De nieuwbouw-topic!

Ik kwam deze dakopbouw tegen, waarbij in plaats van hoekpannen een latje wordt gebruikt. Heeft dat een naam? Zodat ik weet waarop ik moet zoeken.

Dus je betaald voor de werfleider van de SOD, maar speelt die rol zelf. Beetje spijtig vind je niet?
Yep dat was exact ons gedacht (en het gedacht van onze buren) van die SOD :). Wij moesten continu achter zijn veren aanzitten en de werf nauw opvolgen. Wat is dan de meerwaarde van SOD te bouwen? Je betaalt toch zogezegd voor de rust en het gemak?!

Ik heb hiervoor met Matexi gebouwd, ik durf open en eerlijk zeggen dat dat een smooth proces was. Projectleidster volgde de werf op, wij hadden 1 grote opmerking en ze heeft die direct gecorrigeerd (bij de buren had diezelfde onderaannemer dezelfde fout gemaakt waardoor de samenwerking met die onderaannemer werd stopgezet). Ik heb eerlijk waar geen moment stress gehad. Niemand in onze wijk had noemenswaardige klachten over Matexi. Zijn degelijke en kwalitatieve huizen. 1001 dezelfde maar wel degelijke woningen.

Na het huidig proces voel ik mij 5 jaar verouderd. 2 van de 6 loten hebben vandaag een rechtzaak tegen de SOD lopen. Goed voor de gemoedsrust is dat niet :).

Wat is er dan standaard?

Je kan bouwen met hout/staal/steen/ytong/prefab. En iedereen vind zijn bouwmethode de beste…

En dan ga ik over technieken of isolatiemethodes niet eens beginnen..

Ander vraagje, ik heb net bericht gehad dat mijn bouwdossier compleet en ontvangkelijk is).
Er moet ook nog een openbaar onderzoek gebeuren blijkbaar?
Dossier is 40 dagen geleden al ingediend..

Hoe lang duurt het nu nog voor ik mijn vergunning krijg?
En als ze de bouwvergunning uitgangen. (30 dagen uithangen) en ik begin er al aan.

Kan ik daar een boete voor krijgen?

Als je als SOD 30 dezelfde huizen op een jaar zet zou je toch denken dat ze het na een paar jaren wel begrepen hebben is wat ik wil zeggen.

Beginnen bouwen zonder vergunning is gelijk rijden zonder rijbewijs. Da's nu toch vrij simpel denk ik.

Wij hebben SOD gebouwd met Sibomat (onderdeel van Matexi die houtskelet woningen doet) en we hebben daar een goede ervaring mee.
Hier en daar had ik wel wat opmerkingen (zoals overal zeker?), maar die werden altijd netjes opgelost.
Ook zat de werfsleutel als in ons brievenbus voordat de fundering gegoten werd.

Wellicht zitten er ook cowboys bij zoals overal, maar alle SOD's over dezelfde kam scheren is niet correct volgens mij.

Wij hebben SOD gebouwd met Sibomat (onderdeel van Matexi die houtskelet woningen doet) en we hebben daar een goede ervaring mee.
Hier en daar had ik wel wat opmerkingen (zoals overal zeker?), maar die werden altijd netjes opgelost.
Ook zat de werfsleutel als in ons brievenbus voordat de fundering gegoten werd.

Wellicht zitten er ook cowboys bij zoals overal, maar alle SOD's over dezelfde kam scheren is niet correct volgens mij.

Voila, er zitten relatief veel cowboys tussen zoals helaas algemeen het geval is in "de bouw" maar ze zijn niet allemaal hetzelfde.
Net zoals je bedrijven in een andere willekeurige sector niet op 1 hoop mag gooien.

Er stond duidelijk in dat dit niet voor alle firma's geld.

Onderstaande mening is gebaseerd op wat ik zelf al gezien heb door in nieuwbouw appartementen en wijken te wonen of op bezoek te gaan bij kennissen en vrienden.

Maar er zijn meerdere problemen in de sector die ervoor zorgen dat dit zo is.

De winstmaximalisatie die bedrijven nastreven zorgt ervoor dat je enkel nog winst kan maken indien je snel en heel veel kan plaatsen .
Massa is kassa zei een wijs Hollander ooit eens.
Dit werkt enkel goed als je enkel in standaard situaties zit waar alles mee zit. Als de onderaannemer van de onderaannemer moet even sukkelen voor die slab, isolatie, ... exact goed te krijgen zoals voorgeschreven dan is die teveel tijd kwijt en dus ook zijn winst. Wetende dat al deze punten daarna weg gewerkt worden door een afwerkingslaag en dus niet meer zichtbaar voor de eindklant.

Dus er wordt makkelijk gewerkt met de snelste en goedkoopste oplossing ipv de beste. Beetje pur schuim, slecht afgesneden isolatie ipv nog eens naar beneden te lopen en nog eens een nieuwe plaat te snijden, slab die scheef blijft steken, ...

Dit wordt dan nog eens versterkt omdat door diezelfde hoofdaannemer een project leider op het project heeft gezet die te weinig tijd heeft om alles deftig op te lossen, na te kijken en die loopt gewoon van groot probleem naar groot probleem. Collega's vinden ze niet of moeilijk. Dus de bestaande blijven gewoon brandjes blussen.
Vermits alles voor deze bedrijven snel moet gaan, als dit niet direct wordt opgemerkt staat de volgende al klaar met de volgende laag waardoor deze fout wordt weg gewerkt.
Als dit dan niet uitkomt dan blijft die daar gewoon zitten.

De gemiddelde klant van een SOD firma krijgt blijkbaar ook geen sleutel van de werf en zijn meestal ook niet de meest technische personen. Dus die merken niet altijd alles op en vertrouwen op de firma en architecten om dit allemaal maar te zien.

Maar die architect en studiebureaus werken samen met de SOD firma en de enige reden waarom die ook evenveel of meer kunnen verdienen aan dit alles is door standaardisatie. Maar omdat ze ook zoveel klanten hebben tegelijkertijd kunnen ze niet alles controleren en doen die ook maar steekproeven.

Als je kijkt wat er bij iamhollywood allemaal naar boven komt van zaken die ze kunnen vaststellen, dan kan je alleen maar hopen dat alles wat je niet kan zien beter uitgevoerd is.
Het begint natuurlijk wel, zoals al vaak aangehaald, met wat je onder SOD schaart.

Voor velen is SOD blijkbaar synoniem voor ofwel wijken volbouwen met quasi dezelfde woningen (zoals Matexi, Durabrik,...) of puur standaardwoningen aanbieden uit een catalogus waar je quasi niks aan kan wijzigen of het kost je een arm en een been (zoals de firma die we hier niet mogen vernoemen).

Maar SOD is gewoon een term voor een huis dat "af" wordt opgeleverd. Dus een totaalaannemer die 10 huizen per jaar bouwt kan ook gewoon SOD bouwen en een firma die gekend staat als SOD kan ook gewoon maatwerk en/of ruwbouw afleveren.

Het begint dus bij de definitie die bij velen toch wel wat fout zit.

Want, de zaken die je daar opnoemt kan je evengoed, zoals @HUSKE ook aangeeft, met een losse aannemer voorhebben. En ik ken genoeg bouwfirma's die gekend staan als SOD die wel flexibel zijn, perfecte afwerking en uitvoering en een goede opvolging hebben.

Daarnaast kan je echt niet zomaar 1 referentie van @iamhollywood als zijnde "ziejewel" gaan gebruiken, want, case in point, van zowat de grootste SOD projectontwikkelaar in België die niks anders doet dan standaardwijken bouwen, was die net quasi 100% tevreden.

Ook wat die sleutel betreft, ook daar ken ik veel bouwfirma's die wel een sleutel geven. En zijn er inderdaad veel die het niet doen. Het heeft zijn voor- en nadelen, wij doen het wel omdat we er van uitgaan dat je met meer ogen meer kan zien. Een werfleider komt niet elke dag op de werf, een bouwheer vaak toch wat meer als die in de buurt woont. Het is dan niet de bedoeling dat die bouwheer werfleider speelt, maar er zal vaak wel sneller iets worden opgemerkt dat eventueel correctie nodig heeft. Net zoals jij of je architect dat bij losse aannemers zal hebben.

SOD bouwen is voor veel mensen echt wel nodig, zonder technische kennis en eigen opvolging kan je met losse aannemers evengoed heel zwaar gesjost zijn of worden met de nodige drama's tot gevolg. En dat kan jammer genoeg evengoed zo zijn met de cowboys binnen de SOD wereld. Maar die zijn echt geen referentie voor alles wat SOD is.

SOD bouwen is voor veel mensen echt wel nodig, zonder technische kennis en eigen opvolging kan je met losse aannemers evengoed heel zwaar gesjost zijn of worden met de nodige drama's tot gevolg. En dat kan jammer genoeg evengoed zo zijn met de cowboys binnen de SOD wereld. Maar die zijn echt geen referentie voor alles wat SOD is.
Vooral dit.
Ik heb met architect / losse aannemers gebouwd, maar heb wel gezocht naar een architect die de rol van werfleider/coordinator op zich wou nemen. De manier waarop die bouwtechnische details tussen aannemers afstemt (denk aan afwerkingsdetails tussen aannemers ruwbouw/gevelpleister/gevelhoutbekleding/dak) zijn dingen die ik gewoon niet kan weten, maar waar de volgende aannemer in rij serieus op zou vloeken (of met meerwerken afkomen) moesten ze niet afgesproken zijn.
Ook ervaring met aannemers zodat je weet welke wel en niet te pakken is iets dat je als eenmalige bouwer niet zelf kan weten (laat staan dat je leverage hebt in discussies, want je mist enerzijds de kennis over wat wel en niet conform is, en jij bouwt maar één keer. Met een architect/bureau die x aantal projecten per jaar doet onderhouden ze beter wel goede relaties of ze worden niet meer aangeschreven).

Ik ben zelf het afgelopen jaar ook veel aanwezig geweest (een stuk technieken heb ik zelf gedaan, dan spendeer je er automatisch heel veel tijd), en nog genoeg dingen moeten opmerken zodat ze nog gecorrigeerd (of anders uitgevoerd) konden worden op een moment dat dat nog zonder problemen kon. Maar ik (en de meesten die bouwen vermoed ik) hebben nog een fulltime job. Daar even de functie van werfleider bijpakken is eigenlijk weinig realistisch.
Al bij al heb ik in mijn bouwproces eigenlijk geen onoverkomelijke farcen voorgehad. (toch niet in het genre van horrorverhalen die je soms hoort voorbijkomen). Maar opvolging door iemand die daar ervaring mee heeft (en tijd voor heeft!) is daar volgens mij wel een hele grote factor in.

Met hele grote SOD firma's kan je volgens mij veel geluk en ook pech hebben met wie net op de werfleiderpositie voor jouw bouw zit. (20j ervaring vs nieuweling).

Bij ons gaan ze eindelijk eind deze week begin deze week beginnen met het uitgraven voor de fundering. Had eigenlijk al eind mei geweest. Ze zijn nog niet bezig en pff heb al besloten nooit meer :wallbash:

Beter een deftig gebouwd huis natuurlijk. Een werfleider gaat nooit iedere dag naar een bouw. Ik moest ook enkel het probleem melden en de werfleider deed de rest. En die deed dat eigenlijk best goed.
Dan heb jij nog geluk. Ik moest de werfleider regelmatig herinneren dat er zaken nog moesten gebeuren. Uiteindelijk dan maar zelf de aannemer gebeld (als ik de contactgegevens had tenminste, want die krijg je dan ook niet bij SOD), en die wist nog van niks..

Dan heb jij nog geluk. Ik moest de werfleider regelmatig herinneren dat er zaken nog moesten gebeuren. Uiteindelijk dan maar zelf de aannemer gebeld (als ik de contactgegevens had tenminste, want die krijg je dan ook niet bij SOD), en die wist nog van niks..

Ik had thans de contactgegevens van ALLE aannemers en onderaannemingen die aan mijn bouw gingen werken. Dat is overigens integraal onderdeel van het PID dat je krijgt (al krijg je het finale pas na de bouw).

Ik had thans de contactgegevens van ALLE aannemers en onderaannemingen die aan mijn bouw gingen werken. Dat is overigens integraal onderdeel van het PID dat je krijgt (al krijg je het finale pas na de bouw).
Tijdens het proces heb je niet de gegevens van alle aannemers eh. Enkel die waarbij je moet gaan kiezen en dan enkel nog de hoofdaannemer. Ik zou bijvoorbeeld niet weten wie hier de isolatie gestoken heeft. Vb een Erro Heating werkt met resem onderaannemers, ik had enkel de contact gegevens van de verantwoordelijke.

Wij hebben nog geen PID gehad. Ze moeten het nog opmaken.

Tijdens het proces heb je niet de gegevens van alle aannemers eh. Enkel die waarbij je moet gaan kiezen en dan enkel nog de hoofdaannemer. Ik zou bijvoorbeeld niet weten wie hier de isolatie gestoken heeft. Vb een Erro Heating werkt met resem onderaannemers, ik had enkel de contact gegevens van de verantwoordelijke.

Wij hebben nog geen PID gehad. Ze moeten het nog opmaken.

Mogelijks is dat ook veranderd. Enkel van de metsers had ik geen gegevens, maar die stonden onder contract van de SOD.
De PID heb ik gekregen van het EPB bureau, samen met de EPB berekening en EPC etc.

Ja een halfjaar na de bouw heb ik inderdaad wel een PID gekregen van de veiligheidscoordinator, maar voor/tijdens de bouw niet. En daar staat bij mij ook geen info in over de onderaannemers. Een groot deel ervan ken ik ondertussen zelf al wel, omdat ze allemaal zijn teruggekomen achteraf om problemen op te lossen. Maar vb wie de vloerder was, geen idee.

En de saga blijft lopen.. ze gingen vandaag om 6u30 eindelijk de badkamermeubels komen installeren. Ne mens laat dat toe op een zaterdagochtend om eindelijk niet meer te moeten ‘kamperen’ in eigen huis. Kregen binnen de 5 min de melding dat niet gaat gaan.

Projectleider was zowel aanwezig bij bespreking tegelplan als het kiezen van de badkamermeubels.
Badkamermeubel was zogezegd vertraagd omdat het meubels om maat zijn (opgemeten na plaatsing tegels denk ik dan?). De meubels passen niet op de tegels. Dus ze breken alle tegels uit, herpleisteren en leveren ongetegeld op. Of ze moeten extra bijtegelen. Ze moeten intern bekijken wat ze gaan doen.

Nutteloze zaterdag, huis mag weer volledig opgedweild worden en nog steeds geen badkamer.
Opnieuw stel ik mij de vraag waarom die mannen zichzelf een SOD noemen. Bij Matexi kregen wij na de tegelwerken spontaan telefoon om voor hun rekening andere douchedeur te kiezen omdat de oorspronkelijke keuze niet meer zou passen (zonder dat er al iets van het sanitair geleverd was). Hier is alles trial and error.

Vliegenramen passen niet meer na plaatsen glazen valbescherming. Volgens profel extra kost om de vliegenramen aan te passen -> wordt weer leuke discussie wie die kost gaat slikken.

Screen krijgen ze niet aangesloten (die foto van de leuke kapwerken in de keuken), ze gaan die screen nu aansluiten in de slaapkamer, maw, screens in de keuken zijn bedienbaar in de slaapkamer op het eerste verdiep :crazy:.

We hadden een waterontharder maar geen stopcontact. Dat hebben die mannen van’t sanitair vanmorgen vlug gestoken. Wel een buis die over de muur loopt en niet mooi ingewerkt in de pleisterwerken zoals al de rest. Dat is niet onoverkomelijk, maar wel weer jammer. We verliezen ruimte om kasten rechtstreeks tegen de muur te plaatsen.

En terwijl maar vragen wanneer we de laatste schijf gaan betalen. Denk dat ze eerder nog eens een aangetekend schrijven kunnen verwachten :).

Ivm de screen, kun je kiezen voor zonnepaneel? Dan heb je draadloze bediening, ipv in badkamer.
Dat zal kunnen maar dan zullen wij die meerkost moeten nemen. Terwijl je van een SOD verwacht dat voor ze hun finale uitvoeringsplannen/lastenboek maken daar bij stilgestaan hebben?
De boringen zijn in de slaapkamer ook al gebeurd. Het is wachten tot de elektricien eens kan langskomen om af te werken en de screen aan te sluiten.
Dat is iets dat ze beslist hebben zonder enige bespreking met ons.

We hadden een waterontharder maar geen stopcontact. Dat hebben die mannen van’t sanitair vanmorgen vlug gestoken. Wel een buis die over de muur loopt en niet mooi ingewerkt in de pleisterwerken zoals al de rest. Dat is niet onoverkomelijk, maar wel weer jammer. We verliezen ruimte om kasten rechtstreeks tegen de muur te plaatsen.

Je kan een uitsparing maken in de achterwand van de kast om die buis in te laten uitkomen. Dat heb ik gedaan om verlichting in de kast aan te sluiten op een voorzien stopcontact.

Dan zie je er van buiten aan niets van.

Plannen klaar maar akte nog niet getekend dus bouwaanvraag kan niet ingediend worden. Vanaf maandag nieuwe hemelwater verordening waarbij een infiltratie put niet meer kan maar infiltratie bovengronds moet gebeuren.

Plannen klaar maar akte nog niet getekend dus bouwaanvraag kan niet ingediend worden. Vanaf maandag nieuwe hemelwater verordening waarbij een infiltratie put niet meer kan maar infiltratie bovengronds moet gebeuren.
Je moet niet per se eigenaar zijn om een bouwvergunning aan te vragen ;).

We zijn momenteel trappen aan het bekijken en schrikken wat van de prijzen. We hebben wel 2 standaard trappen in ons SOD budget zitten maar aangezien we elk onderdeel naar believen kunnen wisselen met andere leveranciers bekijken we uiteraard even de opties, vooral omdat de trap van het gelijkvloers naar de 1ste verdieping zichtbaar is in de living.

Offerte voor Z trap in beuk, 15 tredes kwartdraai naar links, 90cm breed, tussen 2 muren, 2m85cm in hoogte overbruggen: €7750 excl btw, met railing van 2,5m op het eerste verdiep. Is dat een 'normale' prijs?

Terug
Bovenaan