De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
En welke impact hebben die dakpannen dan op uw energiefactuur?
Dakpannen niks, maar ik reken het erbij want was een noodzakelijke kost voor de zonnepanelen (en heb ik dus ook meegenomen bij het financiëel bekijken). Ik zat nog met asbestleien ervoor... Dus ideale moment om te vervangen sinds zo goed als geen enkele PV installateur het daarop wou doen. En nu mag het zelfs niet meer.

Maar het gaf amper meerwaarde voor doorverkoop want er was op zich geen structureel probleem met het dak met asbestleien.

Spaargids.be. sedert jaar en dag mijn kompas.
Maar is die nog wel actueel?

Zowel de grote recente rente rekeningen van BNP en VDK nergens te bespeuren in hun lijst.
Nogtans vdk 2.95 procent. Op een max 500 euro groeirekening...

Dakpannen niks, maar ik reken het erbij want was een noodzakelijke kost voor de zonnepanelen (en heb ik dus ook meegenomen bij het financiëel bekijken). Ik zat nog met asbestleien ervoor... Dus ideale moment om te vervangen sinds zo goed als geen enkele PV installateur het daarop wou doen. En nu mag het zelfs niet meer.

Maar het gaf amper meerwaarde voor doorverkoop want er was op zich geen structureel probleem met het dak met asbestleien.
Verwijderen van asbest en nieuw dak lijkt mij net wel de waarde te verbeteren of op zijn minst niet te verslechteren door een asbest attest en verplichte aanpassing door nieuwe koper.

Maar goed; er zijn voor beide kanten iets te zeggen. Ik vond het voorgestelde gewoon heel zwart-wit.

Spaargids.be. sedert jaar en dag mijn kompas.
Maar is die nog wel actueel?

Zowel de grote recente rente rekeningen van BNP en VDK nergens te bespeuren in hun lijst.
Nogtans vdk 2.95 procent. Op een max 500 euro groeirekening...
Ze staan er wel nog, maar onder het kopje maandelijks sparen, nl. de rekeningen waar je maar een maximumbedrag per maand op kan zetten: https://www.spaargids.be/sparen/maandelijks-sparen.html

Verwijderen van asbest en nieuw dak lijkt mij net wel de waarde te verbeteren of op zijn minst niet te verslechteren door een asbest attest en verplichte aanpassing door nieuwe koper.
Ik zeg nergens dat het de waarde verslechtert hé. Gewoon dat het een kost is dat geen of amper meerwaarde genereert. Wat dus wel een impact op vermogen heeft want geld uitgegeven (en dus spaargeld/investering omlaag) aan iets dat zich niet vertaalt in de waardering van het vastgoed.

En welke verplichte aanpassing? Er is momenteel gen verplichting om asbest te verwijderen en was er zeker nog niet over de moment waarop ik mijn dak vernieuwd heb ettelijke jaren geleden. En wat er nu geweten is is ook niet van toepassing. Het waren hechtgebonden asbestleien in goede staat. Dus valt niet onder de risicovolle asbesttoepassingen die tegen 2034 verwijderd moeten worden en ook niet onder de andere in slechte staat tegen 2040...

Het gaat de kopers van een rijhuis uit de jaren 50 ook bitter weinig schelen hoor of impact hebben op de prijs. Hier staan veel gelijke panden in de straat (allemaal na de oorlog door 1 compagnie gebouwd en ~30j gerenoveerd en verkocht door de compagnie) en of het nog het oude dak of een nieuw dak is verandert weinig aan de vraagprijs van de panden die de afgelopen jaren te koop gestaan hebben.

Vraagske:

Nog iets meer dan 3 maanden om oud slapend geld op te vragen
https://www.tijd.be/netto/sparen-en...m-oud-slapend-geld-op-te-vragen/10660721.html

Ik lees hierin dat bepaalde verzekeringscontracten daar ook mee in zitten.
Ik heb nog wat geld staan in een groepsverzekering van toen ik in het begin van mijn carriere in loondienst gewerkt heb. Dat kapitaal wordt wel vermeld in mypension.be maar daar is al jaren geen activiteit op geweest. Telt dit mee? Moet ik dat geld verhuizen naar de financiele instelling waar ik momenteel vapz doe?

Vraagske:

https://www.tijd.be/netto/sparen-en...m-oud-slapend-geld-op-te-vragen/10660721.html

Ik heb nog wat geld staan in een groepsverzekering van toen ik in het begin van mijn carriere in loondienst gewerkt heb. Dat kapitaal wordt wel vermeld in mypension.be maar daar is al jaren geen activiteit op geweest. Telt dit mee? Moet ik dat geld verhuizen naar de financiele instelling waar ik momenteel vapz doe?
Ik denk zolang je niet gecontacteerd wordt, je safe bent?
————————

Wat gebeurt er als een rekening slaapt?​

Banken en verzekeraars zijn verplicht om de eigenaars van de tegoeden op te sporen. Dat gebeurt eerst per brief naar je laatst gekende adres. Als daar geen reactie op komt, proberen ze via het rijksregister om recentere gegevens te vinden. Daarop volgt een aangetekende brief naar het adres dat ze daar vinden.

Vraagske:

Die contracten tellen niet want die zijn gekend qua titulatuur net door de link met je rijksregisternummer en dus mypension.
Het gaat om verzekeringscontracten waarvan de maatschappijen de gegevens niet (langer) hebben van de titularis. Tegenwoordig is dat ook allemaal met rijksregisternummer maar vroeger niet zo. Als er dan al eens een verhuis in het spel is, durfde dat al eens mis te lopen.
Vaakst voorkomend is met een overlijden van de titularis waarbij de begunstigden niet gevonden kunnen worden ofzo. Denk dat die dan na een termijn van 5 (of 10?) Jaar naar die depositiekas verhuizen.

Je vergeet de kosten die je gemaakt hebt bij de aankoop van uw activa. En die dus een negatieve impact hebben op uw vermogen.
Het aangaan van mijn hypotheek kostte mij destijds 5k€. Mijn aankoop van mijn huis was destijds een kost van een 35k wegens de registratierechten en de BTW.
Niemand kan natuurlijk particulier kopen zonder BTW dus dat is niet echt een niet-recupereerbare kost.

Terug
Bovenaan