De hopeloze zoektocht naar werk

en zoals zo vaak online, heb je veel meer negatieve dan positieve recensies/reviews.

En hangt ook alles af van waar je terecht komt in consultancy

Denk dat jullie beiden wel een punt hebben en elkaar niet eens tegenspreken. De realiteit van een systeembeheerder en een dev zijn nu eenmaal anders. Veel heeft dan ook waarschijnlijk te maken bij welk team je zit.

Moest ik daar aan de slag gaan zou dat niet in een van die 2 rollen zijn en denk ik ook wel dat het een redelijk jong team is aangezien de discipline nog niet zo oud is. Van de consultants die ik daar al gesproken heb in dat team leken ze allemaal super toffe mensen, maar zoals Oldskooler zegt, schijn bedriegt soms wel. Je zal 't pas weten als je er bent zeker...

Het is gewoon geluk hebben. Intern kan je ook uiterst slecht terecht komen.

Maar IT in het algemeen is vaak sowieso presteren en geld primeert.

Maar als consultant kunnen ze meer met u doen wat ze willen uiteraard. Je weet niet wat u binnen zoveel maanden of jaren weer te wachten staat.

Sommigen zullen net van die verandering houden en nemen ze het gependel erbij.

Maar hoe ouder je wordt hoe minder geliefd je bent bij potentiële klanten. Dat je na een tijd alleen nog de strontjobs mag gaan doen. Een dure dev van 50+ ziet de klant niet graag afkomen. Dan kan je beter ergens vast gesetteld zijn. Ook rekening mee houden.

Dat super toffe. Goh. Uiteraard zijn het niet allemaal depri mensen.
Maar ondertussen ook geleerd dat veel voor de show is uiteraard. Zeker die jonge mannetjes die nog energie genoeg hebben en vallen voor prestige en de mooie auto's.

Ook types als "never give up". Tot het zover is. Dan willen ze alweer weg.

IT is een wereld wel van show en veel ego's die denken dat ze het warm water hebben uitgevonden.
Maar overleven door enkel op de leuke dingen te springen. Wat ook niet blijft duren.

Het gejobhop is echt wel enorm in die wereld.

Laatst bewerkt:
Zoals gewoonlijk is @Oldskooler weer z'n vrolijke zelve. :)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik al sinds 2008 werk als development consultant, zowel bij RealDolmen als bij Cegeka, en ik heel weinig dingen kan herkennen van wat hij zegt.

Zoals gewoonlijk is @Oldskooler weer z'n vrolijke zelve. :)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik al sinds 2008 werk als development consultant, zowel bij RealDolmen als bij Cegeka, en ik heel weinig dingen kan herkennen van wat hij zegt.
Hij is gewoon old skool.

Zoals altijd zal de waarheid in het midden liggen. Maar zou ik gewoon wat hij zegt in gedachten houden als potentieel nadelig en gewoon uw eigen conclusies trekken.

Zoals de meeste sectoren dus.
Ja.

Maar toch.
Een hoger burn-out gemiddelde dan elders.

https://www.linkedin.com/pulse/it-er-waarom-ben-je-zo-gestresst-cas-boot/?originalSubdomain=nl

De update lijkt me meer hier te passen:
Nog voor ik mijn ontslag kreeg, had mijn collega me al gewaarschuwd dat ze er echt van uit ging dat ik mijn ontslag zou krijgen. Dus toen ben ik me beginnen informeren om de opleiding verpleegkundige te kunnen starten waarbij ik enkel deeltijds stage zou kunnen doen en dus langer over het traject zou doen. Bij Vives was dat geen probleem, bij andere wél. Dus zodra ik daar groen licht kreeg, mijn goedkeuring aan de adviserend geneesheer aangevraagd. Ik werk medisch deeltijds dus ik mag niets doen zonder hun toestemming. Begrijpelijk want zij moeten inschatten of je plannen realistisch/haalbaar zijn of niet
Vrijdag kreeg ik dit bericht:

Graag breng ik u op de hoogte dat de adviserend geneesheer van oordeel is dat;
- De opleiding niet verenigbaar is met de gezondheidstoestand
- Niet noodzakelijk is om te kunnen re-integreren naar de arbeidsmarkt aangezien u reeds eerder een opleiding ‘Medisch Secretariaat’ hebt behaald.

Maar wel nog een ganse uitleg over hoe ik via een ommeweg alsnog toestemming kan aanvragen.

Vandaag moest ik bij IDEWE langsgaan om medisch gekeurd te worden voor stage. Daar kreeg ik te horen dat ze stagiaires niet medisch ongeschikt kunnen verklaren, dus dat ze me wél geschikt vond met uitsluiting van fysiek belastend werk. Wat dus ook neerkomt op geen stage mogen doen.

Ik wist dat het een realistisch scenario was dat ik geen toestemming ging krijgen, dus de klap komt gelukkig niet zo hard aan. Ik had het liever anders gezien, maar zij baseren zich natuurlijk op mijn medisch dossier en niet op sentiment/hoop.

Ik ga na mijn opzeg wel efkes een break nemen vooraleer ik terug actief werk ga zoeken. Zowel de neuroloog als reumatoloog willen weer experimenteren met medicatie en dan kan ik extra stress rond solliciteren wel missen. Ik wou in 2020 ook al een ingreep laten uitvoeren, maar kon geen maand afwezig zijn op het werk in coronatijden voor iets niet-dringend, die ga ik in april laten doorgaan nu.
En mezelf kennende ga ik het in mei al beu zijn van altijd thuis te zitten en ben ik tegen dan terug actief aan het solliciteren. 😁

De update lijkt me meer hier te passen:
Nog voor ik mijn ontslag kreeg, had mijn collega me al gewaarschuwd dat ze er echt van uit ging dat ik mijn ontslag zou krijgen. Dus toen ben ik me beginnen informeren om de opleiding verpleegkundige te kunnen starten waarbij ik enkel deeltijds stage zou kunnen doen en dus langer over het traject zou doen. Bij Vives was dat geen probleem, bij andere wél. Dus zodra ik daar groen licht kreeg, mijn goedkeuring aan de adviserend geneesheer aangevraagd. Ik werk medisch deeltijds dus ik mag niets doen zonder hun toestemming. Begrijpelijk want zij moeten inschatten of je plannen realistisch/haalbaar zijn of niet
Vrijdag kreeg ik dit bericht:

Graag breng ik u op de hoogte dat de adviserend geneesheer van oordeel is dat;
- De opleiding niet verenigbaar is met de gezondheidstoestand
- Niet noodzakelijk is om te kunnen re-integreren naar de arbeidsmarkt aangezien u reeds eerder een opleiding ‘Medisch Secretariaat’ hebt behaald.

Maar wel nog een ganse uitleg over hoe ik via een ommeweg alsnog toestemming kan aanvragen.

Vandaag moest ik bij IDEWE langsgaan om medisch gekeurd te worden voor stage. Daar kreeg ik te horen dat ze stagiaires niet medisch ongeschikt kunnen verklaren, dus dat ze me wél geschikt vond met uitsluiting van fysiek belastend werk. Wat dus ook neerkomt op geen stage mogen doen.

Ik wist dat het een realistisch scenario was dat ik geen toestemming ging krijgen, dus de klap komt gelukkig niet zo hard aan. Ik had het liever anders gezien, maar zij baseren zich natuurlijk op mijn medisch dossier en niet op sentiment/hoop.

Ik ga na mijn opzeg wel efkes een break nemen vooraleer ik terug actief werk ga zoeken. Zowel de neuroloog als reumatoloog willen weer experimenteren met medicatie en dan kan ik extra stress rond solliciteren wel missen. Ik wou in 2020 ook al een ingreep laten uitvoeren, maar kon geen maand afwezig zijn op het werk in coronatijden voor iets niet-dringend, die ga ik in april laten doorgaan nu.
En mezelf kennende ga ik het in mei al beu zijn van altijd thuis te zitten en ben ik tegen dan terug actief aan het solliciteren. 😁
Nou seg. Dat is wel een domper. Ik had hier graag een positieve update gelezen. Maar hey, zoals met alles kom je er wel door en ben ik zeker dat het na je ingreep goed zal gaan. Succes Mulan!

Ah Jammer @Mulan 😞
Maar als ze het echt oprecht te zwaar inschatten hebben ze misschien gelijk en ben je beter af dat je er niet vol goede moed aan begint om dan in de problemen te komen.
Toch sterkte met het rotte nieuws en op naar iets beter! :thumb:

En zou een andere opleiding een optie zijn? (Iets in dezelfde branche maar fysiek minder belastend?) Of was het echt specifiek om verpleegkunde te doen?
Echt specifiek om mijn job te kunnen blijven doen, ik heb mijn ontslag gehad in een zorgpraktijk omdat ik geen medische handelingen mag stellen. Meerbepaald covidtesten afnemen op dit moment. Elke test die een verpleegkundige afneemt, genereert 20 euro voor de praktijk. Ik ben de enige die geen enkele euro "opbrengt" daar. En in de regio is dat een heel duidelijke tendens: administratief personeel ontslaan/minder uren geven en vervangen door een verpleegkundige.
Ik heb al meerdere diploma's dus kan mezelf zeker presenteren op de arbeidsmarkt. Alleen hou ik enorm van mijn job en wou ik die verder kunnen uitvoeren. Maar zal toch richting puur administratief werk moeten kijken of medisch secretariaat in een ziekenhuis, wat me minder aanspreekt. :unsure:

medisch secretariaat in een ziekenhuis, wat me minder aanspreekt. :unsure:
Ik ken een aantal mensen (o.a. mijn vrouw) die zo'n secretariaat hebben gedaan. Je leert er enorm veel bij, maar het contact met de artsen is veelal niet ideaal, om het zacht uit te drukken. Desalniettemin zijn er jobkes genoeg in een ziekenhuis waar je zou in kunnen rollen. In grotere ziekenhuizen beland je nogal vaak op een bureau ergens in een bijgebouw, maar in de kleine ziekenhuizen valt dat dan weer goed mee. Ik denk maar aan een aankoopdienst, administratie op een verpleegafdeling (ipv consultatie) of zelfs informatica (als applicatiebeheerder of halftijds als liaison met de werkvloer). Het zullen er nog wel zijn en eens je binnen geraakt, kan je al veel gemakkelijker naar een andere afdeling verhuizen.

Zijn er hier mensen die uit het onderwijs gestapt zijn? Ik ben zelf aan het nadenken om te stoppen, maar heb nog nooit buiten het onderwijs gewerkt.

Ik heb een nieuwe carrièrewending op het oog, maar voorwaarde is dus eerst een bacheloropleiding van 2 jaar doen. Vind ik op zich geen probleem, behalve dat ik tijdens die opleiding dus niet voltijds ook nog kan werken en geld verdienen. Ik heb een buffer, dus het kan wel, maar wou toch eens polsen of er hier nog ex-leerkrachten zijn die zich hebben omgeschoold.

Ja maar ik zat nog niet lang in het onderwijs. Werkt hetzelfde als gelijk welke carrièreswitch in de privé. Is het mogelijk om deeltijds te werken zodat je tijd hebt als werkstudent?

Ik heb nu al 6 jaar niet meer in een klas gestaan en denk soms, hm, misschien moet ik het nog eens proberen.

Ik vermoed dat deeltijds werken en het combineren met studeren maar voor 1 semester van de 4 gaat mogelijk zijn, door de vele stages die je overdag moet volgen. Ik zal eens moeten gaan horen bij de infodag bij de hogeschool. Want ik heb genoeg vrijstellingen om de bachelor in 2 jaar ipv 3 jaar te doen (door al bachelor onderwijs te hebben), maar er staat niks over dat verkort traject nog kunnen spreiden en hoe dit eruit zou kunnen zien. Of ik zou in de weekends iets moeten zoeken om bij te werken, maar ik weet niet hoeverre dat haalbaar is tijdens examenperiodes en stageperiodes qua werkdruk.

Bij 1 hogeschool kan je als werkstudent wel de opleiding over 4 jaren spreiden. Dat is voor mij te lang, maar misschien kan dit korter door de vrijstellingen die ik al heb. Ik wil er eigenlijk niet langer dan 2 jaar over doen.

Ik vermoed dat deeltijds werken en het combineren met studeren maar voor 1 semester van de 4 gaat mogelijk zijn, door de vele stages die je overdag moet volgen. Ik zal eens moeten gaan horen bij de infodag bij de hogeschool. Want ik heb genoeg vrijstellingen om de bachelor in 2 jaar ipv 3 jaar te doen (door al bachelor onderwijs te hebben), maar er staat niks over dat verkort traject nog kunnen spreiden en hoe dit eruit zou kunnen zien. Of ik zou in de weekends iets moeten zoeken om bij te werken, maar ik weet niet hoeverre dat haalbaar is tijdens examenperiodes en stageperiodes qua werkdruk.

Bij 1 hogeschool kan je als werkstudent wel de opleiding over 4 jaren spreiden. Dat is voor mij te lang, maar misschien kan dit korter door de vrijstellingen die ik al heb. Ik wil er eigenlijk niet langer dan 2 jaar over doen.
Welke bachelor is het?

@Mulan heeft ook een carrièreswitch weg van het onderwijs gedaan, naar de zorg. Ik weet niet wat jij op het oog hebt.

Ik geloof dat @Lolplayer begonnen is als leraar, dan een job buiten het onderwijs heeft gehad, en nu terug leerkracht is, maar ik kan me vergissen.

Welke bachelor is het?

@Mulan heeft ook een carrièreswitch weg van het onderwijs gedaan, naar de zorg. Ik weet niet wat jij op het oog hebt.

Ik geloof dat @Lolplayer begonnen is als leraar, dan een job buiten het onderwijs heeft gehad, en nu terug leerkracht is, maar ik kan me vergissen.
Ergotherapie, dus ook wel in de gezondheidszorg (maar kan bvb ook in het buitengewoon onderwijs en nog wat andere plaatsen)! Het lijkt me wel iets voor mij, omdat het ook creatief mensen begeleiden is en het geen "bureaujob" is, plus je kan er veel richtingen mee uit. Bovendien zijn er veel vaste jobs (de droom, ik ben het "interim" zijn zo beu) in mijn regio. Het heeft wat overeenkomsten met wat ik nu doe en qua loon moet ik ook niet inleveren als ik er de extralegale voordelen (die onbestaande zijn in het onderwijs) bijreken.

Privé ==> Onderwijs ==> Privé hier

De jobmarket is hot nu.

De troeven van in het onderwijs gewerkt te hebben is vooral ervaring met het simpel overbrengen van soms ingewikkelde informatie en dat je sociaal vaardig bent.

==> kan je op elke sollicitatie zeggen waarom ze voor jou zouden moeten kiezen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan