De nieuwbouw-topic!

Ik vond niet meteen een betere thread om het te posten, dus vraag ik het hier:

wij zouden graag een glazen scheidingswand plaatsen tussen open trap en woonkamer (340 breed x 270 hoog)
Ik heb enkele offertes opgevraagd en kreeg zonet de eerste binnen.

Ik heb geen idee hoe dik zo'n glas moet zijn, dus vertrouw eigenlijk op kennis van het bedrijf.
Maar kan iemand afleiden uit deze offerte hoe dik ze het glas voorzien hebben?

offerte.jpg

En heeft er ook iemand een idee hoeveel dit zou mogen kosten?
Ze geven in deze offerte de voorkeur aan 3 stukken. 2 kan ook, mits enige opleg.
Als ik een 2de offerte ontvang, kan ik al vergelijken. Maar mocht er iemand kennis hebben van deze materie (of onlangs zelf een offerte hebben opgevraagd), dan zou dat ook wel handig zijn.

Ik had het initieel veel duurder verwacht (maar ik ken er totaal niets van), dus ik ben wel benieuwd naar een 2de offerte of reactie hier.

Offerte is trouwens 2600 (incl BTW, inclusief plaatsing)
Google zegt dat galamineerd glas 66.2 12,76mm dik is.

Prijs per m² als je het zelf zou installeren:

"U profiel 20*20*20*2", mijn beste gok is dan dat het glas 2cm breed zal zijn?
dacht ik eerst ook, maar glas zou binnen maar max 12mm zijn (toch voor dergelijk gebruik, misschien voor andere gebruiken kan het wel dikker) ;)
Google zegt dat galamineerd glas 66.2 12,76mm dik is.
Ik had ergens gelezen dat het 12mm kon zijn, dus dat kan wel eens kloppen.
Dan ga ik er van uit dat het inderdaad die dikte is.

Prijs per m² als je het zelf zou installeren:
Zelf plaatsen zal altijd wel goedkoper uitkomen.
Maar ik heb 2 linkerhanden ☺️ en voor 2600 laat ik het eigenlijk met plezier doen.
We hebben ook nog borstwering nodig voor patio buiten, dus als ik dat ook laat opnemen in de offerte, wordt het misschien nog interessanter.

Mocht er nog iemand iets over de prijs kunnen zeggen, doe gerust.
Ik wacht sowieso minstens 1 extra offerte af om te kunnen vergelijken.

Zelf plaatsen zal altijd wel goedkoper uitkomen.
Maar ik heb 2 linkerhanden ☺️ en voor 2600 laat ik het eigenlijk met plezier doen.
We hebben ook nog borstwering nodig voor patio buiten, dus als ik dat ook laat opnemen in de offerte, wordt het misschien nog interessanter.
Ja ik wou gewoon meegeven hoeveel het kost op een webshop. Via die webshop kost het glas €1200 incl btw, een webshop is sowieso goedkoop dus als je zou €1600 zou rekenen dan vragen ze nog €1000 voor installatie. Is een dag met twee personen. Ruim gerekend maar schappelijk vermoed ik.

Gezien het gelaagdglas is, zo ik het sowieso niet zelf doen. Gelaagd glas kun je niet aanpassen, mocht je te groot besteld hebben. Als je zoiets laat plaatsen heb je dat risico niet.

Zal idd 12,7 mm zijn in een 20mm profiel. Dat glas wordt ingekit en moet dus wat ruimte in het profiel hebben. Thans zo heb ik het een paar keer gedaan.

Of dat dik genoeg is voor H 270, geen idee. Is wel al een serieus glas.

Hier was het maar 1m50 etc

Vandaag van de gemeente bericht gekregen dat onze waterafvoer niet in orde is.

We hebben 1362l infiltratie volume nodig en dat staat ook zo vermeld in de vergunning. Om een of andere reden werkt de architect met bakken van 1250l. Tijdens de inplanting zei de bouwfirma dat ze ook infiltratie bakken hebben van 1500l wat voldoet aan de regels, maar dat komt natuurlijk goedkoper uit dan 2 bakken van 1250l.

Ondertussen is de waterkeuring gebeurd en alles is comform. Alleen zegt de gemeente nu: er staan 2 infiltratieputten op de vergunning en er ligt maar 1. Terwijl we dus wel voldoen aan het benodigde volume. Als gevolg daarvan zouden we jaarlijks 1500euro gemeente belastingen moeten betalen omdat ons water niet conform afgevoerd wordt. Terwijl we wel conform gekeurd zijn en ook alle technische eisen voldoen.

Nu vraag ik mij af als hier iets aan te doen is buiten de boel terug open te smijten en een tweede infiltratieput te steken die overbodig is? Is dit niet eerder een bouwovertreding in het slechte geval die te regularisen is?

Vandaag van de gemeente bericht gekregen dat onze waterafvoer niet in orde is.

We hebben 1362l infiltratie volume nodig en dat staat ook zo vermeld in de vergunning. Om een of andere reden werkt de architect met bakken van 1250l. Tijdens de inplanting zei de bouwfirma dat ze ook infiltratie bakken hebben van 1500l wat voldoet aan de regels, maar dat komt natuurlijk goedkoper uit dan 2 bakken van 1250l.

Ondertussen is de waterkeuring gebeurd en alles is comform. Alleen zegt de gemeente nu: er staan 2 infiltratieputten op de vergunning en er ligt maar 1. Terwijl we dus wel voldoen aan het benodigde volume. Als gevolg daarvan zouden we jaarlijks 1500euro gemeente belastingen moeten betalen omdat ons water niet conform afgevoerd wordt. Terwijl we wel conform gekeurd zijn en ook alle technische eisen voldoen.

Nu vraag ik mij af als hier iets aan te doen is buiten de boel terug open te smijten en een tweede infiltratieput te steken die overbodig is? Is dit niet eerder een bouwovertreding in het slechte geval die te regularisen is?
Stond het niet zo in het lastenboek?
Lijkt me eerder fout van architecten en bouwfirma, op hun kosten open en opnieuw.

Stond het niet zo in het lastenboek?
Lijkt me eerder fout van architecten en bouwfirma, op hun kosten open en opnieuw.
Nee, helaas niet. Daar stond er maar 1 infiltratie bak vermeld van 1250l. Maar doordat de carport ook al vergund is ( die gaan we pas over 2 jaar zetten, maar dan moeten we maar 1x bij de buurman zijn voor toestemming) moest die infiltratie bak groter zijn of er moest een 2e gezet worden. En geen idee waarom maar de architect heeft er dan 2 van 1250l opgezet wat veel te ruim is. Eerlijk gezegd heb ik er zelf nooit bij stil gestaan dat dit mogelijks een probleem had kunnen zijn.

Bel eens naar de stedebouwkundige dienst, die geven (toch in 2 steden waar ik woonde) altijd goed advies.

Bel eens naar de stedebouwkundige dienst, die geven (toch in 2 steden waar ik woonde) altijd goed advies.
Meestal helpt het ook van gewoon als mens te praten met die ambtenaar zonder een aanvallende houding in te nemen. Dat zorgt soms voor andere oplossingen dan degene die je anders enkel op papier had gekregen.

Meestal helpt het ook van gewoon als mens te praten met die ambtenaar zonder een aanvallende houding in te nemen. Dat zorgt soms voor andere oplossingen dan degene die je anders enkel op papier had gekregen.
Aka gefoefel en hopen dat ze uw gezicht graag zien? Helpt waarschijnlijk ook als je ergens een nonkel hebt die nog bij de juiste partij geweest is.

Neen, een dossier beoordelen op basis van de praktijk en realiteit ipv op papier en theorie.
Het papier dat niet gelijk is aan de realiteit is natuurlijk de definitie van gefoefel. En als er mag afgeweken worden dan moet dat gewoon de regel zijn en niet omdat je toevallig een ambtenaar aan het loket of de telefoon hebt die goed gezind is.

kort gezegd 'uw houding' mag geen invloed hebben op hoe de staat u helpt. (zolang die houding binnen het legale zit uiteraard)

Hij laat vandaag weten dat hij er vandaag niet geweest is en ook de rest van de week niet komt waardoor ik andermaal alles moet herplannen. Het zijn al gedurende de hele bouw dit soort situaties door aannemers die hun afspraken niet nakomen. Als gij dat allemaal niks vindt...
Los van dat je best een bepaalde marge voorziet tussen iedere aannemer is het ook gewoon een spelletje van wie het luidst roept. Zo kan je zorgen om zo weinig mogelijk tot geen voorschot te betalen dat je ergens een voet hebt om op te staan als iets niet in orde is of nog niet gedaan is, gewoon niet betalen!
Er zal wel een reden zijn dat hij plots jou bouw opschuift om zomaar naar ergens anders te gaan, luider roepen als de andere en zeggen dat je bouw af moet.
(Al weet ik dat het allemaal zo simpel niet is.)

Het papier dat niet gelijk is aan de realiteit is natuurlijk de definitie van gefoefel. En als er mag afgeweken worden dan moet dat gewoon de regel zijn en niet omdat je toevallig een ambtenaar aan het loket of de telefoon hebt die goed gezind is.

kort gezegd 'uw houding' mag geen invloed hebben op hoe de staat u helpt. (zolang die houding binnen het legale zit uiteraard)

Niet noodzakelijk. In de wetgeving staat iets van er moeten voldoende infiltratieputten aanwezig zijn voor de toepassing. In uw dossier heb je initieel ingediend dat je er 2 van vb 1250 zal steken. In de realiteit heb je er 1 van 2500 gestoken.

De ambtenaar kijkt naar uw dossier, ziet dat het van 2 naar 1 is gegaan en keurt dat af. Want niet uitgevoerd hetgeen je zogezegd zou doen. Dus op papier niet in orde.

In realiteit voldoe je dan wel aan de regels want 2500 is voldoende infiltratievermogen.

En uiteindelijk moeten we eerlijk zijn, mensen zijn nu eenmaal mensen en geen robotten. Dus dat zal altijd een effect hebben.
Maar het mag enkel geen impact hebben wanneer hetgeen er voorzien is gewoon niet voldoende is. Dan is dat gefoefel. Vb gevraagd 2 putten van 1250 gevraagd, je steekt er 2 van 1000 en je gaat dan met die in discussie. Steek je er dan 1 van 500 bij bovenop die 2 van 1000 dan is het ook weer niet 100% correct, maar wel voldoende qua capaciteit.

Het probleem is dat sinds de gemeenten ontvoogd zijn, er stedebouwkundigen zitten die vaak naar pure willekeur en eigen goeddunken oordelen.

En dan is het soms wel nodig ja, dat je je stem bij wijze van spreke verheft en je gelijk probeert te halen. En soms helpt het dan ook dat je je weg daarin, vaak via via, wat kent. Dat kan best jammer zijn voor velen, maar de houding van bepaalde stedebouwkundige diensten werkt dat zelf helemaal in de hand.

In dit geval werd voldaan aan het nodige infiltratievolume, de bouwheer daarin nu straffen of aanpakken getuigt slechts van 1 ding, nl overdreven regelneverij en bureaucratie.

Uiteraard moeten er regels zijn, maar gemeente- en stedenbouwkundige diensten staan wel nog steeds ten dienste van de bevolking, niet omgekeerd.

De bouwfirma en architect hebben met elkaar overlegd en de architect heeft contact opgenomen met de gemeente.
De gemeente gaat uit van grondwater op 80cm diepte terwijl de sondering 120cm liet zien. Alles wat onder het grondwater zit en boven de overloop van infiltratieput mag niet meegerekend worden. Die 80cm staat helaas niet expliciet vermeld in de vergunningsvoorwaarden.

Voorlopig ff afwachten wat de architect en bouwfirma gaan doen beslissen, maar de marge is klein dus ik vrees voor een 2e put. Men ging al de meerprijs opvragen om de onderaannemer terug te sturen. Volgende discussie zal zijn wie dat gaat betalen zeker? Ik wil gerust het extra bedrag betalen dat ons eerst werd voorgesteld voor een 2e infiltratieput, maar die ging er van uit dat die mannen daar al bezig waren en de kraan er stond. Speciaal ne ploeg en een kraan sturen voor een 2e put te steken zal wel een stukje duurder zijn dan de prijs die wij eerst gekregen hebben...

Weer een stapje verder, vloerverwarming ligt erin:
Nu is het wachten tot 10 oktober voor de chape.

Ik moest echt twee keer kijken omdat je woonkamer als twee druppels op die van ons lijkt.

Ga je veel plezier van hebben in die configuratie. Die inham zorgt tegelijk voor knusheid in je woonkamer en een soort van natuurlijke scheiding met de keuken terwijl het geheel toch een grote ruimte blijft. Heel tevreden van hier.

Ik vond niet meteen een betere thread om het te posten, dus vraag ik het hier:

wij zouden graag een glazen scheidingswand plaatsen tussen open trap en woonkamer (340 breed x 270 hoog)
Ik heb enkele offertes opgevraagd en kreeg zonet de eerste binnen.

Ik heb geen idee hoe dik zo'n glas moet zijn, dus vertrouw eigenlijk op kennis van het bedrijf.
Maar kan iemand afleiden uit deze offerte hoe dik ze het glas voorzien hebben?

offerte.jpg

En heeft er ook iemand een idee hoeveel dit zou mogen kosten?
Ze geven in deze offerte de voorkeur aan 3 stukken. 2 kan ook, mits enige opleg.
Als ik een 2de offerte ontvang, kan ik al vergelijken. Maar mocht er iemand kennis hebben van deze materie (of onlangs zelf een offerte hebben opgevraagd), dan zou dat ook wel handig zijn.

Ik had het initieel veel duurder verwacht (maar ik ken er totaal niets van), dus ik ben wel benieuwd naar een 2de offerte of reactie hier.

Offerte is trouwens 2600 (incl BTW, inclusief plaatsing)

€ 234,00 / m² excl. btw is cava qua prijs denk ik. Dat glas wordt tussenin ook gekit vermoed ik dan hé?
Het bovenste profiel is iets hoger (30mm) omdat ze dat er eerst langs boven inschuiven en dan vanonder laten zakken in het 20mm profiel.

Ik weet dat een RP geslepen 66.2 netto bij de fabrikant tussen de 60 à 70 euro per m² kost.
Als je zelf wil/kan plaatsen, pak dan zéker de 4 zijden van het glas RP of minstens RM geslepen (tenzij je u serieus wilt verminken) en weet dat zo één plaat rond de 90 kg weegt.

Als je het gaat gebruiken als borstwering, zou ik wel niet gerust zijn van die dikte en de dunne profiel boven en onder. Puur als scheidingswand is 66.2 wel oké. Ik vermoed dat dat wel een beetje gaat buigen als je ertegen gaat leunen.

Terug
Bovenaan