De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Alles bij elkaar genomen vind ik het toch geen onlogische keuze.

Kwartfinale was toch wel het minimum om te behalen met deze selectie, dus op dat vlak heeft die an sich niet gefaald. Alleen was die winst tegen Senegal met meer geluk dan kunde, want anders ga je er gewoon pardoes uit en heb je toch gewoon gefaald. Sommige keuzes tegen Spanje waren toch ook redelijk questionable, zowel de basisopstelling als de wissels.

Op zich te begrijpen, maar Garcia heeft toch een goed rapport.
Je hoort op verschillende plaatsen dat Garcia zijn lot al bezegeld was voor het WK of minstens na Egypte. Dan speel je het als bond oneerlijk ten aanzien van Garcia. De pers gaat er duchtig in mee en dan is men verrast dat de relatie van Garcia met pers en bond niet zo goed meer was.

Ik hoop voor Rudi dat hij een mooi project vindt.

Hein zou ook niet werken denk ik. Hoewel ik Hein vooral veel blabla en weinig dada vind, zie ik hem al op zijn typische arrogante en lerarenhouding al communiceren met jongens die op de absolute top voetballen. Gaat hilarisch worden.

Ik snap niet op basis van wat Garcia precies een goed rapport zou moeten hebben? Omdat we de kwartfinale bereikt hebben? Dat was op voorhand altijd het minimum, gezien het verwachtte parcours. Het is dat we serieus pech hadden dat we Senegal troffen in de 8ste finales dat dat parcours plots veel moeilijker werd, en daar struikelden we dankzij de rukopstelling van Garcia bijna over. En is het eerder ondanks zijn wissels en meer dankzij de wissels van Senegal dat we die match nog doen kantelen.

Hij heeft dit WK enkel tegen N-Z en de VS, de makkelijkste ploegen, met de juiste startopstelling en tactiek begonnen. De match tegen Spanje is moeilijker te beoordelen wegens de blessures van Tielemans en Onana, maar deed daar ook niet de juiste wissels. En had hij een slimmere, meer logische selectie mee, dan was je ook niet zo zwaar gejost met die blessures op het middenveld. Het is en blijft absurd dat we een geblesseerde Debast meenamen, terwijl je al andere 4 CV's meehad + 2 DM's die daar ook kunnen spelen. We hebben op geen enkel moment met een 5-mansverdediging gespeeld, dus waarom neem je dan 5 (+2) spelers mee voor de CV? Er zat ook helemaal geen systeem of logica in zijn opstellingen. Meermaals De Cuyper er afgehaald op het moment dat je moet scoren, spelers die goed spelen de volgende match(en) weer links laten liggen (Moreira, Lukebakio), Pardo niet gebruikt terwijl je verschillende matchen had waar je zijn kwaliteiten echt kon gebruiken, Trossard niet goed gebruikt, ...

Startopstellingen en tactieken meestal niet in orde, domme selectie, bizarre wissels. Voor mij logisch om hem niet te verlengen. Louter omwille van de behaalde kwartfinale hem verlengen, da's de reden waarom we te lang met Martinez opgescheept zaten. Enige probleem is dat onze bond de afgelopen jaren ook met Wilmots en Tedesco is afgekomen, 'trainers' die naam niet waardig.

Landen als Nederland, Brazilië en Duitsland haalden alvast de kwartfinale niet, dus er zo maar van uit gaan dat het een evidentie is dat we de kwartfinale halen, vind ik toch ook serieus bij de haren getrokken. Zeker omdat we met Senegal veruit de beste nummer 3 hebben geloot, vind ik de kwartfinale halen toch beter dan het “minimale”. Als je daar dan bij rekent dat we het de wereldkampioen toch knap lastig hebben gemaakt, vind ik toch dat we deze prestatie niet mogen minimaliseren.

Los daarvan vind ik ook niet dat we aan Garcia moeten vasthouden, zeker als je hoort dat het intern serieus rommelt. Maar ik heb weinig vertrouwen in de nieuwe aanwerving, ik ben benieuwd maar van van Bommel word ik ook niet meteen wild enthousiast.

Hein zou ook niet werken denk ik. Hoewel ik Hein vooral veel blabla en weinig dada vind, zie ik hem al op zijn typische arrogante en lerarenhouding al communiceren met jongens die op de absolute top voetballen. Gaat hilarisch worden.

't Is dat Scaloni zo'n wereldtopper was ofzo?

Hier wordt toch nogal denigrerend gedaan over Belgische trainertjes en gedaan alsof die Belgen in het buitenland allemaal onder Guardiola of Klopp spelen...

Wij hebben trouwens maar 1 speler meer die aan de absolute top voetbalt, en die staat op het punt ermee te kappen (bij de RD).

Jong en hongerig, Belg met aanzien, geen palmares maar dat hoeft ook niet, huidig bondscoach bij U20.
Lijkt mij een te groot risico

't Is dat Scaloni zo'n wereldtopper was ofzo?

Hier wordt toch nogal denigrerend gedaan over Belgische trainertjes en gedaan alsof die Belgen in het buitenland allemaal onder Guardiola of Klopp spelen...

Wij hebben trouwens maar 1 speler meer die aan de absolute top voetbalt, en die staat op het punt ermee te kappen (bij de RD).
City lijkt mij ook de absolute top, maar Hein heeft uiteindelijk toch gewoon weinig bewezen of vooral gefaald. Het gaat er niet om dat hij Belgisch is. Clement zou ik wel een goede keuze vinden.

Fans tegen Senegal: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku wisselt, wat een imbeciel!
Fans tegen USA: Hoe is het mogelijk dat KDB en Doku niet starten, wat een imbeciel!
Fans tegen Spanje: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku laat staan, wat een imbeciel!

Om maar te zeggen, iedereen draait met de wind. Hij had tenminste tegen Senegal de ballen om KDB en Doku eraf te halen. Niet veel zouden het hem nadoen. En ja, hij had geluk met de goals, maar je kan moeilijk zeggen dat die wissels slecht uitgepakt hebben. Zo raar vond ik zijn wissels en opstellingen nu ook niet per se. En intrinsiek zie ik niet in hoe de Duivels veel sterker zijn dan ploegen als Egypte. Spanje geraakte zelfs niet voorbij Kaapverdië.

Uiteindelijk gaan we eruit tegen Spanje na een individuele flater van een doelman. Bij Roberto Martinez kon je van mijlenver zien dat hem aanhouden na het WK een flater van jewelste was, en we verknoeiden nog twee Nations Leagues, een EK en een WK met hem. Bij Rudi Garcia heb ik dat gevoel absoluut niet, met deze middelmatige ploeg. Kon beter, kon zeker ook slechter. Ik zie niet in hoe een opvolger het veel beter zal doen. Zo een tactisch genie lijkt Van Bommel me ook weer niet. Al bij al laat het mij vrij onverschillig. Van deze ploeg kan je geen mirakels verwachten. Bij de laatste 8 geraken met deze ploeg is echt wel een prestatie, en niet zo vanzelfsprekend zoals velen hier beweren.

Lijkt mij een te groot risico

City lijkt mij ook de absolute top, maar Hein heeft uiteindelijk toch gewoon weinig bewezen of vooral gefaald. Het gaat er niet om dat hij Belgisch is. Clement zou ik wel een goede keuze vinden.
Hein heeft van Gent toch een stabiele subtopper gemaakt die zelfs voor de titel speelde & een keer kampioen geworden is geweest.

Zijn periode bij Genk was niet al te best daarvoor en daarna Anderlecht zeker ook niet, maar dat laatste kan je toch behoorlijk nuanceren.

Vooral gefaald is dan toch voor te lachen mag ik hopen.

Euhm, de meesten waaren hier wel akkoord toen KDB en Doku eraf gehaald werden tegen Senegal, twaren de andere wissels die raar waren.

Garcia heeft gewoon hoerensjance gehad want tot minuut 85 was er niks aan de hand.

Tegen Spanje gewoon met verkeerde basis gestart en de fout gemaakt van Doku 90 min te laten staan. Over de wissel van Courtois kan je nog discuteren, maar blijkbaar gaf de medische staf zelf aan dat een wissel niet hoefde.

Landen als Nederland, Brazilië en Duitsland haalden alvast de kwartfinale niet, dus er zo maar van uit gaan dat het een evidentie is dat we de kwartfinale halen, vind ik toch ook serieus bij de haren getrokken. Zeker omdat we met Senegal veruit de beste nummer 3 hebben geloot, vind ik de kwartfinale halen toch beter dan het “minimale”.
Je kon op voorhand de meest waarschijnlijke paden richting de finale uitstippelen. Er zijn altijd verrassingen natuurlijk, maar uiteindelijk had je naar groepswinnaars (en de meeste 2de plaatsen) weinig afwijkingen. Het voorspelde pad van landen als Nederland, Brazilië en Duitsland was moeilijker dan dat van ons. Behoudens verrassingen was het op voorhand het meest waarschijnlijke scenario dat we pas in de kwartfinale met Spanje een eerste klepper gingen tegenkomen. We hebben toch een verrassing tegengekomen door Senegal te loten, waardoor het inderdaad toch een prestatie was om de volgende ronde te halen. Maar ik schreef dus dat "op voorhand", gebaseerd op het meest waarschijnlijke pad, de kwartfinale het minimum was (en tegelijk ook het realistische eindpunt, gezien de meest waarschijnlijke tegenstander Spanje was).
Fans tegen Senegal: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku wisselt, wat een imbeciel!
Fans tegen USA: Hoe is het mogelijk dat KDB en Doku niet starten, wat een imbeciel!
Fans tegen Spanje: Hoe is het mogelijk dat hij KDB en Doku laat staan, wat een imbeciel!

Om maar te zeggen, iedereen draait met de wind. Hij had tenminste tegen Senegal de ballen om KDB en Doku eraf te halen. Niet veel zouden het hem nadoen. En ja, hij had geluk met de goals, maar je kan moeilijk zeggen dat die wissels slecht uitgepakt hebben. Zo raar vond ik zijn wissels en opstellingen nu ook niet per se. En intrinsiek zie ik niet in hoe de Duivels veel sterker zijn dan ploegen als Egypte. Spanje geraakte zelfs niet voorbij Kaapverdië.

Uiteindelijk gaan we eruit tegen Spanje na een individuele flater van een doelman. Bij Roberto Martinez kon je van mijlenver zien dat hem aanhouden na het WK een flater van jewelste was, en we verknoeiden nog twee Nations Leagues, een EK en een WK met hem. Bij Rudi Garcia heb ik dat gevoel absoluut niet, met deze middelmatige ploeg. Kon beter, kon zeker ook slechter. Ik zie niet in hoe een opvolger het veel beter zal doen. Zo een tactisch genie lijkt Van Bommel me ook weer niet. Al bij al laat het mij vrij onverschillig. Van deze ploeg kan je geen mirakels verwachten. Bij de laatste 8 geraken met deze ploeg is echt wel een prestatie, en niet zo vanzelfsprekend zoals velen hier beweren.
Jij hebt dan toch andere supporters gehoord. Dat Doku er uit werd gehaald tegen Senegal en niet startte tegen de VS werd door veel supporters toch eerder "goedgekeurd" lijkt me.

Maar nog eens even samenvatten:

* Egypte: te behoudend gestart, met Castagne op de LB en Meunier op de RB. Meunier speelt een dramatische wedstrijd, verantwoordelijk voor het tegendoelpunt en wordt niet gewisseld. Wisselt pas einde wedstrijd Doku, die de hele tijd hij op de linkerflank speelde in de broekzak zat van Hany. Werd ook wel niet geholpen door een heel nonchalante Onana.

* Iran: te behoudend gestart, van Iran was geweten dat we een muur gingen moeten slopen. Dan start je beter met Vanaken, Tielemans en De Bruyne. Start hier opnieuw met Meunier, ondanks zijn belabberde match tegen Egypte. Start hier ook met een duidelijk nog niet fitte Lukaku. Verder wel OK wissels, maar wordt niet geholpen door de rode kaart van Ngoy.

* Nieuw-Zeeland: weinig op aan te merken, maar wel een van de makkelijkst mogelijke tegenstanders van het toernooi

* Senegal: domste startopstelling van allemaal, weliswaar geruggesteund door veel supporters en analisten, maar daarom niet minder dom. Tegen een fysieke ploeg die hoog druk zet en zelf het spel maakt met een middenveld van Tielemans, Vanaken en De Bruyne beginnen is gewoon opendeurdag houden. Onbegrijpelijk. Overcompenseert dan echter door zowel Vanaken als De Bruyne er af te halen, terwijl je 2 goals moet goedmaken. Controle was nodig, maar zonder creativiteit lukt het ook niet. Het enorme geluk gehad dat Thiaw zijn volledige middenveld wisselde met het idee dat het kattie in het bakkie was. Haalt ook (alweer) De Cuyper er af terwijl dat (alweer) de gevaarlijkste Belg op het plein was. Om dan wederom (een goed spelende) Castagne naar links te brengen om Meunier te brengen.

* Verenigde Staten: eigenlijk ook te behoudend gestart, met Onana, Raskin en Tielemans. Nergens voor nodig tegen de VS. Verder weinig op aan te merken.

* Spanje: ondankbaar natuurlijk met de blessure van Tielemans (en Onana). Weinig goede opties meer (ook omdat hij bvb Keita thuisgelaten heeft). Al had je hier met je legioen CV's misschien wel beter nog eens de 3-5-2 bovengehaald van tegen Kroatië. Start hier toch opnieuw met een al heel toernooi met zichzelf worstelende Doku, waarbij hij toch opnieuw de goed presterende Trossard op zijn minder goede rechterflank duwt. CDK maakt de enige Spaanse tegengoal van het toernooi, dan kan je achteraf weinig klagen, maar gezien het spelbeeld was het bizar om niet te starten met Pardo. Al had je die misschien ook in de plaats van Doku kunnen starten. De Cuyper, opnieuw dichtbij een goal, wordt opnieuw om onduidelijke redenen gewisseld. Defensief deed Seys het wel fantastisch in zijn plek, maar toch. Doku blijft een hele match staan (begint in de 2de helft wel zijn kwaliteiten te tonen), Trossard wordt geslachtofferd. Moreira en Lukebakio, hebben we niet gezien. Saelemaekers, die ook geen geweldige vorm toonde in zijn vorige matchen, wel. En Witsel hebben we helaas ook gezien. Opnieuw misschien niet veel keuze door de blessures, maar je had ook altijd naar die 3-5-2 kunnen schakelen. En dan Courtois ... tja, als speler en medische staf zeggen dat hij voort kan, dan wacht je op zijn minst nog even af.

Terug
Bovenaan