De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ik had even teruggerekend met beide maar dan nog is dat maar iets van een 3500ish bruto/maand voor twee inkomens samen? Heel weinig?
Om het te kaderen; volgens statbel was een voltijds inkomen in 2022 (laatste cijfers, sindsdien zal dit wel hoger liggen door indexatie alleen) gemiddeld 4.076 euro bruto per maand en de mediaan is 3.728 euro bruto per maand.

Hetgeen je in geen enkele van die cijfers natuurlijk ziet, is in hoe verre dit een keuze is en in welke mate dit gewoon de limiet qua inkomen/arbeidsduur is...

Voor elk gezin zoals bijvoorbeeld dit jaar in geld gezocht (S02E07, Robin & Jonah, waar hij geen job kon behouden (niet uitgelegd waarom) en zij bewust thuis bleef voor hun kind terwijl ze teveel uitgaven hadden te weinig inkomsten) heb je natuurlijk ook gezinnen waar men noodgedwongen niet meer kan werken (om bv. medische redenen). Maar zo'n programma's voeden natuurlijk bepaalde vooroordelen met de mensen die meedoen aan dit soort programma's. Zie maar naar de commentaren in de thread op dit forum over het laatste seizoen:

En dat maakt dit soort discussies natuurlijk moeilijk, want er is gewoon geen correcte algemene manier om ernaar te kijken. En als jouw mening/ervaringen/anekdotes niet overeenkomen met wat iemand anders ervaart; dan ontstaan er altijd spanningen.

Om het te kaderen; volgens statbel was een voltijds inkomen in 2022 (laatste cijfers, sindsdien zal dit wel hoger liggen door indexatie alleen) gemiddeld 4.076 euro bruto per maand en de mediaan is 3.728 euro bruto per maand.
Dat gaat over inkomens van voltijds werkenden dacht ik. Maar dan heeft een modaal tweeverdienersgezin volgens de cijfers van JPV maar het equivalent van 1 modaal inkomen, wat dan toch weer niet strookt met de cijfers waarbij in een modaal gezin de man voltijds en de vrouw deeltijds werkt. Ik zie dan iets over het hoofd? Dat het loon van wie een koppel vormt lager is dan dat van alleenstaanden? Lijkt me ook geen grote rol te spelen.

Er wordt in dit topic heel vaak naar uitersten gekeken.

Of 50k een grote impact kan hebben voor een 18-jarige, hangt inderdaad in eerste instantie vooral af van de 'financiële maturiteit' van die persoon. Als ik terugkijk naar mezelf als 18-jarige, herinner ik me nog dat ik met een vriend eens 'bijna' 100k had gewonnen met een spel van de loterij, waarna we hebben liggen fantaseren over wat we zouden doen met die 50k. Het ging toen over een coole auto, allebei een fancy kostuum kopen, en waarschijnlijk nog een aantal materiële foliekes. Het overige zouden we dan sparen. Ik lach daar nu vaak om. Mijn ouders zijn altijd mooi rondgekomen maar ik heb de financiële geletterdheid ook niet met de paplepel meegekregen. Zo zijn er wellicht heel veel jongeren, ik denk dat dat hier wat wordt onderschat.

Verder, en in mijn persoonlijke anekdote recenter, kan je ook gewoon wat malchance hebben. Mijn vriendin en ik hebben 1 zoontje (binnenkort 2). We hebben altijd wat gespaard, kopen bijna nooit merkkledij (tenzij outlet), kopen met budget van 't werk vaak vorige reeks smartphone voor een paar honderd euro die dan weer 3-4 jaar meegaat tot de volgende, hebben geen dure hobbies, enz.

Door een samenloop van omstandigheden (stijging rente op slecht moment, verhuis tijdens corona, slecht advies van een zekere tussenpersoon voor onze hypothecaire leningen, enz.) hangen wij 8 jaar na aankoop van onze eerste woning vast aan een maandelijkse aflossing van 1.9k (had in juni 2.4k kunnen worden als we niet hadden geherfinancierd) voor een bescheiden gesloten bebouwing (140m2) van 385k waarde (laatste bankschatting voor renovatie + asbest weghalen dak) waar veel meer kosten aan zijn dan initieel gedacht. Een deel van die malchance is waarschijnlijk ook te wijten aan emotionaliteit in onze beslissingen wan verder ben ik steeds voorzichtig en paranoia als het op geld aankomt. Die 1.9k komt overigens overeen met ongeveer 40% van ons huidig maandelijks netto inkomen. Dan is het inderdaad geen evidentie om vaak of veel te sparen, en dan is dat niet te wijten aan excuberant of boven uw stand leven. Het helpt trouwens ook niet dat ons inkomen te zgn. te hoog is om nog in aanmerking te komen voor het gros van de Vlaamse verbouwpremies zodat we voor alles finaal volle pot betalen (maar dat terzijde, ik moest het ff kwijt 😂).

Ik kan er alleen maar van uit gaan dat wij niet de enige mensen zijn in zo'n situatie en dan staat dat een stuk los van afkomst of financiële geletterdheid.

Ik kan er alleen maar van uit gaan dat wij niet de enige mensen zijn in zo'n situatie en dan staat dat een stuk los van afkomst of financiële geletterdheid.

Met alle respect voor uw situatie. Maar wat je net aanhaalt wil net alles zeggen over financiële geletterdheid en is daar het perfecte voorbeeld van.
Mensen verkijken zich op merkkleding en smartphones. Maar dat is rommel in de marge.
Een zware maandlast en 2 kinderen, daar heb je die geletterdheid nodig. In die emotionele keuzes moet je financiële koelte behouden, en daar ben jij zeker niet de enige die in die val loopt.

Met alle respect voor uw situatie. Maar wat je net aanhaalt wil net alles zeggen over financiële geletterdheid en is daar het perfecte voorbeeld van.
Mensen verkijken zich op merkkleding en smartphones. Maar dat is rommel in de marge.
Een zware maandlast en 2 kinderen, daar heb je die geletterdheid nodig. In die emotionele keuzes moet je financiële koelte behouden, en daar ben jij zeker niet de enige die in die val loopt.
Dat klopt ook en emotionaliteit is inderdaad een grote reden waarom we hier nu zijn. Let wel, ik wil absoluut niet zeggen dat we in een financieel penibele situatie zitten, maar we hadden het onszelf 'makkelijker' kunnen maken als we nog een paar jaar ongelukkig hadden geweest waar we toen woonden (en dus meer hadden kunnen sparen en wellicht niet in de val van dat verkeerde advies waren gelopen), of wanneer we die eerste woning nooit hadden aangekocht, of wanneer we misschien niet aan ons eerste (en nu ons tweede) kind hadden begonnen. Als we altijd volledig rationeel hadden gehandeld, dan hadden we nu wss een pak meer kunnen sparen maar ook ander geluk mislopen.

Langs de andere kant is die timing en geluk ook echt wel een ding.

Laatst bewerkt:
Er wordt in dit topic heel vaak naar uitersten gekeken.

Of 50k een grote impact kan hebben voor een 18-jarige, hangt inderdaad in eerste instantie vooral af van de 'financiële maturiteit' van die persoon. Als ik terugkijk naar mezelf als 18-jarige, herinner ik me nog dat ik met een vriend eens 'bijna' 100k had gewonnen met een spel van de loterij, waarna we hebben liggen fantaseren over wat we zouden doen met die 50k. Het ging toen over een coole auto, allebei een fancy kostuum kopen, en waarschijnlijk nog een aantal materiële foliekes. Het overige zouden we dan sparen. Ik lach daar nu vaak om. Mijn ouders zijn altijd mooi rondgekomen maar ik heb de financiële geletterdheid ook niet met de paplepel meegekregen. Zo zijn er wellicht heel veel jongeren, ik denk dat dat hier wat wordt onderschat.

Het is altijd degende die weinig geletterd zijn die denken dat iedereen ongeletterd is. In mijn omgeving zijn er veel met veel geld van op jonge leeftijd en bijna niemand heeft domme dingen zitten kopen.

Er is 1 die chronisch geld tekort heeft en die koopt altijd idiotie...

Just my 2 cents

Verder, en in mijn persoonlijke anekdote recenter, kan je ook gewoon wat malchance hebben. Mijn vriendin en ik hebben 1 zoontje (binnenkort 2). We hebben altijd wat gespaard, kopen bijna nooit merkkledij (tenzij outlet), kopen met budget van 't werk vaak vorige reeks smartphone voor een paar honderd euro die dan weer 3-4 jaar meegaat tot de volgende, hebben geen dure hobbies, enz.

Door een samenloop van omstandigheden (stijging rente op slecht moment, verhuis tijdens corona, slecht advies van een zekere tussenpersoon voor onze hypothecaire leningen, enz.) hangen wij 8 jaar na aankoop van onze eerste woning vast aan een maandelijkse aflossing van 1.9k (had in juni 2.4k kunnen worden als we niet hadden geherfinancierd) voor een bescheiden gesloten bebouwing (140m2) van 385k waarde (laatste bankschatting voor renovatie + asbest weghalen dak) waar veel meer kosten aan zijn dan initieel gedacht. E

Ik vraag me dan af wat die "omstandigheden" zijn en de parameters van de lening. Want een huis van 385k 8y geleden aangekocht. Dat zal aan rentes rond de 2.5% geweest zijn. Tussen dan en nu is 2-3-4y de tijd geweest om te herfinancieren. Met weinig moeite moet je een stuk onder de 2% geraakt zijn, met wat chance aan 1.5% vast op 25y.

Hoe je dan aan 1.9k (komende van 2.4k/maand) komt, is mij een mysterie. Heb je 500.000-600.000 geleend op 20y voor een huis van 385k ? 200k teveel betaald hebben voor je huis ?

Care to share wat er exact aan de hand is ? The numbers don't make sense. Looptijd, quotiteit, rente ?

Je kunt malchance hebben en slecht advies krijgen. Maar voor een huis is het toch meestal relatief gemakkelijk om de prijs met een marge van 100k in te schatten. Ik ga ervan uit dat je in elk scenario >100% geleend lijkt te hebben. Dan zou je moeten weten dat je niet aan exotische verbouwingen moet beginnen waar je 100k boven budget kunt uitkomen.

Lijkt me ook dat je een lening aan een zeer crappy rentevoet gekregen hebt in het begin. Ook dat kun je met spaargids.be of tarievenbladen redelijk goed inschatten.

en deel van die malchance is waarschijnlijk ook te wijten aan emotionaliteit in onze beslissingen wan verder ben ik steeds voorzichtig en paranoia als het op geld aankomt. Die 1.9k komt overigens overeen met ongeveer 40% van ons huidig maandelijks netto inkomen. Dan is het inderdaad geen evidentie om vaak of veel te sparen, en dan is dat niet te wijten aan excuberant of boven uw stand leven. Het helpt trouwens ook niet dat ons inkomen te zgn. te hoog is om nog in aanmerking te komen voor het gros van de Vlaamse verbouwpremies zodat we voor alles finaal volle pot betalen (maar dat terzijde, ik moest het ff kwijt 😂).

Los van alle 'numbers don't make sense', moet je toch van in het begin gevoeld hebben dat die 1.9k/mo nogal een serieuze hap uit het budget is... Zeker als je voor de refi nog hoger zat. Je kunt het malchance noemen, maar je hebt toch zelf de lening getekend met de feiten voor je: 1) het is bijna de helft van ons inkomen, 2) we lenen 500k voor een huis van 385k, 3) we hebben geen eigen inbreng (ga ik van uit, want anders make the numbers nog minder sense).

Kan overal, maar misschien beste hier

Vervroegd pensioen, maar uit noodzaak 2 dagen/week flexi, maar ik begrijp toch sommige zaken niet..

Hij was bedrijfsadviseur en uiteindelijk gewerkt in de frigoafdeling van de Colruyt
Mevr heeft nooit gewerkt

Gezinspensioen 2.233,66 euro
2 van de 3 volwassenen kinderen wonen nog thuis (die leggen niks bij dan?)

Ook mooi trouwens:
Gemiddeld 170 euro per maand voor elektriciteit <-> Ook onze zonnepanelen – in 2019 voor 14.000 euro – en iets later een thuisbatterij voor 13.500 euro waren goede investeringen
Dat is in mijn ogen geen goede investering van 27.500€

Opel Vivaro van ongeveer 25.000 euro -> autoverzekering van 106€/maand (dat betaal ik +- voor een omnium EV van 1j oud met +500pk)

“Ons huis, uiteraard. Dat kocht ik in 1998 voor 2,3 miljoen Belgische frank (ongeveer 57.000 euro, red.).” -> Hypotheek op lopen tot 2028 dus op 30j geleend

Voor iemand die bedrijfsadviseur was, heeft die toch precies niet de beste keuzes gemaakt?

Ik vind het vooral raar dat er nog mensen betalen om hln artikels te lezen.
Kost toch niet zoveel -> ik denk dat ik €4/week betaal en je krijgt in het weekend nog eens de papieren gazet wat ik wel fijn vind. En voor die prijs dus ook alle betalende artikels.

hln.be is gratis als je een myproximus pack hebt met vast internet. Verder kan je de meeste artikels die meer dan 1 dag oud zijn, ook gratis lezen via het krantenarchief van je lokale bib.

Ik vind het raar dat mensen uitgaan van het feit dat iedereen betaalt om hln artikels te lezen.

Vervroegd pensioen, maar uit noodzaak 2 dagen/week flexi, maar ik begrijp toch sommige zaken niet..

Hij was bedrijfsadviseur en uiteindelijk gewerkt in de frigoafdeling van de Colruyt
Mevr heeft nooit gewerkt

Ook mooi trouwens:
Gemiddeld 170 euro per maand voor elektriciteit <-> Ook onze zonnepanelen – in 2019 voor 14.000 euro – en iets later een thuisbatterij voor 13.500 euro waren goede investeringen

Opel Vivaro van ongeveer 25.000 euro -> autoverzekering van 106€/maand (dat betaal ik +- voor een omnium EV van 1j oud met +500pk)

“Ons huis, uiteraard. Dat kocht ik in 1998 voor 2,3 miljoen Belgische frank (ongeveer 57.000 euro, red.).” -> Hypotheek op lopen tot 2028 dus op 30j geleend

Voor iemand die bedrijfsadviseur was, heeft die toch precies niet de beste keuzes gemaakt?
"bedrijfsadviseur" is vaak een verdoken term voor een sales-persoon in b2b-context. Gezien zijn andere tewerkstellingen (hulpgerant, colruyt-winkel, beschutte werkplaats, ...) kan je moeilijk veronderstellen dat hij bedrijfsadvies gaf op hoog (financieel) niveau.

de zonnepanelen van 2019 zal hij, los van de kosten voor elektriciteit, zonder twijfel al teruggewonnen hebben, door de GSC's en 40% belastingskrediet. Thuisbatterij was enkele jaren geleden ook interenssant als investering. Als dat een woning is die op electriciteit verwarmd wordt, kan die factuur trouwens ook perfect normaal zijn.

Denk niet dat men zegt dat de kinderen niks bijleggen, daar wordt gewoon niet over gesproken.

hln.be is gratis als je een myproximus pack hebt met vast internet. Verder kan je de meeste artikels die meer dan 1 dag oud zijn, ook gratis lezen via het krantenarchief van je lokale bib.

Ik vind het raar dat mensen uitgaan van het feit dat iedereen betaalt om hln artikels te lezen.
Ik denk dat veel mensen, incl. veel Proximus klanten, dat gewoon niet weten om eerlijk te zijn.
Thuisbatterij was enkele jaren geleden ook interenssant als investering.
Zonder de discussie uit dat topic naar hier te willen trekken: Neen
Nooit interessant geweest tot de plug-ins de prijs voor de brede markt onder de €300/kWh geduwd hebben, zelfs niet voor full electric households. De woorden "thuisbatterij", "13.500 euro" en "goede investering" horen nooit in dezelfde zin te verschijnen.

Mevr heeft nooit gewerkt

Ook mooi trouwens:

Ze hebben nog drie opvangpleegkinderen. Staat in het volledig artikel. Twee baby's als crisisopvang en één van 13 jaar?

De oplossing lijkt mij toch ook makkelijk. Als die twee volwassen kinderen werken, kunnen ze wel een kleine bijdrage doen

Dat is weer iemand uitpakken die totaal ver van de "gemiddelde persoon" is.

de zonnepanelen van 2019 zal hij, los van de kosten voor elektriciteit, zonder twijfel al teruggewonnen hebben, door de GSC's en 40% belastingskrediet.
Zit je er geen 10j naast?
Belastingsvermindering van 40% voor zonnepanelen is in 2012 al afgeschaft.
GSC was nog mogelijk in 2019 maar enkel voor installaties met een omvormer van >10kVA en dat zou het een domme investering gemaakt hebben door de bijkomende kosten en regelgeving/BTW.

Wat wel nog kon, was de retro-actieve investeringspremie bij plaatsing digitale meter; ik denk niet dat er nog andere premies/voordelen waren voor installaties <10kVA.

Idem voor batterij, zie post van @Reverz hierboven.

Zit je er geen 10j naast?
Belastingsvermindering van 40% voor zonnepanelen is in 2012 al afgeschaft.
GSC was nog mogelijk in 2019 maar enkel voor installaties met een omvormer van >10kVA en dat zou het een domme investering gemaakt hebben door de bijkomende kosten en regelgeving/BTW.

Wat wel nog kon, was de retro-actieve investeringspremie bij plaatsing digitale meter; ik denk niet dat er nog andere premies/voordelen waren voor installaties <10kVA.

Idem voor batterij, zie post van @Reverz hierboven.
Is fuck, zit er idd 10 jaar naast. De prijzen leken me uit een ver verleden, vandaar dat ik van iets ouder uitging

"bedrijfsadviseur" is vaak een verdoken term voor een sales-persoon in b2b-context. Gezien zijn andere tewerkstellingen (hulpgerant, colruyt-winkel, beschutte werkplaats, ...) kan je moeilijk veronderstellen dat hij bedrijfsadvies gaf op hoog (financieel) niveau.

de zonnepanelen van 2019 zal hij, los van de kosten voor elektriciteit, zonder twijfel al teruggewonnen hebben, door de GSC's en 40% belastingskrediet. Thuisbatterij was enkele jaren geleden ook interenssant als investering. Als dat een woning is die op electriciteit verwarmd wordt, kan die factuur trouwens ook perfect normaal zijn.

Denk niet dat men zegt dat de kinderen niks bijleggen, daar wordt gewoon niet over gesproken.

Als de kinderen bijleggen reken je dat toch mee in uw gezinsinkomen? Als je de helft eruit laat moet je geen berekening willen maken

Ze verwarmen op pellets (pelletkachel verbruikt ook wel wat stroom)
Maar en panelen en een batterij en nog 170€ aan stroom per maand, ofwel verbruik je enorm veel of verkeerd of er klopt iets niet

300€ aan brandstof als gepensioneerde met 1 voertuig vind ik nogal hoog
En 450€ aan boodschappen is dan toch laag?

Raar artikel allesinds

Er is ne workaround hé (Die we hier niet gaan posten, maar de meeste BG'ers kent ze wel, ik zeg nu niks wereldschokkend).

Dit ook. Er zijn wel meerdere wegen naar Rome HLN

Laatst bewerkt:
Zonder de discussie uit dat topic naar hier te willen trekken: Neen
Nooit interessant geweest tot de plug-ins de prijs voor de brede markt onder de €300/kWh geduwd hebben, zelfs niet voor full electric households. De woorden "thuisbatterij", "13.500 euro" en "goede investering" horen nooit in dezelfde zin te verschijnen.
wel interessant geweest dankzij enkele periodes van oversubsidiering. Zonder die subsidiering was het idd niet nuttig.

wel interessant geweest dankzij enkele periodes van oversubsidiering. Zonder die subsidiering was het idd niet nuttig.
Die subsidies waren een pleister op een etterende schotwonde. Als ik het goed heb kreeg je max 40% (of €1.725) van de investering terug en om überhaupt recht te hebben op de subsidie moest de installatie geplaatst worden door een erkend installateur waardoor werkuren en keuring ook nog eens exponentieel hard doorwogen bij de kleinere batterij van 4-6kWh die puur kwa rendement het meest interessant zijn.
De prijzen die ik in het forum topic erover zag passeren de keren dat ik gekeken heb waren voor de kleinere batterijen genre 4-6kWh gewoon ~€1k/kWh en voor de grotere (en minder rendabele) genre 10kWh nog steeds vlot €800-900/kWh. Zelfs na subsidies bleef je dus met prijzen van €750-800/kWh zitten, aka 20jaar terugverdientijd en meer.

Terug
Bovenaan