hebben zitten want anders begrijp ik het ook niet.

Vanhaezebrouck? Clement? Voor mij zijn dat toch de twee topkandidaten die ik zou verwachten, anders kan je beter Garcia gewoon houden.

Zijn grote verdienste is dat de negatieve sfeer na Martinez en Tedesco helemaal omgedraaid is en dat je op dit wk ook spelers echt met het mes tussen de tanden zag. Heeft een nieuw elan in gang gezet en enkele nieuwe jongens erbij genomen.

Maar ook enkele negatieve elementen. Dus niet heel gek dat je niet het risico neemt om weer een cyclus van 2 jaar mee te starten. Of een ontslagpremie moet betalen binnen enkele maanden.

Hoop wel op een leuker trainersprofiel dan Van Bommel of consoorten.

Blijkbaar intern ook de nodige strubbelingen en vanuit Garcia zelf ook geen vraag om een verlenging. En zijn contract is niet verlengd dus geen ontslag of iets dergelijks

Goh... er waren wat rare opstellingen en wissels, maar van mij mocht hij blijven eigenlijk. Op een totaal andere manier dan in 2018, heb ik me toch ook kunnen amuseren met onze rode duivels.

De 4 bondscoaches vóór hem waren Tedesco, Martinez, Wilmots en Mister 90%...
Geef dan toch maar de Rudi.
Benieuwd met wie ze dan gaan afkomen nu, die het dan beter zou moeten gaan doen 🤷🏻‍♂️

Alle signalen zouden wijzen naar Van Bommel, ik word daar toch niet warm van.

Het liefste een Belg, Kompany is nog ondenkbaar, Clement zit bij Norwich, dan kom je automatisch bij Hein terecht. Of Pocognoli, maar die heeft nog niet genoeg bewezen, spreekt wel de beide talen, dat blijft precies toch ook echt een ding voor de pers.

Als hij zelf ook niet echt doorwilde, is het logisch natuurlijk.

Lijkt me zeker geen slechte coach die ook durfde aanpassen als het slecht liep en die zelfs gevestigde namen durfde banken/snel wisselen. Op zich goed, maar heb toch de indruk dat hij niet altijd de kwaliteiten van de spelers juist inschatte. Ook het nogal random niet meer brengen van spelers die het voordien best goed deden dit WK (Lukebakio en Moreira), het totaal negeren van Pardo, het starten met Meunier, het te snel brengen van Witsel voor Vanaken, etc. Toch iets te veel vreemde kronkels.

Terug
Bovenaan