De hopeloze zoektocht naar werk

Toen ik 16 was en vakantiejob zocht via interim ging ik met de bus naar daar of bracht mijn moeder me wel, maar dan bleef ze in auto wachten of ging ze toertje wandelen. No way dat ze mee het kantoor binnen ging. Ik zou me ook doodgeschaamd hebben.
Ik niet. Op die leeftijd als gast dacht ik aan de schoon mokkes en aan het schoon leven. En dat was het. :tongue:

Als je mij nu de vraag zou stellen of mijn ouders mee gingen wanneer ik solliciteerde voor een vakantiejob toen ik 16 was?
Oprecht. Ik herinner dat helemaal niet meer, ik zal het ons moeder volgend weekend eens vragen lol. Dat is ook een teken dat het mij op die leeftijd eigenlijk geen moer kon schelen en ik er niet te veel over na dacht.

Kleine update hier. Ben nu al 6 maand aan het zoeken naar werk. In de eerste plaats freelance, maar sinds een maand of 2 ook voor vast dienstverband. Heb er ongeveer 350 sollicitaties opzitten. 3/4e ervan antwoordt niet, een deel stuurt een "njet" standaard antwoord dat ik een super cv heb maar dat ze voorkeur geven aan iemand met nog een betere. Ik heb al een aantal interviews achter de rug, via teams, niet enkel met recruiters of selectiebureaus maar ook met eindklant of die hun HR dienst. Ben al een paar keer in de shortlist van de laatste 2 a 3 kandidaten "geëindigd", zelfs voor director/executive functies... Maar nee, nog steeds niks. Ik heb gesolliciteerd in gans België, gans Luxemburg, tot in Aachen en Maastricht.. dan denk je qua flexibiliteit kan dat tellen. Maar nee. En ik heb ze allemaal bewaard de mails waarin ze zeggen verwonderd te zijn over mijn super ervaring en kennis blablabla.. Ik heb de laatste weken zelfs steevast geantwoord op die mails met de vraag voor meer informatie of feedback, waarom ik dan precies niet weerhouden of geselecteerd ben. Daar krijg ik geen antwoord op. Het zou nochtans helpen om mijn zoektocht aan te passen, gerichter te maken, of bepaalde functies te laten vallen.
En kijk, straks is het vrijdag, en dat is een dag waarop recruiters precies nooit werken. Weeral maar aftellen naar de maandag dan...

Aanstaande dinsdag sollicitatiegesprek in Brussel voor de job van treinbegeleider.

Heb ondertussen al 3 testen afgelegd, een abstract, numeriek en verbaal redeneer vermogen. Wat simpel was.

Vervolgens een telefonische screening waar je motivatie wordt gepeild en ook het niveau van je frans.

Daarna een persoonlijkheidstest.

Dus aanstaande dinsdag de infosessie en sollicitatiegesprek, ben het nu aan het voorbereiden. Heeft iemand hier die bij de NMBS werkt tips in verband met deze?

Ook zal er na deze stap een psychotechnische test worden afgelegd, waar je IQ en geheugen wordt getest. Weet er iemand waar ik dit misschien online zou kunnen oefenen?

Alvast dank!

Kleine update hier. Ben nu al 6 maand aan het zoeken naar werk. In de eerste plaats freelance, maar sinds een maand of 2 ook voor vast dienstverband. Heb er ongeveer 350 sollicitaties opzitten. 3/4e ervan antwoordt niet, een deel stuurt een "njet" standaard antwoord dat ik een super cv heb maar dat ze voorkeur geven aan iemand met nog een betere. Ik heb al een aantal interviews achter de rug, via teams, niet enkel met recruiters of selectiebureaus maar ook met eindklant of die hun HR dienst. Ben al een paar keer in de shortlist van de laatste 2 a 3 kandidaten "geëindigd", zelfs voor director/executive functies... Maar nee, nog steeds niks. Ik heb gesolliciteerd in gans België, gans Luxemburg, tot in Aachen en Maastricht.. dan denk je qua flexibiliteit kan dat tellen. Maar nee. En ik heb ze allemaal bewaard de mails waarin ze zeggen verwonderd te zijn over mijn super ervaring en kennis blablabla.. Ik heb de laatste weken zelfs steevast geantwoord op die mails met de vraag voor meer informatie of feedback, waarom ik dan precies niet weerhouden of geselecteerd ben. Daar krijg ik geen antwoord op. Het zou nochtans helpen om mijn zoektocht aan te passen, gerichter te maken, of bepaalde functies te laten vallen.
En kijk, straks is het vrijdag, en dat is een dag waarop recruiters precies nooit werken. Weeral maar aftellen naar de maandag dan...

Dat is énorm straf dat ge zo'n hoeveelheid sollicitaties hebt weten te doen, dat zijn er bijna 60 per maand, heel flexibel ook...
Qua regio noem je wel uitersten op, zou je dan zelfs verhuizen?

Bedrijven zouden inderdaad vaker iets meer feedback moeten geven... Ik zou zeggen bel indien mogelijk maar besef dat hun uitleg niet altijd waarheidsgetrouw zal zijn, als je een indrukwekkende kennis/ervaring hebt kan dat zelfs een 'nadeel' zijn qua overgekwalificeerd.

Hopelijk komt er snel iets voor je uit de bus, volhouden! Als je merkt dat recruiters op vrijdag niet werken... Misschien ook aanje eigen rust denken? Of mails programmeren voor de week erna?

Maar serieus, veel respect voor zo'n intensieve zoektocht.

Verhuizen ? Nope.. hopen op genoeg homeworkingdagen, en de 2 dagen ofzo dat ik naar kantoor moet, op tijd vertrekken en de bittere pil doorslikken... (en hopen op weinig files).
En uitersten qua regio.. Ik woon in Marche (6900), als hier lokaal niks te vinden is, moet ik het wel verderop gaan zoeken. Voor mij is Maastricht en Aken minder ver rijden dan Kortrijk of Brugge bv... en Luxemburg is interessanter dan naar Antwerpen-stad ofzo te moeten rijden in de spits. Dus zulkse uitersten zijn het dan wel niet.
Ik kreeg vandaag een antwoord op mijn vraag waarom ze mij niet weerhouden hadden voor een bepaalde job van IT manager ergens in Brussel. Het antwoord was: We vroegen slechts 5j ervaring, we hebben het idee dat u te overgekwalificeerd bent .. Nou moe!

@Foert se !

Neen even serieus. I feel your pain. In 2003 - 2004 als IT'er zat ik in hetzelfde schuitje als jij (behalve dat ik toen wel niet zoveel ervaring had als jij). Ook twee keer toen 2des geëindigd tijdens een sollitatieronde maar helaas nooit 1ste. Meestal id ook telkens blah blah blah bij een weerhouding of niks (tegen)reactie.

Ik zou toch ook proberen via interim, of een job van een lager niveau dan wat je waard bent. Je kan er mee lachen maar ik ben als IT'er toen orderpicking gaan doen (eerst via interim maar ik mocht nadien blijven als vaste medewerker). Je kan dan denken: Hoe helpt dit je verder? Mmm. De baas kreeg er snel lucht van dat ik IT'er was, dus na enkele maanden mocht ik part-time administratief werk doen en zo bleef ik toch een beetje bezig met ne PC.

En je hebt toch liever administratief werk en orderpicking op uw CV dan 'helemaal niets'. Je kan dan aanhalen bij sollicitaties dat je niet bij te pakken blijft zitten en dat je toch iemand bent die werkwillend.

PS. Dat een job als orderpicking / administratie mijn kansen gehypothekeerd zou hebben in de IT markt heb ik nooit persoonlijk ervaren. Ik ben natuurlijk wel terug van nul moeten beginnen (een job als junior). Ik had gewoon meer last van het gat in mijn CV.

We vroegen slechts 5j ervaring, we hebben het idee dat u te overgekwalificeerd bent .. Nou moe!
En indien niet overgekwalificeerd dan ben je wel ondergekwalificeerd.

Laatst bewerkt:
@Foert se !

Neen even serieus. I feel your pain. In 2003 - 2004 als IT'er zat ik in hetzelfde schuitje als jij (behalve dat ik toen wel niet zoveel ervaring had als jij). Ook twee keer toen 2des geëindigd tijdens een sollitatieronde maar helaas nooit 1ste. Meestal id ook telkens blah blah blah bij een weerhouding of niks (tegen)reactie.

Ik zou toch ook proberen via interim, of een job van een lager niveau dan wat je waard bent. Je kan er mee lachen maar ik ben als IT'er toen orderpicking gaan doen (eerst via interim maar ik mocht nadien blijven als vaste medewerker). Je kan dan denken: Hoe helpt dit je verder? Mmm. De baas kreeg er snel lucht van dat ik IT'er was, dus na enkele maanden mocht ik part-time administratief werk doen en zo bleef ik toch een beetje bezig met ne PC.

En je hebt toch liever administratief werk en orderpicking op uw CV dan 'helemaal niets'. Je kan dan aanhalen bij sollicitaties dat je niet bij te pakken blijft zitten en dat je toch iemand bent die werkwillend.

PS. Dat een job als orderpicking / administratie mijn kansen gehypothekeerd zou hebben in de IT markt heb ik nooit persoonlijk ervaren. Ik ben natuurlijk wel terug van nul moeten beginnen (een job als junior). Ik had gewoon meer last van het gat in mijn CV.

En indien niet overgekwalificeerd dan ben je wel ondergekwalificeerd.

Heb jij een hogeschooldiploma "IT"? Ik zou verwachten dat ervaring zou overheersen op termijn om het mankeren van een (relevante) diploma te compenseren maar misschien speelt dat toch nog altijd een rol op latere leeftijd ookal heb je genoeg relevante ervaring.

Aanstaande dinsdag sollicitatiegesprek in Brussel voor de job van treinbegeleider.

Heb ondertussen al 3 testen afgelegd, een abstract, numeriek en verbaal redeneer vermogen. Wat simpel was.

Vervolgens een telefonische screening waar je motivatie wordt gepeild en ook het niveau van je frans.

Daarna een persoonlijkheidstest.

Dus aanstaande dinsdag de infosessie en sollicitatiegesprek, ben het nu aan het voorbereiden. Heeft iemand hier die bij de NMBS werkt tips in verband met deze?

Ook zal er na deze stap een psychotechnische test worden afgelegd, waar je IQ en geheugen wordt getest. Weet er iemand waar ik dit misschien online zou kunnen oefenen?

Alvast dank!
Ik lees het nu pas. Hierbij dus succes en hopelijk tot aan de telefoon ;).

Heb jij een hogeschooldiploma "IT"? Ik zou verwachten dat ervaring zou overheersen op termijn om het mankeren van een (relevante) diploma te compenseren maar misschien speelt dat toch nog altijd een rol op latere leeftijd ookal heb je genoeg relevante ervaring.
Nee, hoger secundair onderwijs toerisme :-)
wel 30j ervaring en certificaten en relevante opleidingen gevolgd.

Ik heb een hogeschooldiploma diploma toegepaste informatica A1.

Momenteel heel actief naar een job aan het zoeken na mijn ontslag vorige week.
Een van de opties die ik tegenkom is als consultant bij Cegeka of bij The Flow, wat deel uitmaakt van Cronos.

Heeft iemand ervaring met een van deze bedrijven?

Momenteel heel actief naar een job aan het zoeken na mijn ontslag vorige week.
Een van de opties die ik tegenkom is als consultant bij Cegeka of bij The Flow, wat deel uitmaakt van Cronos.

Heeft iemand ervaring met een van deze bedrijven?

Kennis heeft gewerkt bij Cegeka paar jaar geleden. Veel beloftes gemaakt maar wanneer het tijd was om deze waar te maken kwam er niets van in huis. Doorgroeimogelijkheden en loonsverhoging die beloofd waren, waren ineens niet mogelijk..

Maar dat is zijn ervaring, bij iemand anders kan het veel beter zijn gegaan.

Het ene Cronos bedrijfje is ook het andere niet. Zelf nog niet gewerkt bij een bedrijf binnen deCronos maar ik kan alvast mensen die daar tevreden en ook die ontevreden waren. Als ik mij niet vergis zitten er hier wel enkele Cronosmensen op het forum

Nog geen hopeloze zoektocht maar na 15 jaar ervaring in sector A mag je blijkbaar niet eens naar sector B gaan.
Ik geef ook aan in gesprekken en brieven dat ik bewust een stap terug zet maar dat vertrouwen ze dus niet.

Wordt nog leuk.

Partner heeft +10j bij Cegeka gewerkt. Als je vragen hebt, stuur gerust pm... Maar het Cegeka van nu is niet meer het Cegeka van vijf jaar geleden.

Terug
Bovenaan