De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Goh ja, vel racen ga ik niet meer doen. Mijn knieën twee keer naar de kloten ermee, dus dat zal maar gewoon voor af en toe eens zijn.
Maar na 80.000 hoogtemeters mag het wel :p

Begonnen met zwift in 2017 denk ik.
 
Oej, hoe krijg je uw knieën kapot met te racen? :unsure:
Overbelasting.
De fietspositie was toen ook niet ideaal, na een bikefit oa zadel 2cm naar beneden.
Maar dus twee keer een ontsteking van de iliotibiale band.

Misschien dat het met de nieuwe positie sowieso niet meer zou terugkomen, maar toch wel wat schrik van gekregen. De hele lente heb ik dit jaar bijna niet gefietst. Dat vermijd ik liever.
 
Welke ventilator gebruiken de mensen hier? Die we thuis hebben voldoet echt niet heb ik gisteren gemerkt. Ik werd bijna onwel van de warmte.

Ik heb gisteren bij Amazon Belgie een Vacmaster Cardio gekocht, echt waanzinnig goed.
 
Ik heb gisteren bij Amazon Belgie een Vacmaster Cardio gekocht, echt waanzinnig goed.
Hier ook tevreden van! Al heb ik wel de simpele niet fitness variant.
Die was enkele jaren terug super populair op het Trainerroad forum. In die mate dat de fabrikant korting gaf aan TR leden op het forum.
Interessant om te zien dat ze dan maar op de trein gesprongen zijn en een fitness variant gemaakt hebben. 😃
 
Mijn broer heeft die ook, hij verzet alleszins lucht, maar ik zou hem persoonlijk niet waanzinnig goed noemen, veel te veel wind zelfs op de laagste stand. Maar ik zet mijn cheapo ventilator dan ook op de laagste stand omdat ik het anders te fris vind.
 

filmpje van GCN waarin een nieuwe (?) studie wordt besproken dat FTP zo goed als nooit de waarde is die je kan vasthouden.
Pros hielden hun 95% van 20 min power zo'n 51 minuten vol
De minst getrainde fietsers (maar wel fietsers) zo'n 35 minuten

Zo heb ik het toch ook wel altijd aangevoeld. "No way dat ik mijn FTP cijfer 60 minuten volhou"
 

filmpje van GCN waarin een nieuwe (?) studie wordt besproken dat FTP zo goed als nooit de waarde is die je kan vasthouden.
Pros hielden hun 95% van 20 min power zo'n 51 minuten vol
De minst getrainde fietsers (maar wel fietsers) zo'n 35 minuten

Zo heb ik het toch ook wel altijd aangevoeld. "No way dat ik mijn FTP cijfer 60 minuten volhou"
Ik ben volledig van hetzelfde gedacht.
Als ik de alp opfiets op 90% van mijn FTP dan ben ik boven gewoon helemaal choco en zou ik niet weten waar ik nog extra tijd kan winnen en dan ben ik nog een stuk minder dan een uur bezig.
 
Veel heeft te maken met hoe diep je kan gaan.
Maar een uur op FTP rijden dat correct is zal zeer lastig zijn. De meeste mensen kunnen dat inderdaad maar 30-45minuten.
Daarom dat een pacing strategie ook zo belangrijk is.
 
Facking hell. Daarnet stage 2 van de Ronde van Makuri aan het rijden, en op letterlijk 1,3km van de finish valt de Ipad uit (zat aan de stroom, maar groepsritten vreten meer elektriciteit dan er in gaat en starten aan 8% is tricky)... De activiteit kon ik wel hervatten, maar dan als gewone rit, niet als deel van de ronde. Morgen nieuwe poging!
 
Als ik dit topic lees, is de "Wahoo Kickr Core Reconditioned" zelf in vergelijking met de Zwift Hub de aanrader op dit moment?
Deze staat zelf nu slechts op 499euro zonder cassette? No brainer aan deze prijs?

Welke cassette kan je hier dan best bij kopen? Maakt dit iets uit? Ik zou een 11 speed nodig hebben.
Koop je die van op de Wahoo website zelf, "Sunrace CSRX1 11 Speed 11-28T cassette"?
Of koop ik gewoon de "Shimano 105 R7000 11 Speed Cassette" zoals op mijn fiets?

Is zo een voorwielsteun eigenlijk een must?
 

filmpje van GCN waarin een nieuwe (?) studie wordt besproken dat FTP zo goed als nooit de waarde is die je kan vasthouden.
Pros hielden hun 95% van 20 min power zo'n 51 minuten vol
De minst getrainde fietsers (maar wel fietsers) zo'n 35 minuten

Zo heb ik het toch ook wel altijd aangevoeld. "No way dat ik mijn FTP cijfer 60 minuten volhou"
Letterlijk niemand kan 1 uur zijn FTP waarde trappen alleen al omdat mensen geen robots zijn. Niemand kan 1u aan een stuk pakweg exact 300W trappen, je gaat constant in de bandbreedte 290-310W trappen en waarschijnlijk zelfs spikes krijgen die nog buiten die bandbreedte liggen. Elke spike boven de 300W (als dat u FTP is) hoe klein ook zorgt ervoor dat je het uur niet gaat volmaken. Hoe hoger die spikes boven de 300W gaan hoe harder dat gaat aangezien vermogen VS uitputting geen lineare curve is. Elke W die je harder rijdt gaat exponentieël meer moeite vragen dan de vorige.

De reden dat Pro's zo ver geraken is omdat Pro's naast een veel hogere weerstand (tegen verzuring) waarschijnlijk gewoon ook een veel vloeiendere pedal stroke hebben waardoor spikes al bij al binnen de perken blijven. Een doorsnee weekend warrior stoemt maar aan en gaat wrs spikes trekken van +/-10% waardoor de tijd significant zakt.

+ het competitie element ook. Rijdt eens een ~20min TT race op Zwift met dezelfde opwarmingals de standaard 20min test . De kans is aanzienlijk dat je TT pace nog net wat hoger ligt. De meeste mensen kunnen in competitie nog altijd net wat meer.
 
Als ik dit topic lees, is de "Wahoo Kickr Core Reconditioned" zelf in vergelijking met de Zwift Hub de aanrader op dit moment?
Deze staat zelf nu slechts op 499euro zonder cassette? No brainer aan deze prijs?

Welke cassette kan je hier dan best bij kopen? Maakt dit iets uit? Ik zou een 11 speed nodig hebben.
Koop je die van op de Wahoo website zelf, "Sunrace CSRX1 11 Speed 11-28T cassette"?
Of koop ik gewoon de "Shimano 105 R7000 11 Speed Cassette" zoals op mijn fiets?

Is zo een voorwielsteun eigenlijk een must?

Geen ervaring met Zwift Hub, maar:

- Als je toch van plan bent één te komen, dat is dat inderdaad een zeer goede deal imo ('no brainer'). Heb die zelf en ben daar toch enorm tevreden van.
- ik heb daar gewoon de goedkoopste 11sp cassette van Decathlon opgezwierd, meer heb je niet nodig.
- nee, dat is zeker geen must (nog nooit gebruikt of nood aan gehad). Wat is wel een must: een ventilator (ik heb deze). Nice to have: trainermat en eventueel een desk. Ik heb beide van Lifeline: link mat, link tafel. Die tafel staat nu aan 60 euro, ongelofelijk koopje voor die kwaliteit.
 
  • Leuk
Waarderingen: daca
Terug
Bovenaan