De nieuwbouw-topic!

Chappe kan toch nog verder drogen als plakker komt ? Moet toch gewoon een paar weken drogen om op te kunnen lopen dacht ik (ben geen expert).
Dag of 10 dacht ik om erop te lopen dacht ik.
Voor dat al een ladder of stelling te zetten best planken leggen zodat je geen puntbelasting hebt.
Maar plakkers zijn nu niet de meest voorzichtige of propere van de hele bouw :)

Maar de isolatie komt deze week al ? (ik dacht volgende week pas) en dan zal het er zeker vanaf hangen hoe snel die van de verwarming komt en doorwerkt.

Voor dat al een ladder of stelling te zetten best planken leggen zodat je geen puntbelasting hebt.

Maar de isolatie komt deze week al ? (ik dacht volgende week pas) en dan zal het er zeker vanaf hangen hoe snel die van de verwarming komt en doorwerkt.
PU schuim is normaal morgen voorzien, dan vvw en aansluitend chappe.

Een huis bouwen is toch alles behalve agile... Alles dat moet geanalyseerd en beslist zijn alvorens de chape en het pleisterwerk komen.

Na 1 à 2 dagen kan je daar al op lopen hoor, gewoon puntbelasting vermijden.

Daarnet mail gekregen dat mijn bestelling van gevelstenen vroeger geleverd gaat worden. Ze staan nu net klaar bij de fabriek en de leverancier gaat deze eind deze week leveren.

Dan hebben we uiteindelijk maar 1 week stil gelegen, dat is geen ramp. :D

Ondertussen zitten we op 407 werkuren (mijn uren niet meegeteld) en bijna zo goed als alles gereed om direct in de gevelsteen te vliegen. Tempo ligt dan toch iets hoger en ik kan ook meer voorbereiden werk doen als verwacht.
Ik had 1200 uur in gecalculeerd en nu hoop ik onder de 1000 uur te blijven.

Ondertussen bij ons 3 weken aan het bouwen effectief.
Eerste verdiep staat er zo goed als volledig in. Daarjuist waren ze OSB platen aan het vastzetten op het verdiep.

Volgende week verdiep erboven!

Iemand een idee van de kostprijs voor prefab dakspanten? +- 9m overspanning, 4m hoogte.
8 jaar geleden het volledige dak hier vernieuwd met een kennis van mijn vader die achteraf gezien meer fout gedaan heeft dan goed. Helaas toen niet de kennis en ervaring met de renovatie dan die we nu hebben.

Zitten met een grote twijfel betreffende onze bouw...
Gelijkvloers = plafond van 2,85m hoog (met een verlaagd plafond naar 2,70m)
Op het verdiep is de gang 2,4m en de andere ruimtes 2,6m hoog. Als we de architect vroegen waarom dit in de gang lager was, was zijn antwoord "Uw ventilatie gaan we in het plafond steken op de gang".
We hebben nog de mogelijkheid te kiezen of we het zo laten...of toch de ventilatie in de chape steken en dus op het verdiep overal 2,6m hoogte hebben.
De architect zijn argumentatie om het in het plafond te laten = De ventilatie werkt dan efficienter + als er iets met de ventilatie scheelt, kan je er makkelijker aan.

Is er echt zo'n extreem verschil qua efficiëntie? En wat zou er nu met de ventilatie kunnen schelen dat daar ooit iets zou moeten hersteld worden? Het zijn uiteindelijk maar buizen..toch?

En een paar foto's :)

@gumball4000 Die buizen in de vloer gaan wss langer meegaan als dat jij leeft. Die bewegen niet en hebben geen tot weinig externe invloeden (UV, regen, temperatuur, ...)
Qua repareren heeft de architect gelijk, maar gaten maken in het plafond of een stuk chape openschieten, het is beiden miserie.

Laatst bewerkt:
Ok keuze is dan bij deze gemaakt :).

Amaai op het werk hoor ik geruchten dat concurrenten door de prijsstijgingen stoppen met offertes te maken en andere concurrenten die amper woningen verkocht krijgen.
Hoe kunt ge nu in godsnaam stoppen met offertes te maken, dat is uw doodsteek als bouwbedrijf..

Ok keuze is dan bij deze gemaakt :).

Amaai op het werk hoor ik geruchten dat concurrenten door de prijsstijgingen stoppen met offertes te maken en andere concurrenten die amper woningen verkocht krijgen.
Hoe kunt ge nu in godsnaam stoppen met offertes te maken, dat is uw doodsteek als bouwbedrijf..
Feit, maar offertes maken en dan verkopen om tegen dat het in uitvoering gaat met verlies te moeten draaien, is ook niet gezond voor een bedrijf.

Feit, maar offertes maken en dan verkopen om tegen dat het in uitvoering gaat met verlies te moeten draaien, is ook niet gezond voor een bedrijf.
Wij nemen clausules op in onze contracten. Als we de werf niet binnen de x maanden kunnen opstarten (door het toedoen van de klant uiteraard), wordt er geindexeerd. En we hebben het niet over 1-2 maanden, maar effectief eerder richting 1 jaar.
Blijkbaar tekent 90% van onze klanten al een contract nog voor ze een bouwvergunning hebben...héél bizar...of ik ben precies voorzichtiger.

Onze offertes bouwen we sinds maart al standaard 5% tot 10% extra in voor prijsstijgingen. En als ik kijk naar de evolutie van de prijzen, gaan we daar zelfs niet mee toekomen.

onze nieuwbouw gaat ons door het feit dat onze aannemer failliet is gegaan en er dus een jaar vertraging is 90.000 euro meer kosten.. Voor EXACT HETZELFDE gebouw

Ik ben aan een Ingrijpende Energetische Renovatie (IER) begonnen en mocht net de offertes ontvangen voor stab. ing. en EPB verslaggever.

Zijn dit normale prijzen? Beide nog niet nodig gehad in het verleden, dus kan het moeilijk inschatten, wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal.

- €2.200,00 - Stab. ing. - voorafgaandelijk werfbezoek, studie (digitaal), 2 werfbezoeken tijdens uitvoering.

- €2.535,00 - EPB - IER, voorcalculatie, startverklaring en aangifte. Ventilatieverslaggeving: ontwerp, verslag + kost aanmelding. Blowerdoortest. Veiligheidscoördinatie: veiligheids- en gezondheidsplan en werfbezoeken. Rioolkeuring.

Alvast bedankt!

(ik zet het hier, omdat ik er van uit ga dat meer nieuwbouwers deze mensen nodig hebben dan (zelf-)verbouwers :))

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan