De nieuwbouw-topic!

Als uw marge op materiaal berekend wordt in een percentage dan toch wel?

Maar akkoord, uiteraard moeten die mee omhoog. Maar als de vraag daalt dan wordt het moeilijker om dan ook nog eens de prijs te verhogen..

Ik betwijfel of het zo een vaart zal lopen, er zit nog veel geld in België :)
Uiteraard zit er er een marge op materiaal.
Maar als het materiaal stijgt en je past uw prijs niet aan gaat die marge weg, als je uw prijs op materiaal laat meestijgen dan blijft je marge gelijk.
Dus op het einde van de rit gaat er niets veranderen.
Maar dus om de hogere loonkost (of andere hogere kosten) op te vangen gaat het uurloon dus mee omhoog.

En spel van vraag/aanbod is er altijd.
Dat er niet meer gebouwd gaat worden zie ik nu ook niet meer gebeuren.
De vlaming blijft een baksteen in de maag hebben, is het minder interessant als paar jaar geleden, ja.
Maar wie daar toen niet met bezig was en volgend jaar pas de start neemt van een bouwproject zal enkel de info hebben van op dat moment en ook niet kunnen vergelijken met x aantal jaar geleden.

Welke baksteen was het? :)

Wat "frustrerend" is, is eens je de bouwvergunning hebt...je niet plots kan zeggen "oei shit, geen budget..we maken ons huis wat kleiner" :laugh:

En voila, Net vernomen dat de snelbouw nu ook een probleem is (zoals hier eerder al aangehaald door anderen). Leveranciers staan in sommige gevallen maar 1 vracht per klant toe...wtf.
Nuja, gelukkig zijn er oplossingen zoals Ytong..
Was vandersanden billund.

Een bevriend koppel van onze nieuwe buren gaan hun bouwvergunning wijzigingen, omdat het budget er niet meer is. Ze waren nog niet begonnen, maar bouwvergunning is wel goedgekeurd.
Ze gaan nu met de architect wijzigingen doen en dan een nieuw vergunning aanvragen (weet niet of het dan versneld kan gaan).

Maar op moment dat je al bezig bent zal het wel een ander paar mouwen zijn.

En dan springen ze nu allemaal massaal op de ytong en krijg je daar binnenkort problemen. :D

Laatst bewerkt:
Wat is eigenlijk het voordeel van snelbouw tov Ytong of is dat gewoon persoonlijke voorkeur?

Aannemers hebben eigenlijk geen of nauwelijks stock hoor. Int beste geval is er een bestelling op afroep bij de leverancier afgesproken aan een oudere prijs.
Of dacht gij dat die ergens een magazijn vol paletten snelbouw hadden staan?
Een kleine aannemer misschien niet, maar de grotere zijn dit wel beginnen toepassen tijdens de eerste corona lockdown. Onze aannemer gebruikt het zelf als verkooppraatje dat ze voldoende stock aan snelbouw en isolatie hebben ingeslagen om hun klanten te kunnen blijven bedienen.

De voorraad zal beginnen slinken maar 2021 is voor meerderen een topjaar geweest.
Was vandersanden billund.

Een bevriend koppel van onze nieuwe buren gaan hun bouwvergunning wijzigingen, omdat het budget er niet meer is. Ze waren nog niet begonnen, maar bouwvergunning is wel goedgekeurd.
Ze gaan nu met de architect wijzigingen doen en dan een nieuw vergunning aanvragen (weet niet of het dan versneld kan gaan).

Maar op moment dat je al bezig bent zal het wel een ander paar mouwen zijn.

En dan springen ze nu allemaal massaal op de ytong en krijg je daar binnenkort problemen. :D
Wij hadden in september ook bij Vandersanden besteld, in december samen met de aannemer de bestelling geannuleerd en bij Wienerberger bestelling geplaatst. Vorige week vernomen dat onze oorspronkelijke gevelsteen qua levertermijn al was opgeschoven naar begin 2024.

Een kleine aannemer misschien niet, maar de grotere zijn dit wel beginnen toepassen tijdens de eerste corona lockdown. Onze aannemer gebruikt het zelf als verkooppraatje dat ze voldoende stock aan snelbouw en isolatie hebben ingeslagen om hun klanten te kunnen blijven bedienen.

De voorraad zal beginnen slinken maar 2021 is voor meerderen een topjaar geweest.

Wij hadden in september ook bij Vandersanden besteld, in december samen met de aannemer de bestelling geannuleerd en bij Wienerberger bestelling geplaatst. Vorige week vernomen dat onze oorspronkelijke gevelsteen qua levertermijn al was opgeschoven naar begin 2024.
2024???

Wat is eigenlijk het voordeel van snelbouw tov Ytong of is dat gewoon persoonlijke voorkeur?
Ytong wordt eigenlijk continu in Wallonië gebruikt. Snelbouw wordt vooral in Vlaanderen gebruikt.
Van wat ik gehoord heb, zou Snelbouw minder rap uitzetten ==> Minder rap scheuren in uw pleister. Wel geen idee of het waar is..of zo eerder intern haantjes gedrag van de Vlaamse verkopers naar de Waalse verkopers bij ons "wij zijn beter dan jullie" :p

Trouwens, de rente is weer gestegen: https://www.immothekerfinotheker.be/N/rentebarometer

Vandaag ging mijne nieuwe aannemer herbeginnen aan onze ruwbow. De vorige was in oktober vorig jaar failliet verklaard na al lang te talmen en vertragingen te hebben etc...
En nu sneeuwt het! man man..
In totaal gaat het, doordat de vorige aannemer er zo een zootje van gemaakt heeft en dus voor een jaar vertraging gezorgd heeft, 90.000 euro duurder zijn dan voorzien.
Nog geen idee waar we dat geld gaan halen..

We hebben wel geluk dat onze gevelstenen en predallen etc al waren gefabriceerd en op afroep stonden. Daardoor zijn we dus redelijk gespaard gebleven van de prijsstijgingen voor de ruwbouuw. Maar al de rest zoals ramen en deuren en afwerking zorgt dus voor een belachelijke meerprijs
:crazy:

Wij hebben nu ook een steen van Wienerberger besteld.

Vandersanden was opgeschoven naar oktober 2022, een jaar na eerste bestelling dus. Maar wie zegt dat het dan wel geleverd wordt.

Ramen zijn vandaag geleverd. Door ziektes bij aannemer paar dagen te vroeg zelf. Besteld voor kerst door ons. Dus Levertermijn valt heel goed mee. Wetende dat ze uit Oostenrijk komen.

Onze origineel gekozen klinkers (Wienerberger) (maart 2021) gingen MINSTENS 9 maanden duren om te leveren. Andere keuze gemaakt (Vandersanden) en die hebben ook 9 maanden op zich laten wachten.

Als ge (recuperatie) gevelstenen zoekt zou ik kiezen voor Roefs in Beerse, die heeft er letterlijk een miljoen in voorraad, week op voorhand bellen en week later met de camion geleverd.

Allee, er begint vaart in te komen. Leidingen sanitair en elektriciteit/domotica zijn gelegd. Elektrieker heeft afgezien ze (1ste foto is netwerk+audio+video en 2de foto is elektriciteit en domotica :cool:):

Begin volgende week PU schuim (ging vandaag niet door omdat het te koud is), vloerverwarming en aansluitend chappe. Eind april/begin mei komt dan de plakker.

Alle offertes nu ook getekend (enkel voor trap te bekleden met hout nog niet). Voor de deuren mijn goesting gevonden bij Livo binnendeuren (Stalen deur met glas voor naar living, wit gelakte deur aan de keuken en de rest Melamine deuren overal, garage schildersdeur).

En alle issues met de ruwbouw geraken stilaan allemaal opgelost zoals ik het wou. De grootste kemel was toch wel dat mijn dorpels aan de ramen ofwel naar binnen afwaterdenden ofwel waterpas stonden. Gelukkig op tijd gezien en allemaal laten aanpassen vòòr dat de werken binnen begonnen. Zoiets begrijpt ge toch niet, en dan vraag ik mij af wat die projectleider dan eigenlijk doet...maar als ik dat dan meldt dan ben ik een zaag... Zelfde met die Veluxen die veel te hoog geplaatst waren, na veel zagen eindelijk aangepast. Alle chance dat ik er nog iets van ken en dingen nakijk, iemand die er niks van kent en zo'n zaken achteraf ondervind, geen pretje.

Laatst bewerkt:
Welke ramen en welke plaatser/regio
Deze ramen, ingevoerd door https://mondian.eu/

Geplaatst door de aannemer https://bolster.be/

Trouwens de showroom van mondian hebben wij gewoon op een avond kunnen bezoeken. Waren toen iets duurder dan volledig alu ramen, maar we zijn overstag gegaan voor de kwaliteit van afwerking en de toch betere isolatiewaardes van hout.

Buitenkant ziet er even strak uit en binnen warm gevoel van hout, gaat volgens ons mooi zijn icm het parket dat overal komt (beneden en boven)

Duuus paniek heeft gezorgd dat de grote jongens per ongeluk al dan niet opzettelijk een schaarste gecreëerd hebben die met de oorlog en bijhorende energiecrisis nog een extra boost gekregen heeft... Dat is de particuliere toiletpapier en zonnebloemolie crisis on steroids. Enkel kon de toiletpapier productieketen en marktwerking volgen.

Geen wonder dat er warehousing te weinig is in ons land.

Duuus paniek heeft gezorgd dat de grote jongens per ongeluk al dan niet opzettelijk een schaarste gecreëerd hebben die met de oorlog en bijhorende energiecrisis nog een extra boost gekregen heeft... Dat is de particuliere toiletpapier en zonnebloemolie crisis on steroids. Enkel kon de toiletpapier productieketen en marktwerking volgen.

Geen wonder dat er warehousing te weinig is in ons land.
Dat is een gevolg van het JIT principe.

Misschien dat sommige bedrijven terug gaan inzetten om zelf voorraden te hebben.
En als ze zelf voorraden hebben, zorgt dat ook weer voor jobcreatie van magazijniers of dergelijke ;p.

Dat is een gevolg van het JIT principe.

Misschien dat sommige bedrijven terug gaan inzetten om zelf voorraden te hebben.
En als ze zelf voorraden hebben, zorgt dat ook weer voor jobcreatie van magazijniers of dergelijke ;p.
JIT gaat sowieso afgebouwd worden in veel sectoren, trust me :)

Daar zitten wel heel wat gevolgen aan. Korte termijn wil iedereen extra inkoop om z'n voorraad aan te leggen.

Met deze crisis er nog bij wordt dat effect misschien versterkt. Prijsstabilisatie, right, niet direct denk ik dan...

Zeker niet met de quote dat er nog geld genoeg zit in België.

Terug
Bovenaan