De nieuwbouw-topic!

PID is iets relatief nieuw en geen hond die hier éénduidig op kan antwoorden, laat staan de partij die het uitgevonden heeft.

Maar leidingverloop in de muren hoeft zeker niet (correct) op plan te staan.

Zijn stukken van 950m² voor open bebouwing en ik schatte dat deze rond de €265.000 , max €285.000 verkocht zouden worden. Toen we een mail ontvingen (aantal maanden later) dat er veel geintersseerde waren, gingen ze het verkopen onder gesloten envelop. Start bieding vanaf €295.000.
Wow! 300k voor 950m2. Ik dacht dat het bij mij in de buurt duur was, maar dit is toch wel pittig....

Wij hebben 180K betaald voor 500m², da's nog ni zo extreem duur ze :-/
Hoe "kleiner" de grond hoe meer je betaald de m².

In 2015 had ik in dezelfde gemeente en een scheet vandaan ook een stuk grond gekocht van een verkaveling. De stukken van 500m² zijn toen verkocht voor 160k, de stukken van 800m² 225k en 1.000m² voor €250k Toen ging de verkoop ook trager voor die type gronden.

Ondertussen zijn we 2022 en is alles direct weg. Als je een leuke grond wilt hebben, moet je er al bij zijn als ze het aan het verkavelen zijn.
Iemand die in 2015 een stuk grond in dezelfde verkaveling heeft gekocht van 800m² voor €225k. Heeft dat vorig jaar verkaveld in 2 stukken van 400m² en die waren in de week verkocht voor 160k.
Iets verderop is er een stuk van 483m² verkocht voor 185k.

Ik was vooral verschoten hoeveel de gronden van 800-1000m² waren gestegen. In verhouding zijn die meer gestegen dan de gronden van rond de 500m².

Rij je 8km verder kom je in het centrum van een ander gemeente en daar betaal je 350k voor 500m². Voor 185k krijg je daar 240m². Dus denk dat er vooral daar wat mensen ontvluchten en nu in "onze" regio shoppen.

Laatst bewerkt:
De "gewone mens" (want ge moet toch al goed kunnen sparen/meekrijgen van thuis) die een bouwgrond koopt zal echt serieus mogen opletten.
Ik zie het bij mijn broer ook. Grond gekocht op een hellend stuk..had het nochtans afgeraden (zotte kosten voor grondafvoer ed). +-1000m2 voor 365k all-in gekocht.
Zegt em "ja, wij willen iets gelijk ulle woning. Zal rond 500k incl zitten zeker? Dan betalen we ongeveer rond het maximum dat we zelf willen".
Heb hem altijd gezegd dat een hellende grond zwaar zou afraden en em beter 5km verder koopt en daardoor bijna 30-40% minder betaalt. Met de bedoeling dat er meer budget over is voor de woning zelf
Maar bon, in een relatie zit ge met 2 natuutlijk.

Zeg ik zo "euh..ma onze woning is al +500k incl (offerte prijs eh..dus zal wss nog stijgen) en we hebben gewoon gelijkvloers + verdiep..en amper grondafvoer"
Hij "jaa ma zal wel lukken. Gelle zijt ook extreem gegaan qua materialen. En grondafvoer + kelder kost volgens de architect hoorguit 20-30k". :oink:Nochtans is onze baksteen gewoon ene vn 80€/m2 (stond vorig jaar op 45€) en de Alinel maakt het een beetje duurder..hoor ik hem 10min later praten dat ze de "petersen" baksteen wilt..200-250€ per m2 excl btw :oink:.
Toevallig kreeg ik wat later van een projectontwikkelaar een gelijkaardige woning toegestuurd die dat mn broer zou willen bouwen. Zelfde helling & model.
Prijs woning zit er bijna aan 700.000€ excl kosten en grond..
Denk dat ze serieus gaan verschieten.. ik mag mij misschien niet moeien met andermans zaken, maar ik vind het frustrerend als ik mensen met open ogen in zo'n financieel ongeluk zie lopen..en ze u dan weigeren te geloven.

Ohja..en ze willen binnen 2-3jr pas bouwen.. (dus die 500k moet binnen 2-3jr nog geldig zijn in hun ogen)
Ohja en nog zo'n joke..ze hebben voor die grond ni maximaal geleend (zitten aan 2,5%)..want "wat als de rente binnen 2-3jr daalt..dan zijn wij de winnende partij hé. No way dat het blijft stijgen"..

Laatst bewerkt:
De "gewone mens" (want ge moet toch al goed kunnen sparen/meekrijgen van thuis) die een bouwgrond koopt zal echt serieus mogen opletten.
Ik zie het bij mijn broer ook. Grond gekocht op een hellend stuk..had het nochtans afgeraden (zotte kosten voor grondafvoer ed). +-1000m2 voor 365k all-in gekocht.
Zegt em "ja, wij willen iets gelijk ulle woning. Zal rond 500k incl zitten zeker? Dan betalen we ongeveer rond het maximum dat we zelf willen".
Heb hem altijd gezegd dat een hellende grond zwaar zou afraden en em beter 5km verder koopt en daardoor bijna 30-40% minder betaalt. Met de bedoeling dat er meer budget over is voor de woning zelf
Maar bon, in een relatie zit ge met 2 natuutlijk.

Zeg ik zo "euh..ma onze woning is al +500k incl (offerte prijs eh..dus zal wss nog stijgen) en we hebben gewoon gelijkvloers + verdiep..en amper grondafvoer"
Hij "jaa ma zal wel lukken. Gelle zijt ook extreem gegaan qua materialen. En grondafvoer + kelder kost volgens de architect hoorguit 20-30k". :oink:Nochtans is onze baksteen gewoon ene vn 80€/m2 (stond vorig jaar op 45€) en de Alinel maakt het een beetje duurder..hoor ik hem 10min later praten dat ze de "petersen" baksteen wilt..200-250€ per m2 excl btw :oink:.
Toevallig kreeg ik wat later van een projectontwikkelaar een gelijkaardige woning toegestuurd die dat mn broer zou willen bouwen. Zelfde helling & model.
Prijs woning zit er bijna aan 700.000€ excl kosten en grond..
Denk dat ze serieus gaan verschieten.. ik mag mij misschien niet moeien met andermans zaken, maar ik vind het frustrerend als ik mensen met open ogen in zo'n financieel ongeluk zie lopen..en ze u dan weigeren te geloven.

Ohja..en ze willen binnen 2-3jr pas bouwen.. (dus die 500k moet binnen 2-3jr nog geldig zijn in hun ogen)
Ohja en nog zo'n joke..ze hebben voor die grond ni maximaal geleend (zitten aan 2,5%)..want "wat als de rente binnen 2-3jr daalt..dan zijn wij de winnende partij hé. No way dat het blijft stijgen"..
Grondafvoer inderdaad niet onderschatten. Is rond de €23/m³ dat ze momenteel vragen voor af te voeren.
Zelf vorige maand kelder laten uitgraven, moest van ~ 500 m³ vanaf. Gelukkig in de familie nog een wei die zeer laag lag en die opgehoogd mocht worden. Veel bespaard op die manier.

Kelder 20-30k is inderdaad te optimistisch. Doe dat maar x2.

Wel zotte grondprijzen waar jullie het over hebben. Over welke regio's gaat dit?
Wij vorig jaar grond 6a, open bebouwing te Averbode gekocht. Overkant van de straat is natuurgebied en dus prachtig uitzicht.
Kwam online voor €140k, direct gebeld zonder het gezien te hebben en dezelfde dag bij die mensen een afspraak gemaakt.
Was een zeer faire prijs, en zelfs nog iets kunnen afkrijgen met het onderhandelen. :)

@gumball4000 doe jij iets zelf in je huis of laten jullie alles uitvoeren?
Ik zou wel is willen weten wat een volledige sanitaire installatie kost (dus enkel alle leidingen incl installatie) want in kranenwerk kunt ge zot gaan.
Hebt ge ook een richtprijs voor elektriciteit?
@Bimmer die doet alles zelf gok ik?

Grondafvoer inderdaad niet onderschatten. Is rond de €23/m³ dat ze momenteel vragen voor af te voeren.
Zelf vorige maand kelder laten uitgraven, moest van ~ 500 m³ vanaf. Gelukkig in de familie nog een wei die zeer laag lag en die opgehoogd mocht worden. Veel bespaard op die manier.

Kelder 20-30k is inderdaad te optimistisch. Doe dat maar x2.

Wel zotte grondprijzen waar jullie het over hebben. Over welke regio's gaat dit?
Wij vorig jaar grond 6a, open bebouwing te Averbode gekocht. Overkant van de straat is natuurgebied en dus prachtig uitzicht.
Kwam online voor €140k, direct gebeld zonder het gezien te hebben en dezelfde dag bij die mensen een afspraak gemaakt.
Was een zeer faire prijs, en zelfs nog iets kunnen afkrijgen met het onderhandelen. :)
Voor de grondafvoer zitten wij volgens mij aan 40€/kuub bij de architect. En mijn werkgever vraagt 60€/kuub. Dus denk zelfs dat uw 23 optimistisch is :).

We leven regio Leuven..daar is niets normaal qua prijs..helaas wel..Zoek maar eens op Immoweb:https://www.immoweb.be/nl/zoekertje/grond/te-koop/herent/3020/10082806
Averbode is nog ne goeie regio qua prijs. Is zo beetje de goedkopere kant van Vlaams-Brabant. En gelukkig maar, dan krijgt iedereen een kans om toch te kunnen bouwen.

Ja Averbode

Kom eens 20km meer naar Leuven en je hebt de helft (voor HOB).
Tenzij ge in den bos kruipt waar geen riolering ligt
Gast :laugh: . MAAR...tis er tenminste rustig!!:eviltongue:

Ik zou wel is willen weten wat een volledige sanitaire installatie kost (dus enkel alle leidingen incl installatie) want in kranenwerk kunt ge zot gaan.

Wij gaan hoogst waarschijnlijk de ventilatie en vloerverwarming zelf zetten. Zou volgens de architect niet moeilijk zijn en toch een aanzienlijk bedrag uitsparen.

Elektriciteit zitten we op 25k excl
Sanitair (maar is zwaar onder de prijs, omdat wij voor iets totaal anders zullen gaan) zitten we op 20k excl.
Maar hij voorziet een basic meubel ed. Wij hebben al prijs gekregen voor een op maat gemaakt meubel incl indirecte LED-verlichting ed. Daar zouden we al aan 10k incl zitten. En dan nog de douche, bad, Mortex en onze Vola handdoekdroger T39EL (die alleen al 2,5k kost). Maar bon, dat is het ideale scenario..we zien wel eerst wat het gaat kosten om het tot die fase te bouwen en dan zien we wel.

Laatst bewerkt:
Deze bouw heb ik me wel voorgenomen om iets meer te laten uitbesteden.
Sanitair leidingen is daar iets van.

Wij betalen 4.200 excl btw voor de installatie van al de leidingen en afvoeren. Incl keuringen voor riolering en pidpa water.

Als je wil kan ik wel eens een kleine opsomming maken van wat precies.

Nu kleine vraag. We gaan onze binnentrap met parket bekleden. Oorspronkelijk hadden we een betontrap, maar onze architect kwam ineens met de bedenking: "met een betonnentrap + parket bekleding betaalt ge eigenlijk dubbel. kzou opteren voor een houten constructie waar ge parket op plaatst. Zo bespaart ge 3,5-5k uit (naar gelang de aannemer) + het is voor de aannemer ook makkelijker te bekleden, want een betonnen trap heeft ook veel oneffenheden. Moest ge nu met tegels bekleden zou ik wel een betonnen trap aanraden".
Zijn er hier mensen die zo'n houten trap tussen 2 muren hebben? En kraakt die trap niet? Want dat willen we dus vermijden.

Ik heb zo'n trap zoals onderstaand, steekt bij mij wel niet uit maar gewoon tussen de twee muren zoals je meer naar boven ziet.
Heeft nog geen kraakje gegeven, zeer content van.
Gewoon op voorhand goed redeneren dat je voldoende lengte hebt voor de hoogte te overbruggen, dus dat je een deftige diepte van de tredes kan aanhouden. => maar dit moet je met een betonnen trap ook doen, ik vind bij mijn zus de trap ook te smal en daar steekt die wel al een deel uit in de living.
Bij mijn zus hebben ze wel een betonnen trap bekleed en ik vind dat toch minder mooi ogen ook, onderstaand zie je niets van overgang en is alles mooi in elkaar verwerkt.
Dit heeft mij zeker wat bespaard ook.

sinnaeve-5.jpg

Factuur ontvangen van de loodgieter.
Ze hadden vorige week de leidingen en afvoeren voorzien + een deel van het regenwater.

Nu zie ik dat het gedeelte van regenwater aan 6% btw gerekend is en de rest aan 21%.

