De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Je moet in die zaken ook een beetje chance hebben met uw eigen persoonlijkheid. Pak nu dat "huisje in centerparks" dat @cege aanhaalt.

In theorie is dat allemaal goed en wel maar wat ik me daar bij voorstel ( en dit is gebaseerd op 1 keer naar zoiets geweest te zijn decennia terug), zwembaden met hopen mensen, "geburen" op 5-10m van waar je zelf zit, etc
Zijn die buren op 5-10 meter écht zo'n probleem of zit dat meer in je hoofd? In de meeste gevallen zijn die parken zodanig gebouwd dat de inkijk van de passage zo minimaal mogelijk is of 0 als je 1 gordijn dicht doet. Tenzij je echt last hebt gehad van lawaaierige buren?
Die drukte in dat zwembad, tja, daar kan je idd niet omheen vrees ik en ik kan mij perfect voorstellen dat je daar geen zin in hebt als je de rust wil opzoeken.

Toen ik in het begin samen was met mijn vrouw gingen wij in de herfst eigenlijk altijd naar ne Landal/Roompot ergens in den eifel of iets dergelijks. Die parken zijn véél goedkoper dat een center park. Ok, de bungalows zijn wat minder nieuw en je hebt maar een gewoon zwembad en geen subtropisch maar je zit wel in de rust. Je stapt je bungalow uit en je zit recht in het bos. En als je écht wil is er niet eens zo gek ver uit de buurt een groot publiek subtropisch zwembad.
Het grootste nadeel aan zo'n parken vind ik nog dat ik daar met mijn 1m97 nog dubbelgeplooid in die bedden lig, hoewel dat op hotel niet per se altijd veel beter is :unsure:

Locatie is echt niet het allerbelangrijkste kwa reizen, zeker niet met kleine kinderen, het gaat toch vooral over ononderbroken familietijd? Een 6-jarige ziet echt 0 verschil tussen het strand van Oostende of dat van Saint-Tropez en kan zich evengoed amuseren in een gewone rechthoek VS een subtropisch zwembad met 4 glijbanen. Het probleem daar is ook vaak dat mensen hun kinderen dat "allemaal willen kunnen geven" maar dat daar eigenlijk helemaal geen meerwaarde inzit voor die kinderen zoals cege hierboven ook al schetst.

Zijn die buren op 5-10 meter écht zo'n probleem of zit dat meer in je hoofd? In de meeste gevallen zijn die parken zodanig gebouwd dat de inkijk van de passage zo minimaal mogelijk is of 0 als je 1 gordijn dicht doet. Tenzij je echt last hebt gehad van lawaaierige buren?
Die drukte in dat zwembad, tja, daar kan je idd niet omheen vrees ik en ik kan mij perfect voorstellen dat je daar geen zin in hebt als je de rust wil opzoeken.
Tuurlijk zit dat in mijn hoofd :p Dat was ook wat ik bedoelde met dat je wat chance moet hebben met uw eigen karakter.

Ben zo ook nog nooit op langere vakantie geweest in een hotel ( wel voor werk enzo). Dat hele gedoe met buffet tussen x en y, maar toch vooral op tijd zijn want anders is het vol, enzovoort. Bah :p

Ik heb zonet de vermogenstest gedaan op HLN (ism universiteit van Antwerpen). https://www.hln.be/mijn-geld/al-100...m-het-zelf-te-weten-in-twee-minuten~a9e55b19/

Als alleenstaande in de leeftijdscategorie 45-54 verdien ik blijkbaar vrij gemiddeld. 60% van gelijkaardige profielen verdient minder, 10% ongeveer hetzelfde en 30% verdient meer.

Dan zijn er een hoop parameters die je nog moet ingeven, zoals: spaargeld, beleggingen, vastgoed enz... Ze vragen niet specifiek naar dingens als IPT, pensioensparen, groepsverzekeringen enz... Mogelijk kan je dat bij beleggingen tellen maar daar is de bevraging niet super duidelijk over. Ik heb die dingen niet meegeteld en beleggingen gehouden tot wat ik actief beleg in aandelen en etf's.

Eindresultaten worden gerelateerd aan leeftijdsklasse en gezinssamenstelling (alleenstaande of koppel).

Bij mij geeft dit:

Vermogen: 856.300
Mediaan vermogen in mijn leeftijdscategorie: 145.200
Mediaan vermogen van alle belgen: 188.000

Inkomen (maandelijks): 2.950
Mediaan alleenstaande leeftijdsgenoten: 2.356
Mediaan alleenstaande belgen: 2167

Volgens dat eindrapport:

Mijn vermogen is groter dan dat van 90% van mijn leeftijdsgenoten. Eveneens dan dat van 90% van alle belgen.
Mijn inkomen is groter dan dat van 60% van mijn alleenstaande leeftijdsgenoten en 70% van alle belgen.

Ik heb voor mijn maandelijkse inkomen het loon geteld dat ik uit mijn vennootschap haal + kindergeld. Zelf vind ik dat een vrij krap loon dat niet meer doet als rekeningen betalen en eten op de plank voorzien. Uit dat loon haal ik geen spaarvermogen. Toch vind ik het straf dat dit loon al in de bovenste helft van de inkomens van leeftijdsgenoten valt. 60% van de alleenstaande gezinnen tussen 45 en 54 moet het met minder doen.

Met een vermogen van 850K tik je de top tien procent aan. Ik had verwacht dat die grens hoger zou liggen. Ik vind die mediaan vermogens ook aan de lage kant, zeker omdat er specifiek naar vastgoed wordt gevraagd.

Dus je vergeet casual je dividenden te vermelden bij je inkomen? Het is weer halfbakken.
Bij zelfstandige in hoofdberoep mis ik een heleboel vragen?
- Ben je zelfstandige in hoofdberoep zonder vennootschap, met vennootschap
Bij Inkomen vergeet men handig huurinkomsten, dividenden, interesten,...

Dus het is weer een veel te abstract zaak gemaakt door een doctoraatstudentje die de helft niet weet. Pure vuilbakenquête.

Ik heb zonet de vermogenstest gedaan op HLN (ism universiteit van Antwerpen). https://www.hln.be/mijn-geld/al-100...m-het-zelf-te-weten-in-twee-minuten~a9e55b19/

Als alleenstaande in de leeftijdscategorie 45-54 verdien ik blijkbaar vrij gemiddeld. 60% van gelijkaardige profielen verdient minder, 10% ongeveer hetzelfde en 30% verdient meer.

Dan zijn er een hoop parameters die je nog moet ingeven, zoals: spaargeld, beleggingen, vastgoed enz... Ze vragen niet specifiek naar dingens als IPT, pensioensparen, groepsverzekeringen enz... Mogelijk kan je dat bij beleggingen tellen maar daar is de bevraging niet super duidelijk over. Ik heb die dingen niet meegeteld en beleggingen gehouden tot wat ik actief beleg in aandelen en etf's.

Eindresultaten worden gerelateerd aan leeftijdsklasse en gezinssamenstelling (alleenstaande of koppel).

Bij mij geeft dit:

Vermogen: 856.300
Mediaan vermogen in mijn leeftijdscategorie: 145.200
Mediaan vermogen van alle belgen: 188.000

Inkomen (maandelijks): 2.950
Mediaan alleenstaande leeftijdsgenoten: 2.356
Mediaan alleenstaande belgen: 2167

Volgens dat eindrapport:

Mijn vermogen is groter dan dat van 90% van mijn leeftijdsgenoten. Eveneens dan dat van 90% van alle belgen.
Mijn inkomen is groter dan dat van 60% van mijn alleenstaande leeftijdsgenoten en 70% van alle belgen.

Ik heb voor mijn maandelijkse inkomen het loon geteld dat ik uit mijn vennootschap haal + kindergeld. Zelf vind ik dat een vrij krap loon dat niet meer doet als rekeningen betalen en eten op de plank voorzien. Uit dat loon haal ik geen spaarvermogen. Toch vind ik het straf dat dit loon al in de bovenste helft van de inkomens van leeftijdsgenoten valt. 60% van de alleenstaande gezinnen tussen 45 en 54 moet het met minder doen.

Met een vermogen van 850K tik je de top tien procent aan. Ik had verwacht dat die grens hoger zou liggen. Ik vind die mediaan vermogens ook aan de lage kant, zeker omdat er specifiek naar vastgoed wordt gevraagd.
My man... Not sure if serious.

Dus je vergeet casual je dividenden te vermelden bij je inkomen? Het is weer halfbakken.

Dus het is weer een veel te abstract zaak gemaakt door een doctoraatstudentje die de helft niet weet. Pure vuilbakenquête.
Het resultaat lijkt ook in stappen van 10% te gaan, wat natuurlijk absurd is gezien de verschillen. Echt een zeer amateuristische tool imo.

Anderzijds, met een beetje goede wil kan je alles wel ergens een plaats geven, tis ook gewoon iets om een idee te hebben, geen exacte wetenschap want daar hebben ze mondiaal heel veel schrik van. Het is ook gewoon bedoeld voor de gemiddelde bevolking en niet voor de rijken uiteraard, de titel hoe rijk ben je is dan wel helemaal verkeerd gekozen.

Anderzijds, met een beetje goede wil kan je alles wel ergens een plaats geven, tis ook gewoon iets om een idee te hebben, geen exacte wetenschap want daar hebben ze mondiaal heel veel schrik van. Het is ook gewoon bedoeld voor de gemiddelde bevolking en niet voor de rijken uiteraard, de titel hoe rijk ben je is dan wel helemaal verkeerd gekozen.

Als er daar staat "samenwerking met UGent", verwacht ik wel diepgang, iets gemaakt door mensen met kennis van zaken die erin slagen om een volledig beeld te scheppen. Dan verwacht je wel een beetje "wetenschap".
Niet iets amateuristisch om kliks te genereren.

Een kennis van mij wiens situatie ik een beetje ken.
Zijn inkomen zit onder de 10% van zijn leeftijdsrange maar zijn vermogen zit boven de 90% volgens die enquête.
Dan voel je toch al aan dat er iets niet klopt aan de bevraging.

Of het is "dumbed down" voor de hln-lezers wat ik verschrikkelijk spijtig vind want dat geeft weer een misgeïnformeerd beeld aan het brede publiek met alle gevolgen van dien.
Ofwel was het al verkeerd bij stap 1 want er is weer "abstractie" gemaakt van de realiteit zodat je makkelijker aan resultaten komt.

De vraag was dan ook wat het maandelijkse inkomen is. Letterlijk dit: "Wat zijn je maandelijkse netto-inkomsten uit arbeid (loon, flexijob), pensioen of andere uitkeringen?"

Dus ik heb mijn dividenden niet casual vergeten. Zoals die vraag daar staat zijn mijn dividenden geen maandelijkse inkomsten uit arbeid. En het klopt dat de vragen nogal beperkt zijn.

Een kennis van mij wiens situatie ik een beetje ken.
Zijn inkomen zit onder de 10% van zijn leeftijdsrange maar zijn vermogen zit boven de 90% volgens die enquête.
Dan voel je toch al aan dat er iets niet klopt aan de bevraging.
Goh er zal wel een positieve correlatie zijn tussen inkomsten en vermogen maar niet altijd een oorzakelijk verband. Als je bijvoorbeeld een vermogen van 1 MIO erft dan zit je enkel daarmee op P90, ook al werk je aan een minimumloon.

De vraag was dan ook wat het maandelijkse inkomen is. Letterlijk dit: "Wat zijn je maandelijkse netto-inkomsten uit arbeid (loon, flexijob), pensioen of andere uitkeringen?"

Dus ik heb mijn dividenden niet casual vergeten. Zoals die vraag daar staat zijn mijn dividenden geen maandelijkse inkomsten uit arbeid. En het klopt dat de vragen nogal beperkt zijn.
Awel, dat is het hem juist. Dat maakt die enquête zo dom en onbetrouwbaar. Negeer één van de belangrijkste inkomstenelementen voor iemand met een vennootschap.

Ik garandeer je dat er niet geïnformeerde mensen bestaan die om een loonsverhoging vragen aan de eigenaar van het bedrijf, hun baas hen wegwuift met "ik verdien ook maar 3.750 bruto per maand. Waarom wil je meer verdienen dan mij" en daarmee weggeraken. :p

Mja, dan vraag me ik af, gezien we het hier over het HLN hebben, of ze er zelf niet aan dachten om het in de copy te zetten. Want ik kan je vertellen, de personen die de copy voorzien voor een app, zijn niet altijd mee met de context waarin deze tekst gebruikt zal worden.

Hah ik ga dit topic een paar jaar uit de weg gaan. Net de renovatie afgerond die ons €318k heeft gekost naast de aankoop van het nieuwe huis. Zonder ene euro bij te lenen.

De bodem van het vat is momenteel goed zichtbaar om het zacht uit te drukken :unsure:

Hah ik ga dit topic een paar jaar uit de weg gaan. Net de renovatie afgerond die ons €318k heeft gekost naast de aankoop van het nieuwe huis. Zonder ene euro bij te lenen.

De bodem van het vat is momenteel goed zichtbaar om het zacht uit te drukken :unsure:
Soms denk ik ook aan verhuizen maar dat is ook exact de barrière: wij wonen hier al bij al goed dus waarom een hoop spaargeld investeren?

Soms denk ik ook aan verhuizen maar dat is ook exact de barrière: wij wonen hier al bij al goed dus waarom een hoop spaargeld investeren?
Ik stoorde mij aan het lawaai in de omgeving + de basis van die woning was gewoon niet goed. (Gebouwd door een bricoleur)

Ik zag daar de toekomst niet gebeuren.

Nu een beter huis met betere ligging en als je dan wil renoveren dan wou ik niet starten terwijl de technieken al verouderd waren. En dan beland je al snel in een totaalrenovatie. Alles eruit tot op de beton en opnieuw beginnnen.. een prijzige affaire, maar ik denk in the long run wel beter omdat het vanaf het begin tegoei is.

Maar idd. Veel geld voor ‘maar’ een huis.

Over een week de auto betalen die ik moest kopen aangezien die vorige de geest gegeven heeft ( 292k km).. en dan zal er nog 500 euro over zijn O_o

"scheiding", een hoop pech en slechte timing en het is plots allemaal weg. Goed dat ik een buffer had.

Tuurlijk zit dat in mijn hoofd :p Dat was ook wat ik bedoelde met dat je wat chance moet hebben met uw eigen karakter.

Ben zo ook nog nooit op langere vakantie geweest in een hotel ( wel voor werk enzo). Dat hele gedoe met buffet tussen x en y, maar toch vooral op tijd zijn want anders is het vol, enzovoort. Bah :p
We zijn wel een beetje off topic aan het gaan maar wat bedoel je met "anders is het vol?". Hangt allemaal een beetje af van het hotel dat je kiest.

In van die typische business hotels met vooral korte verblijven en veel verloop kan het idd wel zijn dat je aan het buffet komt en dat alles vol zit maar op de hotels die wij bv in Oostenrijk hebben heb je eigenlijk altijd je eigen tafel voor de volledige duur van het verblijf. Hetgeen waar we recent 2 keer geweest zijn was ontbijt van 7u30 tot 11u00, namiddag snacks (zeg maar gerust late lunch) van 14u00 tot 16u30 en om 18u00 kon je al terug gaan voor het avondeten. Timing was daar dus echt geen issue, eten kon je quasi de hele dag.

Over een week de auto betalen die ik moest kopen aangezien die vorige de geest gegeven heeft ( 292k km).. en dan zal er nog 500 euro over zijn :oink:

"scheiding", een hoop pech en slechte timing en het is plots allemaal weg. Goed dat ik een buffer had.
Ik kan mij best voorstellen dat financiën in veel gevallen er plots helemaal anders uit gaan zien na een scheiding. Eens je een bepaalde levensstandaard gewoon bent kan ik mij voorstellen dat het moeilijk is om het plots met minder te moeten doen vooral kwa woonruimte/-comfort en dat is toch iets waar het overgrote deel van de bevolking stevig achteruit gaat als het ooit zover komt vermoed ik.

Een "pechvrij" 2026 toegewenst alvast...

Terug
Bovenaan