Dankjewel voor de tips! Het financieel plaatje kunnen we inderdaad zelf bekijken, het gaat meer over andere voorwaarden. Ik las bijvoorbeeld dat een grondsondering belangrijk is, maar is daar tijd voor gezien goede bouwgronden zo snel weg zijn? Of is dat iets dat je wel in je bod kan zetten, met een bepaalde objectieve vereiste?
Een grondsondering zal je altijd laten doen voor je gaat bouwen. Op basis daarvan wordt je fundering berekend. De enige reden om dat op voorhand te laten doen is om op voorhand te kunnen inschatten hoe kostelijk die funderingswerken al dan niet gaan zijn.
Je kan dat op eigen kosten laten uitvoeren (~500€) en vervolgens krijg je een rapport, met alle meetgegevens + wat advies voor mogelijke funderingstypes, maar waarmee je dus vervolgens naar een architect moet om te vragen om een kostenschatting te maken.
Ook zal uw architect, als je gaat bouwen, normaal de punten aanduiden waar die sondering moet uitgevoerd worden. Komen die overeen met degene die je op voorhand zelf had bepaald dan heb je geluk, anders kan je het nog eens laten doen.
Ik weet eerlijk gezegd niet of dat in alle gevallen heel nuttig is bij aankoop van een grond. Als er huizen links en rechts van gebouwd zijn en je zit niet vlak naast een waterloop is de kans al klein dat je bij wijze van spreken een paalfundering moet opzetten.
Bij aankoop van een grond kijk je vooral:
- verkavelingsvoorschriften en bouwvoorschriften van de gemeente. Mag je daar bouwen wat jij wilt bouwen?
- in welke zone van de grond mag je je gebouw zetten. Vind je dat groot genoeg?
- overstromingsgevoelig gebied?
- erfdienstbaarheden op de grond?
- kosten om de grond bouwrijp te maken? (rooien van bomen, ruimen van afval, afbraakwerkzaamheden, zijn er nog funderingsplaten van vorige (bij) gebouwen aanwezig? is er al een omheining?)
Ik ga ervan uit dat je, als je wil bouwen, het bedrag van de grond wel cash zou kunnen leggen? Dan moet je ook niet zo hard bezig zijn met opschortende voorwaarden. Een bank zal het ook alleen maar als positief in aanmerking nemen voor uw lening voor de constructie als er al eigen inleg is (zoals een grond).