De nieuwbouw-topic!

Zonet een offerte binnen gekregen van mijn bouwpromotor i.v.m. het schilderklaar (1 laag primer) maken van mijn nieuwbouwappartement. 2700 eur btw incl. Oppervlakte van het appartement is 61m². Wat vinden jullie van de prijs?

alle wanden en plafonds?
Je mag rekenen op ongeveer 7,5 a 10 €/m² voor het opschuren en fijn plamuren (excl. BTW) en zonder primer

Een echte schilder start liever vanaf een ruwe ondergrond, dan van een grondlaag die door een ander is gezet. Dus indien je de eindlaag later ook door een professional laat zetten, zou ik het zo laten en alles door 1 persoon laten doen.

Wij gaan enkele jaren wachten tot de bouw zich gezet heeft. Een grondlaag missen we niet op dit moment; het hoogwaardig pleisterwerk geeft bijna geen stof af als je er tegen gestaan hebt én de plakker heeft het zeer goed uitgevoerd. Dat heb ik bij budgetvriendelijke bouwprojecten wel al anders geweten.

Zonet een offerte binnen gekregen van mijn bouwpromotor i.v.m. het schilderklaar (1 laag primer) maken van mijn nieuwbouwappartement. 2700 eur btw incl. Oppervlakte van het appartement is 61m². Wat vinden jullie van de prijs?
Lijkt me wel de prijs.

In 2016 kreeg ik voorstel bouwpromotor om mijn appartement te schilderen (afgewerkt: primer + witte verf) voor 4442€ excl BTW. Ook rond de 65m².
Plak daar 7 jaar inflatie bij en je zit niet ver van jouw getal denk ik (in jouw geval enkel primer). Ik ben er niet op ingegaan en heb dat zelf gedaan.

Lijkt me wel de prijs.

In 2016 kreeg ik voorstel bouwpromotor om mijn appartement te schilderen (afgewerkt: primer + witte verf) voor 4442€ excl BTW. Ook rond de 65m².
Plak daar 7 jaar inflatie bij en je zit niet ver van jouw getal denk ik (in jouw geval enkel primer). Ik ben er niet op ingegaan en heb dat zelf gedaan.
Ik zou het schilderen zelf willen doen, met schilderen erbij bedraagt hun voorstel 4531 eur incl btw..

Offerte voor 144m2 oppervlakte -> 9500€ incl 21% BTW.

Uiteindelijk zelf met de hand gedaan. +/- 4 weken aan bezig geweest. 900€ aan verf en schuurpapier + afplakpapier. Ik verdien geen 8500€ op 1 maand te gaan werken. Dus zelf gedaan.

Is niet zo goed als dat een professional het doet. Maar het is nu ook niet dat ik er echt om geef. Enkel als je er echt op staart zie je de tekortkomingen, vanop afstand is het perfect ok voor mij. Maar iedereen moet dat voor zichzelf uitmaken.

Haha, mijn ouders hebben een aantal jaar geleden hun duplex appartement van 160m² laten schilderen door een vakman, in een soort speciale betonlook verf, met van die vegen.

Mijn pa was toen zo heel hard aan het twijfelen of hij voor mijn ma een nieuwe auto ging kopen van +-35k om haar vorige van 10 jaar oud te vervangen, terwijl die schilderwerken...40.000€ hebben gekost. Ik heb hem toen zowat gek verklaard.

Maar moet wel zeggen, ik heb nog nergens zo een knap afgewerkt schilderwerk gezien. :unsure:

Een aantal maand een offerte ondertekend voor voegwerken. Vlak voor de aannemer zou starten, ontvang ik een nieuwe te ondertekenen offerte (bijna 1.000 EUR meer) ingevolge prijsstijgingen. Op de oorspronkelijke offerte is er geen clausule die van prijsstijgingen spreekt.

Wat denken jullie hiervan? Ben ineens niet meer zo fan om dat zomaar te accepteren, maar als ik opnieuw moet rondgaan voor offertes schiet ik misschien in mijn eigen voet.

Een aantal maand een offerte ondertekend voor voegwerken. Vlak voor de aannemer zou starten, ontvang ik een nieuwe te ondertekenen offerte (bijna 1.000 EUR meer) ingevolge prijsstijgingen. Op de oorspronkelijke offerte is er geen clausule die van prijsstijgingen spreekt.

Wat denken jullie hiervan? Ben ineens niet meer zo fan om dat zomaar te accepteren, maar als ik opnieuw moet rondgaan voor offertes schiet ik misschien in mijn eigen voet.

Heb voor heel mijn huis 450€ incl materiaal betaald (eigenlijk een iPhone SE). Gemakkelijk als uw vader voegwerker is :). Was dus eigenlijk een ‘cadeau’ dan dat het verplicht was.

Ondertekend is ondertekend zou ik zeggen. Als het nergens staat dat het onder voorbehoud is althans. Het is niet dat zand/cement zoveel kost dat 1000€ te verantwoorden is.

Haha, mijn ouders hebben een aantal jaar geleden hun duplex appartement van 160m² laten schilderen door een vakman, in een soort speciale betonlook verf, met van die vegen.

Mijn pa was toen zo heel hard aan het twijfelen of hij voor mijn ma een nieuwe auto ging kopen van +-35k om haar vorige van 10 jaar oud te vervangen, terwijl die schilderwerken...40.000€ hebben gekost. Ik heb hem toen zowat gek verklaard.

Maar moet wel zeggen, ik heb nog nergens zo een knap afgewerkt schilderwerk gezien. :unsure:
Dat zou er gvd nog aan moeten mankeren ja :p

Hoe lang hebben die daar aan gewerkt en met hoeveel personen vraag ik mij af? 40k is echt een smak geld.

Dat zou er gvd nog aan moeten mankeren ja :p

Hoe lang hebben die daar aan gewerkt en met hoeveel personen vraag ik mij af? 40k is echt een smak geld.
Geen idee eigenlijk, maar het zal zeker wel een hele tijd zijn geweest in verschillende lagen.

Zoals gezegd, ik heb al heel wat schilderswerk gezien door pro's, en het is wel zowat de beste, meest fijne afwerking die ik al heb gezien. Maar idd, voor dat geld zou het er nog maar aan mankeren.

Tja, Als je met een speciale schilder techniek gaat werken lopen de koten natuurlijk ook rap op.
En ook geen idee welke voorbereidende werken er moesten gebeuren, zoals verwijderen oude behang, herstelwerken etc.
Maar een appartement/woning van 160m², nieuwbouw zit je snel aan 25-30K incl. btw als je het volledig laat schilderen met "normale" verf.

Tja, Als je met een speciale schilder techniek gaat werken lopen de koten natuurlijk ook rap op.
En ook geen idee welke voorbereidende werken er moesten gebeuren, zoals verwijderen oude behang, herstelwerken etc.
Maar een appartement/woning van 160m², nieuwbouw zit je snel aan 25-30K incl. btw als je het volledig laat schilderen met "normale" verf.
Bedoel je 160m2 te schilderen oppervlak of is dat gebaseerd op het bruto woonoppervlak van de woning?

Bedoel je 160m2 te schilderen oppervlak of is dat gebaseerd op het bruto woonoppervlak van de woning?
een woning/appartement van 160m2 zal in totaal snel een 350m² (maar eerder raanzienlijk meer) muur hebben, een 10 tal deuren en 100lm plint
Als je dit allemaal moet voorbereiden (schuren fijnplamuren), vloeren, keuken etc bedekken met protectie materiaal. dan 1 grondlaag en 2 afwerkingslagen....

een woning/appartement van 160m2 zal in totaal snel een 350m² (maar eerder raanzienlijk meer) muur hebben, een 10 tal deuren en 100lm plint
Als je dit allemaal moet voorbereiden (schuren fijnplamuren), vloeren, keuken etc bedekken met protectie materiaal. dan 1 grondlaag en 2 afwerkingslagen....
Damn, wist niet dat het zo duur was. Onze woning is recent opgeleverd. 235m2 bruto oppervlak/650m2 muuroppervlak. Had gedacht dat een schilder rond de 30k zou kosten voor de zaken die je opnoemt, maar daar zouden we dus nooit mee toekomen.
We doen de afwerking zelf, maar er kruipt inderdaad wel heel wat tijd in. Heb een paar weekends staan schuren/plamuren, primeren, kitten, ... Nu nog de afwerkingslagen.

Damn, wist niet dat het zo duur was. Onze woning is recent opgeleverd. 235m2 bruto oppervlak/650m2 muuroppervlak. Had gedacht dat een schilder rond de 30k zou kosten voor de zaken die je opnoemt, maar daar zouden we dus nooit mee toekomen.
We doen de afwerking zelf, maar er kruipt inderdaad wel heel wat tijd in. Heb een paar weekends staan schuren/plamuren, primeren, kitten, ... Nu nog de afwerkingslagen.
exclusief BTW is dat ongeveer 33K (zonder beschermingswerken), maar inclusief schuren en fijnplamuren.
prijs/kwaliteit speelt natuurlijk ook wel een grote rol hè! Er zullen gerust schilders zijn die het voor aanzienlijk minder doen en/of inferieure verf gebruiken (Hoewel duurdere verf vaak 100x beter te verwerken is)

Dan wordt het tijd dat mijn vriendin stopt met haar werk en gaat schilderen. Amai die bedragen. :D

Ze krijgt toch vaak complimenten van schilders en zelfs vragen of ze niet zie zitten om bij hun voor en na te komen mee schilderen.

Mijn vriendin is bijna rond met het schilderen. Enkel de woonkamer en nachthal hebben we laten doen, omdat ze het plafond in de woonkamer niet zag zitten en de hoogte van de nachthal.
Straks de deuren gaan omdraaien voor de eindlaag.
Plintjes heb ik de gisteren en eergisteren geplaatst. Mijn vader heeft ze dan al voor de helft gekit.
Oprit/terras zijn ze nu aan het leggen.

Zitten dus nog op schema om begin juni te verhuizen. :)

Laatst bewerkt:
Dan wordt het tijd dat mijn vriendin stopt met haar werk en gaat schilderen. :D
lol

Laten we het voorbeeld van MorG07h pakken:
235 m2 plafond + 650 m2 muur, 1x primer en 2 afwerking
-> muur hoogte +/- 2,6 meter
-> uitgaande van 8 ruimtes met vier hoeken -> =8*4*2.6=83.2 lm verticale hoeken
-> 650/2,6 = 250 lm (overgang plafond/muur)
-> 650/2,6 = 250 lm (plint)
-> 8 deuren

Voorbereiding:
schuren/fijnplamuren +/- 10 m2 per uur -> (235+650)/10 = 88u
schilderen:
- randen & hoeken (40 tot 60 lm/u) -> (80+250+250)/50 * 3 = 34,8u
- schilderen (5 tot 7,5 m2 per u per laag) -> (235+650)/7.5 * 3 = 354u

loon 35 €/u
88 + 34,8 + 354 * 35 = 16688 €
deuren: 8 * 120 = 960 €
verf: +/- 7500 €

Dan zit je dus al zonder beschermingswerken, zonder opruimen op een 25000

Laatst bewerkt:
Heb het met mijn huisje ook zelf gedaan, maar daar kruipt enorm veel tijd in. Gaat wat langzamer, maar blijkbaar wel een goede return.
Zelf krijg je dat uiteraard nooit zo strak als een schilder, maar toch ook wel heel deftig. Mijn binnendeuren waren allemaal gelakt af fabriek, dat scheelt wel wat werk.

Terug
Bovenaan