Werk De hopeloze zoektocht naar werk

Kickje omhoog

Al dan niet bekend ben ik ook op zoek naar een andere job.
Ik werk als externe credit controller en ben erop uitgekeken.
Ben her en der aan het solliciteren, maar het loopt altijd vast op dezelfde reden: ik kan niet tijdens de werkuren midden op de dag.

Ik heb geen verlofdagen meer noch huiver ik om onbetaald verlof ietwat om zo geen argwaan te wekken.
Mogen trouwens geen verlof nemen in december, dus ja dan wordt afgekeurd.

Oplossingen?

- Ziekvieren, dus zogezegd langdurig "ziek" tot dat ik iets anders heb gevonden. Iemand hier ervaring mee? Anderzijds, kan firma X niet redeneren dat dat ook een mogelijkheid bij hun kan zijn op termijn?

- Ontslag uit eigen beweging of onderling overleg: zeker niet van plan gezien ik zo zonder inkomen val, maar na 3 maanden moet ik dit overwegen.
- Me laten ontslaan, maar hoe zonder dat ik zonder uitkering val?
- wachten tot januari
- vragen om een afspraak buiten de uren
- vragen om een online afspraak
- .... legio oplossingen.

Verwacht jij dat een werkgever u gaat aanwerven als je zelf dit soort "problemen" niet kan oplossen?
 
- wachten tot januari
- vragen om een afspraak buiten de uren
- vragen om een online afspraak
- .... legio oplossingen.

Verwacht jij dat een werkgever u gaat aanwerven als je zelf dit soort "problemen" niet kan oplossen?
Denkt ge nu echt zelf dat ik dit niet doe?

On-topic: Het is allemaal niet zo doom and gloom. Heb er 3 lopen die overigens wel binnen dit straatje passen.
 
Wat er vandaag weeral allemaal in mijnen inbox gepasseerd is van vacatures... :shutup:

Een vacature voor een Senior Engineer profiel: "- actief meewerken op de werf tijdens de werken"...
Met de huidige personeelstekorten overal? :rofl:Voor je het weet sta je met je Senior titel met je botten in de modder en een schop in u handen... waar op zich niks verkeerd mee is, als je dan ondertussen geen elvendertig telefoons moet staan doen om alles te micromanagen.

Of dan nen andere tiep die een vacature door stuurt een slordige 85km verderop (en door de Kennedytunnel) waarbij een bedrijfswagen "bespreekbaar" is :laugh:
Ik vrees dat zelfs de verdoken "work hard, party harder" onder de vorm van "- collega's die graag een drankje doen!" zelfs dat wrak niet kunnen redden... :unsure:
 
Ik ben sedert een tijdje in afstandsonderwijs Toegepaste Informatica richting Netwerken/Security aan het doen na mijn uren - In februari leg ik mijn laatste examen af.

Kan er soms iemand mij tips geven om binnenkort vlot aan een job in de sector te geraken? Welke kanalen best te gebruiken? En best mikken op firstline support?
 
Ik ben sedert een tijdje in afstandsonderwijs Toegepaste Informatica richting Netwerken/Security aan het doen na mijn uren - In februari leg ik mijn laatste examen af.

Kan er soms iemand mij tips geven om binnenkort vlot aan een job in de sector te geraken? Welke kanalen best te gebruiken? En best mikken op firstline support?
Beetje zelfde vraag, maar dan voor een ervaren IT'er (functioneel analist) die op zoek is naar de volgende stap in zijn carrière - wat zijn tegenwoordig de sites om goede vacatures te vinden?

LinkedIn, Jobat, Indeed, VDAB, Stepstone...? Ik zie ook ictjob.be, is dat iets interessants of alleen brol?

Wegens slechte ervaringen werk ik niet meer met recruiters (behalve intern bij de werkgever zelf) en al zeker niet met detacheerders, bodyshopping consultancy bedrijven,...
 
Beetje zelfde vraag, maar dan voor een ervaren IT'er (functioneel analist) die op zoek is naar de volgende stap in zijn carrière - wat zijn tegenwoordig de sites om goede vacatures te vinden?

LinkedIn, Jobat, Indeed, VDAB, Stepstone...? Ik zie ook ictjob.be, is dat iets interessants of alleen brol?

Wegens slechte ervaringen werk ik niet meer met recruiters (behalve intern bij de werkgever zelf) en al zeker niet met detacheerders, bodyshopping consultancy bedrijven,...
IctJob.be vind ik meer iets voor freelancers, weinig jobs bij bedrijven zonder recruiter/interim in provincies.

