De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Trouwens 2 anekdotische gevallen die illustreren dat levensstijl momenteel niet gigantisch lijkt beïnvloed te worden door inkomen/vermogen - ttz: het uitgavepatroon lijkt vrij normaal te zijn. Rust en zekerheid zijn uiteraard wel al 2 kostbare goeden zonder prijs.

Trouwens 2 anekdotische gevallen die illustreren dat levensstijl momenteel niet gigantisch lijkt beïnvloed te worden door inkomen/vermogen - ttz: het uitgavepatroon lijkt vrij normaal te zijn. Rust en zekerheid zijn uiteraard wel al 2 kostbare goeden zonder prijs.
Ik vind dat relatief. Zelf heb ik ook niet het gevoel dat wij een extreem uitgavepatroon hebben.
Anderzijds vroeg onlangs een kennis (ook een IT-er en leerkracht) naar de gegevens van ons hotel vorig jaar. Toen zei de prijs hadden opgezocht vonden ze het compleet absurd om zo'n bedrag aan een reis uit te geven, terwijl wij dit "normaal" (duur, maar nu ook niet zoveel duurder dan alle alternatieven). Je komt op een gegeven moment wel wat op het punt dat je niet meer zuinig bent op de dingen die je echt wil (reizen, auto's, gadgets, uitstapjes, woning, ...), maar dat impliceert niet dat je ineens extreme bedragen gaat uitgeven natuurlijk. Er zit echt nog een enorm verschil tussen een smartphone van 1000€ kopen en van die limited editions van 1 of andere luxe-merk van 10000€.

Dusja, wat voor de ene "normaal" is, blijkt voor de andere toch "exuberant" te zijn.

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Dat onderscheid is op lange termijn niet meer te maken.

Ik denk dat het hier vooral veel uitmaakt hoeveel je in begin van uw “volwassen leven” hebt meegekregen.

Iemand die in begin bv 100k meekrijgt kan op die jaren wel meer meerwaarde creëren, als iemand die de eerste jaren moet gebruiken om zijn leven op te bouwen.

Uiteraard hangt het nog veel af wat je vervolgens met het geld gaat doen.

Ik denk dat het hier vooral veel uitmaakt hoeveel je in begin van uw “volwassen leven” hebt meegekregen.

Iemand die in begin bv 100k meekrijgt kan op die jaren wel meer meerwaarde creëren, als iemand die de eerste jaren moet gebruiken om zijn leven op te bouwen.

Uiteraard hangt het nog veel af wat je vervolgens met het geld gaat doen.
Klopt,
Puur naar bedrag is er geen verschil tussen 100k op uw 18 jaar krijgen en het beleggen, en 200k op uw 28 jaar (hetzelfde bedrag, belegd aan 8% rendement).
Maar in het eerste geval zou je dan zeggen dat je 100k zelf gespaard hebt, en in het tweede geval 0€.
Maar ook als je op uw 18 100k krijgt, en daar een huis van koopt, en daardoor meer spaarbudget over hebt om te beleggen, welk stuk heb je dan gekregen...
Op korte termijn kan je dat wel zeggen "ik heb giften x en y gehad". Maar door interest en het feit dat je door die giften een opportuniteit krijgt om te beleggen geraakt dat allemaal verweven.

En dan heb ik het nog niet over giften van effectieve aandelenportefeuilles :p

Klopt,
Puur naar bedrag is er geen verschil tussen 100k op uw 18 jaar krijgen en het beleggen, en 200k op uw 28 jaar (hetzelfde bedrag, belegd aan 8% rendement).
Maar in het eerste geval zou je dan zeggen dat je 100k zelf gespaard hebt, en in het tweede geval 0€.
Maar ook als je op uw 18 100k krijgt, en daar een huis van koopt, en daardoor meer spaarbudget over hebt om te beleggen, welk stuk heb je dan gekregen...
Op korte termijn kan je dat wel zeggen "ik heb giften x en y gehad". Maar door interest en het feit dat je door die giften een opportuniteit krijgt om te beleggen geraakt dat allemaal verweven.

En dan heb ik het nog niet over giften van effectieve aandelenportefeuilles :p
in beide de gevallen zou ik nog steeds zeggen dat ik 100k heb gekregen x aantal jaar terug.
Daarmee mijn laatste zin. “Uiteraard hangt het nog veel af wat je ermee doet”.
Je kunt het belegen, vastgoed,op doen aan een wereldreis,… De meerwaarde op dat kapitaal is door u keuzes.

Als ik bv op mijn 21 jaar een 100k had gekregen van mijn ouders, zou mijn vermogen er anders uitzien als nu. Dat is wel mede dankzij die 100k die ik 13 jaar geleden heb gekregen (ben 34)
Daarmee dat ik ook zei dat het veel uitmaakt wanneer je een gift hebt gekregen.

Laatst bewerkt:
True - maar nuance is imo wel nodig, hier op het forum is het vrij normaal dat er wordt gepraat over investeren, aandelen, meerwaarde proberen te creëren - iets waar bepaalde mensen behoorlijk in slagen.

De werkelijkheid is echter een ander verhaal: ik gooi sporadisch eens een spreekwoordelijk steentje in de groep en het is echt zeer zeldzaam dat dit wordt opgepikt, zo vanzelfsprekend is dat imo dan ook niet.
Heb je nu doelbewust een deel van mijn post verwijderd?

Wat jij zegt staat toch onderaan in mijn post?

“Uiteraard hangt het nog veel af wat je vervolgens met het geld gaat doen.”

Doet er eigenlijk niet toe hoe of wat, als je in het begin een significante gift krijgt. Een grond, huis, 50k+, job bij de mama of papa, whatever

Dan is al wat daarna komt gebaseerd daar op. Is het een verdienste van het niet te verkwanselen, natuurlijk. Maar zelfs nog maar weten dat als het misloopt je kan gaan aankloppen voor hulp is onbetaalbaar. "allemaal zelf gedaan als zelfstandige" ( maar moest het fout lopen kan ik thuis de voetjes onder tafel steken. Of ik weet dat daar ergens een erfenis van een paar 100k zit die ik eigenlijk al kan krijgen).

Maar die discussie is hier al 100 keer gepasseerd :p Iedereen heeft altijd alles zelf gedaan.

Doet er eigenlijk niet toe hoe of wat, als je in het begin een significante gift krijgt. Een grond, huis, 50k+, job bij de mama of papa, whatever

Dan is al wat daarna komt gebaseerd daar op. Is het een verdienste van het niet te verkwanselen, natuurlijk. Maar zelfs nog maar weten dat als het misloopt je kan gaan aankloppen voor hulp is onbetaalbaar. "allemaal zelf gedaan als zelfstandige" ( maar moest het fout lopen kan ik thuis de voetjes onder tafel steken. Of ik weet dat daar ergens een erfenis van een paar 100k zit die ik eigenlijk al kan krijgen).

Maar die discussie is hier al 100 keer gepasseerd :p Iedereen heeft altijd alles zelf gedaan.
Agreed,
Net zoals veel geld uitgeven ook een opportuniteitskost heeft, heeft veel geld krijgen ook een opportuniteitsopbrengst (of hoe noem je dat dan :p). Daarom vind ik zelf dat die opsplitsing tussen gekregen en "zelf gedaan" helemaal niet maken.

Je weet zelf toch ook dat je "volledig self-made" in heel wat gevallen met een stévig korreltje zout mag nemen? En eerlijk: who cares?
En besef ook even dat de mensen die hier zo transparant zijn geen gemiddelden zijn, niet op forum en zeker niet in de brede samenleving gezien.

We moeten ook niet doen alsof je eigen discipline er helemaal niks mee te maken heeft...
Kijk al gewoon maar weer naar Kamal zijn programma van de week: koppel met €5,5k netto inkomen, vrij standaard met 2 voltijds werkenden dus. ~€1000 hypotheek, ~€1200 aan eten, ~€300 aan kleren... we hebben het toch zo moeilijk om rond te komen! Help ons!!!
In de typical fashion van het programma in kwestie geven ze uiteraard weer maar halve info en is het gissen van waar die andere €3k netto inkomen naartoe vloeit maar goed. Oh en BTW, we hebben ook net een bod gedaan op een huis waardoor onze hypotheek €700/maand stijgt, terwijl het water ons eigenlijk nu al aan de lippen staat :sop:

Alles op één hoop hier, dus gezinsvermogen:

Algemeen
-Hoe oud ben je? Allebei begin 30 + 2 kinderen
-Hoe lang werk je al? 9 + 11 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6800
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3300
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 3500
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? =
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? =
Cijfers in een doorsnee maand, dure zaken zoals vakantie of omniumverzekering worden dan betaald met vakantiegeld/eindejaarspremie/belastingteruggave/...

Netto totaal vermogen:
-Wat is je netto vermogen? 510.000
-Hoeveel hiervan heb je zelf vergaard? 430.000, 80k gekregen over de jaren: 30k bij aankoop huis, 5-10k hier en daar bij erfenissen/geboorte kinderen, 10k bij trouw schoonzus ("iedereen gelijk" ook al trouw je niet/later)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? veel
Hier gaat het ook zijn gangetje...loon al gestort en de laatste ETFs van het jaar zijn gekocht, weer een 60k erbij. Loon niet gestegen dit jaar, al hebben wel wat zuiniger geleefd zo blijkt.

Alles op één hoop hier, dus gezinsvermogen:

Algemeen
-Hoe oud ben je? +-33 + 3 kinderen
-Hoe lang werk je al? 10 + 12 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 6800
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 3000
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 3800
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? =
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? =
Cijfers in een doorsnee maand, dure zaken zoals vakantie of omniumverzekering worden dan betaald met vakantiegeld/eindejaarspremie/belastingteruggave/... -- daar wordt uiteindelijk ook nog een groot deel van gespaard.

Netto totaal vermogen:
-Wat is je netto vermogen? 570.000 (home equity nog gewaardeerd aan aankoopprijs van 7 jaar geleden)
-Hoeveel hiervan heb je zelf vergaard? 490.000, 80k gekregen over de jaren: 30k bij aankoop huis, 5-10k hier en daar bij erfenissen/geboorte kinderen, 10k bij trouw schoonzus ("iedereen gelijk" ook al trouw je niet/later)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? veel

Mensen die met 3k toekomen maandelijks met 2 kinderen en een huis, een applausje. Ik moet bij jullie op les komen (of de vriendin op zijn minst :unsure:)!
3 kinderen! Alledrie nog klein dus kost gene frank. De kapitaalaflossing, die ook maar 300 euro is, alles vervroegd afgelost buiten fiscaal deeltje, van de lening reken ik bij sparen. Interest is minder dan 100 euro. De madam geeft gemiddeld ongeveer 300 euro per maand uit, ik rond de 250. De rest 2300-2400 is voor een groot stuk voeding/huishoudproducten (800-900 euro). EGW en telecom 150 euro (nieuwbouw...), 100 euro naft, dan is er nog gemiddeld 1000 euro per maand voor wat? Nog wat speelgoed of kleren voor de kinderen of cadeaus hier en daar,.wat verzekeringen, af en toe eens een grotere aankoop (tuinset van 2k dit jaar bv.) ... Geen dure hobby's (lopen zwemmen wandelen fietsen lezen tuinieren),. Gaan eten bij den Italiaan Thai etc. smaakt ons meer dan genoeg. Sinds de kinderen geen verre reizen, we hebben de wereld gezien als twintigers, nu een weekje in een van de buurlanden en eens een paar dagen Centerparcs, meer hebben die klein mannen ook niet nodig.

Mensen die met 3k toekomen maandelijks met 2 kinderen en een huis, een applausje. Ik moet bij jullie op les komen (of de vriendin op zijn minst :unsure:)!

a) Geld uitgeven is geen kunst, b) je weet op voorhand dat het wat soberder wordt met kinderen, c) mensen geven veel geld uit aan dingen die ze denken te moeten doen voor hun kinderen terwijl die kinderen dat niet willen: Je weet wel, de figuurlijke 'je koopt een cadeau en de verpakking is het leukste speelgoed'.

Het zijn de uitstappen en reizen die geld kosten. Op de rest valt niet echt veel te winnen of verliezen.

De 5 trips naar de Alpen per jaar, de vliegreizen naar Amerika of de zotte trektochten zijn niet meer van de partij. Met kinderen is dat niet leuk en heel kostelijk, dus voor wie of wat doen ? Reizen is nu 1-2 weken in een huisje in CenterParcs of op een camping in Frankrijk waar kwik kwak en kwek van 10 tot 16h in het water marineren. Afgewisseld met bezoek aan de lokale appelsap fabriek waar ze elk een fles mogen uit het rek naar huis sleuren. Om de avond af te sluiten met de vlieger op het strand of in de weide.

Ik kan ook elk weekend voor 1000 euro naar disney of zo gaan. Maar wederom, voor wie doet je dat? Voor die kinderen maakt het geen fluit uit waar ze zijn en als ouder is het een logistieke nachtmerrie.

Ik heb hier een jaar abo in het springkasteel/trampoline park 1 km van mijn deur. Kost 300 per jaar per gezin en we gaan er gemakkelijk 10-15x per jaar. Telkens van 10 tot 14h. Zo goed als elke pedagogische studiedag of andere dag dat je ze moet entertainen zit ik daar. Laptop mee, kinderen op de trampoline duwen, beetje werken. Klaar. In tegenstelling tot sommige ouders die ik ken die elke keer als ze alleen op 2 of 3 kinders moeten passen, het een 300 euro uitstap wordt. Dierentuin, allemaal blijven eten, 13 knuffels in de shop. Dat is allemaal voor niks nodig. Ik heb hier zakken vol met knuffels. Je kunt best eventjes 'nope' zeggen in de shop.

Voor de rest is het zwemmen en atletiek en in de tuin spelen. Ze worden 6. Geen eigen tablet, geen telefoon, geen eigen tv, geen gaming console.

Volgende week is de naschoolse opvang 2d open. Gaan ze 2d daar naartoe. Kost 15 euro per dag en via CM en fiscus en de vakbond van madam kost ons dat netto 1 of 2 euro. Heb deze week het sportkamp voor de krokus mogen cancellen. Gebleit tot en met dat ze een week naar de naschoolse opvang willen. OK dan. Weer een week zo goed als gratis opvang. Wat gaat cege ondertussen doen ? Kans is groot dat hij paar dagen verlof pakt en wat in de tuin werkt. Maar geen trip naar Lanzarotte of zo met de kinderen zoals blijkbaar half verplicht is tegenwoordig...

Ik heb hier een jaar abo in het springkasteel/trampoline park 1 km van mijn deur. Kost 300 per jaar per gezin en we gaan er gemakkelijk 10-15x per jaar. Telkens van 10 tot 14h. Zo goed als elke pedagogische studiedag of andere dag dat je ze moet entertainen zit ik daar. Laptop mee, kinderen op de trampoline duwen, beetje werken. Klaar. In tegenstelling tot sommige ouders die ik ken die elke keer als ze alleen op 2 of 3 kinders moeten passen, het een 300 euro uitstap wordt. Dierentuin, allemaal blijven eten, 13 knuffels in de shop. Dat is allemaal voor niks nodig. Ik heb hier zakken vol met knuffels. Je kunt best eventjes 'nope' zeggen in de shop.
Nu hebben wij zo'n abo op de dierentuin, en dat is goedkoper hoor :p

a) Geld uitgeven is geen kunst, b) je weet op voorhand dat het wat soberder wordt met kinderen, c) mensen geven veel geld uit aan dingen die ze denken te moeten doen voor hun kinderen terwijl die kinderen dat niet willen: Je weet wel, de figuurlijke 'je koopt een cadeau en de verpakking is het leukste speelgoed'.

Het zijn de uitstappen en reizen die geld kosten. Op de rest valt niet echt veel te winnen of verliezen.

De 5 trips naar de Alpen per jaar, de vliegreizen naar Amerika of de zotte trektochten zijn niet meer van de partij. Met kinderen is dat niet leuk en heel kostelijk, dus voor wie of wat doen ? Reizen is nu 1-2 weken in een huisje in CenterParcs of op een camping in Frankrijk waar kwik kwak en kwek van 10 tot 16h in het water marineren. Afgewisseld met bezoek aan de lokale appelsap fabriek waar ze elk een fles mogen uit het rek naar huis sleuren. Om de avond af te sluiten met de vlieger op het strand of in de weide.

Ik kan ook elk weekend voor 1000 euro naar disney of zo gaan. Maar wederom, voor wie doet je dat? Voor die kinderen maakt het geen fluit uit waar ze zijn en als ouder is het een logistieke nachtmerrie.

Voor de rest is het zwemmen en atletiek en in de tuin spelen. Ze worden 6. Geen eigen tablet, geen telefoon, geen eigen tv, geen gaming console.

Volgende week is de naschoolse opvang 2d open. Gaan ze 2d daar naartoe. Kost 15 euro per dag en via CM en fiscus en de vakbond van madam kost ons dat netto 1 of 2 euro. Heb deze week het sportkamp voor de krokus mogen cancellen. Gebleit tot en met dat ze een week naar de naschoolse opvang willen. OK dan. Weer een week zo goed als gratis opvang. Wat gaat cege ondertussen doen ? Kans is groot dat hij paar dagen verlof pakt en wat in de tuin werkt. Maar geen trip naar Lanzarotte of zo met de kinderen zoals blijkbaar half verplicht is tegenwoordig...
Agree, al zie ik naast de uitstappen toch ook bij sommige ouders stapels nieuwe kleren van 50 euro/stuk, bergen speelgoed, nieuwe fietsen van het hippe merkje, etc. Hier worden de dozen kleren uitgewisseld tussen familie en vrienden, zit altijd wel voldoende tussen dat je smaak is, kinderfietsjes ontgroeien ze in een jaar dus het kwaliteits volle tweedehands aanbod is overweldigend, etc. (Wij hebben dan nog de "pech" dat we de oudste kinderen hebben in familie/vriendengroep dus het is toch vooral doorgeven maar dat maakt dan weer wat blijdschap anderen te kunnen helpen.)
De grootste leak blijven wel de ouders. Kies je partner wijselijk dat wil zeggen een die van zichzelf (en jij ook ofc :laugh: ) vindt dat ze er goed uit ziet zonder 20 lagen make up (enkele 10tallen euro per product), elke maand naar de kapper voor meshes (100+ euro per keer), nagelsalon om de x weken, enkel vindt dat een sterrenrestaurant goed eten serveert, die hippe cocktailbar met 20 euro/cocktail is ook niet voor elke week (kies een partner die bier drinkt of niet drinkt), en wees niet zo lui om 2 keer per week take out te laten leveren aan de deur (200 euro per maand, leer koken, het is leuk, lekkerder dan de gemiddelde take out en meestal ook nog gezonder). Poets je eigen huis (100 euro per maand). In de stad in de buurt zijn een shitload aan gratis activiteiten, en het is niet omdat je daar naartoe gaat dat je er dan ook moet blijven eten. I dont know alles met mate zeker, noem me een asceet maar at the end of the day zit het geluk in de verbinding, rust, tevredenheid, dat hoeft allemaal geen of niet veel geld te kosten.

Je moet in die zaken ook een beetje chance hebben met uw eigen persoonlijkheid. Pak nu dat "huisje in centerparks" dat @cege aanhaalt.

In theorie is dat allemaal goed en wel maar wat ik me daar bij voorstel ( en dit is gebaseerd op 1 keer naar zoiets geweest te zijn decennia terug), zwembaden met hopen mensen, "geburen" op 5-10m van waar je zelf zit, etc

en ik heb nu zoiets gelijkaardig gedaan de laatste 2 jaar.. en dat is geen vakantie voor mij, dat is stress en meer vermoeid terug thuis komen. En dan kan je zeggen dat "het toch voor de kinderen is", uiteraard en daarom doe ik het ook, maar nu al dik 2 jaar zonder eens te kunnen ontspannen .. en ik moet zeggen dat ik het begin te voelen.

Ik heb zonet de vermogenstest gedaan op HLN (ism universiteit van Antwerpen). https://www.hln.be/mijn-geld/al-100...m-het-zelf-te-weten-in-twee-minuten~a9e55b19/

Als alleenstaande in de leeftijdscategorie 45-54 verdien ik blijkbaar vrij gemiddeld. 60% van gelijkaardige profielen verdient minder, 10% ongeveer hetzelfde en 30% verdient meer.

Dan zijn er een hoop parameters die je nog moet ingeven, zoals: spaargeld, beleggingen, vastgoed enz... Ze vragen niet specifiek naar dingens als IPT, pensioensparen, groepsverzekeringen enz... Mogelijk kan je dat bij beleggingen tellen maar daar is de bevraging niet super duidelijk over. Ik heb die dingen niet meegeteld en beleggingen gehouden tot wat ik actief beleg in aandelen en etf's.

Eindresultaten worden gerelateerd aan leeftijdsklasse en gezinssamenstelling (alleenstaande of koppel).

Bij mij geeft dit:

Vermogen: 856.300
Mediaan vermogen in mijn leeftijdscategorie: 145.200
Mediaan vermogen van alle belgen: 188.000

Inkomen (maandelijks): 2.950
Mediaan alleenstaande leeftijdsgenoten: 2.356
Mediaan alleenstaande belgen: 2167

Volgens dat eindrapport:

Mijn vermogen is groter dan dat van 90% van mijn leeftijdsgenoten. Eveneens dan dat van 90% van alle belgen.
Mijn inkomen is groter dan dat van 60% van mijn alleenstaande leeftijdsgenoten en 70% van alle belgen.

Ik heb voor mijn maandelijkse inkomen het loon geteld dat ik uit mijn vennootschap haal + kindergeld. Zelf vind ik dat een vrij krap loon dat niet meer doet als rekeningen betalen en eten op de plank voorzien. Uit dat loon haal ik geen spaarvermogen. Toch vind ik het straf dat dit loon al in de bovenste helft van de inkomens van leeftijdsgenoten valt. 60% van de alleenstaande gezinnen tussen 45 en 54 moet het met minder doen.

Met een vermogen van 850K tik je de top tien procent aan. Ik had verwacht dat die grens hoger zou liggen. Ik vind die mediaan vermogens ook aan de lage kant, zeker omdat er specifiek naar vastgoed wordt gevraagd.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan