De nieuwbouw-topic!

Hier hetzelfde aan de hand gehad. Antwoord van de gemeente kwam er op neer: maakt geen flikker uit kies maar ene steen.

Ok, fine by me :unsure:
Nooit bij stilgestaan eigenlijk

Onze bouwaanvraag was er eentje met crepi
Last minute dan gewijzigd naar toch bakstenen. Tenzij de architect dat heeft doorgegeven, anders ook "vergeten"

Nooit bij stilgestaan eigenlijk

Onze bouwaanvraag was er eentje met crepi
Last minute dan gewijzigd naar toch bakstenen. Tenzij de architect dat heeft doorgegeven, anders ook "vergeten"

Niemand valt daarover denk ik. Ik had 2 dagen voor de bouw startte beslist dat ik toch ramen tot op de grond wou ipv een gewone hoogte. Heb daar nooit niks van gehoord, heb dat zelfs niet op plan, daar staan ze allemaal op gewone hoogte...

Niemand valt daarover denk ik. Ik had 2 dagen voor de bouw startte beslist dat ik toch ramen tot op de grond wou ipv een gewone hoogte. Heb daar nooit niks van gehoord, heb dat zelfs niet op plan, daar staan ze allemaal op gewone hoogte...
Meldingsplicht indien het niet de achtergevel betreft.

Inderdaad best melden want als je later nog iets moet laten regulariseren dan kan het zijn dat ze eerst nog eens kijken of je geen andere bouwovertredingen hebt begaan die je eerst nog mag corrigeren voor ze goedkeuren (ik spreek uit ervaring).

Gisteren zijn ze begonnen aan de ramen, volgende week vloerisolatie, beginnen aan vloerverwarming, week nadien chappen en begin mei starten met plakken.

Fingers crossed dat de oplevering effectief voor het bouwverlof is!

Ramen-1.jpg

Ramen-3.jpg

Ramen-4.jpg

Woning is bijna opgeleverd (eind mei). De straat heeft geen eigen riolering, waardoor we een IBA-systeem hebben moeten plaatsen.
Komt de gemeente plots af met het nieuws dat er dit jaar nog een riolering zal geplaatst worden en er een expert ter plaatse komt om bij iedereen te kijken hoe het aangesloten wordt.. Een kost voor niks gemaakt..alsof ze 1,5 jaar geleden niet wisten dat het ging komen..

Nice. Indien ze effectief pas in mei gaan pleisteren dan is de marge toch wel krap om al in te trekken voor het bouwverlof, niet? Minstens toch 2 a 3 maanden droogtijd, zeker als het een natte zomer wordt?
Klopt!
Bij ons hebben ze in januari gepleisterd en kan u zeggen dat zelfs met de verwarming aan, alles nog gigantisch vochtig aanvoelt (ramen staan ook permanent open.
De eerste kleine barsten komen wel tevoorschijn..wat wel al een teken is dat het goed uitdroogt. Maar op een bepaald moment stond de warmtepomp in opstartfase en was het 30 graden binnen..we waanden ons toch even in een hammam.

Mei pleisteren en intrekken voor bouwverlof is inderdaad wel best krap.

Ons huis was gepleisterd in mei vorig jaar. De man van de (houten) trap wilde die ten vroegste in augustus (na bouwverlof) plaatsen (tussen twee gepleisterde muren) vanwege drogen van de pleister.
We hebben na pleisteren meteen bouwdrogers voor 4 (à 6? weet het niet meer) weken gezet en dat is uiteindelijk wel op een goed tempo droog genoeg geworden. In augustus heb ik alles geverfd en dat ging eigenlijk goed.
Met alles wat na pleisteren nog moest gebeuren wel pas ingetrokken begin November.

Wij hebben onze nieuwbouw ook met bouwdrogers, vloerverwarming, open ramen,… droog gekregen op 5-6 weken denk ik. Wel zorgen dat de afvoer van de bouwdrogers in een afloop kan want die bijgeleverde bakken liepen na een aantal uur over. Was inderdaad ook een sauna in huis, niet uit te houden de eerste week.

Ik heb 12 weken een bouwdroger gehad en die heeft een tijd permanent gedraaid en dan aan en af naargelang de relatieve vochtigheid. Had de bouwdroger wel van mijn toenmalige manager te leen gekregen.
We hebben ook lang gewacht met de houten trap en keuken enzo, zodat het zeker droog was. Heb zelfs de primer gezet voor we erin trokken.

Inderdaad best melden want als je later nog iets moet laten regulariseren dan kan het zijn dat ze eerst nog eens kijken of je geen andere bouwovertredingen hebt begaan die je eerst nog mag corrigeren voor ze goedkeuren (ik spreek uit ervaring).

Huis is reeds verkocht.

Klopt!
Bij ons hebben ze in januari gepleisterd en kan u zeggen dat zelfs met de verwarming aan, alles nog gigantisch vochtig aanvoelt (ramen staan ook permanent open.
De eerste kleine barsten komen wel tevoorschijn..wat wel al een teken is dat het goed uitdroogt. Maar op een bepaald moment stond de warmtepomp in opstartfase en was het 30 graden binnen..we waanden ons toch even in een hammam.
Ja ik had mijn opmerking verwijderd omdat ik de poster niet slecht wou laten voelen xD
Maar inderdaad, droogtijd is zeer belangrijk. Ik ken iemand waarbij ze de keuken anderhalve maand na pleisteren hebben geplaatst. Uiteindelijk hebben ze deze mogen uitbreken na een tijd wegens vochtproblemen met de kasten en schimmel. Pleister was niet droog genoeg. Met zoiets beter tijd nemen want de kosten van te snel kunnen soms zeer hoog oplopen. Snel drogen met bouwdroger is ook niet aangeraden maar moet geleidelijk aan gebeuren.
Hou er ook rekening mee dat als je intrekt, er nog een grotere vochtproductie ontstaat hetgeen niet goed is voor het drogen. Uiteindelijk duurt het soms tot 2 jaar voor dat alle bouwvocht overal echt weg is. Vandaar dat ze ook adviseren om niet als een zot te beginnen schilderen in het eerste jaar.

Ja ik had mijn opmerking verwijderd omdat ik de poster niet slecht wou laten voelen xD
Maar inderdaad, droogtijd is zeer belangrijk. Ik ken iemand waarbij ze de keuken anderhalve maand na pleisteren hebben geplaatst. Uiteindelijk hebben ze deze mogen uitbreken na een tijd wegens vochtproblemen met de kasten en schimmel. Pleister was niet droog genoeg. Met zoiets beter tijd nemen want de kosten van te snel kunnen soms zeer hoog oplopen. Snel drogen met bouwdroger is ook niet aangeraden maar moet geleidelijk aan gebeuren.
Hou er ook rekening mee dat als je intrekt, er nog een grotere vochtproductie ontstaat hetgeen niet goed is voor het drogen. Uiteindelijk duurt het soms tot 2 jaar voor dat alle bouwvocht overal echt weg is. Vandaar dat ze ook adviseren om niet als een zot te beginnen schilderen in het eerste jaar.
Deze week mijn ex-manager aan de lijn gehad en we hadden het over haar bouw.

Zij "Ja ze zijn hier verschillende keren komen pleisteren, want de snelbouw was zo vochtig dat de pleister er met brokken afviel"
Ik "Oei, das echt wel niet goed eh..Goed laten uitdrogen. Uw verwarming staat toch aan eh?"
Zij "Ja ze zijn nu 2-3 weken geleden nog eens langs geweest om terug opnieuw te pleisteren en ze zijn nu alles al aan het schilderen. Verwarming? Nee die heb ik zelf uitgezet want het was echt te warm binnen"

En ge moet weten..het is iemand die in een bouwbedrijf werkt. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg van dit verhaal haha.
Wss binnen 2 maand "mijn verf pelt af"

Deze week mijn ex-manager aan de lijn gehad en we hadden het over haar bouw.

Zij "Ja ze zijn hier verschillende keren komen pleisteren, want de snelbouw was zo vochtig dat de pleister er met brokken afviel"
Ik "Oei, das echt wel niet goed eh..Goed laten uitdrogen. Uw verwarming staat toch aan eh?"
Zij "Ja ze zijn nu 2-3 weken geleden nog eens langs geweest om terug opnieuw te pleisteren en ze zijn nu alles al aan het schilderen. Verwarming? Nee die heb ik zelf uitgezet want het was echt te warm binnen"

En ge moet weten..het is iemand die in een bouwbedrijf werkt. Ik houd jullie op de hoogte van het vervolg van dit verhaal haha.
Wss binnen 2 maand "mijn verf pelt af"
Grootste probleem is dat alles nu snel snel moet gaan en er veel mensen zijn zonder kennis of dat men klanten van alles probeert wijs te maken. Toen we ons huis kochten (grote renovatie zelf gedaan) hebben we uiteindelijk toch besloten om 3 maanden langer te huren dan hetgeen we voorzien hadden puur omwille van het vocht. De aannemer die ons parket kwam plaatsen was na 1 dag weer vertrokken en zei dat het nog te vochtig was en dit 2 maanden nadat de laatste "vochtige" werken waren gebeurd. En eens er problemen ontstaan dan zal de ene aannemer de andere als schuldige aanwijzen. Onze dakwerker wou ook niet aan het dak werken zonder 5 droge dagen (hier nodig om wind en waterdicht te maken) terwijl ik af en toe dakwerkers elders bezig zag. Uiteindelijk 5 maanden moeten wachten door het weer. Ik ga iemand met decennia ervaring niet tegenspreken ook al hebben we onze premies voor zonnepanelen en batterij hierdoor gemist. Ik heb liever iets deftigs i.p.v. later allerlei problemen te krijgen. Je betaald uiteindelijk ook redelijk wat.

Laatst bewerkt:
Gisteren zijn ze begonnen aan de ramen, volgende week vloerisolatie, beginnen aan vloerverwarming, week nadien chappen en begin mei starten met plakken.

Fingers crossed dat de oplevering effectief voor het bouwverlof is!
Amai da's snel. Sleutel op de deur?

Hier staan de binnenmuren op GVL er en is de fundering voor garage gestort. Tegen bouwverlof zie ik het dak er wel op liggen. Ramen dan na bouwverlof. Nu een plakker aan het regelen maar die mannen zijn traag met hun offertes.

ps ik zie daar een draad voor een lamp boven jouw deur hangen. Ik zou die persoonlijk naast de deur voorzien

Laatst bewerkt:
Woning is bijna opgeleverd (eind mei). De straat heeft geen eigen riolering, waardoor we een IBA-systeem hebben moeten plaatsen.
Komt de gemeente plots af met het nieuws dat er dit jaar nog een riolering zal geplaatst worden en er een expert ter plaatse komt om bij iedereen te kijken hoe het aangesloten wordt.. Een kost voor niks gemaakt..alsof ze 1,5 jaar geleden niet wisten dat het ging komen..

kan wel effectief dat men niet wist wanneer dat ging komen. Zeer recent (eind maart) zijn subsidies voor 175 extra rioleringsprojecten goedgekeurd door Zuhal Demir. Ik heb weet van projecten die al 20 jaar op de tekentafel lagen die plots nu toegezegd zijn.

Amai da's snel. Sleutel op de deur?

Hier staan de binnenmuren op GVL er en is de fundering voor garage gestort. Tegen bouwverlof zie ik het dak er wel op liggen. Ramen dan na bouwverlof. Nu een plakker aan het regelen maar die mannen zijn traag met hun offertes.

ps ik zie daar een draad voor een lamp boven jouw deur hangen. Ik zou die persoonlijk naast de deur voorzien
Als ik de opmerkingen hier lees blijkt dat inderdaad snel te zijn... Sleutel op de deur inderdaad.

Waarom zou je die naast de deur hangen? Dat is onze achterdeur, daar komt een lamp met bewegingssensor, altijd gewoon geweest dat die boven de deur hangt, vandaar die ook terug daar ingetekend.

Wij hebben nu zo'n lamp boven ons schuifraam hangen. Ik vind dat niet zo gezellig en 't is niet ideaal als lamp boven terras, vandaar dat ik dat niet opnieuw zou doen. Maar hangt van de toepassing af.

Wij hebben nu zo'n lamp boven ons schuifraam hangen. Ik vind dat niet zo gezellig en 't is niet ideaal als lamp boven terras, vandaar dat ik dat niet opnieuw zou doen. Maar hangt van de toepassing af.

Hier lijkt het meer een lamp voor als je in de donker thuiskomt, dan is boven de deur net handiger om geen lastige schaduwen te creëren.
Wij hebben lampen aan de zijgevel (automatisch) en dan 3 spots onder het portaal (in het plafond). Het terras heeft er ook 4 in het plafond (overdekt en afgesloten met glazen panelen). We hebben in het midden van de achtergevel dan nog een LED-phare hangen voor het tuinhuis/de tuin.

In mijn vorige woning had ik 2 lampen naast de voordeur, omdat dat mooi was. Maar we gebruikten die nooit. Hangt dus idd van de toepassing af.

Dit is inderdaad een lamp voor thuis te komen/vertrekken in het donker. Zijkant van de woning, niet ergens waar je gezellig gaat zitten.

Op de tweede foto zie je links van de ruit 1 van de lichtpunten voor het terras.

Terug
Bovenaan