De nieuwbouw-topic!

Uw pensioen is sowieso nog 30? 20? jaar weg. Er kan in uw leven nog zo veel gebeuren. Ik zou me nu nog niet al te veel bezighouden met de lay-out van mijn huis binnen 30 jaar.

Waarom? De voorzieningen nu voorzien zijn wel handig. Dacht dat een 2de douche en badkamer meubel beneden ook niet nodig was. Die wordt eigenlijk best vaak gebruikt.
De kinderen poetsen daar hun tanden bvb ook, niet na het ontbijt nog eens naar boven rennen enzo.

Waarom? De voorzieningen nu voorzien zijn wel handig. Dacht dat een 2de douche en badkamer meubel beneden ook niet nodig was. Die wordt eigenlijk best vaak gebruikt.
De kinderen poetsen daar hun tanden bvb ook, niet na het ontbijt nog eens naar boven rennen enzo.
Het antwoord op uw vraag zit in mijn post. Omdat je aan het plannen bent voor een situatie binnen 30 jaar en het leven laat zich niet voorspellen op een termijn van 30 jaar. Maar sowieso is het handig dat er extra voorzieningen zijn, dat wel.

Uw pensioen is sowieso nog 30? 20? jaar weg. Er kan in uw leven nog zo veel gebeuren. Ik zou me nu nog niet al te veel bezighouden met de lay-out van mijn huis binnen 30 jaar.
Ben er k het helemaal mee eens.
De kans ook dat ik er tegen dan nog in hetzelfde huis zou wonen is nihil.

Update sinds een week geleden:
  • Vloeren beneden + tegels badkamer+ vensterbanken (gepland vooor de komende week)
  • Buitengevel kaleien (gepland voor de komende twee weken)
  • Trap naar 1e verdieping + zolderluik
  • Binnendeuren
  • Badkamer (bad, douche, meubel, radiator)
  • Plaatsing warmtepomp (binnen- en buitenunit) + regenpomp
  • Afwerking ventilatie
  • Afwerking elektriciteit (vnl. spotjes)
  • Keuken
  • Zonnepanelen
Enigste irritant minpuntje dat ik heb opgemerkt (waaraan ze uiteraard niets zullen doen) is door het feit dat ze de buizen in de berging mooi hebben willen afwerken met wat stabilsé en plintjes rond er maar een diepte heb van ongeveer 55 cm tot aan de deur overblijft, dus zal oftewel een ondiepe wasmachine moeten kopen oftwel die een paar cm moeten laten uitsteken.

Er is een SOD firma waar ik een tijdje geleden naar verwees hier en toen kreeg ik allemaal reacties dat dat lastigaards/pushers zijn enzo, ik dacht toen 'hoe erg kan het zijn'...

Had hun folder online aangevraagd (die is nooit aangekomen) en heb ondertussen al 4 telefoons gehad van hun...

Die zullen nooit aan menne werf beginnen.

Ja kan zijn 😁Maar we gaan toch geen gebruik maken van een SOD, regelen het allemaal wel zelf liever.
Hier ook zo gedaan. Wel veel zelf op de werf geweest en redelijk wat zelf gedaan. Maar zeer tevreden van het resultaat. Beter als bij de meeste SOD waar er gewoon door gewerkt moet worden en het mooi oogt aan de buitenkant.

Maar kleine details zoals koude bruggen en luchtdicht afmaken maar details zijn voor de aannemer.

Hier ook zo gedaan. Wel veel zelf op de werf geweest en redelijk wat zelf gedaan. Maar zeer tevreden van het resultaat. Beter als bij de meeste SOD waar er gewoon door gewerkt moet worden en het mooi oogt aan de buitenkant.

Maar kleine details zoals koude bruggen en luchtdicht afmaken maar details zijn voor de aannemer.
Waarom denk je dat?

Waarom denk je dat?
Er stond duidelijk in dat dit niet voor alle firma's geld.

Onderstaande mening is gebaseerd op wat ik zelf al gezien heb door in nieuwbouw appartementen en wijken te wonen of op bezoek te gaan bij kennissen en vrienden.

Maar er zijn meerdere problemen in de sector die ervoor zorgen dat dit zo is.

De winstmaximalisatie die bedrijven nastreven zorgt ervoor dat je enkel nog winst kan maken indien je snel en heel veel kan plaatsen .
Massa is kassa zei een wijs Hollander ooit eens.
Dit werkt enkel goed als je enkel in standaard situaties zit waar alles mee zit. Als de onderaannemer van de onderaannemer moet even sukkelen voor die slab, isolatie, ... exact goed te krijgen zoals voorgeschreven dan is die teveel tijd kwijt en dus ook zijn winst. Wetende dat al deze punten daarna weg gewerkt worden door een afwerkingslaag en dus niet meer zichtbaar voor de eindklant.

Dus er wordt makkelijk gewerkt met de snelste en goedkoopste oplossing ipv de beste. Beetje pur schuim, slecht afgesneden isolatie ipv nog eens naar beneden te lopen en nog eens een nieuwe plaat te snijden, slab die scheef blijft steken, ...

Dit wordt dan nog eens versterkt omdat door diezelfde hoofdaannemer een project leider op het project heeft gezet die te weinig tijd heeft om alles deftig op te lossen, na te kijken en die loopt gewoon van groot probleem naar groot probleem. Collega's vinden ze niet of moeilijk. Dus de bestaande blijven gewoon brandjes blussen.
Vermits alles voor deze bedrijven snel moet gaan, als dit niet direct wordt opgemerkt staat de volgende al klaar met de volgende laag waardoor deze fout wordt weg gewerkt.
Als dit dan niet uitkomt dan blijft die daar gewoon zitten.

De gemiddelde klant van een SOD firma krijgt blijkbaar ook geen sleutel van de werf en zijn meestal ook niet de meest technische personen. Dus die merken niet altijd alles op en vertrouwen op de firma en architecten om dit allemaal maar te zien.

Maar die architect en studiebureaus werken samen met de SOD firma en de enige reden waarom die ook evenveel of meer kunnen verdienen aan dit alles is door standaardisatie. Maar omdat ze ook zoveel klanten hebben tegelijkertijd kunnen ze niet alles controleren en doen die ook maar steekproeven.

Als je kijkt wat er bij iamhollywood allemaal naar boven komt van zaken die ze kunnen vaststellen, dan kan je alleen maar hopen dat alles wat je niet kan zien beter uitgevoerd is.

Je zou denken dat als alles gestandaardiseerd is het net gemakkelijker wordt. Geen sleutel van je eigen werf krijgen is zowat de grootste rode vlag die ik me kan inbeelden.

Wat is er dan standaard?

Je kan bouwen met hout/staal/steen/ytong/prefab. En iedereen vind zijn bouwmethode de beste…

En dan ga ik over technieken of isolatiemethodes niet eens beginnen..

Ander vraagje, ik heb net bericht gehad dat mijn bouwdossier compleet en ontvangkelijk is).
Er moet ook nog een openbaar onderzoek gebeuren blijkbaar?
Dossier is 40 dagen geleden al ingediend..

Hoe lang duurt het nu nog voor ik mijn vergunning krijg?
En als ze de bouwvergunning uitgangen. (30 dagen uithangen) en ik begin er al aan.

Kan ik daar een boete voor krijgen?

Al wat je beschrijft kan met een eigen aannemer ook gebeuren... Je moet nu eenmaal iemand hebben die wat trots in zijn werk heeft, anders zal er al eens sneller de kantjes afgelopen worden.

Ik had wel een werfsleutel en ik heb die ook ten volle gebruikt. Ik ben elke dag op mijn werf geweest. Dat is toch uw werf en grond.
Er zijn legio fouten gebeurd, maar als je daar elke dag bent zie je dat. Had ook afgemeten hoe hoog pur, chape ed moest komen en zo gezien dat er 2cm te weinig pur was.

Mijn buurman met dezelfde SOD (en dezelfde als Hollywood) was nooit op zijn werf geweest, met als resultaat verwarming te klein berekend, net als de ventilatieunit, WC's verkeerd geplaatst (de deur ging zelfs niet open). Waren ook andere onderaannemers. Die is daar dan financieel voor vergoed.

Ander vraagje, ik heb net bericht gehad dat mijn bouwdossier compleet en ontvangkelijk is).
Er moet ook nog een openbaar onderzoek gebeuren blijkbaar?
Dossier is 40 dagen geleden al ingediend..
Nu zal normaal het openbaar onderzoek starten: dit heeft bij ons 3.5 maand geduurd. Eerste 30 dagen hiervan moet je aanplakken. Papier krijg je normaal via de post of kan je ook in het omgevingsloket terugvinden en afprinten.

Als je dossier goedgekeurd wordt na die periode, moet je die ook nog eens 30 dagen aanplakken en in principe zonder tegenbericht mag je na die 30 dagen starten met de werken.

Als je in het openbaar onderzoek een klacht krijgt komt daar ook nog eens 30 dagen beroepsperiode bij (indien die klachten niet ontvankelijk waren verklaard).

Tussen openbaar onderzoek en eventuele beroepsperiode zit ook weer een tijd waarin iemand bij de overheid uw dossier beoordeeld (en bij mij pakten ze allemaal graag hun volledige toegestane tijd).
Na het openbaar onderzoek moet de gemeente er ook nog over beslissen. Weer eens max x aantal weken dat je daar op mag wachten.
Tussen aanvraag vergunning en bouwvergunning zaten bij mij denk ik 4 maanden ofzo.

Als je start zonder vergunning kan de gemeente met de politie uw werken laten stilleggen. Ik kan me inbeelden dat daar wel een boete bij komt ja.

Laatst bewerkt:
Reden van het openbaar onderzoek; afwijkende dakstructuur. (plat dak dus)

De laatste 5 woningen die in de straat zijn bijgezet hebben allemaal een plat dak...

De bouw is sowiezo voorzien voor 2024. (ik werk tot met nieuwjaar nog een andere renovatie af.)

Maar de vloerplaat uit de grond halen was iets dat ik al graag klaar had.

Wat is er dan standaard?
Een van onze 3 prijzen kwam van een SOD. Als je op 2h een offerte kan maken voor een volledig huis, is alles standaard. Ik stelde een vraag over een muuropbouw. Ze deden maar 1 opbouw. Dus ander type isolatie of dikker/dunner zat er al niet in.
Zelfde voor berekenen van dikte van staalconstructies: genoeg veiligheidsmarge en altijd dezelfde bouwknopen.
Ramen enkel van fabrikant x
Deuren enkel van fabrikant x
Tegels van winkel X of zij plaatsen niet
En ga zo maar verder.
Al wat je beschrijft kan met een eigen aannemer ook gebeuren
Kan zeker, maar meestal zijn er meer marges ingebouwd. Meteen ook een nadeel waarom alles apart regelen langer duurt dan een SOD.
Ik had wel een werfsleutel en ik heb die ook ten volle gebruikt.
Dus je betaald voor de werfleider van de SOD, maar speelt die rol zelf. Beetje spijtig vind je niet?

Dus je betaald voor de werfleider van de SOD, maar speelt die rol zelf. Beetje spijtig vind je niet?

Beter een deftig gebouwd huis natuurlijk. Een werfleider gaat nooit iedere dag naar een bouw. Ik moest ook enkel het probleem melden en de werfleider deed de rest. En die deed dat eigenlijk best goed.

Een werfleider zijn taak is vooral om een werf zo snel en vlot mogelijk af te krijgen.

Die zijn job is niet uw persoonlijke Quality controles doen. Hij moet zijn werkgever happy maken niet u!

.Zit zelf te denken om een jaar langer over mijn bouw te doen en echt alles zelf uit te voeren ruwbouw-dak.

Best dan ook maar een torenkraan aanschaffen. (Heb er een diploma voor liggen) Ze gooien ermee op 2dehands.
En rendement halen door slim te werken is het doel, niet om mijn rug kreupel te maken.

Alternatief is een graafmachine op rupsen met pzlletvorken aan. (Dat heb ik al)

Maar zelf een torenkraan hebben staat zo pro 😝

Een werfleider zijn taak is vooral om een werf zo snel en vlot mogelijk af te krijgen.

Die zijn job is niet uw persoonlijke Quality controles doen. Hij moet zijn werkgever happy maken niet u!

Dus ik deed zijn job dan toch niet zoals uw eerdere claim.
Voor mij moesten ze niet kwalitatief werken, maar ik had dan ook niks betaald :p.

Terug
Bovenaan