De nieuwbouw-topic!

Wat is de beste manier om ramen te beschermen tegen stof van slijpwerken ? Wegens omstandigheden zitten de ramen van mijn nieuwbouw er al in terwijl ze nog moeten komen slijpen voor sanitair en elektriciteit. Ze gaan wel een slijpschijf met stofzuiger gebruiken, maar toch heb je nog altijd wat stof. Ik zou dus mijn ramen zo goed mogelijk willen beschermen.

En FYI, kom niet af met 'slijpen best vòòr de ramen er in zitten', want dat weet ik ook wel :p

Wat is de beste manier om ramen te beschermen tegen stof van slijpwerken ? Wegens omstandigheden zitten de ramen van mijn nieuwbouw er al in terwijl ze nog moeten komen slijpen voor sanitair en elektriciteit. Ze gaan wel een slijpschijf met stofzuiger gebruiken, maar toch heb je nog altijd wat stof. Ik zou dus mijn ramen zo goed mogelijk willen beschermen.

En FYI, kom niet af met 'slijpen best vòòr de ramen er in zitten', want dat weet ik ook wel :p
Buiten slijpen ?

Karton of zo om de ramen afplakken ?

Wij hebben gewoon altijd buiten geslepen, desnoods onder een afdak indien we eens iets moesten slijpen. Of in de garage, waar dat minder belangrijk is.

Buiten slijpen ?

Karton of zo om de ramen afplakken ?

Wij hebben gewoon altijd buiten geslepen, desnoods onder een afdak indien we eens iets moesten slijpen. Of in de garage, waar dat minder belangrijk is.
Hoe doet ge dat? Even de snelbouw muur eruit nemen, buiten zetten, de plaats voor de leidingen eruit slijpen en de muur terugzetten?

Dat ge ne tegel beter buiten slijpt lijkt me evident, maar uwe elektriciteit en sanitair kunt ge toch niet buiten doen?

Hoe doet ge dat? Even de snelbouw muur eruit nemen, buiten zetten, de plaats voor de leidingen eruit slijpen en de muur terugzetten?

Dat ge ne tegel beter buiten slijpt lijkt me evident, maar uwe elektriciteit en sanitair kunt ge toch niet buiten doen?
Ik had over het sanitair en elektriciteit stuk gelezen :(.

Enigste wat je dan kunt doen is afdekken. Maar ik betwijfel dat mensen zich daar dan echt mee gaan bezighouden.

Uw ramen open zetten :unsure:

Van die schildersplastiek met een randje tape aan en gewoon afplakken alsof ge gaat schilderen? Moet zelfs niet heel netjes gedaan zijn...

Kèrel. Koop van die folie en bespaar niet op tape. Beste. Van die professionele folie en tape en alles afplakken. No big deal. Het gebeurt wel vaker hoor dat de ramen er al in zitten...

Die stofzuigers werken ook maar tot op een zeker niveau. Als het nu voor een vleugje was en klaar, oké, maar heel is bouw dan zou ik ook alles aftappen met plastiek. Laat wat grote rollen leveren en koop deftige Tessa tape

Monofase of driefasen aansluiting in nieuwbouw?
Onze elektrieker zegt dat monofase volstaat voor zonnepanelen tot ca. 5kWp (zou eens moeten kijken hoeveel we juist willen leggen), bora inductieplaat, 1 elektrische wagen en airco.
Ik ben echter niet overtuigd. Jullie mening?

Monofase of driefasen aansluiting in nieuwbouw?
Onze elektrieker zegt dat monofase volstaat voor zonnepanelen tot ca. 5kWp (zou eens moeten kijken hoeveel we juist willen leggen), bora inductieplaat, 1 elektrische wagen en airco.
Ik ben echter niet overtuigd. Jullie mening?
No-brainer: driefasen.

Als het net overbelast is in de straat op 1 fase, kan je nog eventueel je zonnepanelen op een andere fasen laten terugleveren. Zelfde verhaal voor bv je (krachtige) auto-oplader.

Ik heb hier zelfs 500 euro neergeteld om Fluvius een 3P+N kabel te laten trekken van de cabine (een 200m verder in de straat).
Gevolg is dus dat ik mijn personal line to streetcabin (wat ineens naar middelspanning transformeert I suppose?) heb 😅 . Indien je al 3P+N hebt in de straat kan je dit nog steeds gebruiken om inderdaad je zonnepanelen op je "juiste" niet-overbelaste fase te steken.
De huidige tarieven geven dit:
Ombouw naar 400V
Spanningsombouw indien gevraagde vermogen leverbaar is op 230V en DNG is niet aansluitbaar op 400V net:
400V op aanvraag:
€444.93 excl. BTW
€538,37 incl. 21% BTW

Als het in je straat ligt, geen twijfel. Anders, best aanvraag doen voor je je eerste kabel laat aansluiten (wij hebben hier dus 2x aansluitkosten van dikke €400 aan ons fles...een keer werfkast op 3x230V, binnenkort dan de heraansluiting op de nieuwe kabel). Het duurde hier 90 werkdagen vanaf goedkeuring offerte, maar ze moeten eerst de situatie eens (kosteloos) bestuderen of het mogelijk is, en daar kruipt natuurlijk ook tijd in.

Weet wel dat er ook 3x230V netten zijn (zoals bij ons ook het geval was) en dat je daar voor zware autoladers en de meeste echte 3-fasen toestellen niet zo gek veel mee bent omdat de neuter ontbreekt (ook omdat je drie fasen niet onafhankelijk zijn en je niet zo veel vermogen gaat kunnen trekken). Uitleg hierover in een Fluvius brochure vanaf p 20: https://www.fluvius.be/sites/fluviu...-elektrisch-opladen-brochure-project-theo.pdf:
Aangezien zulke 3x230V-netten in de rest van Europa en Amerika niet standaard zijn, wordt de situatie waarbij geen contactbus op aardpotentiaal aanwezig is door sommige elektrische wagens als “foutief” ervaren, waardoor ze niet zullen laden. Dit laadprobleem is steeds op te lossen door de installatie van een scheidingstransformator.
En laat nu net de prijs van zo'n scheidingstransformator al bijna hoger liggen dan Fluvius een 3P+N aansluiting te laten leggen (indien ze dit willen/kunnen in je straat natuurlijk... YMMV). Om te zwijgen over het meerverbruik van zo'n grote transformator...

Voor m'n fornuis betekent 3x230V bvb dat de dampkap ventilator niet op een aparte fase van de inductiepitten zit. Voor de doorsnedes van de geleiders maakt 3x230V of 3P+N niets uit in dit geval. Het max kookvermogen is hier 7.6 kW, wat natuurlijk heel zot getal is. Het maakt wel die monofase zekering op 32A een randgeval (7600W op 230V vereist een stroom van 33A, ik zou dat zo niet willen steken maar bon), maar ze zullen wel weten wat ze voorschrijven zekers?
DMcwEW0.png

Laatst bewerkt:
Wij hebben ook voor driefasen gekozen. Is vaak zelf nodig voor de meest recente inductiekookplaten. Wij hebben een kookplaat met flexzones genomen, werkt enkel op driefasen.

Wij hebben ook voor driefasen gekozen. Is vaak zelf nodig voor de meest recente inductiekookplaten. Wij hebben een kookplaat met flexzones genomen, werkt enkel op driefasen.
Welk merk? AEG inductie met flexzones kan je zowel 1-fase als 2/3-fase aansluiten.

No-brainer: driefasen.

Als het net overbelast is in de straat op 1 fase, kan je nog eventueel je zonnepanelen op een andere fasen laten terugleveren. Zelfde verhaal voor bv je (krachtige) auto-oplader.

Daar versta ik niets van.

Waarom zou je bij een nieuwbouwinstallatie kiezen voor een monofasige omvormer als je aansluiting driefasig is? En zelfs al doe je dat, hoe ga je dan dynamisch die omvormer van fase doen spring naar gelang de overspanning op het net? Een drie-fasige omvormer gaat zichzelf gewoon uitschakelen als hij op een fase overspanning detecteert.

't is precies de tijd van het jaar want in de laadpaal-topic was het gisteren ook al verhaal over bizarre aansluitingen van overgedimensioneerde laadpalen :')

Ik heb hier zelfs 500 euro neergeteld om Fluvius een 3P+N kabel te laten trekken van de cabine (een 200m verder in de straat).
Gevolg is dus dat ik mijn personal line to streetcabin (wat ineens naar middelspanning transformeert I suppose?) heb 😅 . Indien je al 3P+N hebt in de straat kan je dit nog steeds gebruiken om inderdaad je zonnepanelen op je "juiste" niet-overbelaste fase te steken.
De huidige tarieven geven dit:

Zorgt die situatie er niet voor dat jij als eerste eruit gaat klappen als iedereen in de zomer zit terug te duwen? Je zit namelijk elektrisch het allerdichtste bij de transformator.

Neff. Hebben enkel naar Neff en Miele gekeken. AEG komt er hier niet meer in, niets anders dan problemen mee :p.
Ik heb eens snel gekeken en de Neff inductiekookplaten kan je ook 1-fase of 3-fasig aansluiten hoor :)
Ik zou het ook straf vinden dat ze kiezen om niet te kunnen verkopen aan het grootste deel van de markt.

Ik heb eens snel gekeken en de Neff inductiekookplaten kan je ook 1-fase of 3-fasig aansluiten hoor :)
Ik zou het ook straf vinden dat ze kiezen om niet te kunnen verkopen aan het grootste deel van de markt.
Maar werkt de ‘boosterfunctie’ dan even goed? Ik dacht dat daar het verschil zat, dat je dan geen zones op ‘snelkook’ kon zetten.

Terug
Bovenaan