De nieuwbouw-topic!

Ik ben aan een Ingrijpende Energetische Renovatie (EIR) begonnen en mocht net de offertes ontvangen voor stab. ing. en EPB verslaggever.

Zijn dit normale prijzen? Beide nog niet nodig gehad in het verleden, dus kan het moeilijk inschatten, wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal.

- €2.200,00 - Stab. ing. - voorafgaandelijk werfbezoek, studie (digitaal), 2 werfbezoeken tijdens uitvoering.

- €2.535,00 - EPB - EIR, voorcalculatie, startverklaring en aangifte. Ventilatieverslaggeving: ontwerp, verslag + kost aanmelding. Blowerdoortest. Veiligheidscoördinatie: veiligheids- en gezondheidsplan en werfbezoeken. Rioolkeuring.

Alvast bedankt!

(ik zet het hier, omdat ik er van uit ga dat meer nieuwbouwers deze mensen nodig hebben dan (zelf-)verbouwers :))
Veiligheidscoordinator 750€
Blower door 250€
EPB verslag 800€
Ventilatieverslag 315€
Stabiliteit 3400€
Dit zijn de prijzen die wij betalen (excl btw) en bouw van nieuwbouw.

Onze prijs (mei 2020) was 3.325 euro voor EPB, stabiliteit, ventilatieverslaggeving, veiligheidscoordinatie, en blowerdoortest:
Veiligheidscoördinatie 600,00 €
EPB verslaggeving 600,00 €
Blowerdoor test 250,00 €
Stabiliteitsstudie 1.750,00 €
Ventilatie verslaggeving 300,00 €
en dan 5% korting op de pakketprijs.

Hier moet nog wel allemaal 21% BTW bij.

Verwacht niet veel meer dan "systeem D, zonnepanelen en warmtepomp" van de EPB persoon. Als je chance hebt geven ze waardevolle input. Maar eigenlijk zou de architect er ook iets meer mee bezig moeten zijn zodat de constructie alleszins zich beter gedraagt naar oververhitting en warmteverlies toe...

Ik ben aan een Ingrijpende Energetische Renovatie (EIR) begonnen en mocht net de offertes ontvangen voor stab. ing. en EPB verslaggever.

Zijn dit normale prijzen? Beide nog niet nodig gehad in het verleden, dus kan het moeilijk inschatten, wegens gebrek aan vergelijkingsmateriaal.

- €2.200,00 - Stab. ing. - voorafgaandelijk werfbezoek, studie (digitaal), 2 werfbezoeken tijdens uitvoering.

- €2.535,00 - EPB - EIR, voorcalculatie, startverklaring en aangifte. Ventilatieverslaggeving: ontwerp, verslag + kost aanmelding. Blowerdoortest. Veiligheidscoördinatie: veiligheids- en gezondheidsplan en werfbezoeken. Rioolkeuring.

Alvast bedankt!

(ik zet het hier, omdat ik er van uit ga dat meer nieuwbouwers deze mensen nodig hebben dan (zelf-)verbouwers :))
Stab. Studie zit ik +- aan dezelfde prijs.
Op mijn werk (bouwbedrijf) vragen ze er minder dan de helft voor...helaas wil de architect persé zijn studie (kameraad van hem)

Veiligheidscoordinator 750€
Blower door 250€
EPB verslag 800€
Ventilatieverslag 315€
Stabiliteit 3400€
Dit zijn de prijzen die wij betalen (excl btw) en bouw van nieuwbouw.
Ook een beetje de grootorde die wij betalen voor onze nieuwbouw. Jullie stabiliteitsstudie is wel vrij duur precies (we hadden offertes van 1200 en 1500). Dat is al meer dan het dubbel. Heel speciale constructie of zo?

Ook een beetje de grootorde die wij betalen voor onze nieuwbouw. Jullie stabiliteitsstudie is wel vrij duur precies (we hadden offertes van 1200 en 1500). Dat is al meer dan het dubbel. Heel speciale constructie of zo?
Er is wel wat denkwerk nodig. Maar denk nu ook niet dat het een extreem moeilijk gebouw is.

Komt eerder voor uit het feit dat we blij waren dat er al iemand was. Het is de zaakvoerder van een bureau dat het erbij neemt omdat hij goede relaties had met de aannemer. Volgens mij rekent hij gewoon zijn tarief door en aan de tijd te zien wanneer hij antwoord is het ook effectief erbij nemen.

Op het werk maak ik dan ook mijn offertes duurder. Als je het werk binnen haalt goed verdiend.

Desondanks heb ik er al een video meeting mee gedaan. Pro actief meedenken met oplossingen. Zowel technisch als esthetisch samen met de architect en aannemer. Ook nu in ruwbouw fase levert hij snel oplossingen. Dus liever zo dan een goedkope die geen deftig werk aflevert.
Heb ondertussen plan en enkele foto's van het staalwerk gepost :cool:

Maar dit was 2 weken geleden.

Ondertussen zie het er zo uit

Laatst bewerkt:
Voor onze bomenkap die 4.5k zou kosten, gaan we eens een andere aanpak gebruiken :).
Ben intussen enkele houtverwerkingsbedrijven aan het contacteren met de vraag of ze dat hout gratis willen meenemen in ruil voor de kap... Ben benieuwd of er iemand zou toehappen :)

Voor onze bomenkap die 4.5k zou kosten, gaan we eens een andere aanpak gebruiken :).
Ben intussen enkele houtverwerkingsbedrijven aan het contacteren met de vraag of ze dat hout gratis willen meenemen in ruil voor de kap... Ben benieuwd of er iemand zou toehappen :)
Wij wonen in een bos en moeten ook af en toe een boom laten kappen. Telkens hiervoor een professional laten komen is nogal prijzig, dus zocjten wij naar (semi) particulieren die komen kappen in ruil voor het hout. Zij verkopen het als brandhout. Dat brengt hen nog wat extra s op en verder is dat vaak een hobby van hen. Zijn er best wel wat te vinden via tweedehands.be. Belangrijkste vond ik dat ze wisten wat ze deden en dat het veilig gebeurde. Uiteraard heb je meer respons als je eik in de aanbieding hebt in plaats van bv spar of den.

Wij wonen in een bos en moeten ook af en toe een boom laten kappen. Telkens hiervoor een professional laten komen is nogal prijzig, dus zocjten wij naar (semi) particulieren die komen kappen in ruil voor het hout. Zij verkopen het als brandhout. Dat brengt hen nog wat extra s op en verder is dat vaak een hobby van hen. Zijn er best wel wat te vinden via tweedehands.be. Belangrijkste vond ik dat ze wisten wat ze deden en dat het veilig gebeurde. Uiteraard heb je meer respons als je eik in de aanbieding hebt in plaats van bv spar of den.
Hoe zit het met de wortels, ik vermoed dat die ook wel verwijderd moeten worden en dat zo'n typische particulier dat minder ziet zitten?

Hoe zit het met de wortels, ik vermoed dat die ook wel verwijderd moeten worden en dat zo'n typische particulier dat minder ziet zitten?
Klopt, ik vermoed dat dat bedrijf ook enkel gaat kappen en weg is.
Ik weet eigenlijk niet of de wortels er volledig uit moeten. De stronk frezen is meestal voldoende. Dat gaat misschien 1000€ kosten.

Klopt, ik vermoed dat dat bedrijf ook enkel gaat kappen en weg is.
Ik weet eigenlijk niet of de wortels er volledig uit moeten. De stronk frezen is meestal voldoende. Dat gaat misschien 1000€ kosten.
Als frezen voldoende is kan je misschien gewoon een frees huren daarna, maar het effectieve oppervlak van het toekomstige huis, daar zal toch meer moeten gebeuren denk ik dan?

Als frezen voldoende is kan je misschien gewoon een frees huren daarna, maar het effectieve oppervlak van het toekomstige huis, daar zal toch meer moeten gebeuren denk ik dan?
Voor de fundering zal daar komen en uiteindelijk worden de wortels dan ook mee uitgegraven vermoed ik.

Voor onze nieuwbouw aan 't kijken naar internetaansluiting.
Zou denken Proximus en daarmee kous af, of ook nuttig om Telenet binnen te trekken zodat er in toekomst de keuze is?
In de straat ligt nog geen fiber volgens de proximus site.

Zou denken Proximus en daarmee kous af, of ook nuttig om Telenet binnen te trekken zodat er in toekomst de keuze is?

Doe beiden,

Net een prijsraming binnengekregen voor de grondwaterverlaging voor onze nieuwbouw (volledige onderkelderd). Ik schrik een beetje van de offerte. Iemand toevallig recent ook een bemaling laten uitvoering, die zijn mening wil geven?

-Plaatsing bemaling 12,09m x 15,00m x 3,28m diep: 1735,00 euro
-6,50 euro / dag / elektrische pomp (stroom te voorzien op de werf)
-3,00 euro / dag / debietmeter.
-Plaatsing enkele piëzometrische buizen Ø 32mm 200,00 euro / stuk

Optie:
-Bemalingsnota:
*Standaard is een analytische bemalingsnota 1125 euro
(excl. zettingsberekening & OVAM gegevens)
*Zettingsberekening 300,00 euro
*OVAM dossiers 90 euro/dossier
*Opmaken rapport 375,00 euro

-Het gratis ter beschikking stellen van de nodige hoeveelheid boorwater minimum 25 m³/u voor het plaatsen van de bemalingsinstallatie. Indien gewenst kunnen we zelf instaan voor de aanvoer van het nodige boorwater door de inzet van een citernewagen. De kosten hiervoor zullen worden aan gerekend aan:
-een citernewagen : 780,00 euro/dag
-Standpijp: 7,00 euro/m³

Prijzen zijn excl. BTW.

Alles bij elkaar gaat dat al snel richting de 5k incl. BTW zijn, wat niet weinig is lijkt me.
Die zettingsberekening vraag ik me ook bij af of dat allemaal wel nodig is.

Droogzuiging is bij ons op 31 maart 2021 geplaatst.

3000 plaatsing (inclusief 60 dagen werking)
15 per dag vanaf 61e dag

Heeft uiteindelijk 72 dagen gestaan. Extra dagen zijn blijkbaar wel niet aangerekend door onze aannemer (zat bij die van de ruwbouw).

750 bemalingsnota
250 zettingsnota

Dus voor ons was het 4000 exclusief BTW.

Wij hebben helemaal in den beginne een sondering laten uitvoeren voor enkele honderden euros. Daar stonden alle cijfers en gegevens in die de stabiliteitsingenieur nodig had om alles te berekenen. Geen idee wat die extras allemaal zouden zijn in jouw geval.

De bronbemaling heeft bij ons drie weken geduurd en koste uiteindelijk 2.500 vaste kost + 25/dag gebruik vd installatie, 220/week stroomgenerator, en 750 liter brandstof aan 0,7 voor een totaal van 4.235 excl BTW.

Architecte heeft in de rapte de meldingsakte in orde gemaakt bij de gemeente end at was het enige papierwerk dat er bij kwam kijken.

Ik leg beiden klaar, coax (telenet) en smarttube (proximus) moet tenminste geen gat meer gegraven worden als ze willen aansluiten. Dan moet proximus maar graven in de straat en niet jij je oprit/tuin open breken.

beiden klaar, coax (telenet) en smarttube (proximus) moet tenminste geen gat meer gegraven worden als ze willen aansluiten. Dan moet proximus maar graven in de straat en niet jij je oprit/tuin open breken.
Dacht dat je Proximus niet zelf mag doen?

Wat doen wij voor u?... Plaatsen van kabels (maximum 50 meter, ook eventuele horizontale doorboring van een muur) en nazicht bestaande kabels

Net een prijsraming binnengekregen voor de grondwaterverlaging voor onze nieuwbouw (volledige onderkelderd). Ik schrik een beetje van de offerte. Iemand toevallig recent ook een bemaling laten uitvoering, die zijn mening wil geven?

-Plaatsing bemaling 12,09m x 15,00m x 3,28m diep: 1735,00 euro
-6,50 euro / dag / elektrische pomp (stroom te voorzien op de werf)
-3,00 euro / dag / debietmeter.
-Plaatsing enkele piëzometrische buizen Ø 32mm 200,00 euro / stuk

Optie:
-Bemalingsnota:
*Standaard is een analytische bemalingsnota 1125 euro
(excl. zettingsberekening & OVAM gegevens)
*Zettingsberekening 300,00 euro
*OVAM dossiers 90 euro/dossier
*Opmaken rapport 375,00 euro

-Het gratis ter beschikking stellen van de nodige hoeveelheid boorwater minimum 25 m³/u voor het plaatsen van de bemalingsinstallatie. Indien gewenst kunnen we zelf instaan voor de aanvoer van het nodige boorwater door de inzet van een citernewagen. De kosten hiervoor zullen worden aan gerekend aan:
-een citernewagen : 780,00 euro/dag
-Standpijp: 7,00 euro/m³

Prijzen zijn excl. BTW.

Alles bij elkaar gaat dat al snel richting de 5k incl. BTW zijn, wat niet weinig is lijkt me.
Die zettingsberekening vraag ik me ook bij af of dat allemaal wel nodig is.
Ik snap ook niet goed waarom al die extra opties. Zitten die zaken al niet bij u architect?

Hier hebben wij in januari 2022 grondbemaling gedaan voor kelder van 10m op 17m.
Factuur:
-€1.750 Plaatsen van een machinale droogzuiging (citerne wagen zit hier wel mee in de prijs, want ik had ook geen water ter beschikking. Enkel werfkast)
-€150 plaatsen van een water teller
-€462 huur pomp + teller (42 dagen)
= totaal €2.362 excl btw

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan