De hopeloze zoektocht naar werk

Al een maand aan het kijken naar iets nieuws, vaak ben ik de geschikte kandidaat, maar is het voorstel 3-400€ netto minder dan mijn huidige pakket.

Blijkbaar heb ik een heel goei loon, maar zoveel inleveren wil ik nu ook weer niet.

Kameraad van mij heeft een beetje een vergelijkbare situatie. . Solliciteert bij andere multinationals maar blijkt dat zijn huidig loon niet inpast in hun schalen en die zeggen dan : "oei, daar kunnen we niet aan tippen".

Op een gegeven moment kan je bijna niet anders dan zelfstandige worden.

Kameraad van mij heeft een beetje een vergelijkbare situatie. . Solliciteert bij andere multinationals maar blijkt dat zijn huidig loon niet inpast in hun schalen en die zeggen dan : "oei, daar kunnen we niet aan tippen".

Tenzij zijn loon 5-6k euro netto is lijkt het mij sterk dat hij niets anders kan doen dan zelfstandige worden. Lijkt mij eerder een geval van bij de verkeerde bedrijven te solliciteren, of op te lage posities te solliciteren?

Tenzij zijn loon 5-6k euro netto is lijkt het mij sterk dat hij niets anders kan doen dan zelfstandige worden. Lijkt mij eerder een geval van bij de verkeerde bedrijven te solliciteren, of op te lage posities te solliciteren?
Denk dat inderdaad heel veel afhangt van bedrijf en sector. Jaar geleden vaak gehoord dat mijn min boven hun max lag; 'oei, da's moeilijk' of 'hm, da's bij ons al een zware senior', etc etc.

Terwijl dat bij m'n huidige werkgever niet echt een vraagstuk was, eerder 'OK, haalbaar, zullen zien' en na de gesprekken uiteindelijk boven de verwachting kwamen. Zo goed als zelfde titel/invulling rol, maar andere sector, andere werkgever.

Laatst bewerkt:

Combinatie.
Hij verdient heel goed om geen leidinggevende/manager te zijn.
En hij werkt op een plaats waar zijn skillset het basisproduct is van het huidig bedrijf bij wijze van spreken maar bij andere bedrijven/sectoren zal men hem zien als een noodzakelijk kwaad :p

Combinatie.
Hij verdient heel goed om geen leidinggevende/manager te zijn.
En hij werkt op een plaats waar zijn skillset het basisproduct is van het huidig bedrijf bij wijze van spreken maar bij andere bedrijven/sectoren zal men hem zien als een noodzakelijk kwaad :p
zeker dat hij niet werkt bij de vakbond als stakingscoördinator? ;)

En ze willen er niks bijdoen? Hoe gaan die loonsonderhandelingen dan?

Njah het "probleem" is, ik ben nu project engineer bij een klein it bedrijf.
Maar ik wil weg uit het technisch uitvoerende.
Ik solliciteer voor jobs zoals: customer succes manager, service delivery manager, project manager, it coördinator en product owner.

Meestal een eerste gesprek waarin ik me voorstel, zij het bedrijf voorstellen en blablabla.
Op het einde vragen ze dan "wat zijn uw loonsverwachtingen, waarop ik zeg dat is aan jullie om te bepalen wat ik waard ben.
Ik kan alleen maar zeggen dit is wat ik nu heb.

Meestal komt dan enkele dagen later een mailtje of een telefoon dat ik de geschikte kandidaat ben, maar dat het netto loon 3-4-500€ lager ligt dan wat ik nu heb.

Vandaag nog gebeld geweest voor een vacature van it coördinator, ik ben de geschikte kandidaat en ze hebben bij de hr manager heel hard moeten aandringen en dan kunnen ze op een nettloon van 300€ per maand minder dan mijn huidige loon uitkomen (bruto scheelt het 150€ dat ik nu meer heb), en qua wagen val ik terug van tesla model y long rage naar een basic xc40.
Ik heb gezegd er is over na te denken, maar morgen bel ik terug om te zeggen dat als ze niet nog omhoog gaan, het waarschijnlijk niets zal worden...

Ik wil enorm graag weg, maar ik wil niet van 3300€ netto naar 3000€ netto vallen (buiten de wagen zijn de andere voordelen gelijk)

Ben toch iets actiever op zoek naar iets nieuws.
Na bijna 10 jaar aan het werk te zijn waarin ik eigenlijk neits anders doe dan aan m'n bureau zitten en met m'n computer bezig te zijn (en de occasionele meetings tussendoor), besef ik meer dan ooit dat ik meer afwisseling nodig heb. Wat meer "iets kan doen" ipv de hele dag op m'n stoel te zitten.

Probleem is, ik heb geen idee wat ik wil doen. En als ik iets vind wat me interessant lijkt maak ik geen kans omdat ik geen ervaring heb of m'n profiel gewoon niet matcht.

En door de beperking in loopbaancheques is dat ook niet meteen een optie lijkt me, of ik moet geluk hebben en er toch vastkrijgen.

Hoe zit het eigenlijk met je anciënniteit te krijgen op een nieuw werk, als je zelf ontslag hebt genomen?

Ik speel met het idee om gewoon zelf ontslag te nemen, aangezien er weeral niet genoeg geld op onze werk rekening staat, en ik eerstkomende dagen mijn loon niet zal kunnen ontvangen. En eerst eens doen wat ik al zo lang wou: eens een lange (wereld)reis maken.

Ik weet dat er op vele sollicitaties geopperd wordt om je anciënniteitsjaren over te nemen (weliswaar meestal begrensd), om de sollicitant zeker aan boord te krijgen.

Maar wat als je werkloos bent, en je gaat solliciteren. Gaan nieuwe werkgevers dan nog wel zo happig zijn om die anciënniteit te geven?
Gaan ze niet automatisch denken van "Die mag al blij zijn als hij de job krijgt, hij is toch werkloos. Waarom zouden we ook nog eens die anciënniteit geven" ?

Ik zit met 13 weken opzeg termijn, onlangs sollicitatie achter de rug, en die zeiden het vlakaf, dat ze geen 3 maand meer konden wachten.

Laatst bewerkt:
Hoe zit het eigenlijk met je anciënniteit te krijgen op een nieuw werk, als je zelf ontslag hebt genomen?
Die ben je gewoon kwijt. Maar alles is onderhandelbaar. Je nieuwe werkgever mag dat overnemen maar is daar niet toe verplicht.

Ik zit met 13 weken opzeg termijn, onlangs sollicitatie achter de rug, en die zeiden het vlakaf, dat ze geen 3 maand meer konden wachten.
Ge kunt toch altijd een voorstel doen aan uw werkgever om vroeger te stoppen en dus niet uw volledige opzeg uit te doen. Dat speelt uiteraard in het voordeel van je huidige werkgever, hij gaat u dan wellicht niet betalen voor de volle 3 maand. Maar als die andere job echt uw ding is, en ge wilt echt veranderen.. waarom de sprong dan niet wagen ?

Die andere job was ook nie echt een match.
Dacht dat het een school systeem was maar ze werkten onafhankelijk dus geen collectieve verlof periodes dus uit te vechten onderling , max 1 iemand tegelijk .

Soit dat was de vraag niet echt.
Eerder of anciënniteit over te nemen is bij zelf ontslag en werkloos te zijn. Of dat iets courant is of eerder uitzonderlijk.

Die andere job was ook nie echt een match.
Dacht dat het een school systeem was maar ze werkten onafhankelijk dus geen collectieve verlof periodes dus uit te vechten onderling , max 1 iemand tegelijk .

Soit dat was de vraag niet echt.
Eerder of anciënniteit over te nemen is bij zelf ontslag en werkloos te zijn. Of dat iets courant is of eerder uitzonderlijk.
Anciënniteit is een beetje een moeilijke omdat dat heel verschillende zaken kan betekenen. Dienstjaren binnen het bedrijf voor bepaalde voordelen te krijgen (extra verlof, premies,...) bvb en is typisch iets dat niet overdraagbaar is (logisch ook).
Anciënniteit als jaren/ervaring in een functie daarentegen is iets wat typisch wel wat wordt meegenomen in de loonsonderhandelingen. Maar daar hangt het natuurlijk voor een deel van de goodwill van uw nieuwe werkgever maar ook van uw onderhandelingscapaciteiten af.
Toen ik bvb bij de overheid begon heb ik adhv oude loonfiches mijn (relevante) ervaring voldoende kunnen staven om, uitzonderlijk, niet op de laagste trap te starten maar 1 graad hoger, met behoud van alle jaren.
Ik kwam toen 4maand ofzo te kort om 1 schaal hoger te zitten maar mijn 3tal niet-relevante werkjaren samen laten tellen voor die paar maand is niet gelukt.

Is het niet vooral bij overheidsfuncties dat je die dienstjaren kan laten overnemen ? In de privé heb ik het vroeger nooit eerder gehoord.

In de privé is het puur onderhandelen, of je nu anciënniteit verlofdag krijgt of een gewone extra verlofdag komt op hetzelfde neer.
Uzelf een beetje leren verkopen zonder arrogant over te komen.

Ba wah ze bieden u 6k bruto aan. Maar je zegt (ok dit is mss geen goede onderhandelingsmethode maar dat ter zijde): Nope! 4k is genoeg, ik wil alleen mijn 6 maand anciënniteit mee nemen.

6 maand anciënniteit = 36k bruto (netto kost je wel meer). Maar ze moeten u 2k minder bruto betalen.
Na 1,5 jaar in dienst maakt je werkgever hier winst op. Deal?

Alle de berekening klopt niet helemaal maar ik wil gewoon aantonen: Waarom zou het niet kunnen? Soms kan het voor beide partijen zelf gewoon voordelig zijn.

Ba wah ze bieden u 6k bruto aan. Maar je zegt (ok dit is mss geen goede onderhandelingsmethode maar dat ter zijde): Nope! 4k is genoeg, ik wil alleen mijn 6 maand anciënniteit mee nemen.

6 maand anciënniteit = 36k bruto (netto kost je wel meer). Maar ze moeten u 2k minder bruto betalen.

Alle de berekening klopt niet helemaal maar ik wil gewoon aantonen: Waarom zou het niet kunnen? Soms kan het voor beide partijen zelf gewoon voordelig zijn.
Huh? Ligt het aan mij of slaagt dit op niks?

Huh? Ligt het aan mij of slaagt dit op niks?
Anciënniteit weigeren= 108k betalen op 1,5 jaar tijd (6k x 18)
Anciënniteit aanvaarden = 72k betalen op 1,5 jaar tijd. (4k x 18)
= 36k verschil (2k * 18)

Maar je hebt gelijk. 6 maand ancienniteit uitbetalen is dan 24k (geen 36k). Oeps. :tongue: Dus het is zelfs nog sneller winst voor de werkgever in dit voorbeeld.

Nu goed het was gewoon een fictief voorbeeld om gewoon te zeggen dat Anciënniteit zeker iets is waarover je kan onderhandelen en dit voor beide partijen zelfs voordelig kan zijn.

Dat slaat op niets.

Die 6k is jaar na jaar na jaar na jaar na jaar.
Die 4k is jaar na jaar na jaar na jaar na jaar.
Het heeft geen zin om een arbitrair punt van 1.5 jaar te nemen.

Gewoon starten met de prijsonderhandeling dat je uw anciënniteit wil meenemen. Zien wat ze aanbieden. En in functie daarvan een beslissing nemen, en kijken welke marge er nog is om daarna ( dus voor die beslissing, maar na het zien wat ze aanbieden) het loon te verhogen (of andere voorwaarden die je belangrijk acht). Van uw eigen starten met ik doe 2k af van mijn loon lijkt mij gewoon een slechte onderhandelingstechniek.

Dat slaat op niets.
Maar daar gaat het eigenlijk niet over. Het was gewoon een stom fictief voorbeeld om .. eigenlijk gewoon wat je zegt in uw gequote zin hieronder ;)

Van uw eigen starten met ik doe 2k af van mijn loon lijkt mij gewoon een slechte onderhandelingstechniek.
(ok dit is mss geen goede onderhandelingsmethode maar dat ter zijde)
Dat zeg ik toch ook gewoon? :tongue:

Prijsonderhandeling dat je uw anciënniteit wil meenemen. Zien wat ze aanbieden. En in functie daarvan een beslissing nemen, en kijken welke marge er nog is om daarna ( dus voor die beslissing, maar na het zien wat ze aanbieden) het loon te verhogen (of andere voorwaarden die je belangrijk acht).
Dit dus.

Is het niet vooral bij overheidsfuncties dat je die dienstjaren kan laten overnemen ? In de privé heb ik het vroeger nooit eerder gehoord.

Niet altijd. Enkel bij relevante ervaring.

Bij overheid naar overheid wel maar ik weet niet hoe het werkt als je verandert van federaal naar regionaal of lokaal naar federaal...

Terug
Bovenaan