De grote snooker/biljart/pool thread

Goh ja, das wel een beetje streng vind ik. Speelt gewoon een goed seizoen hoor. Onlangs bv. nog van Trump gewonnen

Alleen jammer genoeg komt het er voorlopig nog niet uit op het WK. Begint een beetje zijn 'zwart beest' te worden toch wel.
Dit dus ...

Xingtong die dit seizoen is doorgebroken, zit nu toch ook zwaar in de problemen tegen Maguire.
Net zoals Brecel laat hij het eveneens afweten op het WK. Gaan we hem nu ook afbreken en zeggen dat hij een slecht seizoen heeft ???
OK hij haalt wel R2 maar daar stopt het dan ook.

Wat mij ook opvalt: Tijdens het seizoen had je dan wel twee revelaties (Xingtong en Brecel) maar om het WK zijn het toch weer de gevestigde namen die goed presteren. Ik vind dat ergens wel jammer om eerlijk te zijn.

Brecel was misschien wel hard en eigenlijk kan hij beter zwijgen (hij is namelijk zelf ook een beetje te lui) MAAR hij had deze week weldegelijk een punt toen hij dit zei:
Luca Brecel haalt vlak voor zijn eerste match op het WK-snooker uit naar Britse collega’s
 
Laatst bewerkt:
Robertson zojuist een 147 in zijn kwartfinale tegen Lisowski. Zeer sterk.

Hij staat nog wel achter, dus heeft nog wel wat werk.
 
Geweldige match Robertson-Lisowski, die spanning in dat laatste frame alleen al. Allebei Drie-Vier kansen/kansjes gehad. Geweldig om naar te kijken.
 
En finaal gaan het toch weer hoofdzakelijk de oudjes zijn die het WK gaan bestrijden.

Mijn voorspelling: O'Sullivan - Higgins - Trump / Bingham (OK trump is nog een beetje jonger) - Williams worden de halve finales.
Al hoop ik ergens op een verrassing, ik geloof er niet in. Als Bingham het haalt van Trump dan is de jongste halve finalist maar liefst 45 jaar (!).

De jongere generatie (lees twintigers) heeft nog veel te leren van de oudere garde.

Ik had stiekem gehoopt dat de HF Brecel - Xintong - Bingtao - Vafaei of zo geweest zou zijn.
Dat die jonge garde eindelijk eens hoog zou scoren op het WK.
Maar helaas is het (alweer) een ontnuchterig van jewelste.
 
Kan die Iraniër weer een jaar zwijgen met z'n shittalk. Wellicht drie spelers uit het jaar 1975 die in de halve finales gaan staan. Nuff said.
En als Trump steken laat vallen, is de 4de, ene van 1976. :tongue:

Eigenlijk zou je eerder verwachten dat dit de HF is van het senioren toernooi.

Ik vind dat ergens gewoon schandalig. Een affront voor de jongere garde.
Kudos voor de oudjes, maar als dit de HF gaat zijn, dan hebben de jongeren gewoon het NIET goed gedaan.
 
Ik vind dat ergens gewoon schandalig. Een affront voor de jongere garde.
Of het toont aan dat snooker eens sport is waarbij ervaring heel belangrijk is, en een veertiger (of zelfs ouder) fysiek nog goed kan zijn om aan de top mee te draaien.

Zo schandalig vind ik dat niet eigenlijk.
 
Of het toont aan dat snooker eens sport is waarbij ervaring heel belangrijk is, en een veertiger (of zelfs ouder) fysiek nog goed kan zijn om aan de top mee te draaien.

Zo schandalig vind ik dat niet eigenlijk.
Maar Higgins won al wel het WK op zijn 22ste, Ronny op zijn 26ste, Williams op zijn 24ste.
Van de huidige twintigers? Nobody ..

Maar anderzijds kan je ook wel zeggen dat de generatie Higgins, Ronny, Williams een gouden generatie was en nog steeds is.
 
Is inderdaad gewoon een gouden generatie. In de laatste 15 jaar hebben enkel Selby (wel vier keer), Robertson en Trump zich daar tussen kunnen nestelen, maar dat zijn natuurlijk wel drie namen waarvan je dat kan verwachten.

Er is momenteel niemand daarbuiten waarvan ik met zekerheid zou zeggen dat die vroeg of laat Wereldkampioen wordt. Van Wilson hadden ze in het begin van zijn carrière bijvoorbeeld hoge verwachtingen, maar die heeft die extra stap naar de echte top toch ook nog niet kunnen zetten.
 
Ik ben te jong om te weten hoe professioneel snooker in de jaren '80 en '90 was. Waren die gasten als Steve Davis daar al heel professioneel mee bezig, of waren dat bij wijze van spreken heren die 10 uur per dag op café zaten met een pintje bij de snookertafel (al dan niet met een coach)?

Van de generatie van Higgins en O'Sullivan weet ik dat het al professioneel werd aangepakt. Zijn zij bij de eersten die dat écht serieus aanpakten, of zijn dat gewoon uitzonderlijke talenten die toevallig dicht op elkaar geboren zijn?
 
Is inderdaad gewoon een gouden generatie. In de laatste 15 jaar hebben enkel Selby (wel vier keer), Robertson en Trump zich daar tussen kunnen nestelen, maar dat zijn natuurlijk wel drie namen waarvan je dat kan verwachten.

Er is momenteel niemand daarbuiten waarvan ik met zekerheid zou zeggen dat die vroeg of laat Wereldkampioen wordt. Van Wilson hadden ze in het begin van zijn carrière bijvoorbeeld hoge verwachtingen, maar die heeft die extra stap naar de echte top toch ook nog niet kunnen zetten.
Dit zegt voldoende hé

Mark Williams is oudste halvefinalist op WK snooker sinds 1985

Ronny is dan ook maar één jaar jonger en Higgins / Bingham zijn ook nog in de running (ook allebei 1 jaar jonger dan Williams)
Een combinatie van een gouden supertalentvolle generatie, de weinige dertigers aan de top die met een depressie worstelen (Selby, maar ook Trump zei daar de laatste tijd, last van te hebben), en twintigers die wat blijven hangen en voorlopig (nog) niet volledig doorbreken.
 
Ik ben te jong om te weten hoe professioneel snooker in de jaren '80 en '90 was. Waren die gasten als Steve Davis daar al heel professioneel mee bezig, of waren dat bij wijze van spreken heren die 10 uur per dag op café zaten met een pintje bij de snookertafel (al dan niet met een coach)?

Van de generatie van Higgins en O'Sullivan weet ik dat het al professioneel werd aangepakt. Zijn zij bij de eersten die dat écht serieus aanpakten, of zijn dat gewoon uitzonderlijke talenten die toevallig dicht op elkaar geboren zijn?
Op uw eerste vraag kan ik moeilijk antwoorden omdat dat voor mijn tijd ligt. Het enige wat ik wel kan bevestigen is dat zowel Higgins en O'Sullivan toch wel uitzonderlijke talenten zijn. Williams is ook een bovengemiddelde snookerspeler, maar die rank ik toch net iets lager.

Vooral O'Sullivan is een exceptioneel talent natuurlijk, grootste talent dat snooker ooit gekend heeft (en misschien wel ooit zal kennen). Ik ben er zeker van dat hij veel meer uit zijn carrière kon gehaald hebben als hij dezelfde drive had als een Stephen Hendry. Dat klinkt misschien gek, want hij bezit quasi alle belangrijke records uit het snooker, maar als die zich gedurende heel zijn carrière 100% had gefocust had hij zonder pardon dubbel zoveel titels gewonnen.
 
Op uw eerste vraag kan ik moeilijk antwoorden omdat dat voor mijn tijd ligt. Het enige wat ik wel kan bevestigen is dat zowel Higgins en O'Sullivan toch wel uitzonderlijke talenten zijn. Williams is ook een bovengemiddelde snookerspeler, maar die rank ik toch net iets lager.

Vooral O'Sullivan is een exceptioneel talent natuurlijk, grootste talent dat snooker ooit gekend heeft (en misschien wel ooit zal kennen). Ik ben er zeker van dat hij veel meer uit zijn carrière kon gehaald hebben als hij dezelfde drive had als een Stephen Hendry. Dat klinkt misschien gek, want hij bezit quasi alle belangrijke records uit het snooker, maar als die zich gedurende heel zijn carrière 100% had gefocust had hij zonder pardon dubbel zoveel titels gewonnen.
Ik denk dat als the rocket zich echt 100% zou gesmeten hebben hij nu al op pensioen zou geweest zijn. Zijn mindere periodes en vooral de periodes zonder snooker zorgen er in mijn ogen voor dat hij het spelletje nog niet helemaal beu is.
 
Ja dat cheaten aan het begin van zijn carriere zal altijd een dikke vette smet blijven.

Mentaal de beste speler ooit maar die fraudezaak wis je nooit meer uit.
 
Was niet aan het begin hoor, eerder in het midden. Had alles al gewonnen wat er te winnen viel.

Soit, Ronnie nu 4-4 en had eigenlijk 5-3 moeten staan. De beste Ronnie haalt dit gewoon.
 
Schoolvoorbeeld daarnet waarom O'Sullivan wordt beschouwd als de beste allertijden. Tegen iedere andere speler had John Higgens dat laatste frame nog teruggepakt, maar Ronnie z'n magie kwam naar boven en maakt er 10-6 van ipv 9-7.

 
Was inderdaad weer ronduit fantastisch, levende en actieve legende in zijn sport / de sportwereld in zijn geheel.
 
Ondertussen Williams die hard vecht en knaagt aan zijn achterstand tov Trump. Van 12-5 naar 13-11.

Nu ja zolang Williams niet zegt dat hij uit de kleren gaat, als hij WK wordt. :tongue:
In 2018 zei hij dat al lacherig omdat het al van 2003 geleden was dat hij nog eens de titel pakte en er niet echt in geloofde.

Natuurlijk -wet van murphy- hij won weldegelijk het WK dat jaar ..
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen 14-9 voor O'Sullivan (is er nog niet natuurlijk), speelt niet altijd foutloos maar heeft toch weer een break gehad daarstraks die echt uitzonderlijk was, moeilijk tafel en paar keer de witte heel de tafel rond en perfect een cannon op een rode.

Zou graag O'Sullivan-Williams zien in de finale, lijken me de twee sterkste dit WK.
 
Terug
Bovenaan