De hopeloze zoektocht naar werk

Het ziet ernaar uit dat ik ook werk moet gaan zoeken..

De werkgever gooit de BE afdeling van ons filiaal dicht en we krijgen de keuze om in NL te gaan werken (1u30 rijden) of te stoppen op 4 maart en 4 maanden uitbetaald te krijgen. Antwoord zou er al 1 augustus moeten zijn.

Zo'n Nederlands contract heeft quasi geen voordelen en dan zou mijn loon al 3k netto moeten zijn + firmawagen om te compenseren.

1000 ideeën wel om mezelf 'heruit te vinden'. Grootste gedoe is dat ik een omgangsregeling heb en die nu perfect is afgesteld op mijn werk door glijtijd en een goede relatie met mijn werkgever. Vreselijk veel bang om te moeten inboeten op tijd met mijn kind door nieuw werk.

Geen idee wat te doen. Copywriter speel ik wat mee in mijn hoofd, mijn bijberoep full time beginnen doen, iets anders leren in bijberoep en 3 dagen een 'easy' job doen. Het speelt ook wel mee dat ik nu op management niveau zit en wil niet 'achteruit' gaan in functie.

Veel om te verwerken, krijg het gewoon niet uit mijn systeem.

Op vakantie heb ik de gewoonte om altijd eens rond te kijken naar vacatures. Ik merk dat er heel veel vacatures open staan en dat over meerdere sectoren. Aan het aantal vacatures kan het dan toch niet liggen denk ik?

Misschien dat het wel iets moeilijker wordt om in deze periode effectief te solliciteren omdat veel Hr-mensen op vakantie zijn/bedrijven collectief gesloten zijn.

Op vakantie heb ik de gewoonte om altijd eens rond te kijken naar vacatures. Ik merk dat er heel veel vacatures open staan en dat over meerdere sectoren. Aan het aantal vacatures kan het dan toch niet liggen denk ik?

Misschien dat het wel iets moeilijker wordt om in deze periode effectief te solliciteren omdat veel Hr-mensen op vakantie zijn/bedrijven collectief gesloten zijn.
Neen aan de vacatures ligt het niet, maar 20 jaar in zelfde omgeving werken ne camion bouwen kan ik zo goed als alleen 😃
Maar vraag me niks van It ofzo, zou graag een stiel leren

Het ziet ernaar uit dat ik ook werk moet gaan zoeken..

De werkgever gooit de BE afdeling van ons filiaal dicht en we krijgen de keuze om in NL te gaan werken (1u30 rijden) of te stoppen op 4 maart en 4 maanden uitbetaald te krijgen. Antwoord zou er al 1 augustus moeten zijn.

Zo'n Nederlands contract heeft quasi geen voordelen en dan zou mijn loon al 3k netto moeten zijn + firmawagen om te compenseren.

1000 ideeën wel om mezelf 'heruit te vinden'. Grootste gedoe is dat ik een omgangsregeling heb en die nu perfect is afgesteld op mijn werk door glijtijd en een goede relatie met mijn werkgever. Vreselijk veel bang om te moeten inboeten op tijd met mijn kind door nieuw werk.

Geen idee wat te doen. Copywriter speel ik wat mee in mijn hoofd, mijn bijberoep full time beginnen doen, iets anders leren in bijberoep en 3 dagen een 'easy' job doen. Het speelt ook wel mee dat ik nu op management niveau zit en wil niet 'achteruit' gaan in functie.

Veel om te verwerken, krijg het gewoon niet uit mijn systeem.

Dan lijkt me op privé niveau alvast het beste om te kijken of je je bijberoep niet kan overzetten naar hoofdberoep.
Je start ook met nog 4 maanden loon, plus de mogelijke reserves die je nu zou hebben.

En als ik het goed begrijp heb je dan nog tot 4 maart '24 om alles op poten te hebben?

Vooral niet proberen te stressen, en iets wat je nu misschien als een "tegenslag" ziet, omzetten naar iets positief.

Ik heb op 6 jaar tijd 2 faillissementen mogen meemaken als werknemer, en niettegenstaande het financieel verlies dat daar bij hoorde, twee keer kunnen omzetten naar iets wat een stevige verbetering was.

Eerste keer nieuwe job met meer verantwoordelijkheid, héél veel kunnen leren naar management toe, tweede keer volledig overgegaan naar eigen vennootschap.
En nu zit ik in een positie waar ik nooit had kunnen geraken als werknemer, zowel financieel als naar werk/privé balans.

Alvast succes met whatever keuze je maakt!

Laatst bewerkt:
Eerste keer in mijn leven nu aan het solliciteren. Voorheen was dat steeds een formaliteit omdat ik zelf werd opgebeld.
Nu regio Mechelen aan het kijken maar het is pover.

Ook al meteen mijn eerste afwijzing gehad, toegeven iets te snel mijn CV en motivatiebrief geschreven zonder er echt over na te denken.
Spannend !

Wat werk doe jij ? Als ik vragen mag

Wat werk doe jij ? Als ik vragen mag
Ik geef les aan een hogeschool (4/5) en werk in bijberoep in onderaanneming bij een loodgieter/cv installateur + nog wat kleine werkjes voor eigen klanten. Ik heb nul werkzekerheid in het onderwijs (benoeming kan tot 12 jaar duren)daarom kijk ik altijd eens rond in de zomer.

Ik geef les aan een hogeschool (4/5) en werk in bijberoep in onderaanneming bij een loodgieter/cv installateur + nog wat kleine werkjes voor eigen klanten. Ik heb nul werkzekerheid in het onderwijs (benoeming kan tot 12 jaar duren)daarom kijk ik altijd eens rond in de zomer.
Loodgieter zegt me ook wel wat, heb al op vdab gekeken en hier in omgeving zijn er dacht ik weinig opleidingsmogelijkheden.
Is ook wel knelpunt beroep dacht ik ?

Loodgieter zegt me ook wel wat, heb al op vdab gekeken en hier in omgeving zijn er dacht ik weinig opleidingsmogelijkheden.
Is ook wel knelpunt beroep dacht ik ?
Is zeker een knelpuntberoep, onderschat wel het fysieke niet. Alles is zeer zwaar tegenwoordig, of het nu een douchetub is of een ketel of warmtepomp. Voor opleiding kan je best eens kijken bij Syntra.

Kent er iemand wat van copywriters? Kennis of familie?
Wel wat vragen over (welke opleiding hebben ze bv genoten, genoeg werk,..)

Zonder hoog diploma:

Ik denk dat ik ooit iemand kende die een soort dispatcher was in de logistiek sector. Dus hij moest wel voortdurend bereikbaar zijn maar werkte volledig van thuis uit. Was al pre-corona.

Sales callcenter heb ik ook gehoord van 100% van afstand. Als je goed erin bent, kan je dat zelfs als freelancer doen.

Ik kende ooit iemand die een job had met het bekijken van voetbalmatchen :p. Was eigenlijk de invoer van data (aantal gelukte passes per speler, aantal mislukte passes per speler,...) van voetbalmatchen van jeugdploegen in hoge klasses. Denk wel dat die sector volledig naar Oost-Europa is getrokken.

Zonder hoog diploma:

Ik denk dat ik ooit iemand kende die een soort dispatcher was in de logistiek sector. Dus hij moest wel voortdurend bereikbaar zijn maar werkte volledig van thuis uit. Was al pre-corona.

Sales callcenter heb ik ook gehoord van 100% van afstand. Als je goed erin bent, kan je dat zelfs als freelancer doen.

Ik kende ooit iemand die een job had met het bekijken van voetbalmatchen :p. Was eigenlijk de invoer van data (aantal gelukte passes per speler, aantal mislukte passes per speler,...) van voetbalmatchen van jeugdploegen in hoge klasses. Denk wel dat die sector volledig naar Oost-Europa is getrokken.
Ja, dit soort "werk" gaat volgens mij ook vervangen worden door AI en gaat de mensenlijke controle gewoon "yes" or "no" worden. Eens de datasets voldoende groot worden, is dat ongeveer vol-automatisch.

Kickje omhoog

Al dan niet bekend ben ik ook op zoek naar een andere job.
Ik werk als externe credit controller en ben erop uitgekeken.
Ben her en der aan het solliciteren, maar het loopt altijd vast op dezelfde reden: ik kan niet tijdens de werkuren midden op de dag.

Ik heb geen verlofdagen meer noch huiver ik om onbetaald verlof ietwat om zo geen argwaan te wekken.
Mogen trouwens geen verlof nemen in december, dus ja dan wordt afgekeurd.

Oplossingen?

- Ziekvieren, dus zogezegd langdurig "ziek" tot dat ik iets anders heb gevonden. Iemand hier ervaring mee? Anderzijds, kan firma X niet redeneren dat dat ook een mogelijkheid bij hun kan zijn op termijn?

- Ontslag uit eigen beweging of onderling overleg: zeker niet van plan gezien ik zo zonder inkomen val, maar na 3 maanden moet ik dit overwegen.
- Me laten ontslaan, maar hoe zonder dat ik zonder uitkering val?

Oplossingen?

- Ziekvieren, dus zogezegd langdurig "ziek" tot dat ik iets anders heb gevonden. Iemand hier ervaring mee? Anderzijds, kan firma X niet redeneren dat dat ook een mogelijkheid bij hun kan zijn op termijn?
Fraude vermoed ik? Controle artsen, mutualiteit,... Ga je voorliegen?
Of is het echt al tanden bijten nu en terecht?
- Ontslag uit eigen beweging of onderling overleg: zeker niet van plan gezien ik zo zonder inkomen val, maar na 3 maanden moet ik dit overwegen.
Is onbetaald verlof dan geen betere optie? Want komt op hetzelfde neer he: open kaart spelen dan.
- Me laten ontslaan, maar hoe zonder dat ik zonder uitkering val?
Dat kan enkel als zij een grondige reden hebben correct gebeuren.

Leest alsof 2 ervan al fraude zijn...

Je kan ook zelf ontslag nemen, dan je sollicitatieverlof opnemen tijdens je opzeg om te solliciteren 1 dag per week en als je dan toch geen ander werk hebt, eender wat doen op interim basis ook ondertussen.

Is dat ook niet de branche van @iamhollywood waar ze smeken om personeel? 😉

Met credit controlling ben ik iets minder vertrouwd. Maar als je graag de switch maakt naar accountancy of cfo services (financiële rapportering/controlling), kan ik wel helpen, onze mensen zijn niet vies van afspraken buiten de werkuren.

Een collega haar vader is wel managing partner van een rekruteringsbedrijf in credit management.
Heb 2 close vrienden binnen een verzekeringsmaatschappij voor credit risk (1 in Gent en 1 in Zaventem), zij zijn ooit ook gestart als credit controllers. Kan wel eens polsen als je wenst.

Terug
Bovenaan