De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds kort eigenaar van een VW maar is er nu geen enkele manier om lane-assist definitief uit te zetten? Na iedere rit staat dit terug enabled. :angry:
 
Ik ben op zoek naar een wagen voor een klein jaar waarop ik liefst zo min mogelijk verlies maak. Ik ben dus eens gaan kijken naar wagens die hun waarde relatief goed behouden. Ik dacht bvb aan een mercedes C klasse (bvb: link).

Budget max 20k en ik koop hem sowieso in een autogarage. Aangezien het maar tijdelijk is wil ik op mijn gemak zijn met de garantie die erbij komt.
Welke wagens springen bij jullie meteen in het hoofd? Het hoeft ZEKER geen 20k te zijn. Einddoel is een 'comfortabele wagen' te hebben om kilometers mee te doen (vooral autostrade) en na een jaartje terug te verkopen. Geen Volkswagen Polo bvb. Niets mis met die wagen, maar autostrade vind ik toch iets minder daarmee en dat motortje moet wel werken dan.

Indien dit te vaag is: welke vragen kunnen mij verder op weg helpen?
 
Tja waardebehoud en wagens gaan moeilijk samen.. maar misschien is een VW Golf wel een idee?
 
Tja waardebehoud en wagens gaan moeilijk samen.. maar misschien is een VW Golf wel een idee?
Klopt inderdaad. Zeker in huidige markt. Ik keek heeeeeel kort eens naar een golf maar hetzelfde jaar en km vond ik dezelfde prijsklasse (Link).

Opties etc zijn moeilijk te vergelijken maar ik zou verwachten dat een mercedes meer waarde zal behouden?
 
Sowieso heb je al direct waardeverlies doordat je koopt van een handelaar. Zij moeten een jaar garantie geven, wat natuurlijk ook in hun winstmarges verwerkt zit.
Diezelfde garantie kan jij niet meer geven als je de auto verkoopt als particulier. Dus gaat de koper minder geld voor die auto willen betalen.
 
Sowieso heb je al direct waardeverlies doordat je koopt van een handelaar. Zij moeten een jaar garantie geven, wat natuurlijk ook in hun winstmarges verwerkt zit.
Diezelfde garantie kan jij niet meer geven als je de auto verkoopt als particulier. Dus gaat de koper minder geld voor die auto willen betalen.
Goeie opmerking. Maar die garantie is mij wel wat waard (maar denk ik nog even over na). Mochten er dan grote kosten zijn wanneer ik van een particulier gekocht zou hebben dan is dat risico er al niet.

Maar dat blijft een gokje natuurlijk.
 
Weet er iemand hoe de vraag naar een pincode is uit te schakelen in een recente Audi MMI? Elke keer bij het starten komt op het scherm: Welkom <naam gebruiker> heeft afstandstoegangsrechten. Met een knop "Deblokkeren" of "Andere gebruiker".

Bij de gebruikersinstellingen zie ik wel een optie om pin uit te schakelen maar als ik het scherm verlaat en terugga, staat die weer aan.
 
Goeie opmerking. Maar die garantie is mij wel wat waard (maar denk ik nog even over na). Mochten er dan grote kosten zijn wanneer ik van een particulier gekocht zou hebben dan is dat risico er al niet.

Maar dat blijft een gokje natuurlijk.

Ook wel rekening mee houden dat die garantie niet zaligmakend is.
Je je hebt wel enkele garanties. Maar het blijft een tweedehandswagen die gebruikt is. De handelaar weet niet hoe ermee gereden is, ook gaat hij niet elke component grondig gaan bekijken.
Dus het kan gerust zo zijn dat er al veel slijtage aanwezig is, een stuk het einde van zijn levensduur nadert en dat je op het eerste zicht niks merkt of ziet.
En die extra belasting kan dan fataal zijn. Of een stuk kan perfect in orde zijn maar kan door uw toedoen gewoon sneuvelen. Dat zijn allemaal zaken waarbij je potentieel geen aanspraak maakt op die garantie.

Garantie is en blijft op verborgen gebreken die al aanwezig waren bij aanschaf van het goed.
 
Ook wel rekening mee houden dat die garantie niet zaligmakend is.
Je je hebt wel enkele garanties. Maar het blijft een tweedehandswagen die gebruikt is. De handelaar weet niet hoe ermee gereden is, ook gaat hij niet elke component grondig gaan bekijken.
Dus het kan gerust zo zijn dat er al veel slijtage aanwezig is, een stuk het einde van zijn levensduur nadert en dat je op het eerste zicht niks merkt of ziet.
En die extra belasting kan dan fataal zijn. Of een stuk kan perfect in orde zijn maar kan door uw toedoen gewoon sneuvelen. Dat zijn allemaal zaken waarbij je potentieel geen aanspraak maakt op die garantie.

Garantie is en blijft op verborgen gebreken die al aanwezig waren bij aanschaf van het goed.
Als het motorblok vastloopt en 'volledig kapot' is, dan valt dit toch onder garantie? Anders heb je niks aan garantie lijkt mij? :p
 
Als het motorblok vastloopt en 'volledig kapot' is, dan valt dit toch onder garantie? Anders heb je niks aan garantie lijkt mij? :p
Je zou dat denken, en veel mensen denken dat inderdaad.
Maar dat is niet in elk geval zo.
Dit is heel belangrijk in deze

Als uw tweedehandsartikel stukgaat gedurende de garantieperiode, dan wordt er verondersteld dat uw tweedehandsartikel al een gebrek had op het ogenblik dat u het kocht.

Als uw tweedehandsartikel binnen de garantieperiode stukgaat, en de verkoper betwist dat het al een gebrek bevatte toen hij het leverde, dan moet u bewijzen dat het gebrek toch al bestond bij de levering.

Opgelet: de wettelijke garantie wordt niet toegepast wanneer de consument bij de aankoop op de hoogte was van het gebrek (bv. wanneer de verkoopovereenkomst een gedetailleerd overzicht bevat van de staat van het consumptiegoed, zoals vaak gebeurt bij de aankoop van een tweedehandsauto).
FOD financiën


Zie ook de voorwaarden van bijvoorbeeld myway.
https://myway-umbraco.dpw.dieteren.be//media/nbglhono/garantiegids-informatie-nl.pdf?_gl=1*1c7kxkf*_gcl_aw*R0NMLjE2NzQwMTk4MTEuQ2owS0NRaUFxNW1lQmhDeUFSSXNBSnJ0ZHI0cW5fLUZNeGVqeVNLQ0E1Uko5cGl0SlFfbzI4UFpCMW1POEdFazJ4WTRkZ2MwMHRwTndPMGFBbjloRUFMd193Y0I.*_gcl_dc*R0NMLjE2NzQwMTk4MTEuQ2owS0NRaUFxNW1lQmhDeUFSSXNBSnJ0ZHI0cW5fLUZNeGVqeVNLQ0E1Uko5cGl0SlFfbzI4UFpCMW1POEdFazJ4WTRkZ2MwMHRwTndPMGFBbjloRUFMd193Y0I.*_ga*MjEzNjM5MTAyNS4xNjc0MDE5ODEz*_ga_0Q1B388SZ8*MTY3NDAxOTgxMi4xLjEuMTY3NDAxOTg2OS4zLjAuMA..*_fplc*VzNHS0xLY3g1MjRBZDFsZG9mNU9PNyUyRk5yNlFUZmdyME1HM2tjekxGbzFITXcwTjJ2clhQVmlOT2tKNDZ4YmtzUGdxMzJVJTJGUmRWQTB4S1NDOSUyQmxUVmhYcXAwbkhHYTZwZGphbXUlMkJpJTJGcSUyQlBTSmNacGFVS2hKWU5vbVV4b1B3JTNEJTNE*_ga_PCQ46ZZP6V*MTY3NDAxOTgxMi4xLjEuMTY3NDAxOTg2OS4zLjAuMA..&_ga=2.128380168.540087096.1674019813-2136391025.1674019813

Dus ja je hebt zeker een gerust gevoel. Maar doen alsof niks u kan overkomen en je geen kosten zal hebben is kort door de bocht.
 
Nee klopt, ik ga er ook niet van uit dat er geen kosten zullen zijn. Maar ik bedoelde eerder op het feit van een total loss omdat de motor het begeeft of de versnellingsbak een groot defect heeft. Die dingen zijn normaal wel gedekt, al de rest (slijtageonderdelen) niet. Die zekerheid heb ik toch wel graag.
 
Dat is echt haast onmogelijk te bewijzen aan de zijde van de verkoper en dit wordt ook nooit of te nimmer geprobeerd, tenzij men een goed vermoeden heeft dat de schade een bepaalde oorzaak heeft die kan worden vermoeden te zijn ontstaan na verkoop. Bijvoorbeeld als men merkt dat er aftermarket onderdelen zijn geplaatst na verkoop, of als een amateur of andere garage aan de wagen heeft gewerkt in tussentijd. En men beschermt de consument heel erg, zowel in de regelgeving als in de rechtbanken.
 
Iets heel vreemd

ik was 3 weken op reis. auto (VW caddy 2006) stond die 3 weken veilig in mijn garage.

Deze week moest ik terug werken. Ik doe de auto open en een enorme giftige geur precies, (ammoniak ?) kwam tegemoet.
Met alle ruiten open naar het werk gereden.
Volgende dag: opnieuw hetzelfde liedje. stinken voor dood!


dit weekend plots: auto start niet meer (niets mis met batterij, uitgelezen en opgeladen, was niets aan de hand).

Gisteren hebben ze hem moeten slepen naar een garage dus.
Erg benieuwd wat daar aan zal zijn.
heeft 'nog maar' 233.000 km.



EDIT: net het verlossende telefoontje gekregen van garagist : het was de mazoutfilter die verstopt was en vernieuwd moest worden.
Ja was een bedrijfscamionet waar jan & alleman mee reed, en het onderhoud niet echt werd opgevolgd.

eind goed, al goed.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Klein vraagje over de verkoop van een tweedehandswagen.
Er is redelijk veel info te vinden over hoe dit in zijn werk gaat maar één ding is me niet volledig duidelijk.

Stel ik verkoop (particulier) aan een particulier. We komen een prijs overeen en tekenen een verkoopsovereenkomst waar een voorschot staat in vermeld. Uiteraard wordt dat voorschot dan ook betaald. De koper schrijft het voertuig in en regelt een verzekering en betaalt normaal het restbedrag bij het ophalen van de wagen. Zover is duidelijk.

Moet na het betalen van het voorschot het inschrijvingsbewijs (op mijn naam, in twee delen) meegeven met de koper? Voor zover ik kan zien is dat niet nodig om de wagen in te schrijven, enkel het roze formulier die ik bij de keuring voor verkoop heb gekregen.
Het is ook niet duidelijk of ik dat document dan bij overdracht moet meegeven, verschillende websites spreken elkaar nogal tegen.

Wat als die persoon het restbedrag weigert te betalen? Hij heeft de wagen reeds op zijn naam staan en kan dan toch gewoon de wagen ophalen en ik heb geen poot om op te staan?
 
Om te beginnen op welke is ie gemapt? 98 of 95?
Dit om te beginnen.
Maar het is wel aan te raden om een gemapte wagen op 98 te laten rijden omdat dit klopvaster is.
98 heeft ook maar max 5% bio ethanol tov 95 en 10%. Bio ethanol geeft meer vervuiling op lange termijn bij directe injectie motoren.
 
Klein dom vraagje:
Met dergelijk winterweer, welke wagen pak ik best? Geven winterbanden sowieso de doorslag?
  • Manuele BMW 3-reeks met winterbanden
  • Automatic Captur zonder winterbanden
 
we hebben thuis momenteel 2 wagens en willen er graag 1 van wegdoen. Welke zouden jullie behouden?
*Nissan micra - benzine - 220k km
*Volkswagen Polo 2010 - diesel - 160k km

Van de polo zal de roetfilter dit jaar moeten vervangen worden.
Met de wagen zou pakweg 15k km per jaar gereden worden.
Met de polo zullen we binnekort niet meer in de grootsteden binnenmogen. Dat is voor ons geen dealbreaker aangezien we daar sowieso nooit met de wagen komen..
 
Klein dom vraagje:
Met dergelijk winterweer, welke wagen pak ik best? Geven winterbanden sowieso de doorslag?
  • Manuele BMW 3-reeks met winterbanden
  • Automatic Captur zonder winterbanden
Sowieso de BMW.

we hebben thuis momenteel 2 wagens en willen er graag 1 van wegdoen. Welke zouden jullie behouden?
*Nissan micra - benzine - 220k km
*Volkswagen Polo 2010 - diesel - 160k km

Van de polo zal de roetfilter dit jaar moeten vervangen worden.
Met de wagen zou pakweg 15k km per jaar gereden worden.
Met de polo zullen we binnekort niet meer in de grootsteden binnenmogen. Dat is voor ons geen dealbreaker aangezien we daar sowieso nooit met de wagen komen..
Ik zou de benzine houden. Diesel gaat volgens mij enkel maar kostelijker worden. Benzine ook, maar ik denk in mindere mate.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan