De hopeloze zoektocht naar werk

Ben op zoek naar mensen met ambities om eventueel op termijn naar US/AUS te gaan, if you're up for it.
Vooral Data Engineering / DevOps minded

Hit me up :unsure:
Ben maatschappelijk werker met zero ICT skills. Eventueel wel bereid om mij om te scholen.

Dan heb ik nog niet direct iets te bieden. :p
Wat zijn de redenen om naar het buitenland te trekken, if I may ask?
Mijn vrouw die België moe is (heeft heel veel last van de donkere wintermaanden) er ons weinig nog bind om echt hier te blijven.

En voor de ervaring om elders te wonen.

Iemand die weet waar ze junior developers aannemen? Liefst in de regio Limburg, maar ben ook bereid naar Brussel te reizen.

Ik krijg constant te horen dat ik te junior ben en dat ze iemand zoeken met een eerste ervaring...

Zou liefst werken met .net/angular.

Iemand die weet waar ze junior developers aannemen? Liefst in de regio Limburg, maar ben ook bereid naar Brussel te reizen.

Ik krijg constant te horen dat ik te junior ben en dat ze iemand zoeken met een eerste ervaring...

Als consultant ga je toch snel aan de bak komen normaal.

Eens horen bij de standaard consultancy boîtes? Dus een Cegeka, Realdolmen, Ordina, ... ?

Ben halftijds of 60% werk aan het zoeken.

Is weer moeilijker dan verwacht.
Het duurt vlug een maand voor er antwoord is (en dat er antwoord komt is al een enorme verbetering tegenover de voorbije jaren) en dan is het vlug nog een paar weken tot maand voor er een selectie komt voor interviews.

Bij de jobs waar het sneller kan is dan weer 3-4 weken opzeg een probleem.

En het vormt ook een probleem dat voltijds werken niet altijd evident is te combineren met sollicitatiegesprekken.

Kan je geen 4/5 gaan werken bij huidige werkgever ?

Als je opzeg een probleem is, zorg dan voor een ontslag om dringende redenen.

Kan je geen 4/5 gaan werken bij huidige werkgever ?

Als je opzeg een probleem is, zorg dan voor een ontslag om dringende redenen.
in principe kan je steeds 4/5 doen als je weg wil, want ook als je ZELF ontslag neemt, zijn ze verplicht 1 dag per week, of 2 halve dagen per week,
sollicitiatieverlof toe te kennen
(wat neer komt op4/5)

in principe kan je steeds 4/5 doen als je weg wil, want ook als je ZELF ontslag neemt, zijn ze verplicht 1 dag per week, of 2 halve dagen per week,
sollicitiatieverlof toe te kennen
(wat neer komt op4/5)
Met het verschil dat je dan een harde deadline hebt om een nieuwe job gevonden te hebben, wat dan weer extra stress met zich meebrengt.

Bij ons, Cegeka, nemen ze juniors aan binnen allerlei verschillende domeinen dus zeker eens bekijken!

Bij ons, Cegeka, nemen ze juniors aan binnen allerlei verschillende domeinen dus zeker eens bekijken!
Kan je mij iets meer vertellen over hoe het is bij Cegeka?
Hoe zit de sfeer er? Moet je vaak naar het HQ of eerder bij de klant/regionale kantoren? Bijscholen / certificaten enz, hoe gaat dat daar?

Hoe zit de sfeer er? Moet je vaak naar het HQ of eerder bij de klant/regionale kantoren? Bijscholen / certificaten enz, hoe gaat dat daar?
Van wat ik gehoord heb, presteren presteren.

Eerder naar de klant, zeker als dev.

Van de mensen die ik ken, is het dan vaak naar Brussel sowieso.

Een ontwikkelaar heeft eens bij ons gezeten, en die was dus opgelucht dat hij eens niet naar Brussel moest.

Ook die systeembeheerders, heel stressy. Veel permanentie.
Grote klanten als banken en luchthavens.
4 keer op een nacht opgebeld worden is geen uitzondering, om de dag erop de 8 uren te kloppen.

Maar het zal bij al die grote consultancy bedrijven zo zijn.

consultancy = zwaar

En wat al die consultancy bedrijven gemeen hebben.
Fake open happiness shit.
Veel teamevents etc ook nog eens na de uren.

Ene werkt nu 2 maanden voor een vrij groot IT consultancy bedrijf.
Al 5 teamevents gehad.
4 etentjes en een sportevent.
Afgrijselijk. En als nieuwkomer doe je maar best mee in het verhaal.
Regelmatig op de foto: "zie wij zijn zo gelukkig in onze job". Lachen! Een tekstje van het management erbij.
Ik zie die meuk non stop passeren op mijn linkedin en zelfs fb, omdat ik wel wat consultants als contact heb.
Sekte is vaak het woord dat in me opkomt. Hoe kleiner het bedrijf, hoe erger heb ik de indruk.
Allemaal om mensen aan te trekken, bij mij werkt dat omgekeerd.

Laatst bewerkt:
Van wat ik gehoord heb, presteren presteren.

Eerder naar de klant, zeker als dev.

Van de mensen die ik ken, is het dan vaak naar Brussel sowieso.

Een ontwikkelaar heeft eens bij ons gezeten, en die was dus opgelucht dat hij eens niet naar Brussel moest.

Ook die systeembeheerders, heel stressy. Veel permanentie.
Grote klanten als banken en luchthavens.
4 keer op een nacht opgebeld worden is geen uitzondering, om de dag erop de 8 uren te kloppen.

Maar het zal bij al die grote consultancy bedrijven zo zijn.

consultancy = zwaar

En wat al die consultancy bedrijven gemeen hebben.
Fake open happiness shit.
Veel teamevents etc ook nog eens na de uren.

Ene werkt nu 2 maanden voor een vrij groot IT consultancy bedrijf.
Al 5 teamevents gehad.
4 etentjes en een sportevent.
Afgrijselijk. En als nieuwkomer doe je maar best mee in het verhaal.
Regelmatig op de foto: "zie wij zijn zo gelukkig in onze job". Lachen! Een tekstje van het management erbij.
Ik zie die meuk non stop passeren op mijn linkedin en zelfs fb, omdat ik wel wat consultants als contact heb.
Sekte is vaak het woord dat in me opkomt. Hoe kleiner het bedrijf, hoe erger heb ik de indruk.
Allemaal om mensen aan te trekken, bij mij werkt dat omgekeerd.
Bedankt voor de bijdrage, een slechte review is op zch volgens mij dubbel waard. Ben benieuwd als er andere mensen zijn zich hier ook in kunnen vinden.

Laatst bewerkt:
Iemand hier dat in HR werkt en kan verwijzen naar enkele goede voorbeelden van CV's?
Hier de gratis CV check laten doen:

De vrouw die dat doet heeft zeer goede tips.

Laat u niet afschrikken door Oldskooler, want ten eerste werkt hij zelf niet bij Cegeka en is het dus allemaal maar "van horen zeggen", maar verder is het ook gewoon veel vooroordelen en blabla.

Sowieso is het onmogelijk om echt op u vragen te kunnen beantwoorden qua sfeer en dergelijke om de simpele reden dat Cegeka een bedrijf is met meer dan 6.000 medewerkers en god weet hoeveel verschillende teams. Er is dus niet 1 sfeer of 1 manier van werken, er zijn globaal gezien wel bepaalde ideeën en richtlijnen maar sowieso hangt heel veel af van het team waar je in terecht komt, en ook welke job je dan gaat uitvoeren.

Als ik mijn persoonlijke situatie bekijk:

- Ik werk bij Cegeka sinds 2014 als developer
- Ik werk sinds de start van Corona bijna volledig van thuis uit, er is vorig jaar een korte periode geweest waarin ik een paar keer terug naar kantoor ben geweest, maar ondertussen is dat toch ook alweer maanden geleden dat ik er nog eens geweest ben
- Pre-corona was dit zelf in te vullen, met 1 afgesproken dag in de week dat we ons engageerden met het hele team om indien mogelijk samen op kantoor te zitten om het contact te behouden, ikzelf werkte meestal 2-3 dagen op kantoor
- Ik ben nog nooit naar Brussel moeten gaan, sowieso moeten wij maar zelden naar klanten toe als developers
- Wat oldskooler zegt van "presteren presteren presteren" is ook onzin, uiteraard moet je je werk doen, maar er is geen druk om bijvoorbeeld extra (onbetaalde) uren te doen of deel te nemen aan standby toestanden en dergelijke. Je mag overuren doen uiteraard en je mag deelnemen aan standby maar elk uur is dan ook betaald
- Ik doe zelf standby bij één van de grootste klanten van onze divisie en ik ben afgelopen week 1 keer gebeld om 18u 's avonds
- Er zijn geen team events, etentjes, ... zoals oldskooler het beschrijft. Er is in onze divisie 4 keer per jaar een overzicht van hoe het gaat met onze divisie, welke klanten er zijn gewonnen, nieuwe collega's die erbij zijn gekomen, ... maar dit is niet verplicht om te volgen en er is ook zeker niemand die u het kwalijk neemt als je niet komt. Ik heb collega's die altijd gaan, ik heb collega's die nooit gaan en ikzelf ga af en toe. Er is ook nog 1 bedrijfsfeest per jaar maar dat lijkt me dan weer logisch en ook dat is uiteraard niet verplicht. Voor de rest worden er inderdaad heel wat zaken georganiseerd door bepaalde groepen van medewerkers zelf, zo zijn er nu bijvoorbeeld een aantal collega's mee met een georganiseerde ski trip naar Oostenrijk, maar uiteraard is dat allemaal vrijwillig.

Soit, zoals ik al zei, dit is hoe het voor mij is maar zoals ik hierboven al zei werken er meer dan 6.000 mensen bij Cegeka en is alles afhankelijk van het team waar je terecht komt en vooral welke job of rol je precies gaat uitvoeren.

Op mijn vorig werk was er een analist, weggegaan bij cegeka.
Reden: presteren en kreeg er weinig dankbaarheid.
(Nu dat vorig werk was nog grotere rotzooi, want lang is die er ook niet gebleven, veel zijn er gaan lopen ^^)

Ene ontslagen destijds, een analist, binnen geraakt bij cegeka.
Die zit sindsdien steeds in jawel Brussel. En dan spreken we over meer dan 10 jaar al.

Die ontwikkelaar die bij ons zat, en blij was niet eens naar Brussel te moeten gaan, was ene uit ... Hasselt. Daar waar Cegeka net zit.

Ik heb 1 projectleider gehad komende van cegeka, die was intern bij ons begonnen: reden was het gependel naar Brussel kotsbeu.

Die permanentie slaat op systeembeheerders. Als dev zal je er weinig last van hebben ja.
En ja ik ken er ene die er zit. Die 4 keren per nacht opgebeld worden is niet uit de lucht gegrepen.
Die grote klanten doen vooral 's nachts hun upgrades. En als er iets niet werkt is van NU oplossen. SLA's, binnen de zoveel tijd reageren.
Die zijn verantwoordelijk voor meerdere klanten tegelijk ook, wat de kans op interventies alleen maar verhoogt.
Ik heb er systeembeheerders weten te gaan lopen net vanwege die reden.
Overal is het wel shit, maar dan ligt de de focus op 1 klant vaak, en moet je het niet op de vreemdste uren doen.

Uiteraard is het gewoon geluk hebben waar je terecht komt in zo'n groot bedrijf.
Eens op een slechte positie, blijf je wegzinken in frustraties.

Ik vertoef mijn hele carrière (steeds als interne) al tussen consultants die komen en gaan. Je hoort bij de gelukkigen als je steeds intern kan blijven zitten dan bij het moederbedrijf.
En de ene keer mogen/moeten die dus naar Brussel/Leuven/Antwerpen...

Soit, ik ben eens door die glassdoor reviews aan het doorgaan. Maar op zich wel een hoge algemene score.
(Veel hoger dan mijn vorig bedrijf ^^)

Maar op de eerste pagina al:

-"Ongezonde werkdruk, mentale gezondheid bij sommige collega op een zeer laag niveau.
Advies aan management
Meer volk aantrekken of minder beloftes doen bij het afsluiten van het contract zodat er meer kwaliteit in het werk stzeekt en een gezonde ticket backlog kan aangehouden worden. Meer tijd besteden aan de mentale gezondheid van de werknemers."

-"Minpunten
Werkdruk is hoog waardoor werktijden nonstop doorgaan"

-"Hoge werkdruk"

Dus ja, niet alleen van horen zeggen, ook van lezen nu.

Terug
Bovenaan