De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Als je uw perineum graag naar de kloten helpt wel ja.

Een Kickr staat op 28mm bandjes eigenlijk een fractie te laag tov het voorwiel, dus je zou eigenlijk mini spacers onder de trainer moeten steken
Ik train al jaar en dag op een Kickr Core met voorwielsteun van mijn vorige tacx. Perineum nog steeds in uitstekende staat.

Wel vooral omdat dat voorwiel anders te veel beweegt naar mijn zin.
 
Ik zou graag wat meer workouts doen zoals build me up of ftp booster op zwift.
Maar ik heb ergens begin dit jaar een ramp test gedaan en sindsdien staat mijn ftp op 212, verder niet echt naar omgekeken.
Dit zou willen zeggen dat ik een goede 220W 20minuten zou moeten kunnen volhouden, ik kan mij dat zo niet voorstellen dat ik dat kan.
Ik zou daarom graag een nieuwe ftp test doen maar dan eentje van 20min maar ik weet niet naar welke waarde ik moet streven of beginnen.
Terug een ramp test doen lijkt mij wat gek omdat het toch minder accuraat zou zijn?

67kg, 177cm en niet echt zeer consistent in mijn uren/km/tijd op de fiets (probeer er wat aan te werken maar niet altijd veel tijd/goesting)
Gisteren 100km op de rollen gedaan met pace partner van 135W en op het einde was het toch echt harken, maar wel meer door een hongerklop want had er mij niet echt op voorzien (geen eten en zelfs geen sportdrank maar gewoon water).
 
Mijn plan is om mijn FTP op 150 te zetten om zo weer in gang te geraken deze winter. Om het allerlaatste er uit te persen, daar ontbreekt me de goesting voor.
 
Ik zou graag wat meer workouts doen zoals build me up of ftp booster op zwift.
Maar ik heb ergens begin dit jaar een ramp test gedaan en sindsdien staat mijn ftp op 212, verder niet echt naar omgekeken.
Dit zou willen zeggen dat ik een goede 220W 20minuten zou moeten kunnen volhouden, ik kan mij dat zo niet voorstellen dat ik dat kan.
Ik zou daarom graag een nieuwe ftp test doen maar dan eentje van 20min maar ik weet niet naar welke waarde ik moet streven of beginnen.
Terug een ramp test doen lijkt mij wat gek omdat het toch minder accuraat zou zijn?

67kg, 177cm en niet echt zeer consistent in mijn uren/km/tijd op de fiets (probeer er wat aan te werken maar niet altijd veel tijd/goesting)
Gisteren 100km op de rollen gedaan met pace partner van 135W en op het einde was het toch echt harken, maar wel meer door een hongerklop want had er mij niet echt op voorzien (geen eten en zelfs geen sportdrank maar gewoon water).
Ik doe alleen ramp-testen, zo een 20 min mezelf alleen afpeigeren doe ik niet
Dan zal ik wel eens een race doen en zien wat dat geeft :p
Mijn plan is om mijn FTP op 150 te zetten om zo weer in gang te geraken deze winter. Om het allerlaatste er uit te persen, daar ontbreekt me de goesting voor.
Hoeveel weeg jij?
 
Ik zou graag wat meer workouts doen zoals build me up of ftp booster op zwift.
Maar ik heb ergens begin dit jaar een ramp test gedaan en sindsdien staat mijn ftp op 212, verder niet echt naar omgekeken.
Dit zou willen zeggen dat ik een goede 220W 20minuten zou moeten kunnen volhouden, ik kan mij dat zo niet voorstellen dat ik dat kan.
Ik zou daarom graag een nieuwe ftp test doen maar dan eentje van 20min maar ik weet niet naar welke waarde ik moet streven of beginnen.
Terug een ramp test doen lijkt mij wat gek omdat het toch minder accuraat zou zijn?

67kg, 177cm en niet echt zeer consistent in mijn uren/km/tijd op de fiets (probeer er wat aan te werken maar niet altijd veel tijd/goesting)
Gisteren 100km op de rollen gedaan met pace partner van 135W en op het einde was het toch echt harken, maar wel meer door een hongerklop want had er mij niet echt op voorzien (geen eten en zelfs geen sportdrank maar gewoon water).
Voor de gemiddelde sterveling ben je veel beter met een 8 minuten FTP-test. Twee belangrijk onderdelen om conditie te meten en accuraat uw FTP te bepalen zijn herhaalbaarheid van de test en dan correct kunnen pacen. Een FTP test doen is één zaak, maar als je trainingen correct wilt afstemmen moet je die herhaaldelijk doen om een correcte weergave te hebben. Een goede/slechte dag, stress op het werk, temperatuur,... zijn allemaal zaken die uw FTP-test positief of negatief kunnen beïnvloeden.

Een 20 minuten-test is een goede test, maar is wel zeer zwaar als je 'm correct doet, en ga je misschien niet snel herhalen want da's fucking zwaar en stoem :D Een 8 minuten-test vind ik alleszins veel haalbaarder. Da's ook zwaar uiteraard, maar ook het pacen is daar veel makkelijker te controleren. Onderverdelen in 2 blokken van 4 minuten en knallen maar. 20 minuten vind ik persoonlijk vrij lang, tenzij dat op een lange klim zou zijn. Heb het afgelopen jaar in heuvelachtig gebied gewoond waar ik makkelijk 40 minuten kon klimmen, dan is een FTP-test wel wat makkelijker om te pacen.
 
Voor de gemiddelde sterveling ben je veel beter met een 8 minuten FTP-test. Twee belangrijk onderdelen om conditie te meten en accuraat uw FTP te bepalen zijn herhaalbaarheid van de test en dan correct kunnen pacen. Een FTP test doen is één zaak, maar als je trainingen correct wilt afstemmen moet je die herhaaldelijk doen om een correcte weergave te hebben. Een goede/slechte dag, stress op het werk, temperatuur,... zijn allemaal zaken die uw FTP-test positief of negatief kunnen beïnvloeden.

Een 20 minuten-test is een goede test, maar is wel zeer zwaar als je 'm correct doet, en ga je misschien niet snel herhalen want da's fucking zwaar en stoem :D Een 8 minuten-test vind ik alleszins veel haalbaarder. Da's ook zwaar uiteraard, maar ook het pacen is daar veel makkelijker te controleren. Onderverdelen in 2 blokken van 4 minuten en knallen maar. 20 minuten vind ik persoonlijk vrij lang, tenzij dat op een lange klim zou zijn. Heb het afgelopen jaar in heuvelachtig gebied gewoond waar ik makkelijk 40 minuten kon klimmen, dan is een FTP-test wel wat makkelijker om te pacen.
Het enige probleem is dat zo'n ramp test een vertekend beeld kan geven, zowel positief als negatief. Relatief gezien zijn mijn 10 minuten waarden veel beter dan mijn 60 minuten waardoor ik bij zo'n ramp test veel te hoog uitkom, het ftp dat daar wordt getoond hou ik nooit een uur vol.
 
Ik zou graag wat meer workouts doen zoals build me up of ftp booster op zwift.
Maar ik heb ergens begin dit jaar een ramp test gedaan en sindsdien staat mijn ftp op 212, verder niet echt naar omgekeken.
Dit zou willen zeggen dat ik een goede 220W 20minuten zou moeten kunnen volhouden, ik kan mij dat zo niet voorstellen dat ik dat kan.
Ik zou daarom graag een nieuwe ftp test doen maar dan eentje van 20min maar ik weet niet naar welke waarde ik moet streven of beginnen.
Terug een ramp test doen lijkt mij wat gek omdat het toch minder accuraat zou zijn?

67kg, 177cm en niet echt zeer consistent in mijn uren/km/tijd op de fiets (probeer er wat aan te werken maar niet altijd veel tijd/goesting)
Gisteren 100km op de rollen gedaan met pace partner van 135W en op het einde was het toch echt harken, maar wel meer door een hongerklop want had er mij niet echt op voorzien (geen eten en zelfs geen sportdrank maar gewoon water).
Gewoon een ramp test doen. Is dat super accuraat? Nee.
Maar het is wel een test die je makkelijk voltooit en waar je gewoon enkel maar moet trappen. Zeker als je nog geen ongeveer waarde hebt is dat ideaal.
Een 20min test is iets accurater, maar dan moet je pacen en als je uw FTP nog niet ongeveer kent is dat vragen om problemen.
En een ramp test is op zichzelf echt wel accuraat genoeg, daar is al veel over geschreven en over gezegd. Dat FTP is de basis van uw training. Is het toch te hoog dan kan je het iets naar beneden zetten, of je traint iets te zwaar en opzich kan dat ook niet super veel kwaad.
het ftp dat daar wordt getoond hou ik nooit een uur vol.
niemand houdt dat vol :p
Dus dat is geen schande. Een normale mens houdt dat misschien maximaal 30min vol, een prof 45min ofzo. Het mentale aspect is heel belangrijk daarin.
 
Welja om een benadering van uw ftp te zoeken voor een eerste keer zou ik een race doen van net iets meer dan 20 minuten.
Crit City is op dat vlak wel een leuke. Alleen ben je bij een race natuurlijk onderhevig aan het opgelegde tempo.

Gewoon een ramptest doen. Het is 5' hard trappen en valt dus gemakkelijk te herhalen.
Welke test is perfect? Zoals al gezegd moet je bij een effectieve 20' op voorhand al een getal in je hoofd hebben. De kans dat je daar underperformed is ook erg groot.

Of je FTP dan 270 of 280w is is eigenlijk ook niet enorm relevant.
Training met korte blokken verteer ik véél beter als van die irritante trainingen met blokken van 8', beuhh :). Bij de eerste type training durf ik mijn FTP gerust hoger te zetten, bij de tweede moet ik me inhouden om het niet lager te zetten. En de ene dag is de andere niet, wees flexibel met je FTP zodat je je training zo goed mogelijk kan afwerken op een bepaalde dag. De ene dag kan dat aan 97% zijn terwijl je 2 dagen later er misschien eentje doet aan 102%.
 
Iemand die me eens vlug kan uitleggen hoe dit werkt, wat je allemaal nodig hebt, en met welk budget moet rekening gehouden worden?

Want dit lijkt me allesinds leuker dan domweg op rollen in de garage zitten fietsen en op de laptop naar een serie kijken...
 
Iemand die me eens vlug kan uitleggen hoe dit werkt, wat je allemaal nodig hebt, en met welk budget moet rekening gehouden worden?

Want dit lijkt me allesinds leuker dan domweg op rollen in de garage zitten fietsen en op de laptop naar een serie kijken...
Rollen( smarttrainer) + fiets + laptop/tablet voor zwift/rgt/...
Rollen + zwift 1000-**** euro
Zwift 15€/maand
Rgt gratis of betalend indien je alle mappen wilt rijden.

Als je enkel alles voor indoor wilt en niet buiten zou ikzelf een indoorbike nemen ipv apart Rollen en fiets.
 
Welja om een benadering van uw ftp te zoeken voor een eerste keer zou ik een race doen van net iets meer dan 20 minuten.
Om dan wat exact te doen? De waarde te nemen waarvan Zwift zegt proficiat met je nieuwe FTP? Vreselijk idee, je kan net zo gewoon gokken.

Eerst en vooral vergeten mensen daarbij al dat de klassieke 20min test niet zomaar 20min hard stoempen is... er wordt voordien al stevig wat vermoeidheid opgebouwd door het 5min blok eerder in die benchmark.

Daarnaast zijn races gewoon enorm slecht om FTP te benchmarken. Bij een normale 20min test is het de bedoeling vanaf seconde 1 hetzelfde vermogen te trappen als op 19m59s... laat dat nu net zijn wat je bij een race niet doet:
* Je start al met een serieuze kras op de carroserie door de sprint start die altijd genomen wordt (ver boven je FTP)
* Tijdens de race gaat het tempo bij elke hindernis de hoogte in (9 kansen op 10 over FTP)
* Bij een eindsprint trappen we dan nog eens 10wkg... uiteraard vér boven FTP.

Voor een goeie/vrij correcte FTP waarde is pacing súper belangrijk en laat het nu net dat zijn dat je in een race nooit doet.

Ramp test is by far de gemakkelijkste manier om een goed ballpark number te krijgen. Als dat teveel is doe je je trainingen aan 96-97% maar das nog altijd beter dan die waarden die Zwift u geeft na een race.
Rollen( smarttrainer) + fiets + laptop/tablet voor zwift/rgt/...
Rollen + zwift 1000-**** euro
Zwift 15€/maand
Rgt gratis of betalend indien je alle mappen wilt rijden.

Als je enkel alles voor indoor wilt en niet buiten zou ikzelf een indoorbike nemen ipv apart Rollen en fiets.
1000euro is toch wat overdreven?
De Kickr Core schuift voor 599, Zwift Hub 499. Dat zijn goeie trainers. 2de hands kan je ook vrij vlot een Tacx Neo vinden voor een mooie prijs.

Fiets heb je wrs... hoeveel mensen beginnen met fietsen op de rollen?

Het enige wat een beetje onbekend is, is u software platform. Tablet kan maar voor beste ervaring is laptop/pc+scherm wel het minimum. Maar zelfs daar ben je met een AppleTV+oud PC scherm/TV niet zo herl duur af. Met een beetje chance kan u huidige laptop Zwift draaien en is dat een 0 kost.

Ohja ook nog aan te raden: ANT+ dongle... 15-20euro op amazon denk ik. Bluetooth kan ook maar is minder stabiel.
 
Rollen( smarttrainer) + fiets + laptop/tablet voor zwift/rgt/...
Rollen + zwift 1000-**** euro
Zwift 15€/maand
Rgt gratis of betalend indien je alle mappen wilt rijden.

Als je enkel alles voor indoor wilt en niet buiten zou ikzelf een indoorbike nemen ipv apart Rollen en fiets.

1000euro is toch wat overdreven?
De Kickr Core schuift voor 599, Zwift Hub 499. Dat zijn goeie trainers. 2de hands kan je ook vrij vlot een Tacx Neo vinden voor een mooie prijs.

Fiets heb je wrs... hoeveel mensen beginnen met fietsen op de rollen?

Het enige wat een beetje onbekend is, is u software platform. Tablet kan maar voor beste ervaring is laptop/pc+scherm wel het minimum. Maar zelfs daar ben je met een AppleTV+oud PC scherm/TV niet zo herl duur af. Met een beetje chance kan u huidige laptop Zwift draaien en is dat een 0 kost.

Ohja ook nog aan te raden: ANT+ dongle... 15-20euro op amazon denk ik. Bluetooth kan ook maar is minder stabiel.
Wauw, kostelijker dan ik dacht.

Fiets heb ik uiteraard, laptops en computerschermen in overvloed.

Kheb ook "domme" rollen liggen, maar dat is me te saai om veel te gebruiken.


Kga eens zien of ik tweedehands iets op de kop kan tikken
 
Wauw, kostelijker dan ik dacht.

Fiets heb ik uiteraard, laptops en computerschermen in overvloed.

Kheb ook "domme" rollen liggen, maar dat is me te saai om veel te gebruiken.


Kga eens zien of ik tweedehands iets op de kop kan tikken
Een wheel-on is ook een optie.

Minder tof en minder gevoel. Maar doet wel wat het moet.
 
Een wheel-on is ook een optie.

Minder tof en minder gevoel. Maar doet wel wat het moet.
mja, voor €200 meer heb je zo'n zwift hub, zal veel meer plezier geven.
Lijkt mss veel, 500, maar als je daardoor de hele winter kan rijden....
Als ik het zo hoor, heb toch geen andere kosten (een cheap-ass ventilator is anders wel nog een goede extra)
 
mja, voor €200 meer heb je zo'n zwift hub, zal veel meer plezier geven.
Lijkt mss veel, 500, maar als je daardoor de hele winter kan rijden....
Als ik het zo hoor, heb toch geen andere kosten (een cheap-ass ventilator is anders wel nog een goede extra)
200€ is natuurlijk wel een meerprijs van 62% :p
Het stopt ook wel ergens, en voor sommige stopt het op 300€. Maar als je 600€ te spenderen hebt zou ik ook aanraden op een kickr core of een zwift hub te kopen, zonder enige twijfel.

En ik kan u alvast zeggen wheel-on of direct-drive, 4x2min vo2max is geen van beide plezierig.
 
Terug
Bovenaan