De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Herdoop deze thread dan naar "opscheppen met hoeveel geld en/of assets je hebt".

Miljonair zijn en onvoldoende klasse hebben om in een publiek forum in een thread over spaargeld te moeten stoefen met je kapitaal is eigenlijk triestig.

En al zeker in een periode waarin veel mensen het steeds moeilijker hebben om rond te komen.

Tactloos en de schaamte voorbij.
Tgohja ik denk dat het overgrote deel toch ook wel op dit soort thread gaat kijken en posten om te kijken waar het ‘gemiddelde’ zit en hopen dat ze er tegenaan schuren. Om dan dit te lezen… Ik snap ook niet goed waarom je dan per se in deze thread over miljoenen moet posten maar soit, just my 2 cents

Ik denk dat alle posters net de bedoeling hebben relevant en respectvol te posten, bijkomend zullen deze personen ook wel weten dat de situatie bovengemiddeld is en soms gevoelig kan liggen. Maar anderzijds is het ook gewoon goed dat het gepost wordt, het weerspiegeld immers de werkelijkheid, ook al is het bovengemiddeld en/of zeldzaam.

Het maakt zelfs weinig uit of het hoofdzakelijk eigen verdienste of door bvb. een voorschot op erfenis is. In beide gevallen is het leerrijk - hetzij om te tonen wat mogelijk is, hetzij om successie te vermijden, …

Dat het vermogen of hoge loon van een ander aanstootgevend blijkt te zijn voor sommigen blijft me verbazen.

En dat terwijl deze mensen van cruciaal belang zijn voor onze maatschappij en economie…

Wat een gedoe weer. Ik vind het vooral erg voor diene mens dat 'm 3 miljoen kwijt is. Nuja, volgens mij is dat allemaal wel te relativeren als je van 85k zo een kapitaal gemaakt hebt, eventually it will go back up. Tis effe ne slechte moment nu. En hij heeft er nog altijd 5 staan dus.

Ps: Ik had ook al miljonair kunnen zijn maar ik eet graag es een frietje.

Zolang er objectief over zijn/haar (spaar)vermogen wordt gedeeld zie ik het probleem niet, die posts zijn hier wel degelijk op hun plaats. (Kritische) vragen en commentaren welkom, gelieve jaloezie achterwege te laten.

Tgoh, ik denk niet dat je daar zozeer jaloezie achter moet zoeken. Dat is een frustratie die velen hier al langer hebben (mezelf inclusief), dat elk topic dat over geld, lonen of spaargeld vrijwel nutteloos wordt omdat het steeds gekaapt wordt door dezelfde groep mensen. Iemand hoeft heus niet geprezen te worden omdat hij komt posten dat hij een paar miljoen heeft staan.

Bij elk topic is het wachten tot pakweg cege langskomt om voor de zoveelste keer te stoefen met hoeveel geld hij heeft. En dat heeft niets met jaloezie te maken, maar net zoals spiderman zijn getroll in het dating topic begint dat stilletjes aan afgezaagd te raken.

Combineer dat met de gekende wereldvreemde uitspraken genre “als je écht wilt” en “ik ben 25 jaar en IT’er en verdien 5000€ + auto + MC + auteursrechten + bonus + aandelen, is dit wel oké voor mijn leeftijd?”, en tja dan begint dat bij veel mensen inderdaad op de zenuwen te werken.

Omdat pakweg de kassierster bij Aldi of rekkenvuller bij Colruyt hier geen advies meer durft te vragen omdat het 5 posts later weer over aandelen, beleggen en monsterlonen gaat door weer hetzelfde groepje users.

Mods gaan soms te ver om grapjes te verwijderen uit vrees dat mensen niet op het forum gaan willen blijven als niet iedereen zich welkom voelt. Maar dit soort topics maken het forum in mijn ogen een pak minder aantrekkelijk dan eens een donker mopke.
Ik volg je volledig, maar ik denk dat de posts waarop hier wordt gereageerd nu wel gewoon feitelijk zijn, in tegenstelling tot de wereldvreemde posts waar ik spontaan aan denk over hoe enkele honderen euro's wisselgeld is, armoede een keuze, enz.

Algemeen
-Hoe oud ben je? Ik 35, zij 32
-Hoe lang werk je al? Ik 12 jr, partner werkt niet (medische redenen, wil werken maar lukt niet, geen recht op uitkering,... wens niet verder uit te weiden).

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 à 4000 (3500 vast, rest variabel). Partner geen inkomsten.
-Wat zijn je maandelijkse kosten?
Varieert door medische kosten. Aflossing lening 1100.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
We mikken maandelijks op 500 euro. Soms sparen we meer, soms minder, (heel) soms niets.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
Spaargeld 30K.
Aandelen 2,5K.
Eigen woning - nog af te lossen kapitaal = 50K.
Alles 50/50 min of meer.
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Ik alles, vriendin 25K geschonken gekregen.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het grootste deel. Voor aankoop van onze woning en de stijgende energieprijzen en inflatie spaarden we gemiddeld bijna 1000 euro per maand.

Spaargeld wordt momenteel gebruikt om energetisch te verbouwen. Als ik uit huis ging had ik niet de middelen om een huis te kopen en de medische problemen van m'n partner hebben er een tijd financieel ook zwaar in gehakt (lees: ontsparen). Hierdoor een pak later gekocht dan we wouden. Uiteindelijk toch blij dat we een eigen woning konden kopen, zo is de toekomst van m'n partner en kinderen toch deels veiliggesteld moest er iets met mij gebeuren, want dat is iets waar ik toch van wakker lag / lig. We beseffen wel dat we al bij al geluk hebben dat ik goed verdien, anders was het moeilijker geweest.

Dat het vermogen of hoge loon van een ander aanstootgevend blijkt te zijn voor sommigen blijft me verbazen.

En dat terwijl deze mensen van cruciaal belang zijn voor onze maatschappij en economie…

Iedereen post welke cijfers hij of zij ook maar wil van mijn part.

Maar dat een hoog loon per definitie zou duiden op een ‘cruciaal belang’ voor onze maatschappij is ook maar zever natuurlijk. Genoeg mensen die geld scheppen en die de maatschappij beter kwijt dan rijk zou zijn. En al zeker bij mensen met een groot vermogen.

Iedereen post welke cijfers hij of zij ook maar wil van mijn part.

Maar dat een hoog loon per definitie zou duiden op een ‘cruciaal belang’ voor onze maatschappij is ook maar zever natuurlijk. Genoeg mensen die geld scheppen en die de maatschappij beter kwijt dan rijk zou zijn. En al zeker bij mensen met een groot vermogen.
Los van wat ze doen, wordt gewoon een heel groot deel van de belastingen betaald door die groep ...

Los van wat ze doen, wordt gewoon een heel groot deel van de belastingen betaald door die groep ...
Dat klopt nu ook wel niet. Ik post na 1 januari eens de rekening van mijn bijberoep...

Maar laat duidelijk zijn: als hier iemand nu 1000 euro gespaard heeft of 10.000.000, beide verdienen op dezelfde manier behandeld te worden.

Die discussie hebben we toch al gehad? Dat 45% van de belastingen betaald wordt door de 10% hoogste inkomens?

Blijkbaar moeilijk voor sommigen om die feiten onder ogen te zien. Natuurlijk moet iedereen gelijkwaardig behandeld worden, niemand beweert ook het tegendeel.

Haal de 10% hoogste inkomens eens uit de maatschappij en zie dan eens hoe het land zou varen 🙄

Natuurlijk kan je met individuele outliers afkomen en ja, er zullen er ook zijn die enorm veel belastingen ontduiken maar de kern blijft: de grootste schijf inkomsten voor maatschappelijk nut komt uit een relatief kleine groep.

Laatst bewerkt:
Haal willekeurig.10% werknemers uit de maatschappij en zie eens hoe het land zou varen...

Wat Mulan dus zegt.

Ik denk dat niemand wil ontkennen dat de hoogste lonen aan bedienden een substantieel aandeel van de belasting uitmaakt. Om dat dan te vertalen naar maatschappelijk cruciaal belang is iets anders.

Ok dus als 10% van de toplonen hun inkomen verliezen heeft dat een zelfde impact als wanneer het de 10% laagste lonen overkomt? Denken jullie dat echt? OK dan.

Ok dus als 10% van de toplonen hun inkomen verliezen heeft dat een zelfde impact als wanneer het de 10% laagste lonen overkomt? Denken jullie dat echt? OK dan.
Wie beweert dat? Ik ging er van uit dat ze gewoon van de aardbol gingen verdwijnen.
Dus minder sociale woningen, sociale voordelen, uitkeringen, gezondheidszorg, kindergeld,....

Wat is de 100% groep? De werkenden? Of alle 12 miljoen Belgen? Want als we over alle 12 miljoen rekenen, horen velen van ons misschien ook wel bij die 10%.

Het was een heel simpele denkoefening, blijkbaar werkt dat niet op een forum.. laten we terug on topic gaan en respect tonen voor iedereen los van hun loon of vermogen 😊

Terug
Bovenaan