De Mol 2021

De Mol 2021

Ik zeg niet dat ik als kandidaat alles bewust om zeep zou helpen, zeker niet. Ik bedoel dat wanneer ik de keuze zou krijgen tussen 1 pasvraag en €2000 of zo, ik altijd voor de pasvraag zou gaan omdat ik er liever langer inblijf én dit voor mij de kansen op winst vergroot.
En dat is de reden dat ze dat niet zouden mogen doen. In België hebben we er ene gehad die 10k uit de pot haalt voor een vrijstelling zeker (en als ze hem niet gestopt hadden, had hij er heel de pot doorgedraaid)? In Nederland 5000€ voor (hou u vast) "informatie over een opdracht waar een vrijstelling mee te verdienen is".

Alléja, uiteindelijk kunt ge ook "De Mol" zonder prijzengeld spelen he, als het toch enkel te doen is om het zoeken wie de mol is. Het doel van het programma is om de pot zo groot mogelijk te krijgen ondanks de saboteur, niet om de saboteur te ontmantelen. Want stel nu dat de pot op 0€ eindigt, wie wint er dan "diegene die de mol ontmaskert", of "de mol". Imo wint de mol dan he, aangezien hij al het geld uit de pot gekregen heeft.

Ik ben ook een extreme tegenstander van zulke proeven. Voor mij dragen zulke proeven niets bij aan het spel. Ik kijk bovendien zelf ook liever naar proeven waar (plus)geld verdiend kan worden. Proeven om mingeld vind ik vaak kut.

In alle edities die ik gekeken heb (10 in Nederland, nu de 6de in Vlaanderen, dus sample size is best groot), heeft de mol daar nog nooit de hoofdrol gespeeld. Één keer heeft de mol heel actief de prijs mee opgedreven in een bieding op hulpmiddelen, maar werd hij steeds overboden door kandidaten. Toen de groep wel voor het geld koos en de mol voor blok gezet werd, kon de mol weinig doen. Het idee is dus wel dat je als groep voor het geld moet gaan, maar dat je als kandidaat niet de eerste mag zijn die die keuze maak en dat je dan ook nog medestanders moet vinden. Extreem actief en activerend voor geld gaan staat eigenlijk gelijk aan je eigen doodvonnis tekenen.

Het is zo dat wanneer je €5000 neemt in een proef als afgelopen zondag niemand jou nog zal verdenken. Dat geeft jou gewoonweg een ontzettend nadeel voor het verdere verloop van het spel in ruil voor meer geld voor de winnaar. Tenzij je 100% zeker bent van wie de mol is en je eigen capaciteiten om alle informatie bij te houden en correct in te vullen, is dat dus gewoon wat je niet moet doen als je het spel wilt winnen.

Als je vermoedt dat er toch iemand voor zal zorgen dat er veel geld uit de pot zal gehaald worden, kan jij ook maar beter degene zijn die voor een beetje extra (of soms zelfs evenveel) geld uit de pot met het voordeel gaat lopen. Daarom moeten voor mij dergelijke proeven niet. Je leert er zo goed als nooit iets uit, behalve dan dat de mol nooit degene is die de knoop doorhakt of het grootste bedrag steelt.

Als de mol niet echt meer hoeft te mollen, is het volgens mij eerder een kwestie van perceptie en gokken. In ieder geval heb ik tijdens die reünie afleveringen nooit een duidelijke uitleg gehoord van de winnaar over wanneer hij op de juiste mol zat, en op basis van wat.
Dat laten ze nochtans wel meestal zien.

Seizoen in Zuid-Afrika met mol Eline en winnaar Davey, daarvan hebben ze laten zien dat Davey eigenlijk onmiddellijk Eline op het spoor kwam. Dat was toen ze op de luchthaven elk in een auto zaten (was iets met een knop, als je duwt ga je zeker mee, als er niemand duwt gaat iedereen mee en wint men geld ofzoiets). Davey mocht daar toen overleggen met Eline, en blijkbaar vond hij haar gedrag zo vreemd dat ze onmiddellijk verdachte nr 1 was voor hem.

Vorig jaar duurde het veel langer voordat er kandidaten de mol in het vizier kregen. Maar ik heb wel de indruk dat ze Alina heel hard beschermd hebben (heel weinig risico's genomen als mol), dus ja... kwam toen ook kritiek op geloof ik. Is hier nog te bekijken:

Op die fansite van de mol.
Klopt the follow the money theorie niet ?
In aflevering 3 brengt Jasmien eigenhandig meteen 1000€ in de pot door een vraag (die hond met OS ringen) meteen te beantwoorden ?

Zie hier video: klik

Dat interpreteert de maker van die tabel altijd zoals het hem goed uitkomt. Ik heb in het verleden al gezien dat in een proef duizenden euro's eigenhandig door 1 speler verdiend werden en dat dat in die tabel door 7 gedeeld werd en uitgesmeerd werd over 7 spelers.

Al doet een kandidaat niks in een proef, levert die volgens de tabel zogezegd soms nog meer op dan iemand die altijd het voortouw neemt in proeven die lukken. Ik volg die tabel nooit en probeer zelf te onthouden wie in welke proef verantwoordelijk was voor welke sommen. Dat heeft me zo goed als altijd al sneller naar de mol geleid dan door die tabel te volgen.

Er wordt ook geen rekening gehouden met geld dat niet verdiend wordt, maar af en toe wel met mingeld. Da's compleet belachelijk in mijn ogen. Een gemakkelijke proef van €4000 doen mislukken is zogezegd minder erg dan €500 mingeld te nemen in ruil voor hulpmiddelen.

Jasmien weer irritant tijdens de discussie aan de tafel en altijd maar bashen op dieiei philippe terwijl zij als eerste gelogen had over pasvragen. Als ik de 'what happens on the next episode of the mol' moet geloven, gaat ze daar ook weer lastig doen. Was ook de meest duidelijke die het lastig had met dat drankje.

In aflevering 3 brengt Jasmien eigenhandig meteen 1000€ in de pot door een vraag (die hond met OS ringen) meteen te beantwoorden ?

Die berekening is sowieso vaak subjectief. Want door montage zie je soms niet het volledige plaatje hoe iemand iets gedaan heeft wat geld heeft opgeleverd. Het is een indicatie maar meer niet.

En Annelotte reageert typisch hoe een Mol reageert.
Haar gezicht als Jasmien dat zegt zo even van "Gvd.. die weet dat -_-" meteen gevolgd door een snelle bevestiging door haarzelf zo min mogelijk verdacht te maken.

En Annelotte reageert typisch hoe een Mol reageert.
Haar gezicht als Jasmien dat zegt zo even van "Gvd.. die weet dat -_-" meteen gevolgd door een snelle bevestiging door haarzelf zo min mogelijk verdacht te maken.
Katrien staat in die video ook weer zo stoïcs te kijken. Zij neemt vrede met alles.

Katrien staat in die video ook weer zo stoïcs te kijken. Zij neemt vrede met alles.
Ja die Katrien, ik denk dat ik hetzelfde zou zijn in dat spel. Die was gewoon constant heel hard bezig met alles en iedereen te analyseren, en bijgevolg leek het alsof ze zelf nogal stil en afzijdig bleef. Terwijl het misschien beter is om zelf wat 'amok' te maken soms, om dan te zien hoe iedereen daarop reageert (dan kan je echt mensen hun reactie testen).

Als ze u niet voor zijn natuurlijk. Kunt daar ook moeilijk staan bekvechten om ne stoel want dan valde direct door de mand
True, maar je weet op voorhand al waar je moet gaan staan, om net die stoel te hebben.

Stelling: Misschien vermoedt Sven dat Annelotte de mol is en was hij daarom content met 1 pasvraag. Als hij opstond had hij niks en Annelotte ging die vijf pasvragen niet lossen want voor haar maakt het toch niet uit of ze er heeft of niet. Maar waarom laat hij haar dan naar de stolpen gaan i.p.v. zelf te gaan.

Ik zou, mol zijnde en wetende welke stoelen bomstoelen zijn, gewoon op zo'n bomstoel gaan zitten.
En om wat te doen dan, gewoon laten ontploffen? Of door resoluut voor een vrijstelling te gaan zodat er niets in de pot komt? Eigenlijk moest de mol niets doen tijdens die proef, er zou toch geen geld verdiend worden als er pasvragen in het spel zijn.

Ofwel zorgen dat ze je wegstemmen van tafel, dat is ook een optie.

En om wat te doen dan, gewoon laten ontploffen? Of door resoluut voor een vrijstelling te gaan zodat er niets in de pot komt? Eigenlijk moest de mol niets doen tijdens die proef, er zou toch geen geld verdiend worden als er pasvragen in het spel zijn.

Ofwel zorgen dat ze je wegstemmen van tafel, dat is ook een optie.
Als mol moet je toch zoveel mogelijk opties hebben om te kunnen saboteren. Ik denk misschien te logisch, maar ik zou een bomstoel kiezen. Alhoewel dat het dan ook weer heel hard opvalt terwijl een mol best wat op de achtergrond blijft. Ach, ik ben aan het overanalyseren...

Terug
Bovenaan