De Rode Duivels - het Garcia tijdperk

Onze verdediging was onze zwakke plek omdat onze verdedigers van wereldklasse, Kompany en Vermaelen, heel vaak geblesseerd waren, Vertonghen al op de LB moest spelen want geen enkele natuurlijke LB van enig niveau (ik denk dat Jordan Lukaku mee was op het WK van 18?) en op de RB we enkel Meunier hadden. Dus dan moest je daar Alderweireld zetten, als die niet Kompany of Vermaelen moest vervangen op de CV zoals tegen Frankrijk. Met Chadli op de RB als gevolg.

Onze beste verdedigende line-up met Vertonghen, Vermaelen, Kompany, Meunier hebben we nauwelijks kunnen opstellen. Het zal me verbazen als die 4 meer dan 10 matchen samen hebben kunnen spelen.

Dat is zeker zo. Blessures hebben daar te veel roet in het eten gegooid. Op het WK 2018 hadden we daar nog het minste last mee en zijn we mede daardoor ook ver geraakt.

Op het EK 2016 in de bewuste match tegen Wales hadden we geen Vertonghen, geen Vermaelen, geen Kompany (en geen Lombaerts, die toen eigenlijk echt wel goed was in de kwalificatie-campagne).

Ik wil daarbij ook nog even mijn stokpaardje van indertijd bovenhalen, en dat is dat ons nochtans bejubelde middenveld in de praktijk vaak te weinig ondersteuning bood aan de defensie. We stonden vaak heel hoog, en in balverlies was er vaak een boulevard op het middenveld voor de tegenstanders. Witsel als 6 was een controleur, geen balveroveraar. Fellaini was dat wel, maar die werd vaak hoger op het veld uitgespeeld. Nainggolan had daar ook prima voor geweest, maar die is door te paffen persona non grata bij Martinez geworden.

Zet in 2018 Kante in onze ploeg en we speelden los WK.

Ik wil daarbij ook nog even mijn stokpaardje van indertijd bovenhalen, en dat is dat ons nochtans bejubelde middenveld in de praktijk vaak te weinig ondersteuning bood aan de defensie. We stonden vaak heel hoog, en in balverlies was er vaak een boulevard op het middenveld voor de tegenstanders. Witsel als 6 was een controleur, geen balveroveraar. Fellaini was dat wel, maar die werd vaak hoger op het veld uitgespeeld. Nainggolan had daar ook prima voor geweest, maar die is door te paffen persona non grata bij Martinez geworden.

Nogmaals, zo'n dingen zullen we nooit weten.

Dat is zeker zo. Blessures hebben daar te veel roet in het eten gegooid. Op het WK 2018 hadden we daar nog het minste last mee en zijn we mede daardoor ook ver geraakt.

Op het EK 2016 in de bewuste match tegen Wales hadden we geen Vertonghen, geen Vermaelen, geen Kompany (en geen Lombaerts, die toen eigenlijk echt wel goed was in de kwalificatie-campagne).

En in de bewuste match tegen Frankrijk op het WK 2018 kon Meunier niet mee doen (blessure of schorsing weet ik niet meer), waardoor we daar Chadli moesten zetten.

Achteraf gezien heeft Chadli dat eigenlijk allemaal behoorlijk goed gedaan gezien dat ook niet zijn positie was. Alvast beter dan een De Winter of Debast op RB.

Jij bent ook de leukste op feestjes zeker? :unsure: Doek het forum dan op hé, als over zo'n zaken niet mag gediscussieerd worden ...
Jij bent degene die een "wat als?"-stelling met 100% zekerheid poneert. Gediscussieerd mag er zeker worden, en je bent zeker niet de enige die met "Als X dan waren we zeker wereldkampioen geworden!!" afkomt maar voor mij persoonlijk heeft dat weinig waarde want je kan zoiets nooit bekrachtigen of ontkrachten.

En in de bewuste match tegen Frankrijk op het WK 2018 kon Meunier niet mee doen (blessure of schorsing weet ik niet meer), waardoor we daar Chadli moesten zetten.

Achteraf gezien heeft Chadli dat eigenlijk allemaal behoorlijk goed gedaan gezien dat ook niet zijn positie was. Alvast beter dan een De Winter of Debast op RB.

Meunier was toen geschorst inderdaad. Zeker een aderlating, want in die periode de beste Meunier die we gezien hebben bij de RD.

Maar goed, of het anders had gelopen... uiteindelijk lag het allemaal dicht bij elkaar in die wedstrijd tegen Frankrijk. Wat als Lloris die fantastische save niet had gehad op dat schot van Toby, wat als Toby en Fellaini beter hadden gedaan op de hoekschop waar Umtiti scoorde, wat als ...

Jij bent degene die een "wat als?"-stelling met 100% zekerheid poneert. Gediscussieerd mag er zeker worden, en je bent zeker niet de enige die met "Als X dan waren we zeker wereldkampioen geworden!!" afkomt maar voor mij persoonlijk heeft dat weinig waarde want je kan zoiets nooit bekrachtigen of ontkrachten.
Ach, wat een gezwans. Heel dit topic mag opgedoekt worden dan. Elke kritiek op een opstelling of wissel, elke suggestie van een selectie, elke in vraagstelling van een scheidsrechterlijke beslissing, ... hou het allemaal maar voor jezelf want de gevolgen kan je nooit bekrachtigen of ontkrachten. Het is hier geen P&A. Natuurlijk is de stelling dat we met Kanté WK zouden geworden zijn een boutade, het is een Fransman.

Ik denk dat niet, maar we gaan het nooit weten. Meer dan 1 of 2 posities was het eerder het geheel dat net wat minder was dan het geheel van Frankrijk. Uiteraard kan in 1 match alles en konden we ook die match op deze manier winnen (als bv. Hazard of Alderweireld die kans scoort, wie weet), maar globaal had Frankrijk een bank van gelijkwaardig niveau en waren ze bijgevolg iets frisser.
Die match was KDB niet echt goed, Lukaku niet, het middenveld wat minder, de flank minder,... En bij elke invaller zakte het niveau. We moesten op de toppen van ons kunnen spelen en de limiet werd al aangeraakt, overschreden zelfs, tegen Brazilië.

Zo ne Dembele bv. kon in zijn beste dagen de beste speler ter wereld zijn maar ging die match door de ondergrens. Net als je hem nodig hebt. Meunier die uitviel konden we ook niet hebben. Terwijl Frankrijk B ook wereldkampioen kon worden. Nu ook weer trouwens. Wat een weelde toch. Dan pluk je daar bij een opeenstapeling van matchen de vruchten van, als bij iedereen de vermoeidheid toeslaat.

Wat de generatie nu betreft: kijk gewoon naar die verdediging en dat zegt alles he. We hadden toen 4 spelers die aan de Engelse top uitblonken. We hebben er nu... 0. Ene baggert in de 2de klasse in Engeland, een andere in de Italiaanse buik, enkelen spelen nog in België, de rechtsachter is echt wel op de retour en Debast heeft nog minstens 5 jaar nodig voor zijn gebrek aan verdedigende vorming te compenseren. Dat kan lukken als hij al in de verdediging gaat opgesteld worden bij zijn club. Quod non. De beste speelt bij de subtop in Duitsland maar die slaat er ook al eens naast.

En dan kunnen we alweer roepen op vervangers maar ik wil het nog wel zien of pakweg de in de playoffs nogal flaterende Smets zoveel meer gaat brengen. En Mokio is piepjong. Ik zie ze niet, die alternatieven. Er is gewoon zoveel minder kwaliteit. Vergelijk met waar de defensie van pakweg Nederland speelt en dat zegt alles.

Wat bij de vorige generatie trouwens ook speelde was dat die kern vanaf de jeugd bijeen speelde. Jaar na jaar na jaar. Die kenden mekaar door en door. Iets dat Martinez toch goed zag, door vaak weer voor 't zelfde te kiezen. Je hebt bij een nationale ploeg nauwelijks tijd om aan automatismen te werken, maar door ze altijd te laten staan kwamen die er wel en dat had je voor op andere landen. Een stuk de verklaring voor het freewhelen doorheen de kwalificatiecampagnes en de toch wel degelijke resultaten onder zijn bewind (op dat laatste sukkeltornooi na). Gewoon een ploeg die mekaar blindelings vond.

Wedstrijden niet gezien vanwege vakantie, maar dat Garcia hier beide interlands start met Faes dat kan toch echt niet. Die dude komt schromelijk te kort voor dit niveau en zou hooguit kernopvulling mogen zijn. En zelfs daar heb ik al mijn twijfels bij. Mocht die nu nog een stuk jonger zijn, tot daar aan toe, maar die is ondertussen toch ook alweer 27. Dan heb ik daar liever een jonge verdediger met potentieel. Die gaan wellicht ook fouten maken, maar kunnen daar tenminste nog uit leren (De Winter/Smets/Vandenbosch).

Nee, die Faes heeft echt niets te zoeken in de basis bij de Rode Duivels.

We moeten van Trump ons defensiebudget optrekken naar 5% van het BBP. Daarmee gaan we geen tanks kopen, maar we kunnen daarmee misschien wel eindelijk een verdediging betalen die niet openscheurt bij elke counter.

Ik hoop dat Garcia inziet dat we tegen toplanden niet meer het spel moeten gaan maken. Op het WK moeten we starten in een egelstelling, met een snelle Doku, een pass van KDB in de diepte en onze beer vanvoor zie ik ons nog wel eens stunten. Onze analisten zullen dan wel roepen dat het wel beter moet, maar gezien de afgelopen interlands lijkt dit me gewoon de beste taktiek om ver te geraken.

Proberen hoog druk te zetten gaat faliekant aflopen met onze verdediging/middenveld.

Ik zie dat Oezbekistan en Jordanië zich ook geplaatst hebben voor het WK, dus we maken (misschien) nog kans om wedstrijden te winnen daar :unsure:

Ik blijf die "flaterende Smets tijdens de PO's" toch maar een vreemd gegeven vinden. Er zijn een aantal factoren waarom we gefaald hebben, maar ons centraal verdedigingsduo was er daar geen van. Zo uitmuntend als tijdens de reguliere competitie was hij zeker niet, maar flaters? Of Smets er nu al altijd bij moet, is een andere zaak. Maar puur verdedigend gaat die het niet slechter doen dan Faes, De Winter of Debast en itt de eerste heeft hij nog veel groeimarge.

Soit. Mechele/Theate momenteel imo. En met Smets, Mokio en Kongolo kunt ge binnen een paar jaar uitpakken. En mannen als De Winter en Debast gaan er ook wel komen op iets kortere termijn als die eerste namen. Gewoon Faes zo ver mogelijk van de RD weghouden.

Met Mokio nog afwachten op welke positie die nu gaat geklikt worden. Centrale verdediger, linkervleugelverdediger of defensieve middenvelder. Bij de Duivels het meest nood aan CV, verdedigende middenvelders hebben we wel genoeg. En met De Cuyper, Moreira, Seys (kan op beide flanken) en in principe Dams als die snel weer de zandbank verlaat en sportief slimmere keuzes maakt, zitten we op de linksback ook wel goed.

Ik blijf die "flaterende Smets tijdens de PO's" toch maar een vreemd gegeven vinden. Er zijn een aantal factoren waarom we gefaald hebben, maar ons centraal verdedigingsduo was er daar geen van. Zo uitmuntend als tijdens de reguliere competitie was hij zeker niet, maar flaters? Of Smets er nu al altijd bij moet, is een andere zaak. Maar puur verdedigend gaat die het niet slechter doen dan Faes, De Winter of Debast en itt de eerste heeft hij nog veel groeimarge.
Had het moeilijk tegen Promise, maar als hij nog wat spieren bijkweekt zou ook dat moeten beteren. Ik heb hem ook niet echt weten flateren in PO1. Is 21j, dus heeft nog 2-3j om topklasse aan te kunnen.

Misschien geen slecht idee Theate & Mechele op voorwaarde dat Seys dan RB wordt zodat de rechterkant toch al wat ervaring heeft in het met elkaar spelen.

Terug
Bovenaan