De grote snooker/biljart/pool thread

Hoe getalenteerd hij ook moge weze, om WK te worden moeten alle sterren op 1 lijn staan. Er lopen daar op het kampioenschap ook serieus wat heerschappen rond die snooker ademen qua natuurtalent te hebben. Maar geraakt hij tot bij Ronnie wil ik het nog wel zien, hij moet dan een hele match 100% focus tonen, want we weten allemaal wie het grootste natuurtalent is dat daar momenteel rondloopt, zowel links als rechts met zijn ogen toe als het moet. En Ronnie moet een off day hebben, en Luca een topdag. En dan moet ie naar alle waarschijnlijkheid nog eerst voorbij Williams, dat op zich is al een halve mount everest. Om daarna tot aan de top te moeten gaan. En dan wachten er nog altijd een Trump, selby, en andere consoorten tot in de finale.

Hoe graag ik het ook zou willen zien gebeuren, maar om die trofee te liften zal hij 110% focus moeten tonen. Enja dan zulke uitspraken, is het al grappend of niet, heb je meteen de lastige vragen op uw dak, zoals gisteren...
Is dit echt gebeurd? :unsure:
Het is gebeurd :clap:
 
Ik krijg plots goesting om snooker te spelen :laugh:

Even serieus ook: dit zal sowieso heel wat jong Belgisch talent motiveren, maar ook mensen aanzetten tot spelen.
 
Snooker is alleen niet zo toegankelijk als darts, vanwege de moeilijkheidsgraad. Dus ik denk wel dat de impact van deze wereldtitel kleiner zal zijn dan Dimitri Van den Bergh zijn prestaties op het darts.
 
Snooker is alleen niet zo toegankelijk als darts, vanwege de moeilijkheidsgraad. Dus ik denk wel dat de impact van deze wereldtitel kleiner zal zijn dan Dimitri Van den Bergh zijn prestaties op het darts.
En je hebt thuis natuurlijk sneller een dartsbord hangen dan dat je een snookertafel kan zetten.
 
Ik krijg plots goesting om snooker te spelen :laugh:

Even serieus ook: dit zal sowieso heel wat jong Belgisch talent motiveren, maar ook mensen aanzetten tot spelen.
Dat denk ik nu wel niet.

1) Niet aanzien als sport in België.
2) Niet goedkoop om te leren
3) Jeugd speelt liever games
4) Jeugd is al verplicht om naar een café te gaan
5) En zoals hierboven genoemd, het is totaal niet toegankelijk zoals darts, iedereen kan na wat oefenen eens wat 20'en gooien maar om 3 ballen na elkaar te potten vergt heel wat oefening.
 
En je hebt thuis natuurlijk sneller een dartsbord hangen dan dat je een snookertafel kan zetten.
Ook al, en voor 70-100 euro heb je pijlen plus bord. Ken de prijzen nu wel niet voor een snooker - als je er al de ruimte voor hebt - maar dat zal wel een dikke 2-3000 euro zijn.
 
Zoals ik al zei: snookerzalen gaan het de komende weken zeker en vast merken. Maar ik denk dat die hausse van korte duur zal zijn, want je zal een pak mensen hebben die een paar keer zullen gaan snookeren, en er dan al direct terug de brui aan geven omdat ze nauwelijks een bal gepot krijgen.
Het is niet voor niets dat je rond de eeuwwisseling overal snookertafels door pooltafels zag vervangen worden.
 
Ken de prijzen nu wel niet voor een snooker - als je er al de ruimte voor hebt - maar dat zal wel een dikke 2-3000 euro zijn.

Het is inderdaad de ruimte die bij de meesten sowieso het probleem zal zijn. Je hebt al een kleine living nodig om een snooker tafel te kunnen plaatsen en voldoende ruimte rondom te hebben. Trouwens voor €2000 ga je niet ver geraken, of 't moet occasie zijn.

Ik weet niet of het vandaag nog kan, maar in mijn studententijd had ik gewoon een abonnement in een snookerzaal waar ik in de 'daluren' gewoon onbeperkt kon gaan oefenen. Totaal geen idee meer hoeveel het kostte (was nog in Belgische Frank :D ).
 
Misschien dat je voor 2000€ een 9' tafel hebt maar een 12' professionele tafel kan 10000 euro en meer kosten. En dan nog plaatsing en transportkosten. Die tafels zijn in massief hout en wegen >1000kg.

https://www.belomax.be/be/buffalo-snookertafel-12-ft-mahonie => 5500 euro hier en dat is dan nog goedkoop , want er zijn er die 17K kosten ook. Ik heb er ook niet genoeg verstand van om te weten wat een goede tafel is. Maar met 1300kg, moet ge nog opletten dat de tafel door uw vloer niet zakt :laugh:
 
Misschien dat je voor 2000€ een 9' tafel hebt maar een 12' professionele tafel kan 10000 euro en meer kosten. En dan nog plaatsing en transportkosten. Die tafels zijn in massief hout en wegen >1000kg.

https://www.belomax.be/be/buffalo-snookertafel-12-ft-mahonie => 5500 euro hier en dat is dan nog goedkoop , want er zijn er die 17K kosten ook. Ik heb er ook niet genoeg verstand van om te weten wat een goede tafel is. Maar met 1300kg, moet ge nog opletten dat de tafel door uw vloer niet zakt :laugh:
Wie kan dat zetten in zijn huis? :unsure:

Oh wait, we zitten hier op BG :p
 
Ik alleszins niet. Ik denk dat dat met moeite in mijne living binnengeraakt. Ge moet dan naast de tafel ook nog manoeuvreerruimte hebben om te spelen ook :) Dan is het praktischer en goedkoper om gewoon naar Ninove te gaan dan zo'n tafel te zetten. Ge moet al veel spelen om uw investering terug te verdienen.
 
Snooker is alleen niet zo toegankelijk als darts, vanwege de moeilijkheidsgraad. Dus ik denk wel dat de impact van deze wereldtitel kleiner zal zijn dan Dimitri Van den Bergh zijn prestaties op het darts.
Ik speelde vroeger veel pool met vrienden op cafè en ik was daar best goed in vond ik zelf.

Toen hebben een vriend en ik ons eens gewaagd aan snooker (omdat we dat beiden volgen) en ik kan u garanderen. Dat is echt niet simpel. :laugh: Een rode bal potten tot daar aan toe, maar om dan direct er een kleur aan toe te voegen is echt wel moeilijk in het begin. De tafel is ook nog groter dan het lijkt en dat maakt het natuurlijk er niet simpeler op.
 
Ik heb vroeger heel veel snooker gespeeld maar verder dan 5 (of was het nu 6?) ballen achter elkaar kreeg ik nooit gepot.
Onlangs heb ik nog eens gesnookerd en toen potte ik 1x 4 ballen achter elkaar. Hoe rustiger en koelbloediger je bent, hoe gemakkelijker het is.
Maar eigenlijk is snooker gewoon aartsmoeilijk.

Als je wat zoekt zijn er toch echt veel snookertafels te vinden in België hoor (al moet ik toegeven dat het tov de jaren 90 maar een fractie ervan overblijft, maar wie zoekt die vindt ze nog wel). En die zijn echt wel toegankelijk.
Maar wil je echt goed worden dan moet je natuurlijk eigen materiaal kopen en dat is niet goedkoop.

En je hebt gelijk: Je vindt de tafels voornamelijk in café's en de jeugd van tegenwoordig speelt liever op de playstation.
 
Laatst bewerkt:
Ook al, en voor 70-100 euro heb je pijlen plus bord. Ken de prijzen nu wel niet voor een snooker - als je er al de ruimte voor hebt - maar dat zal wel een dikke 2-3000 euro zijn.
Het is inderdaad de ruimte die bij de meesten sowieso het probleem zal zijn. Je hebt al een kleine living nodig om een snooker tafel te kunnen plaatsen en voldoende ruimte rondom te hebben. Trouwens voor €2000 ga je niet ver geraken, of 't moet occasie zijn.

Ik weet niet of het vandaag nog kan, maar in mijn studententijd had ik gewoon een abonnement in een snookerzaal waar ik in de 'daluren' gewoon onbeperkt kon gaan oefenen. Totaal geen idee meer hoeveel het kostte (was nog in Belgische Frank :D ).
Misschien dat je voor 2000€ een 9' tafel hebt maar een 12' professionele tafel kan 10000 euro en meer kosten. En dan nog plaatsing en transportkosten. Die tafels zijn in massief hout en wegen >1000kg.

https://www.belomax.be/be/buffalo-snookertafel-12-ft-mahonie => 5500 euro hier en dat is dan nog goedkoop , want er zijn er die 17K kosten ook. Ik heb er ook niet genoeg verstand van om te weten wat een goede tafel is. Maar met 1300kg, moet ge nog opletten dat de tafel door uw vloer niet zakt :laugh:

Een vrij grote snookerzaak (7 tafels) tussen Asse en Aalst is recent verkocht - hun tafels staan te koop voor 1200 €/stuk, tafel weegt 1400kg, blad bestaat uit 5 delen van elk 200kg, benodigde ruimte 7m x 5m (4m70 a la limiet).

Helaas zelf onvoldoende plaats - een koopje voor de liefhebber. https://www.snookerbirmingham.be/ hun laatste maand dat ze geopend zijn, helaas geen overnemer gevonden voor deze bloeiende zaak.
 
Ik heb tijdens de studententijd jarenlang 2 keer per week gesnookerd, en nadien ook 3 jaar competitie in clubverband gespeeld, zij het in de lage provinciale reeksen. Maar dan nog bleef het amateuristisch, typisch potte ik 2 à 3 ballen achter elkaar en miste ik of was ik mijn positie kwijt. Ik heb ook nooit écht getraind, als in doelmatig oefeningen uitvoeren uren aan een stuk. De laatste 2 jaar competitie bleef het zelfs beperkt tot die 1 keer per week match spelen... dan word je dus niet meer beter, en daarom ben ik er ook maar mee gestopt.

Snooker is gewoon pokkemoeilijk. Een leek beseft totaal niet hoe onmogelijk het is om bv. een century, total clearance of 147 te maken. Of om van die laatste persoon te winnen in een WK finale! :cool:
 
Wel leuke reportage, zo zie je dat om in iets echt heel, heel goed te zijn moet je 1) er aanleg voor hebben 2) er van kinds af aan mee bezig te zijn en 3) je leven er aan toewijden
 
Wel leuke reportage, zo zie je dat om in iets echt heel, heel goed te zijn moet je 1) er aanleg voor hebben 2) er van kinds af aan mee bezig te zijn en 3) je leven er aan toewijden
4) en mentaal de *klik* maken. ;) Als je ziet hoe hard hij nog heeft mogen zweten op het einde - dan moet je weerbaar zijn. (En daarvoor met zijn absurde comebacks)

In die zin is het voor de kenners maar een 'halve' verrassing, dat hij WK geworden is.
Natuurlijk was hij niet de grote favoriet, maar een 'schaduw'favoriet was hij wel.

Vorig jaar had hij die klik ook al gemaakt, en was zijn R1 verlies op het WK niet meer te wijten aan het 'mentale', maar gewoon de vermoeidheid na een lang seizoen. Hij speelt eigenlijk al 2 jaar vrij goed. Daarvoor werd wel eens gezegd dat Luca mentaal niet de sterkste was, maar sinds het seizoen 2021 / 2022 is die mentale klik / ommekeer er gekomen en is hij eigenlijk net sterk geworden daarin.

Ja OK hij wint belange na niet alles, maar wie doet dat wel? 3 rankingtoernooien in de laatste 2 jaar waarbij ook de wereldtitel, en 2 finales. Er zijn er niet veel die hem dat na doen.
 
Terug
Bovenaan