Ik bezoek ook volgende sites:

- Worktalia.com, hier typ je dan bovenaan in vergrootglas textbox voor u "functional analyst"
- Simplyhired.be (meestal herhaling van VDAB) maar er zitten ook vacatures tussen naar publieke bedrijvensites,
- Regiotalent.be,
- Cooder.be, is de enigste recruiter in België en Nederland die hun bedrijven vermelden, vaak stel ik mij dan kandidaat bij hun publieke website als dat mogelijk is ipv mij aan te melden bij Cooder.

Facebook openbare/privé groepen zoals Jobs West-Vlaanderen en consoorten waar je u al dan niet anoniem kan voorstellen en zeggen wat je zoekt. Probleem is hier dat interimkantoren deze groepen vaak kennen. Soms kom je een eerlijke werknemer tegen die zegt dat er jobs aanwezig zijn bij hun bedrijf waarvoor je specifiek zoekt.

Ik zoek zelf werk als developer (.NET) en vermeld dan op motivatiebrief erbij dat ik in aanmerking kom voor een werkervaringsstage (GLOW) of IBO-traject VDAB.
 
Laatst bewerkt:
Zal er volgende week ook eens aan beginnen. Begin maart stopt het en krijgen we nog een grote zak geld.
Geen idee wat ik wil doen, elke job tot nu toe was een kennis/collega die me uitgenodigd heeft. Nog nooit echt moeten solliciteren.

Iemand ervaring met loopbaanbegeleiding? Ik kook bv heel graag maar dan denk ik meteen aan avond/weekendwerk en die wil ik net vrij houden.
Momenteel +- operationeel management maar heb het wat gezien..
 
Hier na mijn medische sabbatical ook volop op zoek naar een administratieve job, toch als eerste keus. Als er echt niets uit de bus komt, dan ga ik eens voor andere dingen rondkijken. Momenteel in mijn regio (Beveren-Waas) is het echt huilen met de pet op. Jammer genoeg.
 
Nadat ik in september bij een nieuwe werkgever begonnen ben (na 7-8jr bij een andere gewerkt te hebben), toch gesolliciteerd bij andere bedrijven.
Reden: gigantische micro-management van hogerop. Elke factuur moet expliciet door de CEO goedgekeurd worden. Elk klein ding dat je doet, moet gerapporteerd worden.
Ik word er onnozel van zo weinig vrijheid te hebben. En dit wist ik helaas niet op voorhand. En daarnaast is er een extreem groot verloop. Je wordt hier al "ancien" genoemd als je 2 jaar werkt. Werknemers die hier meer dan 5 jaar werken, vormen samen nog geen 15% van het personeelsbestand. Schuldinzicht hogerop is er niet.

Dus enkele weken geleden gesolliciteerd bij een ander bedrijf. 1u online gesprek gehad met de HR.
Gisteren belde een ander lid van dat bedrijf mij voor een 2de gesprek "Hey Gumball, met X van bedrijf Y. Ik heb via de HR jouw profiel/CV doorgekregen en ze vond jou een super sterk profiel voor ons bedrijf. Daarom zou ik graag een tweede gesprek met jou inplannen"
Dus fingers crossed dat het gesprek goed verloopt. Normaal is er hierna geen 3de gesprek. Een kleine test zou wel nog mogelijk zijn, maar niet standaard.

Ik zal super blij zijn bij mijn huidige werkgever weg te zijn. Ik voel mij echt leeg op dit moment. Geen fut om te werken, rap moe..er zit gewoon geen swung meer in. Dit heb ik nog nooit gehad.
 
Laatst bewerkt:
Nu toch al wat sollicitaties gedaan. CV en motivatiebrief is nooit een probleem want mag eigenlijk altijd op gesprek maar daar loopt het hier dus altijd mis. Eigenlijk ook nog maar 2 bedrijven gehad waar ik echt zelf wou beginnen en uiteraard bij beide is er een andere kandidaat gekozen. :sop:

Moedeloos word ik er van. :frown:
 
Ik heb ook weer wat gesolliciteerd. Het concreetst is de functie van Sales Administrator bij tabaknatie. Heb een goed eerste gesprek gehad, maar ik twijfel toch een beetje aan mezelf. Het is een heel Excel gericht bedrijf, maar ik ben nog niet zo heel ervaren met Excel. Ik bedoel dan verschillende formules en dergelijke. Ik volg hier nog wel avondschool voor, maar momenteel heb ik het gevoel dat de functie misschien op deze moment nog wat te hoog gegrepen is. Heeft iemand advies voor mij? Ik ben al een tijdje op zoek naar werk, maar ik wil vooral iets doen wat ik graag doe en niet iets gaan doen omdat ik perse een job wil hebben.
 
Nu toch al wat sollicitaties gedaan. CV en motivatiebrief is nooit een probleem want mag eigenlijk altijd op gesprek maar daar loopt het hier dus altijd mis. Eigenlijk ook nog maar 2 bedrijven gehad waar ik echt zelf wou beginnen en uiteraard bij beide is er een andere kandidaat gekozen. :sop:

Moedeloos word ik er van. :frown:
Had dit vroeger ook. ALTIJD tot de laatste ronde geraken en dan plots "we hebben voor de andere kandidaat gekozen"
Of "iemand intern heeft zich aangemeld en krijgt voorrang". En ge verschijt uw verlofdagen daar dan ook nog aan 😔

Wat ik nu (8-9jr later) wel merk is dat ik gewaardeerd word voor de "zeldzame" skills die ik heb. Of mss zoek ik gerichter naar bedrijven die mijn "zeldzamere skills" zoeken.
Vb. Vacatures waar ze iemand perfect tweetalig zoeken. Ik heb het geluk tweetalig te zijn opgevoed en weet dat ik 9/10 keer ver in de rondes zal eindigen doordat ik die skills heb.
Zoek eens uit waar je beter in bent dan de gemiddelde mens 🙂
 
Ik heb ook weer wat gesolliciteerd. Het concreetst is de functie van Sales Administrator bij tabaknatie. Heb een goed eerste gesprek gehad, maar ik twijfel toch een beetje aan mezelf. Het is een heel Excel gericht bedrijf, maar ik ben nog niet zo heel ervaren met Excel. Ik bedoel dan verschillende formules en dergelijke. Ik volg hier nog wel avondschool voor, maar momenteel heb ik het gevoel dat de functie misschien op deze moment nog wat te hoog gegrepen is. Heeft iemand advies voor mij? Ik ben al een tijdje op zoek naar werk, maar ik wil vooral iets doen wat ik graag doe en niet iets gaan doen omdat ik perse een job wil hebben.
Ah..same struggle met Excel hier.
En dan zo vacatures "goede kennis van Excel". Hoe vaag kunt ge zijn.
Wat is "een goede kennis"? Is de vacature uitgeschreven door een 50+er die niks van Excel kan en is "goede kennis" dan gewoon de basic formules kunnen?
Of is het werken met pivot tables, verwijzen naar andere tabbladen,... Of is het nog meer gevorderd?

Hoe dan ook..Excel is hier ook een stuggle. De vacatures waar ze dat expliciet vragen, laat ik links liggen. Buiten de basic formules kan ik ook niet veel meer
 
Zoek eens uit waar je beter in bent dan de gemiddelde mens 🙂
Probleem is eigenlijk vooral dat ik specifiek naar iets zoek voor max 60% (3/5e) en daar zijn gewoon niet zoveel vacatures in (dus iedereen die deeltijds zoekt, springt daar wss op) en ik ook iets nieuws/anders wil doen (dus waar ik op mijn CV minder ervaring op van heb staan), dus vanaf er iemand meedoet die meer ervaring heeft ben ik al gekloot, denk ik.

Ik selecteer wel al redelijk hard op wat ik (zeker) niet wil doen.
 
Ah..same struggle met Excel hier.
En dan zo vacatures "goede kennis van Excel". Hoe vaag kunt ge zijn.
Wat is "een goede kennis"? Is de vacature uitgeschreven door een 50+er die niks van Excel kan en is "goede kennis" dan gewoon de basic formules kunnen?
Of is het werken met pivot tables, verwijzen naar andere tabbladen,... Of is het nog meer gevorderd?

Hoe dan ook..Excel is hier ook een stuggle. De vacatures waar ze dat expliciet vragen, laat ik links liggen. Buiten de basic formules kan ik ook niet veel meer

Ja klopt. Ik wil ook pas ergens gaan werken als ik zeker weet dat ik een aanwinst ben of dat in ieder geval kan worden. Op deze moment aangezien het een heel Excel gericht bedrijf is twijfel ik er een beetje aan.
 
Ik ben ondertussen al een goeie 8 maand aan het solliciteren in de gaming industrie. Toen ik begon met studeren zat alles in de lift, iedereen optimistisch en positief', veel jobs en veel coole projecten. Sindsdien is het hele zootje jammer genoeg redelijk ingestort. Tienduizenden ontslaan in 2023 en dit jaar al meer dan de helft daarvan.

Sowieso was de concurrentie veel en hard maar er waren genoeg jobs, nu is de situatie helemaal anders. Bedrijven nemen niet veel volk aan en als er wel jobs zijn zijn er direct honderden kandidaten (duizenden als het om remote jobs gaat). Het niveau dat je als junior moet hebben nu is gelijk aan wat mensen met 3+ jaar ervaring zouden hebben een paar jaar geleden.

Ik krijg wel tests en interviews maar dat zijn vaak 3-5 rondes en om als daar als beste uit te komen lijkt vaak onmogelijk. De ene keer dat ik wel succesvol was heb ik de job moeten weigeren omdat de locatie met een serieuze housing crisis zit. Verhuizen voor een onzekere job is ook niet iets wat ik wil doen maar hier valt niet veel te rapen en vaak willen bedrijven geen full remote, en al zeker niet voor een junior.

Het is hard en bij elke weigering denk ik of ik niet beter iets anders probeer te doen. Maar da's ook pijnlijk want ik heb net drie jaar van mijn leven opgeofferd om dit te kunnen doen en ik doe het ook zo graag. Zich omscholen valt echt niet te onderschatten, al de tijd en moeite die erin kruipt.

Gelukkig heb ik ondertussen wel een job zodat ik niet nog eens de stress van geen inkomen hebben erbij moet nemen. Het is echter niet iets wat ik mezelf jaren en jaren zie doen, maar het begint er meer en meer op te lijken dat die kans toch groot is.

Ondertussen blijf ik bezig met mijn kennis en kunnen en portfolio enzo, maar ook dat begint zijn tol te nemen. Goeie moed voor iedereen die ook bezig is met hun zoektocht!
 
Allez ben ook terug op de job markt. Sollicitatie bij politie, maar moet al testen statistiek afleggen :unsure: heb al spijt dat'k gesolliciteerd heb (al wist ik wel dat het een functie was met statistiek)
 
Ik ben ondertussen al een goeie 8 maand aan het solliciteren in de gaming industrie. Toen ik begon met studeren zat alles in de lift, iedereen optimistisch en positief', veel jobs en veel coole projecten. Sindsdien is het hele zootje jammer genoeg redelijk ingestort. Tienduizenden ontslaan in 2023 en dit jaar al meer dan de helft daarvan.

Sowieso was de concurrentie veel en hard maar er waren genoeg jobs, nu is de situatie helemaal anders. Bedrijven nemen niet veel volk aan en als er wel jobs zijn zijn er direct honderden kandidaten (duizenden als het om remote jobs gaat). Het niveau dat je als junior moet hebben nu is gelijk aan wat mensen met 3+ jaar ervaring zouden hebben een paar jaar geleden.

Ik krijg wel tests en interviews maar dat zijn vaak 3-5 rondes en om als daar als beste uit te komen lijkt vaak onmogelijk. De ene keer dat ik wel succesvol was heb ik de job moeten weigeren omdat de locatie met een serieuze housing crisis zit. Verhuizen voor een onzekere job is ook niet iets wat ik wil doen maar hier valt niet veel te rapen en vaak willen bedrijven geen full remote, en al zeker niet voor een junior.

Het is hard en bij elke weigering denk ik of ik niet beter iets anders probeer te doen. Maar da's ook pijnlijk want ik heb net drie jaar van mijn leven opgeofferd om dit te kunnen doen en ik doe het ook zo graag. Zich omscholen valt echt niet te onderschatten, al de tijd en moeite die erin kruipt.

Gelukkig heb ik ondertussen wel een job zodat ik niet nog eens de stress van geen inkomen hebben erbij moet nemen. Het is echter niet iets wat ik mezelf jaren en jaren zie doen, maar het begint er meer en meer op te lijken dat die kans toch groot is.

Ondertussen blijf ik bezig met mijn kennis en kunnen en portfolio enzo, maar ook dat begint zijn tol te nemen. Goeie moed voor iedereen die ook bezig is met hun zoektocht!
Welke opleiding heb je gedaan? Gaming industrie is toch altijd heel niche geweest?
 
Terug
Bovenaan