Zonder te vervallen in 'cege is wereldvreemd', moet ik mezelf toch gelukkig prijzen dat ik in mijn omgeving weinig vrienden heb die debiel geld over de balk smijten. Misschien vermijd ik ze onbewust, dat kan ook.
Ongeveer al mijn studiegenoten heb een relatief groot kot waar ze wonen met 2-3 kinderen die er rondcrossen (ofwel nieuwbouw ofwel verbouwd ofwel eerst appartement en dan verhuisd). Meestal tweeverdieners. Het enige dat die over zagen is dat de boel gerund krijgen een challenge is. Over geld hoor je die niet tot nauwelijks klagen, logischerwijs. We hebben allemaal rond hetzelfde moment ons huis gekocht, dus 1+1 is twee en je weet wanneer het ongeveer afbetaald is. Daarnaast kan je wel wat inschatten wat een huis kost. Pretty sure dat die sjarels binnen 5-10y allemaal afbetaalde huizen hebben van ruin 500k en wat cash op de rekening. Die gaan redelijk zeker wel 1M vermogen hebben eens ze op pensioen gaan.
Maar zelfs de meeste van die sjarels gaan 1x per jaar op gezinsreis. En bijna nooit met de vlieger. En doen geen debiele aankopen zoals de "10k voor een gravelbike" om er dan 2x per jaar mee te rijden. Dat zijn verstandige mensen die weten dat ze niet veel tijd hebben met werk en kinders en dus ook geen wishful spending doen aan zaken dat ze zouden willen doen maar eigenlijk geen tijd voor hebben.
In de vriendengroep zitten ook mensen waar er geen hogere diploma's zijn en dito minder deftige jobs (er is een flik, een kuisvrouw, iemand die om de 2y een andere random job doet). En zelfs die hebben allemaal al 10+y een huis. Daar gaan de verbouwingen wat trager, maar die gaan ook tegen hun 50 een afbetaald kot hebben van grootte orde 500k. Dusja. Geld opdoen is geen kunst. Het goed en verstandig besteden wel.
Het is al evenzeer een modeverschijnsel om financiele problemen, of het niet opbouwen van een financiele buffer, te steken op 'maar iedereen wil alles en dat is het probleem'. De boutade van avocadotoast & een huis kopen, weetwel.
En toch is het zo. Zeker in Belgie, als je niet te veel geld wegpist aan dommigheden, dan kun je buffer opbouwen.
Voor ongeveer elke tegenslag, staat de overheid met een zak geld klaar.
Mja, dat is effectief wel zo. Ken genoeg vrienden die de laatste nieuwe snufjes kopen maar daar wel voor moeten krabben. De ergste zijn degene die beginnen te lenen voor van die spullen.
We hebben een vriendin, alleenstaande mama van 2 (basisschool, dus kosten nog geen drol) met een netto maandinkomen van 3700-4000 euro en een huishuur van 1050 euro (huis van 12 jaar oud, dus cava wel) en die klaagt al jaren dat ze niet toekomt. Einde van de maand stevast de vraag of we even geld kunnen lenen aan haar. Overlaatst kwam het uit dat ze reeds een schuld opgebouwd heeft van 15000 euro over de laatste 2 jaar. Dat gaat dan over persoonlijke leningen, maandelijkse terugbetalingen achterstallen belastingen en 2 credit kaarten. Ben daar eens door de inkomsten en uitgaven geweest en dan gewezen op een paar dingen die gerust goedkoper kunnen (bvb de proximusfactuur van 200 euro/maand en 2 keer per maand 180 euro aan kapper, maar dan was het antwoord dat ze haar levensstijl niet wil wijzigen. Dan zijn we klaar natuurlijk.
Haar claim is dat 4000/maand voor een alleenstaande te weinig is, ik kan je vertellen dat we met dat bedrag ruimschoots toekomen voor een gezin van 5 (mijn zoon in co-ouderschap, maar die kost evenveel in kleding etc). Ik kan daar niet bij dat het uitzicht naar de buitenwereld belangrijker is dan uit de schulden te geraken.
Tjah. Wat moet je daar op zeggen ? Elke halve breindode beseft dat 4000 genoeg is. Zeker als je 400 euro per maand aan de coiffeur uitgeeft, waar zou het geld naartoe gaan... Als je 400 buitenpist aan de kapper, dan ga je ook niet prijsbewust zijn in de winkel of op bol.com, just my 2 cents. Keer bellen naar Kamal en die zwarte van K3 om wat geld te vinden...
Kinderen in kleuter/lager kosten echt niks. Altijd dat gezever dat kinderen veel geld kosten. Een creche, ja dat kost geld. Maar die van ons in de kleuterklas. Wat kost dat ? 1 euro per dag middag opvang, 2 euro per dag naschoolse opvang. En dat is allemaal recupereerbaar via fiscus en/of CM en/of vakvereniging en/of whatever. Voor de rest eten die 2 euro boterhammen per dag en wat avond eten mee. Het is niet dat die elke dag zalm met kaviaar eten. Met dat kindergeld kom je al ver. En dan kleren en hobbies, jaja. Dat is toch ook geen honderden euro's per maand, he.
Het maakt niet uit wat je koopt, het is toch direct naar de kloten. Kun je beter tshirts en onderbroeken van de Zeeman of Wibra kopen aan 1 euro ipv 15 euro per stuk. Na paar maand mag het zowiezo toch in de vuilbak. In de familie is er ook zo'n geval - een dokter. Bodies en alle tshirten van merkwinkels aan 15 euro per stuk want '15 euro is toch niet veel'. Welja, slabben en boddies van babies aan 15 euro. Pretty expensive als je weet dat dat allemaal na 1 week in de vuilbak mag na het zoveelste kots of kakincident... En dan is het plots 100 euro per week aan boddies en slabben.
En het "uitzicht naar de buitenwereld". De buitenwereld does not give a shit. Ik doe mijn kinders elke dag naar school. Na al die jaren weet ik nog altijd niet welke kinderen veel geld zitten hebben thuis of niet, hoor. 1) I don't care en 2) mijn snob-radar is notoir slecht. I don't care wat een ander doet en I don't care wat de rest ervan denkt. En ik denk dan dat het merendeel zo is, niet ?