Ik vind daar niks van terug dat dit aan 6% mag? (Uiteraard bij een nieuwbouw)

Onze bouwfirma zal onze woning opleveren, waarbij de tuin 20-25cm te laag ligt. Om dit op te hogen met teelaarde, zouden wij ~2500€ moeten betalen (voor +- 140m²).
Heeft er iemand enig idee of er wettelijke normen zijn op welk niveau een tuin moet liggen bij oplevering (SOD)?
In het lastenboek staat dat het terrein rondom de woning geëffend wordt met de kraan om de grootste oneffenheden vlak te leggen, en dat het zaaiklaar maken / aanvoeren van teelaarde niet tot de aanneming behoort.
Allemaal goed en wel, maar het lijkt me toch niet onnoemelijk dat er een bepaalde grenswaarde is? Ze kunnen zo je tuin initieel 1m te veel afgraven, om je op het einde van de rit een ophoging van 1m aan te smeren?
Ge moogt mijne grond komen halen ik moet 160 kuub wegkrijgen die hier uitgegraven is voor de fundering en in de tuin gelegd is. Regio Pajottenland!:)

Ze hadden vorige week de leidingen en afvoeren voorzien + een deel van het regenwater.

Nu zie ik dat het gedeelte van regenwater aan 6% btw gerekend is en de rest aan 21%.

Vreemd. Bij mij is van de technieken enkel de geothermische warmtepomp en aanverwanten aan 6%.
Al de rest van sanitair e.d. is 21%.

Is geen reden om aan 6% te zijn bij mijn weten.

Wij gaan hoogst waarschijnlijk de ventilatie en vloerverwarming zelf zetten. Zou volgens de architect niet moeilijk zijn en toch een aanzienlijk bedrag uitsparen.
Ventilatie heb ik zelf gezet, is idd niet moeilijk.
Begin wel aan je unit en werk zo naar je eindpunten toe :)
Vloerverwarming heb ik juist toestellen gaan huren (afroller en tacker op voet) en dan is het echt makkelijk.
Elektriciteit zitten we op 25k excl
Is wel goed doorgerekend...
Zitten hier je zonnepanelen al in?
Hier kan je ook veel mee uitsparen als jullie de kabels trekken volgens mij.(je moet er wel zin voor hebben en tijd)

Wij betalen 4.200 excl btw voor de installatie van al de leidingen en afvoeren. Incl keuringen voor riolering en pidpa water.
Goedkoop, ik ga rond de 4000 uitkomen incl btw, maar wel genoeg werkdagen aan gespendeerd.

Merci voor jullie input, wou een beetje zien waar je veel op kan besparen. Blijkbaar had ik dus beter het water uit handen gegeven (maar bv wel alle flexibels getrokken zodat de installateur juist alles komt/kwam afwerken.
Hopelijk volgende week paar dagen goed weer, dan kan ik in de avond aan de zonnepanelen werken.

Volgend vraag.
Kort: Kan je meerkosten van je nieuwbouw (door corona/Ukraine) verhalen op de ruwbouwaannemer die maar blijft uitstellen en vertraging hebben?

Langer:
Pompen voor droogzuiging gezet, na maand beginnen graven. Zat nog beetje water in dus stoppen tot helemaal droog.
Aannemer begin intussen op andere werf en volgt onze put met water niet op, put brokkelt af, veel water bij grote miserie met buren,...
Na veel gezaag en zelf met dompelpompen gaan (en veel te goed gelovig zijn in het begin) eindelijk na maanden gedreigd met aflossen bouw, 3 weken erna werd de kelder gezet en was de afspraak na 65dagen 50euro/dag schadevergoeding bij verdere vertragingen.
Nu is ruwbouw nog niet winddicht, dus ondertussen nog veel vertraging opgelopen en zitten aan een kleine 10k boete die hij aftrekt van zijn factuur. Maar sinds de start en nu zijn alle andere prijzen zwaar opgeslagen. Aangezien ik deze aannemer het zonlicht niet meer gun, is er een mogelijkheid om (via mijn (bouw)verzekering) deze meerkosten (deels) te verhalen op hem?

Kort: Nope.
Lang: Afhankelijk van het contract. Vertraging buiten de macht van de aannemer zijn niet te verhalen.
Praktisch: ga jij op je job wachten om andere zaken te doen alvorens een dossier/project af te ronden voor je daar alles voor hebt?

Terug
Bovenaan