De nieuwbouw-topic!

In plaats van borstwerking hebben wij geopteerd voor een extra slot op de opendraaiende raam zodat die op slot enkel in klapstand kan, wat ook voldoet aan de veiligheidsvoorschriften en dan heb je geen (subjectief lelijk) glazen voorzetstuk aan je lange elegante ramen boven.
Het is maar een idee :)

Ik moest echt twee keer kijken omdat je woonkamer als twee druppels op die van ons lijkt.

Ga je veel plezier van hebben in die configuratie. Die inham zorgt tegelijk voor knusheid in je woonkamer en een soort van natuurlijke scheiding met de keuken terwijl het geheel toch een grote ruimte blijft. Heel tevreden van hier.
Dat was inderdaad de bedoeling. Hadden we ergens in een openhuizendag gezien en was meteen het centrale vertrekpunt van het ontwerp.
Blij om te horen dat het bevalt!

Dat was inderdaad de bedoeling. Hadden we ergens in een openhuizendag gezien en was meteen het centrale vertrekpunt van het ontwerp.
Blij om te horen dat het bevalt!
Ben je eigenlijk verplicht om aan die schuiframen van die steunpalen te zetten of bestaan er ook mogelijkheden dat de schuiframen zelf dragend zijn?

Ben je eigenlijk verplicht om aan die schuiframen van die steunpalen te zetten of bestaan er ook mogelijkheden dat de schuiframen zelf dragend zijn?
Schuiframen of ramen in het algemeen mogen nooit draagvlakken zijn. Het is een keuze die gemaakt is of een zware betonnen kolom gieten als hoek of een steunpaal met als voordeel van de paal dat je glas op glas kan doen voor afwerking.
Een andere mogelijkheid is potrellen voorzien die groot en sterk genoeg zijn om dat alles te laten 'zweven' i guess ?

Laatst bewerkt:
Denk dat dat bij ons in ieder geval nodig was qua stabiliteit. Als er geen verdieping boven is valt er misschien wel iets te doen qua constructie, maar daar ken ik ook niets van eerlijk gezegd.

Ik had eerst wat "schrik" hoe dat er ging uitzien, of het niet te bulky ging zijn, maar in het echt valt het heel goed mee.

Vorig jaar (zomer) een ruwe offerte van de architect ontvangen. Voor onze lening in februari hebben we het zelf met de natte vinger moeten indexeren (architect was met verlof en we hebben rap moeten beslissen).
We hadden de ruwbouw (excl ramen) geschat op 197k excl.
Gisteren hadden we meeting met de architect en kregen we de eerste echte offertes van zijn aannemers: Tussen 157-188k excl. Sommige goedkope aannemers konden pas later beginnen dan de duurdere. Dus nu is het wat wikken en wegen welke we nemen.
Dus voorlopig echt nice dat we onder de ingediende offerte van de bank zitten. Geeft ons wat marge voor latere prijsstijgingen.

Nu kleine vraag. We gaan onze binnentrap met parket bekleden. Oorspronkelijk hadden we een betontrap, maar onze architect kwam ineens met de bedenking: "met een betonnentrap + parket bekleding betaalt ge eigenlijk dubbel. kzou opteren voor een houten constructie waar ge parket op plaatst. Zo bespaart ge 3,5-5k uit (naar gelang de aannemer) + het is voor de aannemer ook makkelijker te bekleden, want een betonnen trap heeft ook veel oneffenheden. Moest ge nu met tegels bekleden zou ik wel een betonnen trap aanraden".
Zijn er hier mensen die zo'n houten trap tussen 2 muren hebben? En kraakt die trap niet? Want dat willen we dus vermijden.

Als de treden van de trap dik genoeg zijn zal deze niet of nauwelijks kraken hoor. Oudere trappen kraken vooral om dat die vaak gemaakt werden van hout van geringe dikte. Een betonnentrap uitbekleden met parket vind ik persoonlijk ook wel wat onnozel.

Nu kleine vraag. We gaan onze binnentrap met parket bekleden. Oorspronkelijk hadden we een betontrap, maar onze architect kwam ineens met de bedenking: "met een betonnentrap + parket bekleding betaalt ge eigenlijk dubbel. kzou opteren voor een houten constructie waar ge parket op plaatst. Zo bespaart ge 3,5-5k uit (naar gelang de aannemer) + het is voor de aannemer ook makkelijker te bekleden, want een betonnen trap heeft ook veel oneffenheden. Moest ge nu met tegels bekleden zou ik wel een betonnen trap aanraden".
Zijn er hier mensen die zo'n houten trap tussen 2 muren hebben? En kraakt die trap niet? Want dat willen we dus vermijden.
Geen ervaring met houten trap (als basis).

Maar ik vind het een vreemde reactie om te zeggen dan betaal je dubbel. Ik zie ook niet in hoe je 3,5k tot 5k kunt besparen om u betonnen trap in te ruilen voor een houten. Betonnen trap kost verre van zoveel.

Wij hebben voor de kelder een betonnen prefab trap, dus dat is een trap dat gelijk is "afgewerkt". Dit kost 1.400 excl btw. Naar het 1ste verdiep hebben we dan een gegoten betonnen trap dat kost een 1.100 excl btw geplaatst. Ik denk als uw aannemer iemand moet laten komen om daar een trap in mekaar te timmeren het niet veel goedkoper zal zijn.

Dat de betonnen trap wat oneffenheden heeft maakt niet veel uit. Uw bekleding zweeft toch een stuk boven de trap en vullen ze nadien op met isolatie. Als ik hier ga kijken naar de trappenmaker (die zet enkel en alleen trappen op ambachtelijke wijze :) ) kun je het ook van A tot Z bij hun laten doen en opteren die mannen voor een betonnen trap en plaatsen die schrijnwerkers dat zelf.

Laatst bewerkt:
Geen ervaring met houten trap (als basis).

Maar ik vind het een vreemde reactie om te zeggen dan betaal je dubbel. Ik zie ook niet in hoe je 3,5k tot 5k kunt besparen om u betonnen trap in te ruilen voor een houten. Betonnen trap kost verre van zoveel.
....

Het laten bekleden van een betonnentrap met hout is denk ik snel duurder dan gewoon een houten trap op maat.

Omgekeerde balk kan daar een oplossing zijn, maar valt al weg als optie als er geen muur op die plaatst staat op het verdiep erboven.
Kan ook in lijn met die kolommen een poutrel verwerken maar dan zit je met een overspanning die gigantisch vergroot wordt, in het kort; tuurlijk kan dat zonder kolommen maar het is wat complexer.

VInd het wel wat ongelukkig ogen, steek je mooie ramen en moet je der 2 kolommen voorzetten.. :sop:

Het laten bekleden van een betonnentrap met hout is denk ik snel duurder dan gewoon een houten trap op maat.
Onze aannemer vraagt een forfaitair bedrag van 1100 euro voor een betonnen trap en trappenmaker vraagt 4800 voor trap te bekleden met Franse eik 2de keus en 32mm dikte in Z vorm. Dus een 5900 in totaal. Als je alles bij hem laat doen dan stelde hij toch ook voor om een betonnen trap te zetten.

2 jaar geleden ook een trap laten bekleden en toen was dat 3700 euro. Bij een ambachtelijke trappenmaker. 😃

Laatst bewerkt:
Voordeel van de gegoten trap is dat hij er dan ook al staat. Anders iets je een werftrap huren of een ladder gebruiken.

Wij hebben alles met een ladder gedaan maar d as r is toch wat minder als je met zware spullen naar boven moet

Voordeel van de gegoten trap is dat hij er dan ook al staat. Anders iets je een werftrap huren of een ladder gebruiken.

Wij hebben alles met een ladder gedaan maar d as r is toch wat minder als je met zware spullen naar boven moet
De houten trap kan ook werftrap zijn. Osb en houten constructie en dan als allerlaatste deze afwerken met hout.

Bij ons destijds betontrap gezet tijdens de ruwbouw. Ter plaatse getimmerd en mee gegoten met de vloerplaat van het verdiep. Kostprijs was 1k-1,5k. Ideaal als werftrap en heeft 'naakt' gestaan tot na de verhuis. Paar weken later modern bekleed met eik.

Achteraf gezien hadden we beter voor de kelder ook een betontrap laten voorzien tijdens de ruwbouw. Miserie om tijdens de werken telkens via de ladder te gaan met materiaal en dergelijke. Mannen van de warmtepomp vonden het ook niet zo leuk om het buffervat van 300L via de ladder naar beneden te brengen 😅

Op veel plaatsen kan je werftrappen gratis in bruikleen krijgen als je daar ook de bestelling plaatst voor de definitieve houten trappen.

Bij ons hebben ze die werftrappen zelfs kosteloos geleverd en geplaatst, met aanpassing op maat.

Vorig jaar (zomer) een ruwe offerte van de architect ontvangen. Voor onze lening in februari hebben we het zelf met de natte vinger moeten indexeren (architect was met verlof en we hebben rap moeten beslissen).
We hadden de ruwbouw (excl ramen) geschat op 197k excl.
Gisteren hadden we meeting met de architect en kregen we de eerste echte offertes van zijn aannemers: Tussen 157-188k excl. Sommige goedkope aannemers konden pas later beginnen dan de duurdere. Dus nu is het wat wikken en wegen welke we nemen.
Dus voorlopig echt nice dat we onder de ingediende offerte van de bank zitten. Geeft ons wat marge voor latere prijsstijgingen.

Voor welk oppervlakte is dit?

Terug
Bovenaan