De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Hier ook wat lager profiel ..

Spaarcenten: 2000€ (Vorig jaar was het nog 20k maar shit happens :tongue: Uw geld is snel weggepist als je wat malchance hebt met onkosten, dus we proberen het weer snel op te bouwen)

LTS + pensioenverzekering: 50k (netto niet bruto)
Eigen appartement: Huidige marktwaarde rond 300k mede dankzij renovaties
Voorts hebben we plan Horizon DKV voor later ..

Leningen? WoonLening + SSV = 937,5€ (SSV valt weg april 2032 en bedraagt 76,18€ wegens epilepsie, lening valt weg sept 2039)
Oorspronkelijk 210k geleend in 2015 (50k toen zelf bekostigd). Herziening: 177k in 2019 (dus ja toen ook meteen alle spaarcenten weer opgebruikt). Momenteel nog 129k af te betalen.

Salaris: Netto rond 3,6k - exclusief firmawagen en jaarlijkse bonus van +-3k. Met het lage leningbedrag blijft er toch voldoende over. Nu hopelijk weinig kosten de eerstvolgende jaren. ;)

Typisch BG zeker :unsure:
Netto €3,6k is bruto ongeveer €6,4k. Dit als lager profiel aanzien terwijl dit bij de top 10% van de lonen van België zit :wtf:
Vrouwlief werkt niet. Bruto is het 4,6k na nieuwjaar (ik heb wel MC en een onkostenvergoeding) + 0k. Eerlijk (dat het netto niet veel minder is)? Neen, ik vind zelf van niet, maar ik ga geen geld terugstorten. Het is de taak van de overheid het correct te verdelen.

Vergeet ook niet ik ben 50 jaar. Dan is 4,6k toch zeker niet overdreven, niet? :)

Laatst bewerkt:
Vrouwlief werkt niet. Bruto is het 4,6k na nieuwjaar (ik heb wel MC en een onkostenvergoeding) + 0k. Eerlijk (dat het netto niet veel minder is)? Neen, ik vind zelf van niet, maar ik ga geen geld terugstorten. Het is de taak van de overheid het correct te verdelen.

Vergeet ook niet ik ben 50 jaar. Dan is 4,6k toch zeker niet overdreven, niet? :)
Denk er wel aan dat dit voordeel wordt afgebouwd tegen 2029. In principe gehalveerd. Als intentie om mensen (partners dus) aan te moedigen om te gaan werken. (en het is een iets extra inkomst voor de overheid als men zich niet aanpast)

Het huwelijksquotiënt wordt afgebouwd. Door dat huwelijksquotiënt kan een deel van je beroepsinkomen aan je partner die niet werkt worden toegerekend. Daardoor ligt het totale belastingbedrag lager. Volgens minister Jambon is dit een maatregel die het fiscaal lonend maakt dat een partner kiest om niet te werken. Tegen 2029 wordt het fiscaal voordeel voor niet-gepensioneerden gehalveerd, voor gepensioneerden komt er een uitdoofscenario van 20 jaar.

Ge kunt niet voorzichtig genoeg zijn in 't leven ... ;-)

Juiste insteek! Hier laatste jaren aanzienlijk vermogen opgebouwd en ik denk meer over uitgaves na dan vroeger.
Ouder worden zeker? Ik heb wel wat auto uitspattingen maar in verhouding tot het inkomen/vermogen is dat echt aanzienlijk minder dan die ratio 15 jaar geleden. Dan was mijn net worth eigenlijk mijn auto en de rest werd opgeleefd (centjes kwamen goed binnen maar gingen even vlot buiten - wel heel goede jaren gehad :crazy:)

Mijn focus is daar ook enorm geshift naar niet maximaal rendement halen maar een relatief veilig deftig rendement proberen te halen. Heb alleen maar te verliezen, althans zo ervaar ik het en het is niet dat mijn levenssituatie zou veranderen door 'nog meer' te zitten chasen. Ergens vreemd want op dat gedeelte was ik vroeger echt enorm gefixeerd. Ouder worden, kindje krijgen en gezondheidsproblemen door roofbouw op uw lichaam te plegen hebben dat perspectief hier geshift moet ik toch wel zeggen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 28 + 26

-Hoe lang werk je al? Ik een kleine vijf jaar (eerst als student-zelfstandige, een 3,5 jaar 'echt' fulltime) en wederhelft 2 jaar

Spaarvermogen:

-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3000 (loon hoofdberoep) + 300 netto-onkosten bijberoep en 2700 + MC (loon partner). Dividenduitkering van 600 vanaf 2027. Bedrijfswagen, alles betaald door vennootschap.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? Zware hypotheek van 2500, 150 verzekeringen, 100 kadaster, 100 VAA, 300 elektriciteit/water en dan vooral boodschappen (meestal rond de 500) en fun money / abonnementen (schommelt rond de 4-500)

-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Momenteel proberen we 1500 - 1600 'echt' te sparen (nu home improvements, zoals warmtepomp/tuin/badkamer, later wellicht voor trouw), en sowieso 500 rechtstreeks in SWRD te steken. Zo'n 1250 aan kapitaalopbouw per maand momenteel in de woonst.

optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Tot nu toe rekenden we zo'n 200 EUR/m voor mazout, maar met een aanstaande warmtepomp realiseren we daar wel een grote besparing.

optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Vanaf 2027 (dividenduitkering) is het de bedoeling om naar 1000 in ETF's te gaan. Ben er nog niet aan uit of 1000 de maximum blijft, of dat we toch proberen er iets boven te gaan. 't leven is meer dan een spreadsheet en geen van beiden is van plan vervroegd op pensioen te gaan (zeker niet met de pensioenmalus). Dit is, ondanks de zware hypotheek, niet onze forever home. Plan is om binnen een jaar of acht - tien te kijken naar iets anders.

Spaargeld:

-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Grootste deel van spaargeld is in huis + meubels gekropen (eerste keer samenwonen), en ook wat onverwachte kosten. Vermogen van 140K samen ongeveer. Kleine 10K op emergency fund, gaat gradueel omhoog. ETF's staan op 2K (net opnieuw begonnen). Twee keer vastbenoemde ambtenaren, dus minder werkonzekerheid (behalve bijberoep, maar dat heb ik niet per se nodig om comfortabel te leven)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles

Laatst bewerkt:
Terug deze tijd van het jaar...

Algemeen
-Hoe oud ben je? 35+34
-Hoe lang werk je al? 14 jaar + 11 jaar.

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Ik 3600 + MC + bedrijfswagen + redelijk wat overuren uitbetaald wat niet te verwaarlozen is. In 2025 kwam ik gemiddeld op 5500/maand.
Zij (zelfstandig met vennootschap) 1500 + 160 onkostenvergoeding + MC + auto.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? Nog steeds teveel naar mijn gevoel. 3000-3500 (waarvan 1500 hypotheek) op normale maanden. Soms duurdere maanden door kadaster, citytrip, ... De regel is allebei maandelijks 1500 naar onze gemeenschappelijke rekening te storten. Maar heel vaak moet ik 500-1000 extra storten.

-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Alles wat er overblijft. Geen specifiek spaarplan doordat onze inkomsten/uitgaven maandelijks redelijk schommelen.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?
Mijn spaarrekening: 15K
Mijn ETF's: 73K
Gemeenschappelijk spaarrekening: 10K
Spaarrekening vennootschap partner: 60K
Home Equity: 464K (687K totaal betaald - 223K openstaande schuld). De vermoedelijke meerwaarde nog achterwege gelaten.

Totaal: 564K excl. spaarboekje vennootschap (waar nog roerende voorheffing op betaald moet worden natuurlijk)

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles

Toekomst
:
Het was de bedoeling me dit jaar in te kopen in het bedrijf en zo de fundering te leggen voor een volledige overname. Maar het was ongelofelijk druk en het jaar is voorbij gevlogen, met gevolg dat we nu nog nergens staan. Hij had gehoopt dat ik enkel in de vennootschap van het bedrijf wil komen. Maar ik sta erop deel te worden van zijn managementvennootschap, waar het vastgoed in zit. Dit wordt dus de komende maanden uitgezocht.
De kans is dus groot dat ik in 2026 ons spaargeld volledig opsoupeer en me diep in de schulden steek, in de hoop hier later de vruchten van te plukken.

Edit: na lezen van het bericht hieronder schiet me te binnen dat er nog +-30K in vapz zit voor de partner.

Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 37j + 37j
-Hoe lang werk je al? Beiden ca. 15j

Spaarvermogen:
* Ik: Ca. 1.900 EUR netto incl. MC's (aangevuld met bedrijfswagen, hospitalisatieverzekering op vennootschap, GSM op vennootschap) + jaarlijks ca. 25.000 EUR netto uit dividend
* Partner: Ca. 2.200 EUR incl. MC's (aangevuld met bedrijfswagen, hospitalisatieverzekering op vennootschap, internet + GSM op vennootschap) + jaarlijks ca. 18.000 EUR uit dividend (pas in 2026 3 volledige boekjaren maar vanaf dan dus ca. dit bedrag als dividend)
-Wat zijn je maandelijkse kosten?
* 1.600 EUR woonkrediet eigen woning + 200 EUR renteloze eco-lening
* 2.000 EUR à 2.500 EUR overige vaste kosten
* Variabel 1.000 EUR à 2.500 EUR afhangend van bvb. werken die we aan het huis laten uitvoeren
-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
* Ca. 520 EUR vast sparen (pensioensparen + sparen/beleggingen met maandelijks vaste input incl. 100 EUR per kind (2 stuks))
* Variabel ca. 1.000 EUR à 2.000 EUR afhangend van variabele kosten en inkomsten

Spaargeld:
* Woning waarde ca. 700.000 EUR met openstaand krediet van 340.000 EUR
* Momenteel ca. 510.000 EUR (verkoop aandelen in een vennootschap + herinvestering waardoor mooie privé inkomsten dit jaar)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
* Ca. 80.000 EUR via mijn ouders doorheen de afgelopen 15 jaar, de rest zelf
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
* Van het eigen gedeelte alles gezien we een dik jaar geleden nog geen 10.000 EUR spaargeld hadden

Toekomst:
- De komende maanden kopen we 2 appartementen die dienen voor verhuur, hiervoor gebruiken we een eigen input en gaan we een lening aan die door de huur wordt afbetaald. Hierdoor nog geen goed zicht op wat over een jaar onze financiën zullen zijn, voor de verkoop van mijn aandelen gaat er via mijn vennootschap ook nog een stuk bijkomen gezien afrekening op 2025 en nog een earn-out over 2026 dus geen idee wat de toekomst brengt.

Laatst bewerkt:
* Momenteel ca. 510.000 EUR (verkoop aandelen in een vennootschap + herinvestering waardoor mooie privé inkomsten dit jaar)
De aandelen van de verzekeringsmaatschappij al verkocht?
Zoja, waarom al zo snel? Indien liever geen uitleg natuurlijk geen probleem.

De aandelen van de verzekeringsmaatschappij al verkocht?
Zoja, waarom al zo snel? Indien liever geen uitleg natuurlijk geen probleem.
Jup, we (5 partners) hebben onze aandelen verkocht, wel allen fors geherinvesteerd in de koper :) Komt erop neer dat ik sinds de aankoop van nog geen 3j geleden aan ruimschoots het dubbele verkocht zal hebben en weer voor mijn origineel investeringsbedrag heb ingekocht. Het nieuwe bedrijf blijft fors investeren, we hopen dus op jaarlijks 10% rendement te mogen rekenen naar de toekomst toe.

Aan mijn job verandert er voorlopig niet veel buiten dat ik allicht wat extra verantwoordelijkheden binnen de koper zal opnemen.

Jup, we (5 partners) hebben onze aandelen verkocht, wel allen fors geherinvesteerd in de koper :) Komt erop neer dat ik sinds de aankoop van nog geen 3j geleden aan ruimschoots het dubbele verkocht zal hebben en weer voor mijn origineel investeringsbedrag heb ingekocht. Het nieuwe bedrijf blijft fors investeren, we hopen dus op jaarlijks 10% rendement te mogen rekenen naar de toekomst toe.
Dat is een mooie investering geweest, proficiat.

My man... Not sure if serious.
Vaste kosten zoals hypotheek, energie, studerend kind enz... 1900 euro per maand. Rest er 1000 euro om van te leven. Veel spaarvermogen geeft dat niet he. Mijn spaarvermogen komt van dividenden, niet uit mijn maandelijks loon.

Wat de benchmarks betreft citeer ik gewoon de resultaten van de test op HLN.

Laatst bewerkt:
Zullen het ook eens invullen, had het nog niet eerder bijgehouden:

Algemeen
-Hoe oud ben je?
39 + 38 (+ 3 kiddo's)
-Hoe lang werk je al?
beide 15j

Spaarvermogen:
+/- 6950 (+EJT en vakantiegeld, geen mc of andere) + 2700 (+ MC + EJT + vakantiegeld)
maar we nemen elk 1 maand ouderschapsverlof, dus deze maand telt dan niet mee, en is dan 1000 euro bruto.

-Wat zijn je maandelijkse kosten?
Hypotheek: 1700 + +/- 2500, wat eigenlijk echt veel is
We gaan wel vaak op weekend, op reis, en kinderen kosten ook aardig wat :)

-Hoeveel kan je maandelijks sparen?
variabel: 3000 sparen + 800 ETF's (soms ook wat minder sparen, afhankelijk van grote uitgaven voor het huis)

Spaargeld:
- Eigen huis (720k - resterende hypotheek: 210k) 510k (registratie- en notariskosten zitten hier niet bij)
- Spaargeld: 55k + 50k
- ETF: 45k
- Crypo: 6k
- 2 x prive auto's: 1 recente EV, pak restwaarde 35k, 1 oudere diesel: pak nog 10k restwaarde

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
pak 50k+50k gekregen.
Ik tel persoonlijk auto's wel echt niet mee als spaargeld. Dat blijft een consumptieproduct, ook al kost het soms veel geld.

Ik tel persoonlijk auto's wel echt niet mee als spaargeld. Dat blijft een consumptieproduct, ook al kost het soms veel geld.
Ik ook niet maar op zich is er niets mis met de verkoopwaarde mee te nemen in het vermogen. Bij de UGent-Keytrade vermogenstudie doen ze dat dacht ik ook.

Het is hier een redelijk rijk forum hier.

Als je je beter wilt voelen, kunt altijd op reddit kijken "i earn 100k per year in a HCOL area and i live paycheck from paycheck"

Ik vergelijk het met mijn ouders en dan ben ik content dat ik uit dat moeras ben geraakt :p. Wanneer ze op pensioen gingen, hadden ze een totaal vermogen van +- 10k :p. Pretty fucked up.

Klinkt lastig. Wil je delen hoe dat kwam? Big spenders of gewoon wat lager inkomen? Op pensioen moeten gaan met 10k zou mij doodsangsten geven denk ik.

Op pensioen moeten gaan met 10k zou mij doodsangsten geven denk ik.
Aan de andere kant, wanneer ik hier voorbeelden zie van prille veertigers, met een gecombineerd netto vermogen vastgoed, grond en beleggingen dat al de 2 miljoen € overschrijdt én die daar bovenop maandelijks 10k €+ sparen, dan ga ik er toch van uit dat die niet aan hetzelfde tempo zullen blijven doorgaan tot hun 67ste. Tenminste dat hoop ik toch voor hun.
Extrapoleer dat een jaar of 7-8 tot ze 50 zijn en dat zit je conservatief geschat een stuk boven de 3 mln €. Iedereen staat daar natuurlijk anders in maar als ik voor mezelf spreek, dan zou dat boeken toe zijn. Genoeg plaatsen op de wereld waar je dat nooit meer kunt opleven en sowieso ook al ruim voldoende voor een passieve inkomstenstroom mee op te zetten mocht je rond de kerktoren willen blijven.

Terug
Bovenaan