De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goeie vraag, dat lijkt mij bijna hetzelfde zoals uw manuele versnellingsbak in 1ste versnelling te zetten?

Wat ik bv tegenkom na een snelle search: https://thebrakereport.com/parking-shift-to-p-or-pull-the-handbrake-first/
daar spreken ze van bij een helling zoals de 'correcte manier', eerst handrem, dan P.
Maar ze zeggen ook niet specifiek waarom.
Bij een manueel in versnelling zit de rem eigenlijk op de compressie in de cilinders.
Bij een automaat heb je een parkeerpal die letterlijk uw versnellingsbak vastzet. Uw wielen kunnen door uw diff wel nog draaien maar enkel in tegenovergestelde richting.
Ik heb in die 28j in een garage nooit een defecte automaat aan de parkeerpal geweten.
En heb zelf al een paar automaten gehad, ook met manuele handrem die ik nooit optrok (bergaf of vlak). Dus waar de pal heel de tijd onder druk stond. Dus mijn gedacht is dat het niet veel kwaad kan.
 
De meesten stoppen, zetten hem in P en zetten dan de handrem op. Auto wordt uitgezet. Hierdoor zou alle gewicht op de P brake komen waardoor de automaat veel sneller zou slijten.

Ik heb welliswaar nog niet veel automaten gereden, maar ik heb daarmee letterlijk nog nooit de wagen in P gezet. Op het moment dat je stopt en het contact uitdoet, ging die vanzelf in P en handrem op.

Bullshit of waarheid?

Als de constructeurs het dus zelf ook al zo automatisch implementeren, dan zal het wel bullshit zijn.

Idem overigens met die in 1ste zetten als je parkeert met een manueel. Ook nooit gesnapt.
 
Stom vraagje puur uit nieuwsgierigheid. Ik heb al vaak op een oplegger een geel bordje zien hangen waarvan ik totaal niet kan raden wat het betekent en waarop het slaat. De tekening in 't zwart toont 2 overlappende rechthoeken (1 horizontaal en 1 vertikaal). Beide rechthoeken hebben aan de buitenzijde ook een zwarte naar buiten wijzende pijl (dus 4 pijlen in totaal). In de ene rechthoek zitten dan nog kleine zwarte rechthoekjes.

Iemand enig idee ?
 
Yes, dat was ‘em. Ik twijfelde ook nog over die KG.
Best een obscuur bord. Ik vermoed dat die pijlen dan aangeven dat de oplegger breder of langer is dan normaal toegelaten en de KG dan slaat op zwaarder dan toegelaten. Die kleine rechthoekjes stellen dan wellicht de wielen voor.
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik idd al vaker gezien, is uitzonderlijk vervoer. Als die dit voor het eerst ziet, idd moeilijk te weten waarvoor dit is. Ik dacht eerst dat dit met het zwaartepunt te maken had. (dus de plek waar die hangde, dat dit het midden is)
 
Ik heb zoals jullie weten een oldtimer gekocht vorige jaar. De vorige eigenaar heeft geen keuring voor verkoop gedaan. De auto was wel gewoon gekeurd enkele maanden voorzien.

Nu heb ik bijna mijn nationale plaat waarmee ik naar de keuring kan. De vraag is welke keuring ik moet doorlopen. De keuring tot inschrijving oldtimer of keuring verkoop en dan inschrijving oldtimer, of nog iets anders?
 
Op 1 April zijn de trajectcontroles in mijn dorp geactiveerd.
Op 4 April heb ik een kaart en software update uitgevoerd in mijn Peugeot. Updates goed verlopen, maar trajectcontrole was niet zichtbaar.

Gisteren verscheen de trajectcontrole plotseling spontaan wel op mijn gps.

Twee vraagjes:

1)Ik heb bij Peugeot wel een "connected navigation pack" voor 3 jaar. Komt het hierdoor dat ik de trajectcontrole nu wel zie en dus niet door mijn kaart/software update?

2) In het dorp hiernaast is al langer trajectcontrole, maar die zie ik niet op de gps. Is die data ergens nog niet doorgegeven aan TomTom of hoe komt dit?
 
Mijn vader is naar de keuring geweest voor zijn wagen, hij is erdoor maar er staat wel een opmerking waarover ik niks van info vind online.
De opmerking is
Chasis verbonden delen: overbrenging: staat

Iemand een idee wat er daarmee bedoeld wordt?
Ter info nog nooit een accident gehad met de wagen of iets dergelijks.
 
Op 1 April zijn de trajectcontroles in mijn dorp geactiveerd.
Op 4 April heb ik een kaart en software update uitgevoerd in mijn Peugeot. Updates goed verlopen, maar trajectcontrole was niet zichtbaar.

Gisteren verscheen de trajectcontrole plotseling spontaan wel op mijn gps.

Twee vraagjes:

1)Ik heb bij Peugeot wel een "connected navigation pack" voor 3 jaar. Komt het hierdoor dat ik de trajectcontrole nu wel zie en dus niet door mijn kaart/software update?

2) In het dorp hiernaast is al langer trajectcontrole, maar die zie ik niet op de gps. Is die data ergens nog niet doorgegeven aan TomTom of hoe komt dit?
1) wss worden de kleine updates via OTA gedaan (Over The Air) waardoor het eventjes duurt tegen dat je die krijgt. ze doen niet alle auto's in 1x, maar in batches.

2) ofwel niet actief? ofwel zal die nog niet doorgegeven zijn aan TomTom, maar hoe dit moet, geen idee.
 
Mijn vader is naar de keuring geweest voor zijn wagen, hij is erdoor maar er staat wel een opmerking waarover ik niks van info vind online.
De opmerking is
Chasis verbonden delen: overbrenging: staat

Iemand een idee wat er daarmee bedoeld wordt?
Ter info nog nooit een accident gehad met de wagen of iets dergelijks.
Aandrijfas (hoes) normaal gezien.
 
Iemand die kan helpen bij de waardebepaling van mijn wagen?

Ik weet dat het standaardantwoord is om te kijken op tweedehandssites naar vergelijkbare zoekertjes, maar als ik kijk naar mijn model auto vind ik een grote prijsvork en er zijn toch altijd verschillen qua kilometerstand en pk's

Peugeot 308 - eerste inschrijving april 2009
165.000 km
1.6 liter
88 kW / 120 pk
benzine
manueel geschakeld
onboard navigatie (hopeloos verouderd uiteraard)
cruise control
geen parkeersensoren
trekhaak gemonteerd

dunno wat er nog belangrijk is.

ziet eruit als deze:

auto in goede staat, maar met te verwachten gebruikssporen vanbinnen en vanbuiten. Niets dramatisch

Ik zie wagens te koop staan voor 2000 euro en 5000 euro.
Ik ben geneigd te denken dat de onderkant veel realistischer is?



Over een maand begin ik met een nieuwe job waar er een bedrijfswagen bij komt.

Het probleem is dat er op dit moment kosten aan de auto zijn van ongeveer 700 euro.
Het dilemma is nu om hem te laten herstellen en te verkopen aan een particulier of het zo te laten en te verkopen aan een opkoper.
Het probleem dat er nu is ('storing emissiesysteem') is wel al tijdelijk verholpen door de garage. Ik heb geen scrupules om dat te verzwijgen aan een opkoper. Aan een particulier verkoop ik hem niet met dit (tijdelijk) verborgen gebrek.

Van beide segmenten heb ik geen benul welke prijs is zou mogen verwachten.

Alvast bedankt!
 
Niet zeker waar ik deze vraag het best plaats, dus voorlopig maar hier...

Vroeg me af of er iemand hier ooit met een Opel Astra gereden heeft. Wat vond je van die wagen?

Heb een 1.6 Turbo in het oog gekregen maar nogal ver om naar daar te gaan voor een testrit.
 
Iemand die kan helpen bij de waardebepaling van mijn wagen?

Ik weet dat het standaardantwoord is om te kijken op tweedehandssites naar vergelijkbare zoekertjes, maar als ik kijk naar mijn model auto vind ik een grote prijsvork en er zijn toch altijd verschillen qua kilometerstand en pk's

Peugeot 308 - eerste inschrijving april 2009
165.000 km
1.6 liter
88 kW / 120 pk
benzine
manueel geschakeld
onboard navigatie (hopeloos verouderd uiteraard)
cruise control
geen parkeersensoren
trekhaak gemonteerd

dunno wat er nog belangrijk is.

ziet eruit als deze:

auto in goede staat, maar met te verwachten gebruikssporen vanbinnen en vanbuiten. Niets dramatisch

Ik zie wagens te koop staan voor 2000 euro en 5000 euro.
Ik ben geneigd te denken dat de onderkant veel realistischer is?



Over een maand begin ik met een nieuwe job waar er een bedrijfswagen bij komt.

Het probleem is dat er op dit moment kosten aan de auto zijn van ongeveer 700 euro.
Het dilemma is nu om hem te laten herstellen en te verkopen aan een particulier of het zo te laten en te verkopen aan een opkoper.
Het probleem dat er nu is ('storing emissiesysteem') is wel al tijdelijk verholpen door de garage. Ik heb geen scrupules om dat te verzwijgen aan een opkoper. Aan een particulier verkoop ik hem niet met dit (tijdelijk) verborgen gebrek.

Van beide segmenten heb ik geen benul welke prijs is zou mogen verwachten.

Alvast bedankt!
Wat scheelt er juist aan? Distributieketting?
 
Wat scheelt er juist aan? Distributieketting?
'storing emissiesysteem'

om tot volledige diagnose te komen (de eigenlijke oorzaak nog niet gevonden) zouden ze er nog een groot aantal stukken uit moeten halen hebben (= veel werk) en dan zou eventueel de cylinderkop vervangen moeten worden zeiden ze.
 
'storing emissiesysteem'

om tot volledige diagnose te komen (de eigenlijke oorzaak nog niet gevonden) zouden ze er nog een groot aantal stukken uit moeten halen hebben (= veel werk) en dan zou eventueel de cylinderkop vervangen moeten worden zeiden ze.
Beetje vreemd, met wat jij me verteld kan ik maar 2 zaken bedenken wat uw storing emissie inhoud.
Ofwel haperende onsteking door vervuiling van je kleppen ofwel een synchronisatieprobleem van een nokkenassensor.
Maar beide veklaren niet voor de vervanging van een cilinderkop (wat je niet hebt voor 700€ eerder rond 2,5k, alleszins toch geen nieuwe, okkazie mss)
Dit even buiten beschouwing gelaten zou ik hem proberen marchand te verkopen en gewoon zwijgen van het probleem. Denk toch dat je er 3000 a 3500 voor kan hebben deze tijden. Met wat geluk iets meer want benzines liggen goed in de okkaziemarkt momenteel. Je kan altijd eens proberen via wijkopenautos enz.
 
Beetje vreemd, met wat jij me verteld kan ik maar 2 zaken bedenken wat uw storing emissie inhoud.
Ofwel haperende onsteking door vervuiling van je kleppen ofwel een synchronisatieprobleem van een nokkenassensor.
Maar beide veklaren niet voor de vervanging van een cilinderkop (wat je niet hebt voor 700€ eerder rond 2,5k, alleszins toch geen nieuwe, okkazie mss)
Dit even buiten beschouwing gelaten zou ik hem proberen marchand te verkopen en gewoon zwijgen van het probleem. Denk toch dat je er 3000 a 3500 voor kan hebben deze tijden. Met wat geluk iets meer want benzines liggen goed in de okkaziemarkt momenteel. Je kan altijd eens proberen via wijkopenautos enz.
Merci voor de input.
Van uw technische uitleg versta ik helaas niets :)

Met het probleem te verzwijgen aan een particulier heb ik geen zin.
Iemand die rondshopt in prijsklasse 3000 euro zal ook niet de rijkste mens zijn. Die wil ik dan ook zeker niet opzadelen met kosten die er nog aan komen. De verwarming doet het trouwens ook niet meer (de airco wel) dusja.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan