De nieuwbouw-topic!

Zorgt die situatie er niet voor dat jij als eerste eruit gaat klappen als iedereen in de zomer zit terug te duwen? Je zit namelijk elektrisch het allerdichtste bij de transformator.
Geen idee, ik zou eigenlijk denken van niet en dat ik op een aparte transformator zit, aangezien je niet zomaar 3x230V kan nemen en er een N onder plakken. Geen idee eigenlijk. We zitten sowieso wel "op den buiten" dus ik vraag me af hoe sterk dat effect hier überhaupt gaat zijn.

Geen idee, ik zou eigenlijk denken van niet en dat ik op een aparte transformator zit, aangezien je niet zomaar 3x230V kan nemen en er een N onder plakken. Geen idee eigenlijk. We zitten sowieso wel "op den buiten" dus ik vraag me af hoe sterk dat effect hier überhaupt gaat zijn.

Als ze speciaal voor jou een transfo bijplaatsen dan vind ik dat best wel een goede deal voor de prijs die je betaald hebt,

Maar werkt de ‘boosterfunctie’ dan even goed? Ik dacht dat daar het verschil zat, dat je dan geen zones op ‘snelkook’ kon zetten.
Wij hebben een Bosch plaat (wat technisch hetzelfde is als Neff als ik mij niet vergis), en daar is het inderdaad zo dat je de zones in totaal minder hoog kan zetten als je de plaat monofase aansluit. 't Is te zeggen: de boost functie gaat nog wel werken, maar mogelijk niet als je al een andere pan op een hoog vuur hebt staan.

Gewoon een pot water koken zou geen probleem mogen zijn, dan zou de boost functie ook moeten werken als de plaat monofasig aangesloten is.

Vandaag is bij ons het startschot gegeven voor de nieuwe bouw. :scream:

Deze ochtend samen met de grondwerker overlopen voor de put uit te graven.
Daarnet nog eens langsgegaan om ook met de "keldermannen" te overlopen. Grondwerker heeft 1,5 dag nodig om uit te graven, dus morgen middag beginnen ze al ineens aan de vloerplaat van de kelder.

20220124-132207710-i-OS.jpg

Laatst bewerkt:
Als ze speciaal voor jou een transfo bijplaatsen dan vind ik dat best wel een goede deal voor de prijs die je betaald hebt,
Ze hebben alleszins een dikke kabel van enkele honderden meters aan de straatpalen gehangen voor die prijs. Sowieso een goede deal wel gezien de werkelijke kost van al dat soort werken. Mensen vergeten dat altijd als ze hun "distributienetbeheerder" kosten moeten betalen op hun stroomfactuur.

Daar versta ik niets van.

Waarom zou je bij een nieuwbouwinstallatie kiezen voor een monofasige omvormer als je aansluiting driefasig is? En zelfs al doe je dat, hoe ga je dan dynamisch die omvormer van fase doen spring naar gelang de overspanning op het net? Een drie-fasige omvormer gaat zichzelf gewoon uitschakelen als hij op een fase overspanning detecteert.

't is precies de tijd van het jaar want in de laadpaal-topic was het gisteren ook al verhaal over bizarre aansluitingen van overgedimensioneerde laadpalen :')
Graag over de hele comment reageren, laadpaal ook meenemen.

Omvormer moet niet dynamisch omspringen, het is maar voor de verhalen waar je hoort dat (een fase) in de straat overbelast is, dan kan je dat hierop 'snel' omschakelen.

Graag over de hele comment reageren, laadpaal ook meenemen.

Omvormer moet niet dynamisch omspringen, het is maar voor de verhalen waar je hoort dat (een fase) in de straat overbelast is, dan kan je dat hierop 'snel' omschakelen.

Sorry, ik snap het nog steeds niet.

No-brainer: driefasen.

Als het net overbelast is in de straat op 1 fase, kan je nog eventueel je zonnepanelen op een andere fasen laten terugleveren. Zelfde verhaal voor bv je (krachtige) auto-oplader.

Hier zeg je dat je je zonnepanelen gaat laten terugleveren op een andere fase. Maar hoe ga je dat dan precies doen met een drie-fasige omvormer die zichzelf in z'n geheel heeft uitgeschakeld omwille van een overspanning op één fase, of een monofasige omvormer die vast zit op één fase.

Je spreekt over snel omschakelen. Maar hoe dan?

Daar versta ik niets van.

Waarom zou je bij een nieuwbouwinstallatie kiezen voor een monofasige omvormer als je aansluiting driefasig is? En zelfs al doe je dat, hoe ga je dan dynamisch die omvormer van fase doen spring naar gelang de overspanning op het net? Een drie-fasige omvormer gaat zichzelf gewoon uitschakelen als hij op een fase overspanning detecteert.
Ze hebben bij ons ook een monofase 5kW omvormer gestoken. Toen niet bij stilgestaan wat juist het beste zou zijn. Ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet. Al dat ik extra moest doen is een 25A monofase zekering steken in mijn kast waar ze dan op kunnen aansluiten.

Dat "snel omschakelen" is niet "snel" of "automatisch" he. Dat is in samenspraak met en uitgevoerd door je zonnepaneleninstallateur die ervoor moet zorgen dat je installatie doet wat ie moet doen. Typisch gaan de overbelaste fases niet zomaar wisselen over verschillende dagen (of je moet pech hebben dat net iemand anders hetzelfde als jij aan het doen is op exact dezelfde moment).

Ze hebben bij ons ook een monofase 5kW omvormer gestoken. Toen niet bij stilgestaan wat juist het beste zou zijn. Ik weet het eerlijk gezegd nog steeds niet. Al dat ik extra moest doen is een 25A monofase zekering steken in mijn kast waar ze dan op kunnen aansluiten.

Dat "snel omschakelen" is niet "snel" of "automatisch" he. Dat is in samenspraak met en uitgevoerd door je zonnepaneleninstallateur die ervoor moet zorgen dat je installatie doet wat ie moet doen. Typisch gaan de overbelaste fases niet zomaar wisselen over verschillende dagen (of je moet pech hebben dat net iemand anders hetzelfde als jij aan het doen is op exact dezelfde moment).

Maar je hebt een 3x400V+N aansluiting voor je huis? Waarom zou je dan een monofase omvormer plaatsen? Met die opstelling worden 2/3de van je automaten in de kast niet gevoed door je PV-installatie. Allez mis ik nu iets?

Maar je hebt een 3x400V+N aansluiting voor je huis? Waarom zou je dan een monofase omvormer plaatsen? Met die opstelling worden 2/3de van je automaten in de kast niet gevoed door je PV-installatie. Allez mis ik nu iets?
Je mist het feit dat dat geen drol uitmaakt. Zie het zonnepanelen topic enkele maanden geleden, waar ik met hetzelfde vraagstuk kwam.

Het net treedt in deze situatie effectief op als load-balancer/distributie van je eigen stroom (conceptueel natuurlijk). Je zonnepanelen sturen bvb 5kW langs fase 3 op het net, en je oven staat te draaien op fase 1 aan 4kW. Wat registreert je teller? Een injectie van 1kW. Die telt gewoon alles bij elkaar en spuwt een enkel getalletje uit.

Vanaf die teller effectief per fase gaat tellen, verandert het verhaal, maar niet zo eenvoudig als je denkt, want een driefase omvormer levert ook zijn vermogen perfect verdeeld over die drie fasen. Dus een 5kW driefasenomvormer levert maar 5kW/3=1.67kW op elke fase (of is er hier nog een wortel 3 mee gemoeid die ik vergeet?). Steek je dan je monofase oven aan 4kW aan, gaat je per-fase teller op die fase 1 (indien dus apart geteld) nog steeds 2.33kW consumptie registreren, weliswaar met de twee andere fasen die 1.67kW injectie doen. Maar dat is niet hoe die teller vandaag de dag werkt.

Kan je linken naar die discussie?
Het was zelfs oorspronkelijk nog op 9lives en die vind ik precies niet terug in het archief, maar hier is de recentste die ik me nog herinnerde:
Ik zie toch problemen hoor. Om te beginnen heb je je kast nu moeten ontwerpen om alle grootverbruikers op eenzelfde fase aan te sluiten. Anders zullen er toestellen zijn die nooit van je zonne-energie gebruik kunnen maken. Dat wil dan ook zeggen dat je op winteravonden het net ongelijk belast door het grootste deel van je stroom via die ene fase te trekken.

Eigenlijk gok je er dus op dat de potentiële overwinst die je kan maken door op heel zonnige dagen die grootverbruikers te voeden met het volledige vermogen van je monofasige omvormer, zal compenseren voor het feit dat de andere 2/3de van je installatie nooit van je omvormer gebruik kan maken en dus het gehele jaar door aan inkoopprijs van netstroom zal draaien.
Nogmaals: vandaag de dag (en dus tot wel een eindje in de toekomst, i.e. zolang de digitale teller de verbruiken over drie fasen domweg optelt) moet je helemaal niets speciaals doen en verdeel je de verbruikers zoals best is over alle fasen heen.
Sure, je omvormer levert stroom aan het net ipv je apparaten en je apparaten trekken stroom van het net. Maar dat wordt zo niet geteld. In dit geval lijkt me dat zelfs helemaal OK vanuit het oogpunt van fluvius; die zonnestroominjectie maakt gewoon rechtsomkeert aan de eerste straatcabine los terug over de andere fasen naar je aansluiting en dus je verbruikers (bij wijze van spreken).
Volgens mij ligt de sleutel hier bij je autoconsumptie. Hoe is het daarmee gesteld?
Sleutel tot wat? Het gaat hier puur over hoe de teller injectie en verbruik registreert.
Mijn zonnepanelen zijn nog niet eens aangesloten, laat staan dat er toestellen in stopcontacten steken.
Zelfconsumptie voor wat betreft de factuur van je elektriciteit in Vlaanderen vandaag de dag does not give a flying paardendrol of je nu een monofase of driefase omvormer hangt.

Wij hebben een casco gekocht die winddicht is. Ventilatiesysteem C is voorzien, waardoor er nu dus al roostertjes in de ramen zitten. We gaan de woning verder afwerken, maar hebben een voorkeur voor ventilatiesysteem D. Volgens de architect is dat onmogelijk, maar volgens de ventilatieverslaggever wel.

Wat zijn de meningen hierover?

Het was zelfs oorspronkelijk nog op 9lives en die vind ik precies niet terug in het archief, maar hier is de recentste die ik me nog herinnerde:

Nogmaals: vandaag de dag (en dus tot wel een eindje in de toekomst, i.e. zolang de digitale teller de verbruiken over drie fasen domweg optelt) moet je helemaal niets speciaals doen en verdeel je de verbruikers zoals best is over alle fasen heen.
Sure, je omvormer levert stroom aan het net ipv je apparaten en je apparaten trekken stroom van het net. Maar dat wordt zo niet geteld. In dit geval lijkt me dat zelfs helemaal OK vanuit het oogpunt van fluvius; die zonnestroominjectie maakt gewoon rechtsomkeert aan de eerste straatcabine los terug over de andere fasen naar je aansluiting en dus je verbruikers (bij wijze van spreken).

Sleutel tot wat? Het gaat hier puur over hoe de teller injectie en verbruik registreert.
Mijn zonnepanelen zijn nog niet eens aangesloten, laat staan dat er toestellen in stopcontacten steken.
Zelfconsumptie voor wat betreft de factuur van je elektriciteit in Vlaanderen vandaag de dag does not give a flying paardendrol of je nu een monofase of driefase omvormer hangt.

Ik heb mijn post hierover gewist vermoedelijk toen je al aan het reageren was. Dit mag dus ook weg.

Wij hebben een casco gekocht die winddicht is. Ventilatiesysteem C is voorzien, waardoor er nu dus al roostertjes in de ramen zitten. We gaan de woning verder afwerken, maar hebben een voorkeur voor ventilatiesysteem D. Volgens de architect is dat onmogelijk, maar volgens de ventilatieverslaggever wel.

Wat zijn de meningen hierover?
Waarom zegt de architect dat het onmogelijk is?
Ik zou denken dat je nog een ventilatie D kan steken maar meestal wordt er op de bouwplannen rekening gehouden met het type ventilatie. Het kan zijn dat het moeilijk wordt om nog extra buizen proper weg te krijgen op de nodige plaatsen. Jammer ook van de overbodige roosters in de ramen die niet perfect luchtdicht zijn, ik zou deze dan ook proberen luchtdicht te krijgen.

Vandaag is bij ons het startschot gegeven voor de nieuwe bouw. :scream:

Deze ochtend samen met de grondwerker overlopen voor de put uit te graven.
Daarnet nog eens langsgegaan om ook met de "keldermannen" te overlopen. Grondwerker heeft 1,5 dag nodig om uit te graven, dus morgen middag beginnen ze al ineens aan de vloerplaat van de kelder.

20220124-132207710-i-OS.jpg
Gij laat dat door de gemeente doen? Ene aan het werk en 3 aan het kijken :lol:

Gij laat dat door de gemeente doen? Ene aan het werk en 3 aan het kijken :laugh:
Enkel de schoppen om te leunen ontbreekt nog. :D

Nee nee, die grijze bouw naast ons zijn klinkers aan het leggen en die mannen kwamen eens kijken. Die waren met een klein kraantje bezig en zullen die grote fascinerend gevonden hebben. :D

Je kan die roosterjes niet volledig dichtklappen, omdat er altijd een minimumdebiet moet zijn. Dat zou verstorend werken voor systeem D.
Wij hebben roosters van renson in de ramen en die kan je volledig dichtklappen alleszins. Maar zoals ik zei is dat wel niet volledig luchtdicht maar doordat je ze volledig kan dichtklappen zou je ze wel luchtdicht kunnen maken.

Terug
Bovenaan