De nieuwbouw-topic!

Bij oplevering van onze nieuwbouw (2 weken geleden) regenput niet open gedaan (10k liter).

Laatste keer ik keek toen er nog geen vast deksel op lag was die goed vol. Nu ligt er zo'n klinker deksel op die je met 2 man moet opheffen :frown:. Wou eens checken hoeveel er nog in zat, na veel sproeien voor de grasmatten.

Ligt een blikje en te drijven en stuk karton, ook veel zand. Maar heb niet direct zin om die te gaan legen en laten kuisen. Want bv wc's zitten daarop en kunnen niet op stadswater.
Bijvullen kan wel door de stadswater kraan open te draaien.

Nu vroeg ik me af of iemand systemen kent die melden dat de put bijna leeg (of vol) is zonder telkens te moeten dat deksel los te vijzen en op te heffen...

Nu vroeg ik me af of iemand systemen kent die melden dat de put bijna leeg (of vol) is zonder telkens te moeten dat deksel los te vijzen en op te heffen...
En je hebt nog concurrenten die dat soort systemen maken.
De duurste maar de meest gemakkelijke oplossing...

En wa kost dat zoiets, want staat er natuurlijk niet bij :p

Ik heb deze hangen..

1 jaar in gebruik voor WC + buitenkranen.
Tijdens de droge weken in mei was ik de tuin aan het sproeien (een 1,5uurtje ongeveer), ineens niks meer. Blijkt het dat de condensator in de pomp het begeven had..

"Ah ja meneer, die popmpen zijn niet gemaakt/geschikt om langdurig te draaien" XD
Ik heb gezegd van gewoon de condensator te bestellen en te vervangen, ik vermoed een random faling van de condensator.
Wat is me dat voor truut, dat die pomp niet geschikt zou zijn om lang te draaien.. Ze maakt nochtans genoeg lawaai :)

Ik snap eigenlijk niet goed dat de oplossing voor een lege regenwaterput een pomp is.

Ik zou een automatische bijvulkraan denken gebaseerd op een "hoe gevuld is mijn put"-sensor, en gewoon je standaard regenwaterputpomp.
Het eerste zorgt er dan voor dat de tweede altijd hetzelfde kan doen.

Bouwaanvraag in januari goedgekeurd...net telefoontje van de architect dat de ingenieursstudie afgerond is..en hij binnen enkele weken de offertes gaat aanvragen.
ik "Kan dat niet wat rapper?" ==> "Ja er zijn er nog veel voor u hoor..En de termijn voor een aannemer is 2 weken tot een jaar...maar dan zullen we dat eens vergelijken met de prijs die ze vragen of het de moeite is om al dan niet te wachten"
Ik zit nu te piekeren dat het ne nipte wordt om 400k geleend geld op 24 maanden op te gebruiken...of pieker ik hier onnodig?
Ben ik nu veeleisend of is dit echt traag? (deel om pas binnen enkele weken een offerte te vragen. Dat van lange wachttijden weet ik nu ook wel)

Ik snap eigenlijk niet goed dat de oplossing voor een lege regenwaterput een pomp is.

Ik zou een automatische bijvulkraan denken gebaseerd op een "hoe gevuld is mijn put"-sensor, en gewoon je standaard regenwaterputpomp.
Het eerste zorgt er dan voor dat de tweede altijd hetzelfde kan doen.
Met een "hoe vol/leeg is mijn put" sensor zou ik al blij zijn :p misschien die diy met arduino proberen

Bouwaanvraag in januari goedgekeurd...net telefoontje van de architect dat de ingenieursstudie afgerond is..en hij binnen enkele weken de offertes gaat aanvragen.
ik "Kan dat niet wat rapper?" ==> "Ja er zijn er nog veel voor u hoor..En de termijn voor een aannemer is 2 weken tot een jaar...maar dan zullen we dat eens vergelijken met de prijs die ze vragen of het de moeite is om al dan niet te wachten"
Ik zit nu te piekeren dat het ne nipte wordt om 400k geleend geld op 24 maanden op te gebruiken...of pieker ik hier onnodig?
Ben ik nu veeleisend of is dit echt traag? (deel om pas binnen enkele weken een offerte te vragen. Dat van lange wachttijden weet ik nu ook wel)
Heb je al een ruwbouwaannemer?

Als je uw lastenboek, meetstaat en plannen hebt, kun je zelf al beginnen rond horen.

Bij ons hadden we al rond gehoord voor offertes voordat de bouwvergunning volledig rond was.

Heb je al een ruwbouwaannemer?

Als je uw lastenboek, meetstaat en plannen hebt, kun je zelf al beginnen rond horen.

Bij ons hadden we al rond gehoord voor offertes voordat de bouwvergunning volledig rond was.
Hij moet ze nog allemaal aanschrijven. We betalen bewust wat meer voor een architect (30k incl studies), omdat hij the total package doet.
Zoals ge weet, zit ik zelf ook in de sector. Alleen wou ik bewust geen onderaannemers van mijn werkgever gebruiken..kwestie van werk-privé gescheiden te houden, mocht het fout lopen...maar nu twijfel ik wel.. Ik verwacht/hoop nog steeds dat hij dit jaar de ruwbouw open (al dan niet met baksteen) plaatst.

Hij moet ze nog allemaal aanschrijven. We betalen bewust wat meer voor een architect (30k incl studies), omdat hij the total package doet.
Zoals ge weet, zit ik zelf ook in de sector. Alleen wou ik bewust geen onderaannemers van mijn werkgever gebruiken..kwestie van werk-privé gescheiden te houden, mocht het fout lopen...maar nu twijfel ik wel.. Ik verwacht/hoop nog steeds dat hij dit jaar de ruwbouw open (al dan niet met baksteen) plaatst.
Oei. Ik weet niet hoe het in jullie regio is, maar een ruwbouw aannemer hier leg je toch best al een stuk van tevoren vast.

De meeste zit je toch makkelijk met een jaar dat je die van tevoren moet vast leggen. Onze aannemer zit nu bv ook al vol tot eind 2023.
Onze bouwvergunning is ook in januari goedgekeurd en zijn dan gelijk begonnen.

Misschien nu met al die prijsstijgingen dat er wel wat mensen afhaken en ze gaatjes hebben in hun agenda.

Lijkt mij ook traag.
hier aanvraag goedgekeurd eind april. We staan nu op de planning van de aannemer voor eind september.
Waren via onze architect reeds van vorig jaar met hen in contact hiervoor.

Om een indicatie te geven, wij gaan ook bouwen en hebben onderstaande data:

01/02/22: voorontwerp afgeleverd
xx/02/22: bestellen gevelsteen (zelf gedaan daar ik wist dat het levering half juni was)
06/04/22: indiening bouwaanvraag omgevingsloket (architect)
20/04/22: offerte VC/EPB/Vent binnengekregen (architect)
20/04/22: offerte stab studie binnengekregen (architect)
28/04/22: goedkeuring bouwaanvraag
29/04/22: bevestiging stab studie / VC / EPB / vent (zelf gedaan)
29/04/22: aanvraag rioleringsaansluiting (zelf gedaan)
02/05/22: offertes bemaling binnengekregen (architect & enkele zelf gedaan daar ik het te duur vond)
07/05/22: aanvraag fluvius (zelf gedaan)
17/05/22: keuring werfkast (zelf gedaan)
17/05/22 indiening aanvraag bemaling (zelf gedaan)
02/06/22: goedkeuring bemaling
10/06/22: (vandaag): oplevering stabiliteitsstudies (al zit ik nog te wachten :))
15/06/22: aansluiting elektriciteit fluvius

Hoop zsm stabiliteitsstudies binnen te krijgen zodat ik offertes kan opvragen voor de kelder te komen gieten.
Vorige week al wel eens geinformeerd en meeste kelderbouwers spreken over aug/sept of zelfs okt pas dat ze kunnen komen :(.
In ieder geval is het doel nu eentje te vinden die deftig is en die in aug (na bouwverlof) zou kunnen starten.
In dat scenario kan ik nog voor het bouwverlof de bemaling laten plaatsen.

Voordeel is wel dat mijn vader een gepensioneerde zelfstandige metser is, die onze bouw zal doen met onze assistentie :).

Ik vind het nu al redelijk traag gaan, dus kan me voorstellen dat je je ergert.

En je bent nog niet eens begonnen!

NIet om je dromen over een vlotte bouw volledig de grond in te boren, maar hou je vast aan de takken van de bomen, en vooral: zorg dat er zo weinig mogelijk uitstel kan zijn vanuit jouw kant, want dat loopt zo snel op...

Ik begrijp echt niet goed waarom je zoveel betaalt voor een architect en zowat compleet op hem vertrouwt voor alles qua coördinatie, offertes, selectie aannemers, opvolging,... zeker wanneer je zelf in de sector zit. Niet dat je zelf per sé alles moet gaan opvolgen ed, maar je kan toch evengoed een goede betrouwbare totaalaannemer pakken die zowat alles in handen neemt?

Mijn ervaring met dergelijke architecten is vooral dat ze heel traag werken, veel te goedkoop ramen en zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen wanneer iets fout loopt.

Om een indicatie te geven, wij gaan ook bouwen en hebben onderstaande data:

01/02/22: voorontwerp afgeleverd
xx/02/22: bestellen gevelsteen (zelf gedaan daar ik wist dat het levering half juni was)
06/04/22: indiening bouwaanvraag omgevingsloket (architect)
20/04/22: offerte VC/EPB/Vent binnengekregen (architect)
20/04/22: offerte stab studie binnengekregen (architect)
28/04/22: goedkeuring bouwaanvraag
29/04/22: bevestiging stab studie / VC / EPB / vent (zelf gedaan)
29/04/22: aanvraag rioleringsaansluiting (zelf gedaan)
02/05/22: offertes bemaling binnengekregen (architect & enkele zelf gedaan daar ik het te duur vond)
07/05/22: aanvraag fluvius (zelf gedaan)
17/05/22: keuring werfkast (zelf gedaan)
17/05/22 indiening aanvraag bemaling (zelf gedaan)
02/06/22: goedkeuring bemaling
10/06/22: (vandaag): oplevering stabiliteitsstudies (al zit ik nog te wachten :))
15/06/22: aansluiting elektriciteit fluvius

Hoop zsm stabiliteitsstudies binnen te krijgen zodat ik offertes kan opvragen voor de kelder te komen gieten.
Vorige week al wel eens geinformeerd en meeste kelderbouwers spreken over aug/sept of zelfs okt pas dat ze kunnen komen :(.
In ieder geval is het doel nu eentje te vinden die deftig is en die in aug (na bouwverlof) zou kunnen starten.
In dat scenario kan ik nog voor het bouwverlof de bemaling laten plaatsen.

Voordeel is wel dat mijn vader een gepensioneerde zelfstandige metser is, die onze bouw zal doen met onze assistentie :).

Onze agenda (nu..wij moesten de architect effe explictiet een "go" geven eens we de lening hadden bekomen, want het was niet eens zeker of het ons geval mogelijk was door mijn vriendin haar aandoening)
Ruwe agenda:
15/01/2021: Eerste contact met de architect
1/06/2021: Laatste wijzigingen aan de plannen doorgemaild. (dit proces heeft langer dan normaal geduurd, is doordat wij veel wijzigingen aangebracht hebben)
1/07/2021: De architect "Ah oei...ja drukdrukdruk hier, nog niet alle wijzigingen kunnen doorvoeren voor uw bouwaanvraag. Zal voor augustus zijn ivm het bouwverlof"
1/09: bouwaanvraag ingediend
+-15/01: goedkeuring gemeente (en dan moest het bord nog 30-35 dagen uithangen).
1/02: "KBC geeft ons een lening, we geven u hierbij de "go" om verder te werken aan ons project" ==> Antwoord "ok, ik start de stabiliteitstudie op en dan de offertes. Zal nu te lang meer moeten duren"
5-10/03/2022: Definitieve goedkeuring werd bekrachtigd + lening werd ondertekend
1/04: Kleine wijzigingen aan een binnenmuur (20cm verschoven. Voor de rest niks)
15/05: stuur een mail "Hey X, hoe ver zit je al? Binnenkort tekenen we de aktes van de lening en mid-2023 betalen we de lening volledig + huur..we hadden toch graag een startdatum gekregen"
1/06: aktes ondertekend
4/06: Bel ik hem, want nog geen antwoord op mail 15/5 ==> "Ja kheb de ingenieursstudie net binnen. Kga het nodige materiaal berekenen en dan kan ik de offertes uitsturen. Tegen augustus hebt ge nen datum. Ohja btw, in juli vertrek ik een maand op verlof'

Ps- De baksteen duurt al 6mnd om te bestellen.. Kzou hem intern al kunnen bestellen en krijg er dan korting op..alleen weet ik niet of de toekomstige aannemer zo wil werken of hem liever zelf besteld.

Ik begrijp echt niet goed waarom je zoveel betaalt voor een architect en zowat compleet op hem vertrouwt voor alles qua coördinatie, offertes, selectie aannemers, opvolging,... zeker wanneer je zelf in de sector zit. Niet dat je zelf per sé alles moet gaan opvolgen ed, maar je kan toch evengoed een goede betrouwbare totaalaannemer pakken die zowat alles in handen neemt?

Mijn ervaring met dergelijke architecten is vooral dat ze heel traag werken, veel te goedkoop ramen en zelf geen enkele verantwoordelijkheid nemen wanneer iets fout loopt.
De architect woont letterlijk 5 huizen van onze werf, dus opvolging zou eigenlijk wel moeten lukken.
Totaalaannemers pakken marges gelijk zot in de bouw :). 25-30%
Nuja..;ge hebt dan wel geen/minder stress :)

Terug
Bovenaan