De kleine vraagjes topic.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zit al een tijdje in mijn kop om een "goedkoop" oldtimertje te kopen om wat te kunnen cruizen met het gezin.
Veel opties maar zit hoofdzakelijk te denken aan een oude Mini Cooper 1300/S

Zit momenteel nog met een lening voor mijn daily, maar terwijl kan ik al wat kennis opdoen en nog wat sparen natuurlijk.

Wat zijn de beste/populairste (classic) mini forums van de benelux?
 
Ik weet nu wel niet hoe groot je gezin is, maar die oude mini coopers zijn echt wel hele kleine autootjes.
Misschien niet zo prettig voor je gezin om mee te cruizen :p
 
Ik weet nu wel niet hoe groot je gezin is, maar die oude mini coopers zijn echt wel hele kleine autootjes.
Misschien niet zo prettig voor je gezin om mee te cruizen :p
Kindjes zijn nog klein (1&3), maar momenteel dus ook wel nog te klein om zonder autostoel mee te gaan, good point

De droom is een 60's musclecar maar dat is niet voor binnen de eerste 10 jaar, financieel gezien. Daarom zoek ik iets kleiner en betaalbaarder (5-10k aankoop). Momenteel ook geen supergrote garage dus vandaar dat bv een mini ook practischer zou zijn
 
Ja, was ook mijn eerste gedacht: "minicooper & familie". Tenzij je een tweede generatie pygmee bent is dat niet echt de beste optie. Ook naar wegligging & comfort toe met die kleine wieltjes en rubber blokken als ophanging...

Ik zou dan eerder voor een VW Kever gaan, is toch wat ruimer en rijdt toch net wat aangenamer. Ook naar onderhoud & gesleutel toe iets gemakkelijker (want luchtgekoelde motor).
 
Laatst bewerkt:
Ja, was ook mijn eerste gedacht: "minicooper & familie". Tenzij je een tweede generatie pygmee bent is dat niet echt de beste optie. Ook naar wegligging & comfort toe met die kleine wieltjes en rubber blokken als ophanging...

Ik zou dan eerder voor een VW Kever gaan, is toch wat ruimer en rijdt toch net wat aangenamer. Ook naar onderhoud & gesleutel toe iets gemakkelijker (want luchtgekoelde motor).
Een kever heb ik ook al in gedachten gehad, maar is dit niet over het algemeen duurder? Aankoop, onderdelen, ... Of zie ik dat verkeerd

Mechanisch zou ik daar wel veel van willen leren, maar beginnen lassen en herspuiten enzo dat is niet voor mij weggelegd :D
 
Ja, lassen en herspuiten is wat meer gespecialiseerd werk (als je het goed wil doen, ik kan ook een stuk plaatstaal ergens inbakken, maar 't zou er niet uit zien).

Qua mechaniek ben je met een VW Kever wel veel beter af dan met een Mini, juist vanwege dat luchtgekoelde aspect. Is eigenlijk "nen brommer op vier wielen", er zit immers geen vloeistofkoeling in. En qua toegankelijkheid van alles is een Kever ook superieur (er zijn zelfs wedstrijden "motor uitbouwen", en die tijden zijn hallucinant kort), want de motor schuift er langs onderen uit, en je kunt overal net wat gemakkelijker aan.

Qua prijs. Zal elkaar niet al te ver ontlopen, er zijn sowieso voor beiden ongeveer een miljoen verschillende bedrijfjes die stukken en aftermarket onderdelen hebben & maken. Wat in het nadeel van de Mini speelt is de Brexit.
 
Daarstraks de eerste keer mijn praktijkexamen afgelegd en direct geslaagd. :clap:
De volgende stap is om 1 van de komende 2-3 jaar een auto aan te schaffen. Voorlopig nog niet echt nodig wegens studie, dus heb nog wel wat tijd om goed te sparen en te informeren.

Hoeveel kosten zijn er jaarlijks aan een auto (beginnersmodel, dus niets te duur)? Ik lees soms tussen de 3000-5000 euro, dan moet je toch al wat kilometers afleggen?

Ik ken zelf ook quasi niets van autos, wat zijn zoal veel voorkomende merken die goedekoop maar kwalitatief zijn als eerste auto?
Proficiat!

Aankoopprijs: +/- €5000 voor een degelijk klein 2dehands autootje van 5 à 10 jaar waarmee je de LEZ’s nog binnen mag en comfortabel op de autostrade kunt rijden. Ik zou kijken richting Japanners (Toyota / Nissan / Hyundai), maar elk merk zal wel een model hebben dat geschikt is voor u.

Koop bij een garage met garantie, koop niet tijdens het eerste bezoek, zoek door tot ge 3 kandidaten hebt waarmee ge een testrit hebt gedaan. Vergeet niet in de zomer de verwarming en in de winter de airco te testen. Vraag zeker naar korting, er kan meestal wel nog 10% van af. www.autoscout24.be is een goed begin 😉

Kosten waar ik op kan komen (hangt af van uw auto natuurlijk):
  • BIV (eenmalig): €75 - €200
  • Verkeersbelasting (jaarlijks): €200 - €500
  • Verzekering (jaarlijks): €750 - €1000 (Ethias en Yuzzu zijn pakken goedkoper voor nieuwe bestuurders tov banken zoals BNP / ING / Belfius)
  • Onderhoud (jaarlijks): €150 - €500
  • Benzine: €7.5 - €10 per 100km
 
Laatst bewerkt:
Een autoverzekering moet ik dan op mijn naam laten zetten? Ik had van sommige vernomen dat ze dit bij hun ouders verzekering bij zetten waardoor de kosten goedekoper waren. Maar dit had dan ook zijn nadelen eenmaal je uit huis gaat?
Eigenlijk is dit fraude, verzekering moet normaalgezien op naam van de hoofdgebruiker afgesloten worden, alhoewel dit misschien moeilijk te bewijzen valt zolang je op hetzelfde adres gedomicilieerd staat. Maar is een risico dat men dit gaat onderzoeken moest je een ongeval hebben.
 
Bedankt! Ik heb tot heden altijd gereden met een toyota yaris van (2003-2004?). Toyota lijkt me dus wel een goede richting waar ik in wil gaan. Maar dan liefst iets moderner/recenter.
Een Yaris of Versa van na 2010 zal wel lukken onder de €5000 (geen idee wat uw budget is), zullen goed gebruikt zijn maar zeker nog effe meegaan 😉
Eigenlijk is dit fraude, verzekering moet normaalgezien op naam van de hoofdgebruiker afgesloten worden, alhoewel dit misschien moeilijk te bewijzen valt zolang je op hetzelfde adres gedomicilieerd staat. Maar is een risico dat men dit gaat onderzoeken moest je een ongeval hebben.
Een autoverzekering moet ik dan op mijn naam laten zetten? Ik had van sommige vernomen dat ze dit bij hun ouders verzekering bij zetten waardoor de kosten goedekoper waren. Maar dit had dan ook zijn nadelen eenmaal je uit huis gaat?
Sommige verzekeringen laten toe om een andere of extra hoofdbestuurder in te schrijven, maar daar hangt vaak een prijskaartje aan vast.

Dus best zelf eentje nemen, verzekeringen worden goedkoper naarmate je langer verzekerd bent zonder ongevallen.
 
Laatst bewerkt:
Eigenlijk kijk je in het begin enkel naar BIV en verkeersbelasting ( die een kort tijdje na inschrijven in de bus valt ), kosten daarvan hangen af van welke wagen je koopt natuurlijk maar zoals hierboven gezegd is dat meer dan waarschijnlijk tussen 70 en 200 en tussen 200 en 500.
Dan nog de kleine kost van uw nummerplaat aan te vragen + de kleine kost van een 2de te laten bijmaken.

Verzekering kan je ook eens op independer zien, of vragen bij de verzekering waar je ouders zitten ( kijk wel naar bv DVV of Ethias of Yuzzu of P&V en niet bij een bank ) kost hiervan is deels gebaseerd op je ervaring maar ook op het vermogen van de wagen, het is misschien saai maar probeer in het begin toch onder 100pk te zitten, op zich is verzekering een redelijk kost als beginnende bestuurder maar die betaal je per maand dus valt nog mee als ''klap'' in het begin.

Ik ben zelf al eens aan het rond zien omdat ik normaal binnen 2 maanden mijn voorlopig heb en wat me opvalt is dat Corona direct altijd een stuk goedkoper is ( wel op een BA verzekering geteld want ik kijk voor een oudere wagen om te leren rijden, circa 2003-2008 ) verschil met bv Yuzzu is toch al snel 20 Euro per maand of bijna 250 per jaar maar voor hetzelfde geld is Corona direct pure maffia ( dunno ken niets van verzekering, ik zeg enkel wat independer voor mij zegt )
 
Dan nog de kleine kost van uw nummerplaat aan te vragen + de kleine kost van een 2de te laten bijmaken.
Die kost was ik compleet vergeten. €30 voor de originele die vanachter komt en dan €15 ofzo bij een DHZ voor een kopie voor vooraan. En de jaarlijkse autokeuring is ook nog niet vermeld, is net iets onder €40 voor benzine en net iets boven €40 voor diesel dacht ik.
 
Kortom, doe voor uw eerste wagen als beginnende bestuurder niet te gek qua motor en vermogen want dat slikt al een deel van de kosten qua inschrijving/tax en verzekering want het loopt toch allemaal op.
PK's zijn leuk maar dat is zeker in het begin geen verzekering getal van '' :ROFLMAO: '' waard.

Denk wel dat je er dan komt met een cijfer tussen 500 en 600 Euro om mee op te starten ( BIV, verkeersbelasting, eerste maand verzekering, platen geteld op een wagen met pakweg 75-80pk ) onderhoud is toch pas down the road en keuring normaal ook, ok dat zijn ook kosten maar die doe je niet om te ''beginnen'' op dag 1.
En vergelijk zeker verzekeringen want er zitten grote verschillen tussen.
 
Een autoverzekering moet ik dan op mijn naam laten zetten? Ik had van sommige vernomen dat ze dit bij hun ouders verzekering bij zetten waardoor de kosten goedekoper waren. Maar dit had dan ook zijn nadelen eenmaal je uit huis gaat?
In begin was mijn auto verzekerd op de naam van mijn moeder en ik stond er ingeschreven als hoofdbestuurder. Voordeel daaraan was dat ik de kortingen kreeg dat mijn moeder reeds had opgebouwd (de vroegere bonus-malus). Perfect legaal trouwens.

Als je dan 5 jaar gekend was en ongeval vrij bent, dan kreeg je dezelfde kortingen. Omdat ik op mijn 16 jaar een brommer verzekering had, heb ik dan vanaf mijn 21 jaar de verzekering (auto) op mijn naam gezet (vanaf dan maakte het niet meer uit)

Maar zal van verzekeraar tot verzekeraar afhangen.
 
Laatst bewerkt:
In begin was mijn auto verzekerd op de naam van mijn moeder en ik stond er ingeschreven als hoofdbestuurder. Voordeel daaraan was dat ik de kortingen kreeg dat mijn moeder reeds had opgebouwd (de vroegere bonus-malus). Perfect legaal trouwens.

Als je dan 5 jaar gekend was en ongeval vrij bent, dan kreeg je dezelfde kortingen. Omdat ik op mijn 16 jaar een brommer verzekering had, heb ik dan vanaf mijn 21 jaar de verzekering (auto) op mijn naam gezet (vanaf dan maakte het niet meer uit)

Maar zal van verzekeraar tot verzekeraar afhangen.
Dat is legaal, mocht uw moeder ook met die wagen rijden. Maar niet als jij de enige bestuurder bent.
Het wordt veel gedaan eh let op. Maar als het over een zwaar ongeval gaat waar veel schade is dan kan dit wel eens een struikelblok zijn.
In veel gevallen zal je nooit beroep moeten doen op uw verzekering. Maar het heeft ook een reden waarom je als jongere bestuurder meer betaalt voor alles. De ongevalcijfers van jonge bestuurders zijn nu eenmaal hoog.

Daarbij kan je ook niet zelf ergens anders wonen en de verzekering delen met uw moeder. Allez als je in hetzelfde dorp blijft kan je dat nog wat verbloemen. Maar als je 20km verder woont dan kan je dat moeilijk inkleden dat je een wagen deelt met je moeder.
 
Dat is legaal, mocht uw moeder ook met die wagen rijden. Maar niet als jij de enige bestuurder bent.
Het wordt veel gedaan eh let op. Maar als het over een zwaar ongeval gaat waar veel schade is dan kan dit wel eens een struikelblok zijn.
In veel gevallen zal je nooit beroep moeten doen op uw verzekering. Maar het heeft ook een reden waarom je als jongere bestuurder meer betaalt voor alles. De ongevalcijfers van jonge bestuurders zijn nu eenmaal hoog.

Daarbij kan je ook niet zelf ergens anders wonen en de verzekering delen met uw moeder. Allez als je in hetzelfde dorp blijft kan je dat nog wat verbloemen. Maar als je 20km verder woont dan kan je dat moeilijk inkleden dat je een wagen deelt met je moeder.
Daar ben je fout in. Ik sta ingeschreven als hoofdbestuurder, mijn moeder staat zelfs niet ingeschreven als mede bestuurder.
Is perfect in orde voor de verzekeraar, verzekeraar stelt het zelfs zo voor.
Toen ik nog geen eigen auto had en met de wagen reed van mijn ouders, stond ik ingeschreven als mede bestuurder, dan klopt u uitleg.

Of dat ik onder zelfde adres moet wonen als mijn moeder, dat weet ik niet meer. Woonde toen nog wel thuis.
 
Laatst bewerkt:
Daar ben je fout in. Ik sta ingeschreven als hoofdbestuurder, mijn moeder staat zelfs niet ingeschreven als mede bestuurder.
Is perfect in orde voor de verzekeraar, verzekeraar stelt het zelfs zo voor.
Toen ik nog geen eigen auto had en met de wagen reed van mijn ouders, stond ik ingeschreven als mede bestuurder, dan klopt u uitleg.

Of dat ik onder zelfde adres moet wonen als mijn moeder, dat weet ik niet meer. Woonde toen nog wel thuis.
Dat is een ander gegeven natuurlijk. Dan neem jij een verzekering op eigen naam, maar maak je in feite gebruik van uw ouders hun korting. Dit heb ik ook altijd zo gedaan. Maar men rekent nog altijd wel een hoger tarief omdat je jonger bent dan 26 hoor. Moet je ook niet voor op hetzelfde adres wonen.

Als je zoals vele een verzekering op de moeder neemt, en kind als tweede bestuurder dan zit je in een potentieel gevaarlijke situatie. Ik bedoel als jij de enige bestuurder bent. Dan is uw moeder de nemer en in feite bestuurder die daar het vaakst mee rijdt, en jij rijdt daar af en toe mee. Terwijl in de praktijk de moeder nog niet op de passagierszetel ooit zit. Dat kan je natuurlijk enkel maar doen als je onder hetzelfde dakt woont.
 
Dat is een ander gegeven natuurlijk. Dan neem jij een verzekering op eigen naam, maar maak je in feite gebruik van uw ouders hun korting. Dit heb ik ook altijd zo gedaan. Maar men rekent nog altijd wel een hoger tarief omdat je jonger bent dan 26 hoor. Moet je ook niet voor op hetzelfde adres wonen.

Als je zoals vele een verzekering op de moeder neemt, en kind als tweede bestuurder dan zit je in een potentieel gevaarlijke situatie. Ik bedoel als jij de enige bestuurder bent. Dan is uw moeder de nemer en in feite bestuurder die daar het vaakst mee rijdt, en jij rijdt daar af en toe mee. Terwijl in de praktijk de moeder nog niet op de passagierszetel ooit zit. Dat kan je natuurlijk enkel maar doen als je onder hetzelfde dakt woont.
Dat was nochtans wel het gegeven dat ik zei en je maakt er iets anders van. :unsure:

De verzekering stond wel degelijk op de naam van mijn moeder, maar ik als hoofdbestuurder. (heb dat in mijn eerste post dan ook duidelijk vermeld)
Uiteraard gaat de premie hoger zijn, als ik ingeschreven ben als hoofdbestuurder, dan dat enkel mijn moeder er staat ingeschreven als hoofdbestuurder.

Zoals ik al reeds zei en jij herhaalt, dat was om zo de kortingen te krijgen van mijn moeder. Daarom dat ik er ook bij zette, toen ik 21 jaar was, dan was ik 5 jaar erkend bij de verzekeraar en kon ik die kortingen over pakken. Dus toen ik 21 jaar was geworden, vanaf toen heb ik de verzekering op mijn naam gezet. Want vanaf dan maakte het niet meer uit, de premie is gelijk.

Bovenstaande tekst is dus eigenlijk gewoon herhaling van mijn eerste post.
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn zaken om te vragen aan de verzekeringsmakelaar, niet elke verzekering heeft dezelfde policy. Belangrijkste is dat je als jonge bestuurder er niet zomaar van uit gaat dat dat wel het goedkoopste zal zijn. Mijn moeder had een offerte gevraagd met mij als medebestuurder bij ING, waar ze zelf verzekerd was, en dat kwam nog altijd een pak duurder uit dan een eigen verzekering bij Ethias/Yuzzu/Corona. Belfius en BNP waren ook belachelijk duur.
 
Dat was nochtans wel het gegeven dat ik zei en je maakt er iets anders van. :unsure:

De verzekering stond wel degelijk op de naam van mijn moeder, maar ik als hoofdbestuurder. (heb dat in mijn eerste post dan ook duidelijk vermeld)
Uiteraard gaat de premie hoger zijn, als ik ingeschreven ben als hoofdbestuurder, dan dat enkel mijn moeder er staat ingeschreven als hoofdbestuurder.

Zoals ik al reeds zei en jij herhaalt, dat was om zo de kortingen te krijgen van mijn moeder. Daarom dat ik er ook bij zette, toen ik 21 jaar was, dan was ik 5 jaar erkend bij de verzekeraar en kon ik die kortingen over pakken. Dus toen ik 21 jaar was geworden, vanaf toen heb ik de verzekering op mijn naam gezet. Want vanaf dan maakte het niet meer uit, de premie is gelijk.

Bovenstaande tekst is dus eigenlijk gewoon herhaling van mijn eerste post.
Nee nee dat is iets anders natuurlijk.
Je hebt twee situaties:
- verzekering van Bimmer op Bimmer zijn naam, korting van de moeder in acht genomen. Premie dus lager = dik oké.
- verzekering van Bimmer op moeder van Bimmer haar naam. Bimmer genoemd als bestuurder, moeder van Bimmer rijdt nooit met die wagen = twijfelachtig, kan voor problemen zorgen.

Twee situaties met immens verschil.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan