De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
In begin was mijn auto verzekerd op de naam van mijn moeder en ik stond er ingeschreven als hoofdbestuurder. Voordeel daaraan was dat ik de kortingen kreeg dat mijn moeder reeds had opgebouwd (de vroegere bonus-malus). Perfect legaal trouwens.
Maar euh, dat zegt Bimmer toch?
 
Kleine tip voor Achilles ook nog:
Voor je je laat overhalen een extra verzekering (mini-omnium, pechbijstand) af te sluiten die meer dan BA dekt: kijk eerst of je die echt nodig hebt. In mijn ervaring zijn die - zeker voor een tweedehandswagen - erg duur voor wat ze dekken (veel uitsluitingen, hoge franchise, lage totall-loss grens).
Een bestuurdersverzekering, pechbijstand en een rechtsbijstandverzekering heb ik altijd veel goedkoper gevonden apart, via een makelaar, dan bij de autoverzekering. Voordeel is dat alledrie dan (in mijn geval) ook veel andere gevallen dekken dan enkel mijn eigen wagen.

Nog een kleine aanvulling: ik dacht vroeger altijd alle verzekeringen zelf het goedkoopst te kunnen regelen, zonder makelaar, via het internet. Tot ik voor een bepaalde verzekering via een makelaar moest gaan (de maatschappij verkocht niet rechtstreeks aan consumenten). Bleek die voor eigenlijk elke verzekering goedkoper én beter (vollediger, uitgebreidere dekking) dan wat ik zelf kon vinden! Ook voor mijn autoverzekering. Dus als je op eigen benen begint te staan, na een rijbewijs te halen, misschien binnenkort alleen wonen, ... kan het ook de moeite lonen om (tijd) te investeren in een goede relatie met een (onafhankelijke) makelaar.
 
Laatst bewerkt:
Nee nee dat is iets anders natuurlijk.
Je hebt twee situaties:
- verzekering van Bimmer op Bimmer zijn naam, korting van de moeder in acht genomen. Premie dus lager = dik oké.
- verzekering van Bimmer op moeder van Bimmer haar naam. Bimmer genoemd als bestuurder, moeder van Bimmer rijdt nooit met die wagen = twijfelachtig, kan voor problemen zorgen.

Twee situaties met immens verschil.
Ik weet niet hoe vaak ik iets moet herhalen.

De verzekering stond op de naam van mijn moeder!!!!!!! Niet op mijn naam!!!!! Net zoals de verzekering van mijn lease fiets. De verzekering staat op de naam van alphabet, maar ik sta in de polis, niet alphabet.

De verzekering was op de naam van mijn moeder en ik was hoofdbestuurder. Ik was niet mede bestuurder. Niks twijfelachtig aan, want ik ben hoofdbestuurder.
Auto staat vervolgens ook op mijn naam. Voor de verzekeraar was het dan ook vrij duidelijk dat ik de eigenaar ben van de wagen en ik stond in de polis dan ook als hoofdbestuurder, niet mijn moeder.

Ik heb nu echt waar, geen idee meer hoe ik het nog duidelijker kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe vaak ik iets moet herhalen.

De verzekering stond op de naam van mijn moeder!!!!!!! Niet op mijn naam!!!!!

De verzekering was op de naam van mijn moeder en ik was hoofdbestuurder. Ik was niet mede bestuurder.
Ja maar dan keer ik terug naar mijn originele post.
Dat is legaal, mocht uw moeder ook met die wagen rijden. Maar niet als jij de enige bestuurder bent.
Het wordt veel gedaan eh let op. Maar als het over een zwaar ongeval gaat waar veel schade is dan kan dit wel eens een struikelblok zijn.
Wat is er in feite belangrijk, het gegeven van wie is de wagen en wie rijdt ermee. Is dat uw wagen van u en rijdt uw moeder daar nooit mee, dan kan de verzekering niet op haar naam staan (legaal gezien dan). Dat staat los van het gegeven medebestuurder. Want diegene van wie de polis is, is altijd hoofdbestuurder. En er kan maar één hoofdbestuurder zijn, diegene die de polis afsluit. De overige bestuurders zijn medebestuurder, of occasioneel bestuurders. Occasioneel is dat je bijvoorbeeld dat je enkel eens in het weekend met die wagen zou rijden, rij je elke dag ermee naar de les dan ben je medebestuurder in feite.
Maar de rode draad in die constructie is dat jij rijdt met een wagen die van uw ouders is, waar uw ouders dus ook in rijden. Moet dat veel zijn? Nee. Moet dat elke dag zijn? Nee. Mag dat nooit zijn? Wederom nee.

Veel mensen doen het natuurlijk op deze manier. En zolang je geen beroep moet doen op uw verkering gaat dat goed. Maar als je veel schade veroorzaakt en de verzekering moet tussenkomen dan kan men wel eens lastig beginnen doen.

Een verzekering is een zeer goede bondgenoot een zeer goede vriend, stuurt u brieven en houdt u op de hoogte. Zolang de geldstroom naar hun beweegt. Staat hij op het punt naar u te bewegen dan kan die vriendschap snel veranderen.

Je hoeft mij niet te geloven, je kan het ook lezen om de sites van de maatschappijen.


Tldr: je kan niet u legaal voor een wagen verzekeren die van iemand anders is. Je mag legaal niet een verzekering delen met een ouder die nooit met die wagen rijdt. Ben jij de enige werkelijke bestuurder dan moet de verzekering op uw hoofd staan.
 
Tldr: je kan niet u legaal voor een wagen verzekeren die van iemand anders is. Je mag legaal niet een verzekering delen met een ouder die nooit met die wagen rijdt. Ben jij de enige werkelijke bestuurder dan moet de verzekering op uw hoofd staan.
Sorry maar ik heb zelfs nog niet de moeite gedaan om u tekst te lezen. Ik neem het liever aan van mensen die al 20 jaar in het vak staan.
Je kunt perfect een auto verzekeren van iemand anders, je kunt zelfs een auto verzekeren die nog van niemand is. Dagdakelijk zetten mensen tijdelijk hun platen over op een 2dehands wagen om die te gaan te gaan halen, terwijl die nog niet is ingeschreven en wachten op de platen. De wagen is dan ook perfect verzekerd, desondanks rij je op dat moment wel "illegaal" rond.


Mijn moeder is mijn verzekeraar op gebied van verzekering gebeurt hier alles volgens de regels, die kan haar eigen dat niet permitteren. Ik had het er speciaal niet bij gezet, omdat de mensen dan toch zullen denken van, jamaar jij krijgt voorkeur behandeling. (wat niet waar is, want het hoofdkantoor beslist)
Hoofdkantoor keurt de verzekering goed en zijn ook perfect van op de hoogte. De wagen staat op mijn naam, niet die van mijn moeder. Mijn moeder sluit de verzekering af en staat dan ook vervolgens op haar naam, maar in de polis staat ik als hoofdbestuurder. Het is niet omdat mijn moeder daar werkt dat het kan, want mijn kameraden op school konden dat ook. (ik kreeg wel een extra korting, ik moet de commissie niet betalen, maar daarover zweeg ik dan ook).


Dat niet alle verzekeraars dat doen, daar kan ik in komen, daarom zei ik ook van zal afhangen van verzekeraar tot verzekeraar.
 
Laatst bewerkt:
In begin was mijn auto verzekerd op de naam van mijn moeder en ik stond er ingeschreven als hoofdbestuurder. Voordeel daaraan was dat ik de kortingen kreeg dat mijn moeder reeds had opgebouwd (de vroegere bonus-malus). Perfect legaal trouwens.

Als je dan 5 jaar gekend was en ongeval vrij bent, dan kreeg je dezelfde kortingen. Omdat ik op mijn 16 jaar een brommer verzekering had, heb ik dan vanaf mijn 21 jaar de verzekering (auto) op mijn naam gezet (vanaf dan maakte het niet meer uit)

Maar zal van verzekeraar tot verzekeraar afhangen.

Daar ben je fout in. Ik sta ingeschreven als hoofdbestuurder, mijn moeder staat zelfs niet ingeschreven als mede bestuurder.
Is perfect in orde voor de verzekeraar, verzekeraar stelt het zelfs zo voor.
Toen ik nog geen eigen auto had en met de wagen reed van mijn ouders, stond ik ingeschreven als mede bestuurder, dan klopt u uitleg.

Of dat ik onder zelfde adres moet wonen als mijn moeder, dat weet ik niet meer. Woonde toen nog wel thuis.

Dit dus.
Heb zo ook jaren rondgereden wat perfect legaal is/was (spreken hier wel over meer dan 15 jaar geleden).
Toen ik ben beginnen werken zelf verzekering genomen en BM 0 mee kunnen overnemen van mijn vader.
 
Om op het elan verder te gaan, ik ben al een stuk ouder dan de gemiddelde beginnende bestuurder als ik binnenkort normaal gezien mijn voorlopig B 18m heb, boven de 26 jaar.

Maakt dat ook maar in het minste iets uit qua prijs van verzekering of hoe ''makkelijk'' ik 1 kan afsluiten of is het puur '' ah meneer heeft net een voorlopig ? hier se boem patat da moete betalen ''
Kan daar moeilijk aan uit omdat Corona Direct op independer altijd een stuk goedkoper eruit komt dan een ander voor mij dus geen idee of dat aan hun ligt of aan mijn leeftijd ?

Ik zelf zou zeggen dat het geen hol uitmaakt want Yuzzu is blijkbaar 650 per jaar voor mij als ik wat gegevens in voer zoals mijn leeftijd en kracht van de wagen, al klinkt dat op zich niet superhoog maar tis ook maar ne BA.
Corona Direct zou het dan blijkbaar wel kunnen klaren voor rond de 500.
 
Om op het elan verder te gaan, ik ben al een stuk ouder dan de gemiddelde beginnende bestuurder als ik binnenkort normaal gezien mijn voorlopig B 18m heb, boven de 26 jaar.

Maakt dat ook maar in het minste iets uit qua prijs van verzekering of hoe ''makkelijk'' ik 1 kan afsluiten of is het puur '' ah meneer heeft net een voorlopig ? hier se boem patat da moete betalen ''
Kan daar moeilijk aan uit omdat Corona Direct op independer altijd een stuk goedkoper eruit komt dan een ander voor mij dus geen idee of dat aan hun ligt of aan mijn leeftijd ?

Ik zelf zou zeggen dat het geen hol uitmaakt want Yuzzu is blijkbaar 650 per jaar voor mij als ik wat gegevens in voer zoals mijn leeftijd en kracht van de wagen, al klinkt dat op zich niet superhoog maar tis ook maar ne BA.
Corona Direct zou het dan blijkbaar wel kunnen klaren voor rond de 500.

Ik zat eerst jaren bij DVV met mijn 2 vorige wagens en mijn huidige. Maar voor mijn huidige wagen was een Kleine Omnium vrij duur om er amper mee te rijden (door Covid).

Dus ben vorig jaar overgeschakeld naar Corona Direct km verzekering en kom €70 goedkoper uit. Corona Direct is gewoon kilometer verzekering daarom dat dat goedkoper is. Rij je minder km's krijg je geld terug rij je er meer dan opgegeven betaal je €0.007 per kilometer ofzo. Dus op 2000km meer betaal je €14,80 extra.

Heb tot hiertoe nog geen klachten over Corona Direct, eerlijk gezegd. Plus heb al die extra verzekeringen (bestuurders, ...) er ook bijgepakt en was amper een meerkost. Kwam in totaal op €85 voor 10k km per jaar.
 
Om op het elan verder te gaan, ik ben al een stuk ouder dan de gemiddelde beginnende bestuurder als ik binnenkort normaal gezien mijn voorlopig B 18m heb, boven de 26 jaar.

Maakt dat ook maar in het minste iets uit qua prijs van verzekering of hoe ''makkelijk'' ik 1 kan afsluiten of is het puur '' ah meneer heeft net een voorlopig ? hier se boem patat da moete betalen ''
Kan daar moeilijk aan uit omdat Corona Direct op independer altijd een stuk goedkoper eruit komt dan een ander voor mij dus geen idee of dat aan hun ligt of aan mijn leeftijd ?

Ik zelf zou zeggen dat het geen hol uitmaakt want Yuzzu is blijkbaar 650 per jaar voor mij als ik wat gegevens in voer zoals mijn leeftijd en kracht van de wagen, al klinkt dat op zich niet superhoog maar tis ook maar ne BA.
Corona Direct zou het dan blijkbaar wel kunnen klaren voor rond de 500.
Hoe lang je al in het bezit bent van uw rijbewijs speelt ook een rol. Want onervaren chauffeurs hebben een groter risico op ongevallen natuurlijk. Maar uw leeftijd compenseert ook wel een stuk.

Voor je zuiver cijfers gaat vergelijken kan het ook de moeite lonen om te gaan vergelijken op vlak van polis. En dat zo dus appels met appels vergelijkt. Een kilometerverzekering is vooral interessant als je niet zoveel kilometers doet. Zelf wel geen ervaring ermee, noch zelf noch in mijn omgeving.

650€ voor een BA is wel goed aan de prijs. Voor welke wagen is dit?
 
Hoe lang je al in het bezit bent van uw rijbewijs speelt ook een rol. Want onervaren chauffeurs hebben een groter risico op ongevallen natuurlijk. Maar uw leeftijd compenseert ook wel een stuk.

Voor je zuiver cijfers gaat vergelijken kan het ook de moeite lonen om te gaan vergelijken op vlak van polis. En dat zo dus appels met appels vergelijkt. Een kilometerverzekering is vooral interessant als je niet zoveel kilometers doet. Zelf wel geen ervaring ermee, noch zelf noch in mijn omgeving.

650€ voor een BA is wel goed aan de prijs. Voor welke wagen is dit?

Ga uiteindelijk wel vergelijken tussen verzekeringskantoren en km verzekering vs geen km verzekering, hier heb je ook DVV en P&V etc maar die komen er nooit op bij Independer, altijd Corona en Yuzzu dus daarmee dat ik ook nog geen volledig beeld kan vormen.

Qua wagen was die 650 nog gene stoef, wel een ouder dingske maar dat is ook budgetair zo gekozen, was op een peugeot 206 benzine 1400 75pk van 2005-2008 , pakweg daar rond.
Dat was ook wel bij Yuzzu, bij Corona Direct kon/kan ik er blijkbaar vanaf zijn voor 501 Euro met dezelfde parameters.

Nuja daarvoor hoor ik dan wel rond, zat eigenlijk gewoon eens op Independer voor een indicatie van prijs ongeveer want heb nooit een autoverzekering gehad.
 
Ik zou graag een trekhaak installeren op mijn huidige wagen (Seat Leon ST)
Heb al eens snel gekeken via Seat zelf maar ik zie prijzen van 700-800 en meer.

Een aftermarket via bv een auto5 us precies maar een paar honder euro. Iemand hier positieve of negatieve ervaringen mee? Waarom veel meer betalen via officiële dealer i.p.v. aftermarket?
 
Ik zag op fb een filmpje van een wagen die stilstond, de motor bleef draaien (leek alsof hij in toeren ging) in neutraal, en er kwam een hoop grijze/witte rook uit de uitlaat. Dat laatste lijkt mij dan iets te maken te hebben met water.

Maar dan liep de bestuurder naar de camera met de autosleutel. Dus contact af en de motor was zich aan het kapotdraaien.

Iemand een idee wat er aan de hand was? Ik vind het filmpje niet meer dus jullie zullen het met mijn uitleg moeten stellen :unsure:
 
Ik ben op zoek naar een tweedehandswagen en had er een op 't oog maar er is corrosie aan een van de wielkasten...
Op wat kan dit wijzen en hoe gevaarlijk is dit? Wordt de auto bij de keuring hierdoor ook afgekeurd?
Het gaat overigens om een Toyota Yaris van 1999.
 
Ik ben op zoek naar een tweedehandswagen en had er een op 't oog maar er is corrosie aan een van de wielkasten...
Op wat kan dit wijzen en hoe gevaarlijk is dit? Wordt de auto bij de keuring hierdoor ook afgekeurd?
Het gaat overigens om een Toyota Yaris van 1999.
Op de keuring zullen ze daar is op kloppen om te zien of de roest niet door de plaat heen heeft gevreten. Indien ze een gat kunnen maken zullen ze hem afkeuren. Is het er nog niet door dan wordt het een opmerking maar roest rust niet dus naar de toekomst toe zal dit alleen maar erger worden. Oplossing is het te laten herstellen maar de vraag is dan of die kost het waard is.
 
Ik zag op fb een filmpje van een wagen die stilstond, de motor bleef draaien (leek alsof hij in toeren ging) in neutraal, en er kwam een hoop grijze/witte rook uit de uitlaat. Dat laatste lijkt mij dan iets te maken te hebben met water.

Maar dan liep de bestuurder naar de camera met de autosleutel. Dus contact af en de motor was zich aan het kapotdraaien.

Iemand een idee wat er aan de hand was? Ik vind het filmpje niet meer dus jullie zullen het met mijn uitleg moeten stellen :unsure:
Wagen aan het dieselen misschien?
 
Op de keuring zullen ze daar is op kloppen om te zien of de roest niet door de plaat heen heeft gevreten. Indien ze een gat kunnen maken zullen ze hem afkeuren. Is het er nog niet door dan wordt het een opmerking maar roest rust niet dus naar de toekomst toe zal dit alleen maar erger worden. Oplossing is het te laten herstellen maar de vraag is dan of die kost het waard is.

Had zoiets al gedacht. Jammer, was voor de rest een leuk autootje.

Zijn er trouwens andere "red flags" waar ik op moet letten bij de aankoop van een tweedehandswagen?

Ik ben op zoek naar een budget autootje waar ik voornamelijk boodschappen mee zou doen en eens om de maand of 2 naar het buitenland (Frankrijk, Spanje) mee zou willen reizen. Moet dus comfortabel zijn voor lange ritten.
Budget is max 3000 EUR.

Ik opteer voor Japanse automerken gezien hun betrouwbaarheid maar een VW lijkt me ook wel betrouwbaar.

Liefst een benzine vanwege de LEZ-zone hier maar een diesel lijkt me meer aangeraden voor de lange ritten, I guess?
 
Zijn auto's in Frankrijk duurder dan hier? 2dehands dan? Mijn broer heeft zich in Duitsland een 2de hands Mondeo Vignale automaat met 19500 km op de teller en 1,5 jaar oud, PHEV versie, gekocht voor 27K. Nieuwprijs 52? Maar aangezien ik korter bij Frankrijk dan bij Duitsland woon....
 
Ik zag op fb een filmpje van een wagen die stilstond, de motor bleef draaien (leek alsof hij in toeren ging) in neutraal, en er kwam een hoop grijze/witte rook uit de uitlaat. Dat laatste lijkt mij dan iets te maken te hebben met water.

Maar dan liep de bestuurder naar de camera met de autosleutel. Dus contact af en de motor was zich aan het kapotdraaien.

Iemand een idee wat er aan de hand was? Ik vind het filmpje niet meer dus jullie zullen het met mijn uitleg moeten stellen :unsure:
Toevallig dit filmpje?:
https://www.dumpert.nl/item/8101595_66ffb52f

Hebben onze overburen 20 jaar geleden ook eens meegemaakt, knal en heel de straat vol rook...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan