De nieuwbouw-topic!

Tijdje geleden offerte gevraagd voor extra keukenkasten. We wonen in een appartement uit een lot van nieuwbouwappartementen, dus bij de leverancier is ons appartement gekend. Zo een offerte en tekening is op 15 min gemaakt. Uiteindelijk wat getwijfeld, en gaan ze nu toch laten plaatsen. (zit ongeveer een maand tussen) Offerte uiteraard vervallen: "ahja meneer dat komt allemaal uit Oekraïne he, maar allez, we gaan een commerciële geste doen, en de offerte blijft 't zelfde maar onze werkmannen werken vanaf nu ipv €55/p/uur aan €75/p/uur".

Komen die ook uit Oekraïne ofzo?

Tweede offerte binnen voor aluminium gevelbekleding en weer rond dezelfde grootte orde van €1000/m2 geplaatst, nog exclusief de 21% BTW. Wie is zot genoeg om voor grotere oppervlaktes zulke prijzen te betalen voor zuiver wat esthetische details als gevelsteen slechts een fractie daarvan kost?

Telefonisch meer uitleg gevraagd en prijs van die panelen is bij de leveranciers de afgelopen maanden/jaar blijkbaar verdrievoudigd.
Dat terwijl de inflatie op jaarbasis 'slechts' rond 10% zit, aluminiumprijs op jaarbasis (in USD, in EUR wat meer) 15% gestegen is, Brent olie (in USD) 57% gestegen is en elektriciteit (in EUR) +180% is gestegen.

Anyway, gaan nog is zien voor alternatieven in hout maar die vereisen over het algemeen veel meer onderhoud dus staat ons niet echt aan. Zal waarschijnlijk een bijkomende afspraak worden met de architect om de +- 25m2 aan gevelbekleding drastisch terug te brengen. Jammer.

Tweede offerte binnen voor aluminium gevelbekleding en weer rond dezelfde grootte orde van €1000/m2 geplaatst, nog exclusief de 21% BTW. Wie is zot genoeg om voor grotere oppervlaktes zulke prijzen te betalen voor zuiver wat esthetische details als gevelsteen slechts een fractie daarvan kost?

Telefonisch meer uitleg gevraagd en prijs van die panelen is bij de leveranciers de afgelopen maanden/jaar blijkbaar verdrievoudigd.
Dat terwijl de inflatie op jaarbasis 'slechts' rond 10% zit, aluminiumprijs op jaarbasis (in USD, in EUR wat meer) 15% gestegen is, Brent olie (in USD) 57% gestegen is en elektriciteit (in EUR) +180% is gestegen.

Anyway, gaan nog is zien voor alternatieven in hout maar die vereisen over het algemeen veel meer onderhoud dus staat ons niet echt aan. Zal waarschijnlijk een bijkomende afspraak worden met de architect om de +- 25m2 aan gevelbekleding drastisch terug te brengen. Jammer.
Bij mij is het ook voorzien om een deel van de gevel in Linarte te doen.
Voordeur + stuk muur + dubbele poort.
Nog geen offerte opgevraagd (dacht ik, mijn vriendin volgt het meeste op) maar de ruwe schatting was indertijd al stevig.
Is buiten, dus indien nodig kan er wel even gewacht worden tot de prijzen weer wat zakken (als dat dan al ooit terug het geval zal zijn :rolleyes:)
Goedkoop is het zeker niet.

Hout (was ons eerste idee, maar na enkele schetsen toch voor zwarte Linarte gegaan) is ook serieus gestegen in prijs.
En zoals je zegt, het onderhoud...

't Zijn geen goede tijden om te (ver)bouwen

Hier gaat onze gelijkvloers +- 70-90m² met alu bekleding bekleed worden (type alinel). Vorige week nog naar Batibouw geweest en daar spraken ze bij alinel over 360-380€/m² excl. 1000€/m² is wel insane veel.
Renson had ook een gelijkaardige oplossing. Verschil tussen hen en Alinel: Alinel wordt per plaat/paneel geleverd. Renson plaatst het latje per latje.

Zie link naar bouwgrond die te koop staat: https://www.sensumvastgoed.be/nl/bouwgrond-te-koop-in-kapellen/4741971

In de omschrijving staat dat er reeds voor 67.000 euro aan verkavelingskosten is voorzien in de vraagprijs. Ik verschiet nogal van die kosten.
Is het normaal dat je een dergelijk bedrag nog nodig hebt voor allerlei aansluitingen en de grond bouwrijp maken?

is geen normale grond hé

inbegrepen in dat bedrag:
* landmeter
* boscompensatievergoeding (geen idee hoeveel bos daar moet sneuvelen, ik vermoed 2500m² dus dat kan wel oplopen)
* archeologienota (
* fluvius ( aansluitingen gas & electra )
* waterlink ( aanleg riolering )
* Telecom-aansluiting
* ...

10 jaar geleden moesten wij ook een extra stuk waterleiding laten voorzien voor een simpele verkaveling, was ook enkele duizenden euro's

Moeten bovenstaande activiteiten niet altijd bij een bouwgrond in meer of mindere maete gebeuren? Uiteraard afhankelijk van de grootte, grond, ligging, etc..

In dt geval worden niet alle bomen gekapt, mag ook niet. Zal wellicht max 25% zijn ofzo. Blijft wel een grote extra kost vind ik.

Vaak lees je een gemiddelde bouwkost van 1500-2000 per m2 ex btw. Zitten bovengenoemde kosten daar dan al in, of moet ik die ook optellen bij de aankoop van de bouwgrond?

Moeten bovenstaande activiteiten niet altijd bij een bouwgrond in meer of mindere maete gebeuren? Uiteraard afhankelijk van de grootte, grond, ligging, etc..

In dt geval worden niet alle bomen gekapt, mag ook niet. Zal wellicht max 25% zijn ofzo. Blijft wel een grote extra kost vind ik.

Vaak lees je een gemiddelde bouwkost van 1500-2000 per m2 ex btw. Zitten bovengenoemde kosten daar dan al in, of moet ik die ook optellen bij de aankoop van de bouwgrond?

Ben je aan het overwegen van die grond te kopen?

als je 374000 euro kan stukslaan op een bouwgrond dan heb je imho toch wel poen genoeg, nee? Op de annonce staat dat die 67000 euro inbegrepen zijn in de vraagprijs.

Ben je aan het overwegen van die grond te kopen?

Ik zou best een grond willen kopen (niet deze perse) , maar ging daarbij uit van aankoop grond + bouw kosten aan een gemiddelde m2 prijs, die sinds een aantal maanden explosief aan het stijgen is. Ik had echter niet gedacht dat hte bouwrijp maken van een perceel zoveel extra zou kosten. Iets om rekening mee te houden dus.

Al die standaard dingen kunnen uitlopen tot enkele (tien) duizenden euro’s.
Ik denk dat er hier ook wordt van uit gegaan dat het ganse stuk bos wordt gekapt (+ ontworteld).
De complexiteit van zo een project is nu eenmaal hoger dan een verkaveling op een oud grasveld hé.

Ze zouden het nog duurder en moeilijker moeten maken! Dedju. Stuk bos weg voor een villa’ke :unsure:

Ik zou best een grond willen kopen (niet deze perse) , maar ging daarbij uit van aankoop grond + bouw kosten aan een gemiddelde m2 prijs, die sinds een aantal maanden explosief aan het stijgen is. Ik had echter niet gedacht dat hte bouwrijp maken van een perceel zoveel extra zou kosten. Iets om rekening mee te houden dus.
Dat hangt natuurlijk van het perceel af. Als de voorzieningen er al zijn, komen er niet zoveel extra kosten bij.
Wij hebben gebouwd op een grond in een woongebied, dan moesten we enkel de standaard aansluitkosten voor nutsvoorzieningen betalen want alles was er al. En het was een grasveld, dus geen bomen moeten kappen.

Al die standaard dingen kunnen uitlopen tot enkele (tien) duizenden euro’s.
Ik denk dat er hier ook wordt van uit gegaan dat het ganse stuk bos wordt gekapt (+ ontworteld).
De complexiteit van zo een project is nu eenmaal hoger dan een verkaveling op een oud grasveld hé.

Ze zouden het nog duurder en moeilijker moeten maken! Dedju. Stuk bos weg voor een villa’ke :unsure:
Mocht vroeger misschien, maar nu mag je niet meer volledig ontbossen.
We hebben ook een bouwvergunning in een bos (ook woongebied) en we mochten enkel het deel ontbossen waar de woning kwam + klein deeltje tuin. ELKE boom wordt op het plan getekend. Is echt insane hoe gedetailleerd het is.
Op +-1200m² die we hebben, mogen we +-800m² ontbossen. En dat was al veel, maar kwam doordat we minimaal 15m van de straat moeten bouwen. En voor die 800m² betalen we +-4500€ aan boscompensatie (gemengd bos)...is qua tarief de middelmaat. Als het puur loofbomen zijn, was het denk ik het dubbele van de prijs.
En Natuur en Bos zegt "Ge moogt 800m² ontbossen"...maar de gemeente bepaalt welke bomen er op het ontbost gebied moeten blijven en welke niet...wat het eigenlijk niet echt eerlijk maakt qua boscompensatie natuurlijk. En elke boom die ge kapt, moet x2 herplant worden op uw grond (of alleszins bij ons toch). Nu dat zijn natuurlijk gewoon de gevolgen als ge in een bos wilt wonen.
Maar dan hebt ge mensen zoals onze buren...die openlijk toegeven dat ze de landmeter stukske int zwart hebben betaald om een plan te maken waar geen bomen op staan zodat ze maximaal zonlicht hebben..ja..sorry, maar dan moet ge ni int bos wonen eh..

Even iets anders maar verkoop je best onder verkoop met btw of gewoon registratie (nieuwbouw)?
Prijs blijft hetzelfde vb 500.000 euro (btw inclusief) of 500.000 + 3% registratie = 515.000 euro
OK prijs blijft voor de kopers dus niet hetzelfde maar als je uitgaat van deze case, waar houdt je als verkoper het meest aan over?

Zou durven zeggen dat die 1500-2000 per m2 ex btw voor de bouw alleen al erg moeilijk gaat worden afhankelijk wat je qua woning wilt.

Met een eenvoudig en voldoende groot blokvormig ontwerp zonder oversteken en inhammen, beperkt aantal en oppervlakte ramen, CV doorstromer op gas, gevel in een budgetvriendelijke gevelsteen, en waarbij de oppervlakte onder het zadeldak wordt meegeteld als volwaardige oppervlakte. Met een simpele afwerking, net voldoende isolatie om de norm te halen en goedkope keuken/badkamer kan die 1500-2000/m2 volgens mij nog steeds als de ruimtes voldoende groot zijn.

Voor een moderne architectenwoning met wat vormgeving, veel grote raampartijen, geothermische warmtepomp, wat aluminium gevelbekleding en met plat dak en kelder (grondafvoer hierbij zeker meetellen)? No way dat je die prijs per m2 nog haalt in 2022 zonder enorm veel zelf te doen.

Bij een doorsnee grond in een verkaveling, zit je aan +-5000 euro aansluitingskosten.
Of het terrein afgegraven of opgehoogd moet worden etc, dan kan dat ook enkele tienduizenden euro's extra zijn.
Vaak lees je een gemiddelde bouwkost van 1500-2000 per m2 ex btw.
Dat zijn allemaal cijfers van voor 2020, reken nu maar 2000/m2 voor een goedkope standaardafwerking als je dingen LAAT doen. Een zelfbouwer kan wel nog rond de 1500 geraken.
Excl. BTW
Zitten bovengenoemde kosten daar dan al in, of moet ik die ook optellen bij de aankoop van de bouwgrond?
Die zitten daar normaal nooit in, maar blijkbaar voor die advertentie wel?

Nochtans is er ne speler op de markt die durft beweren dat ge voor +-1350€/m² incl een woning kunt bouwen :rofl:
I know, recent nog reclame voor hen gezien, straf dat hun prijzen sinds 2020 voor geen euro gestegen zijn! Dat moeten pas topbedrijven zijn he, DAT zijn de mannen met connecties! 😍

voor de onwetenden: het is een bedrijf dat dreigementen rondstrooit als hun malafide praktijken bij naam worden genoemd. Daarom dat de naam hier niet wordt vermeldt. De reden waarom ze met spotprijzen gooien, is omdat mensen dan gretig tekenen, tot het besef komen dat de woning die ze in gedachten hadden, op basis van de foto's en plannen, totaal niet klopt met wat een "normale, afgewerkte" woning is en zo alsnog tienduizenden euro's armer zullen worden. Ofwel aan het voorschot dat ze kwijt zijn als ze de samenwerking stoppen, ofwel aan het eindplaatje....

Laatst bewerkt:
I know, recent nog reclame voor hen gezien, straf dat hun prijzen sinds 2020 voor geen euro gestegen zijn! Dat moeten pas topbedrijven zijn he, DAT zijn de mannen met connecties! 😍

voor de onwetenden: het is een bedrijf dat dreigementen rondstrooit als hun malafide praktijken bij naam worden genoemd. Daarom dat de naam hier niet wordt vermeldt. De reden waarom ze met spotprijzen gooien, is omdat mensen dan gretig tekenen, tot het besef komen dat de woning die ze in gedachten hadden, op basis van de foto's en plannen, totaal niet klopt met wat een "normale, afgewerkte" woning is en zo alsnog tienduizenden euro's armer zullen worden. Ofwel aan het voorschot dat ze kwijt zijn als ze de samenwerking stoppen, ofwel aan het eindplaatje dat belachelijke zaken als... Plaatjes aan de schakelaars en deurklinken etc EXTRA aanrekent.
How jong...hoe weet gij dat?!
Dacht dat het inside info uit de sector was (ben serieus). Wist niet dat het al algemeen geweten was hahah.
Wij horen niet zelden verhalen van klanten die er plots 70-80k aan supplementen moeten betalen. Ze pushen ook enorm om onmiddellijk te tekenen..en helaas trappen veel mensen hier dus ook in. Maar dat van dreigementen klopt ook volledig..hoewel ze de laatste maanden precies wel afgemaakt worden op Google :). Het ding is wel, als klanten bij hen tekenen, tekenen ze ook een contract waar in kleine letters staat dat ze geen negatieve review mogen achterlaten. Echt een héél dunne lijn tussen vrije meningsuiting en contractueel akkoord gaan met iets.

Ik zou er hier een boek over kunnen schrijven

Voor zover ik zie zijn hun prijzen ook gebaseerd op een kroonlijsthoogte eerder geschikt voor kaboutertjes.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan