De Mol 2022

De Mol 2022

Die passage van GDC bij Café De Mol gisteren was toch tenenkrullend. Daar in naam van de productie gaan zitten verkondigen dat ze Philippe nog steeds als ideale mol zien en dat hij het zo goed deed want niemand verdacht hem... nee, Philippe zijn uitleg hoordende zat het vol met red flags en was hij gewoon niet de juiste persoon voor deze rol. En dat niemand hem verdachtte heeft misschien meer te maken met het feit dat hij vanaf aflevering 2 niet meer heeft gemold (terwijl hij genoeg kansen had). Ze hebben daar als productie een fout gemaakt, en ik hoop voor de volgende seizoenen dat ze dat beseft hebben. Dat ze dat niet publiekelijk willen toegeven heeft hopelijk eerder te maken met feit dat ze iemand die al neerligt niet nog een extra stomp willen bijgeven.

Een mol moet op de achtergrond kunnen blijven, genoeg zelfvertrouwen hebben, tegen genoeg (mentale) druk kunnen én snel probleemoplossend kunnen denken. En naar wat we gezien hebben miste je die laatste 3 toch grotendeels bij Philippe. Dat de productie niet inziet dat iemand die nog nooit 'grote problemen' heeft meegemaakt in z'n leven een giant red flag is...

Al ben ik wel blij dat er aandacht werd besteet aan het mentale, want ik vind dat ze duidelijk moeten maken dat Philippe hierin geen enkele schuld heeft. Uindelijke zal bijna iedereen die die rol aangeboden wordt deze aanvaarden, het is aan de productie de vraag aan de juiste persoon te stellen.

Goh, binnenkort eens een aflevering waar je pasvragen kan kopen aan 1000euro per stuk of een vrijstelling aan 10.000euro en de prijzenpot is weer gehalveerd. Uiteindelijk is er tot nu toe nog geen enkele opdracht geweest waarbij geld te verliezen was en is er al 3 afleveringen niet gemold, ergens logisch dat het prijzengeld zo hoog is.

Maar als je hem nadien niet meer ziet mollen op momenten dat het kan, alle proeven waar hij aan meedoet lukken en andere kandidaten wel ziet klungelen dan richt je gewoon je pijlen op iemand anders denk ik.
Ik vond het wel leuk eigenlijk. Iedereen met een beetje verstand weet dat er waarschijnlijk voorbij is gegaan aan het feit dat Philippe blijkbaar nooit echte controverse heeft meegemaakt. En dat is hun eigen fout, zeker niet die van Philippe. Die zal vermoedelijk wel wat bagger over zich heen krijgen.

En ondanks dat er wat rond moest worden gedanst vond ik het wel heel leuk om nu al even inkijk te hebben naar hoe de productie omgaat met de mol. Ja, Philippe is blijkbaar een beetje een slappeling. Maar dat is ook helemaal ok. Ik vind het heel mooi voor die jongen dat zijn leven op wieltjes is gegaan tot nu toe. Ik hoop wel dat hij goed om gaat kunnen gaan met het publieke gezever. En het is ook wel een beetje chapeau dat hij zo voor zichzelf kiest terwijl hij zichtbaar aan het aftakelen was. Dit was niet goed voor hem geweest als hij had moeten doordoen.

Het is een boeltje geweest tot nu toe. De opdrachten waren te hectisch en te moeilijk (in het begin) en de creativiteit die bij de vorige editie noodzakelijk was is nu een beetje afwezig geweest. Maar deze aflevering was eigenlijk een opflakkering. En ik weet nog niet of nu snel ene nieuwe mol uitkiezen positief gaat blijken, maar de komende opdrachten zagen er ook interessant uit. Geen probleem om dus de verdere afleveringen met open visier te bekijken.

Het lijkt me in ieder geval een waanzinnig leuke ervaring om te mogen mollen.

Laatst bewerkt:
Mijns inzien moet ge daar zelfs geen draaiboek voor hebben.
De oplossing die ze nu gevonden hebben is het eerste wat ik zei toen duidelijk werd dat de mol eruit ging. Ge hebt gewoon geen andere keuze dan uit het overgebleven groepke iemand te kiezen die dan helaas onvoorbereid is.
Ze zullen allicht de opdrachten ook wel wat aanpassen om mol-acties iets makkelijker te maken.

Alleen dat briefen zullen ze dan toch kort moeten houden. Als ze iedere avond met de kandidaten apart zitten en met één iemand blijven ze altijd 2 keer zo lang zitten (om die te briefen) dan zou dat ook wel wat opvallen.
Of ze briefen alle kandidaten even lang als ze de mol briefen, kan ook he. Minder praktisch tho.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat dit seizoen zo anders maakt dan andere jaren. Iets met thuiswerken of last van the great resignation?

Vooral de creativiteit van de opdrachten is redelijk ondermaats en eerder op het niveau van wat een chiroleiding zou verzinnen.

Zoals gewoonlijk dezelfde personen die weer komen klagen over hoe slecht dit seizoen wel niet is, net zoals bij voorgaande seizoenen, maar na al die jaren van klagen blijven ze wel gewoon kijken... Ok dan. :)

De groep op zich ligt me dit jaar minder, er is zo niet echt iemand waar ik echt iets mee heb in tegenstelling tot andere jaren, maar voor de rest kijk ik nog altijd graag. Dat van Philippe zag je wel een beetje aankomen, ze lieten ook wel wat uitschijnen dat er iets aan de hand was, ik ben nu wel benieuwd want tis toch weer iets speciaals om zo plots van kamp te moeten veranderen. Je kent elkaar toch al wel redelijk.

Ik vind het ook wel typerend voor onze maatschappij dat het 'not done' is om te zeggen: "het was slecht".
Duizenden mensen die de mol willen zijn, en de persoon die je uiteindelijk kiest zakt volledig door het ijs. Ja kijk, dat is niet goed he. Dan heb je (als productieteam en als mol) gefaald.

Om dan te zeggen 'je hebt dat keigoed gedaan, Philippe', daar erger ik me eerlijk gezegd aan. Nee, het was geen goede mol. Vanaf aflevering 1 vond ik al dat Philippe niet de juiste persoonlijkheid had om de mol te zijn. Als kandidaat, geen probleem (1 van de minst ergerlijke zelfs dit seizoen). Waarschijnlijk ook een aangename mens (voor zover we dat kunnen opmaken als kijkers).

Ok, men wil hem beschermen tegen de reacties nu, dat begrijp ik. Maar het is ook gewoon niet erg om te falen he, dat kan iedereen overkomen.
Het seizoen is gefaald, klaar. Het enige dat men nu kon doen is er toch nog iets van proberen te maken, want anders hebben ze veel tijd en geld verloren voor niks.
Hij molde ook gewoon niet meer, nochtans wouden ze ons gisteren graag wijsmaken dat hij de perfecte mol was. Bij de duikproef deed hij met Anke alles perfect, zelfs de random 17-jarige fotograferen en geen moeite doen om die te skippen. Met de fiets had hij ook perfect buiten tijd kunnen komen. Etc. De Mol was gewoon afwezig. Dan zou ik ook niet meer denken dat hij de Mol is 😛.

Ik denk eigenlijk na al die farsen het nog een heel sterk seizoen kan worden. Er zitten wel wat intelligente mensen bij de overblijvers. Verwacht nog wel goede dingen. Proeven worden dikwijls ook beter later in het seizoen.
Ja dat zijn echt dingen die je als mol toch moet voorkomen. Dat is ook het moment waarop ik Philippe niet meer verdacht vond. Zo een gemakkelijke sabotage, waarbij slechts 1 kandidaat naast je staat (die dan ook nog eens niks mocht zeggen), en waarbij die achteraf zelfs nooit ofte nimmer zou te weten komen of die 17-jarige serveerster nu wel of niet de persoon was die ze zochten...

Ze hebben gewoon immens 'geluk' dat dit nu in 2022 pas voor de eerste keer gebeurt.

Moest dat jaren geleden gebeurt zijn zou iedereen die kerel grandieus uitlachen. Maar anno 2022 ( in de pamperwereld van nu ) is het juist prachtig en moedig om zelf aan te geven dat je het niet (meer) kan.

Maar dat mag je natuurlijk niet hardop zeggen.

En nee, ik zou het niet beter kunnen.

Laatst bewerkt:
Speciale aflevering. Leuke proeven wel, maar dan die plot-twist op het einde. Het lijkt me voor zo'n grote productie ook maar vreemd dat er geen back-up mol is gekozen. Mij lijkt het dan ook dat de back-up al vooraf is gekozen en de verkiezing schone schijn is.

Speciale aflevering. Leuke proeven wel, maar dan die plot-twist op het einde. Het lijkt me voor zo'n grote productie ook maar vreemd dat er geen back-up mol is gekozen. Mij lijkt het dan ook dat de back-up al vooraf is gekozen en de verkiezing schone schijn is.
Of misschien wás er effectief een back-up mol gekozen, maar is die gewoon al naar huis he. Er is geen enkele reden waarom de "back-up mol" het minstens tot de laatste 6 kandidaten zou moeten schoppen. Zolang hij "back-up mol" is kan hij er net als elke kandidaat uitvliegen bij elke eliminatieronde.

ik denk dat een back-up ook moeilijk is? hoe regelt ge dat dan?
als ge die vóór de afreis al brieft over de proeven, is dat ook een unfair voordeel he. dat die zich kan voorbereiden...
en hoe moet die zich gedragen dan? mee mollen, zodat de pot op't einde van het programma nog kleiner is? of juist anti-mollen, zodat de mol rapper opgeeft?
of op voorhand niks laten weten, waardoor ge eigenlijk gewoon hetzelfde kunt doen als nu, en de kijker totaal van niks weet?

Lijkt me inderdaad lastig om al een backup te hebben gekozen aan het begin.

Volgens mij hebben ze wel op voorhand al een uitgebreid profiel opgesteld van iedereen en zal het kiezen van de nieuwe Mol dus niet gewoon op basis van dat gesprekje met Gilles zijn geweest.

De mol moet dat ook met volle overgave willen doen he, dus het moet iemand zijn waarvan ge als productie op dat moment merkt dat hij/zij het goed zou doen én iemand die zelf (met wat hij/zij op dat moment ervaren heeft en weet) die rol ook echt graag zou willen doen.

Mja, een "back-up" mol. Wat @Green Mamba waarschijnlijk bedoelt is dat men sowieso 1 of 2 andere kandidaten als potentiële mol zag (voordat ze voor Philippe gekozen hebben).

Van wat ik me herinner van beelden 'achter de schermen' in vorige seizoenen, is dat men eerst de groep samenstelt en dan kijkt: ok, wie kan er hier eventueel de mol zijn. Ongetwijfeld hadden ze dus inderdaad al een voorkeur voor de vervangmol. Dat gesprek met Gilles was deels voor de show, en deels om te checken wie het nog zag zitten om halverwege het spel plots van rol te veranderen.

De vervangmol staat voor de grootste uitdaging in de geschiedenis van het programma. Mol Elisabet (Vietnam) komt het dichtste in de buurt, maar die was al na 1 of 2 reisdagen gekozen als mol. En er waren achteraf genoeg tekens dat dat verre van ideaal was (m.a.w. veel kandidaten hadden haar door, omdat ze totaal niet voorbereid was). De vervangmol nu is al meer dan een week op reis als gewone kandidaat, dus ja, begin er maar eens aan...

Mja, een "back-up" mol. Wat @Green Mamba waarschijnlijk bedoelt is dat men sowieso 1 of 2 andere kandidaten als potentiële mol zag (voordat ze voor Philippe gekozen hebben).

Van wat ik me herinner van beelden 'achter de schermen' in vorige seizoenen, is dat men eerst de groep samenstelt en dan kijkt: ok, wie kan er hier eventueel de mol zijn. Ongetwijfeld hadden ze dus inderdaad al een voorkeur voor de vervangmol. Dat gesprek met Gilles was deels voor de show, en deels om te checken wie het nog zag zitten om halverwege het spel plots van rol te veranderen.

De vervangmol staat voor de grootste uitdaging in de geschiedenis van het programma. Mol Elisabet (Vietnam) komt het dichtste in de buurt, maar die was al na 1 of 2 reisdagen gekozen als mol. En er waren achteraf genoeg tekens dat dat verre van ideaal was (m.a.w. veel kandidaten hadden haar door, omdat ze totaal niet voorbereid was). De vervangmol nu is al meer dan een week op reis als gewone kandidaat, dus ja, begin er maar eens aan...

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of er in het verleden kandidaten zijn geweest die de rol echt geweigerd hebben. Wantja we zien elk seizoen wel de beelden hoe de mol tijdens/na de selectie gevraagd werd het te toen en dus positief en enthousiast antwoordde, maar geen idee of we het omgekeerde ook al gebeurd is.

Ik ben nu eigenlijk wel benieuwd of er in het verleden kandidaten zijn geweest die de rol echt geweigerd hebben. Wantja we zien elk seizoen wel de beelden hoe de mol tijdens/na de selectie gevraagd werd het te toen en dus positief en enthousiast antwoordde, maar geen idee of we het omgekeerde ook al gebeurd is.
Ik ken iemand die eens uitgenodigd is geweest voor de gesprekken. De productie gaat enkel verder met mensen die positief antwoorden op de vraag als zij de mol zouden kunnen zijn.

Of ze de mol willen zijn is zo'n standaard vraag tijdens dat kennismakingsgesprek dus ze weten sowieso al wel wie van de groep het ziet zitten en wie niet. Iemand die duidelijk aangeeft van niet de mol te willen / kunnen zijn gaan ze ook niet vragen.

Ik ken iemand die eens uitgenodigd is geweest voor de gesprekken. De productie gaat enkel verder met mensen die positief antwoorden op de vraag als zij de mol zouden kunnen zijn.
Ik ken nochtans iemand die een paar jaar geleden meegedaan heeft (en ver geraakt is) en totaal de mol niet wou zijn.

Van uzelf weten dat ge die rol niet wilt, en daar ook gewoon eerlijk over zijn, zorgt er dus voor dat ge sowieso geen kans hebt om verder te gaan?

Ergens wel jammer natuurlijk, want het kan goed zijn dat iemand totaal niet gemaakt is om mol te zijn maar voor de rest wel een perfecte kandidaat kan zijn.

Kunnen is niet hetzelfde als willen natuurlijk.

Nu ja, ik kan ook maar enkel vertellen wat die persoon tegen mij zei.
Het slaat ook gewoon nergens naar wat uw maat zegt.

Dus elke kandidaat die ooit heeft meegedaan heeft volgens hem van zijn eigen gezegd dat die de mol zou kunnen spelen.
Dus ook een Jens, een Manu, een Joeri etc

Dat was naar mijn weten enkel in het Vietnam seizoen, toen ze op voorhand nog geen mol gekozen hadden.

Want, bijvoorbeeld, bij het eerste seizoen sinds de herstart (mol Gilles, Argentinië) herinner ik mij dat men in de allereerste aflevering verdeeld zat over 2 auto's. In auto 1 zat iedereen die 'nee' had geantwoord op de vraag 'zou je de mol willen zijn', in auto 2 iedereen die 'ja' had geantwoord.

Terug
Bovenaan