De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Die klim is maar 1km aan 13,7% gemiddeld en 17% max.
Een 36 is daarvoor toch echt wel heel groot :p
Dude... ik ben op een Ventoux blij dat ik 34-32 kan rijden en ik zou gerust nog een tandje extra willen. Als je tegen 10kph omhoog rijdt is nen 32 achteraan echt geen luxe, integendeel. En dat is voor grote stukken vooral ~10%. Een 36 op een helling van bijna 14%avg met pieken tot 17% is echt geen overkill voor een gemiddelde sterveling.

Maar zoals gezegd een grote cassette op een indoor trainer is een slecht idee. Je bent veel beter met een 11-25 of 12-25 met aanpassingen aan u trainer difficulty.
 
Bergaf krijg je maar 50% van de getoonde helling ongeacht uw instellingen
Standaard wel ja.
Maar dan gaat er procentueel nog eens een stuk na met trainer difficulty.
10% naar beneden wordt 5%, en met 50% trainer difficulty 2,5%.

Dude... ik ben op een Ventoux blij dat ik 34-32 kan rijden en ik zou gerust nog een tandje extra willen. Als je tegen 10kph omhoog rijdt is nen 32 achteraan echt geen luxe, integendeel. En dat is voor grote stukken vooral ~10%. Een 36 op een helling van bijna 14%avg met pieken tot 17% is echt geen overkill voor een gemiddelde sterveling.

Maar zoals gezegd een grote cassette op een indoor trainer is een slecht idee. Je bent veel beter met een 11-25 of 12-25 met aanpassingen aan u trainer difficulty.

De Ventoux kan je niet vergelijken met een klim van 1km eh :p
Dit is een inspanning van 5minuten.
 
Standaard wel ja.
Maar dan gaat er procentueel nog eens een stuk na met trainer difficulty.
10% naar beneden wordt 5%, en met 50% trainer difficulty 2,5%.

De Ventoux kan je niet vergelijken met een klim van 1km eh :p
Dit is een inspanning van 5minuten.
Aan 10kph is 34-32 = 74,7RPM als ik goed reken. Bij een 34-36 is dat iets van een 84RPM schat ik (de tabel die ik hier heb gaat maar tot 34-34).
En het is steiler, dus snelheid zal lager liggen, dus cadans zal zelfs met een 34-36 onder de 80RPM dippen. Dan lijkt een uitspraak alla "Een 36 is daarvoor toch echt wel heel groot" niet echt een correcte weergave van de feiten voor een gemiddelde sterveling :tongue:

5 minuten is toch niet niks... je zou zeggen dat 5 minuten veel dichter bij 30s ligt dan 2u en das 100% waar puur naar de tijd gekeken. Maar u 5minute vermogen zal véél dichter bij u 2u vermogen liggen dan bij u 30s vermogen.
 
Los van het feit of dat een goede cassette is voor op de trainer is het wel interessant om die er op te zetten als dat ook op je gewoon wiel staat. Buiten 11-34 en op de rollen 11-25 met dezelfde ketting/kooi kan interessant worden.
 
Los van het feit of dat een goede cassette is voor op de trainer is het wel interessant om die er op te zetten als dat ook op je gewoon wiel staat. Buiten 11-34 en op de rollen 11-25 met dezelfde ketting/kooi kan interessant worden.
Een lange kooi met een b-tensionscrew afgesteld op de 34 van uw buitenwiel gaat perfect werken op een 25 eh 😬

… omgekeerd daarentegen
 
Aan 10kph is 34-32 = 74,7RPM als ik goed reken. Bij een 34-36 is dat iets van een 84RPM schat ik (de tabel die ik hier heb gaat maar tot 34-34).
En het is steiler, dus snelheid zal lager liggen, dus cadans zal zelfs met een 34-36 onder de 80RPM dippen. Dan lijkt een uitspraak alla "Een 36 is daarvoor toch echt wel heel groot" niet echt een correcte weergave van de feiten voor een gemiddelde sterveling :tongue:

5 minuten is toch niet niks... je zou zeggen dat 5 minuten veel dichter bij 30s ligt dan 2u en das 100% waar puur naar de tijd gekeken. Maar u 5minute vermogen zal véél dichter bij u 2u vermogen liggen dan bij u 30s vermogen.

Normaal is 75rpm op een 34-32 net 10km/h en dus een klimtijd van 5minuten. Op zich is dat geen al te zotte cadans om te klimmen hoor.
Iets lager is om te klimmen net ideaal omdat het efficiënter is om vermogen en energie te leveren. En dan is 74 in feite nog een vrij ideale klimcadans en te hoog, het is pas onder de 70 waar het optimale punt zit.

je hebt wat variatie nodig natuurlijk, maar meestal zorgt de klim daar zelf wat voor. Zo kan je afwisselen qua cadans en vermogen. Maar radio tower is een ideale klim om vol te gaan op die ideale klimcadans gedurende een goeie 5minuten. Geen variatie gewoon 1km volle gradiënt.
En je weet dat het daarna draaien en kilometers bergaf is, hij ligt daar ook om te pieken.
 
Normaal is 75rpm op een 34-32 net 10km/h en dus een klimtijd van 5minuten. Op zich is dat geen al te zotte cadans om te klimmen hoor.
Iets lager is om te klimmen net ideaal omdat het efficiënter is om vermogen en energie te leveren. En dan is 74 in feite nog een vrij ideale klimcadans en te hoog, het is pas onder de 70 waar het optimale punt zit.

je hebt wat variatie nodig natuurlijk, maar meestal zorgt de klim daar zelf wat voor. Zo kan je afwisselen qua cadans en vermogen. Maar radio tower is een ideale klim om vol te gaan op die ideale klimcadans gedurende een goeie 5minuten. Geen variatie gewoon 1km volle gradiënt.
En je weet dat het daarna draaien en kilometers bergaf is, hij ligt daar ook om te pieken.
Kan allemaal goed zijn maar die 5 minuten waar jij van spreekt voor radio tower is niet realistisch (voor de gewone sterveling). Ik ben even gaan spieken op Strava op het Radio Tower segment in de BG club en van de 21 hebben er daar slechts 5 10kph of meer op die klim, 6 als ik die 9,9kph effe mee tel. Mijn beste tijd ooit op die klim is 7:16 (9,1kph), als ik naar mijn niet top tijden zakt dat snel naar net iets meer dan 8kph. De bottom 33% van de BG tijden haalt zelfs de 8kph. Waarmee ik gewoon wil zeggen dat die 36 niet per definitie veel te groot is... Van Aert gaat een 34-32 ook véél te groot vinden als hij de Ventoux op rijdt. Het verschil is natuurlijk wel dat die 5+w/kg rijdt op zo'n klim en dat ik al lang blij ben als ik aan 3w/kg geraak. Al die zaken zijn dus zeer relatief en afhankelijk van persoon tot persoon en vooral van die personen hun onderstel.

Het kan ook wel zijn dat 75RPM te hoog is kwa energie/vermogen transisitie, daar ga ik mij niet over uitspreken maar wat ik wel weet is dat een cadans onder de 70RPM niet echt aangenaam aanvoelt aan mijn knieën, laat staan voor de puristen die gewoon zijn van 90-95RPM te trappen. :smile:
 
Kan allemaal goed zijn maar die 5 minuten waar jij van spreekt voor radio tower is niet realistisch (voor de gewone sterveling). Ik ben even gaan spieken op Strava op het Radio Tower segment in de BG club en van de 21 hebben er daar slechts 5 10kph of meer op die klim, 6 als ik die 9,9kph effe mee tel. Mijn beste tijd ooit op die klim is 7:16 (9,1kph), als ik naar mijn niet top tijden zakt dat snel naar net iets meer dan 8kph. De bottom 33% van de BG tijden haalt zelfs de 8kph. Waarmee ik gewoon wil zeggen dat die 36 niet per definitie veel te groot is... Van Aert gaat een 34-32 ook véél te groot vinden als hij de Ventoux op rijdt. Het verschil is natuurlijk wel dat die 5+w/kg rijdt op zo'n klim en dat ik al lang blij ben als ik aan 3w/kg geraak. Al die zaken zijn dus zeer relatief en afhankelijk van persoon tot persoon en vooral van die personen hun onderstel.

Het kan ook wel zijn dat 75RPM te hoog is kwa energie/vermogen transisitie, daar ga ik mij niet over uitspreken maar wat ik wel weet is dat een cadans onder de 70RPM niet echt aangenaam aanvoelt aan mijn knieën, laat staan voor de puristen die gewoon zijn van 90-95RPM te trappen. :smile:
Zuiver naar die tijden kijken zegt ook niet alles, je kan daar ook in ERG oprijden op 150w.
Wat ik dus zelf al enkele keren gedaan heb :p
Gewicht speelt ook een rol natuurlijk, jij weegt 40kg meer als mij. Het is logisch dat ik gewoon relatief veel makkelijker omhoog zal rijden.
Iedereen moet ook voor zichzelf uitmaken welk klimverzet hij steekt om IRL te klimmen, maar op zwift is het beter dat je geen 36 steekt laat het ons daarop houden :p

Maar ik denk dat het algemeen wel loont om specifiek klimtrainingen te doen. Dus blokjes in lagere cadans om uw lichaam daar ook gewoon aan gewoon te maken en efficiënter te laten werken.
In een lange beklimming is het nuttig om te kunnen variëren in cadans.
Het is sowieso niet te vergelijken op het vlakke en bergop uw cadans, je kan 90rpm+ purist zijn en tegelijk ook bergop lager gaan.
 
De Wahoo kickr power nu aan 900 euro, reconditioned core aan €560. Die laatste is toch wel een koopje aan die prijs.

 
Die staat van 3799€(volgens mij was dat recent nog 3499€) naar 3040€ momenteel
In Duitsland heeft hij recent nog een hele tijd €2,8k gestaan :p. Nog steeds te duur om het prijsverschil (€2.2k VS €2.8k) tussen de Neo & de Kickr te rechtvaardigen. Ik had gehoopt van de Tacx bike te kijken testen maar zowel Van Eyck (Sint-Pauwels) als bij Fashion for Cycling stond die niet. Zal nog eens elders moeten gaan kijken. €2.2k voor een smart bike vind ik een heel schappelijke prijs maar dan moet ik wel zeker zijn dat dat ding 100% ok is en dat er zo geen zaken zijn die mij gaan storen na verloop van tijd.
 
De Wahoo kickr power nu aan 900 euro, reconditioned core aan €560. Die laatste is toch wel een koopje aan die prijs.

Heb je ervaring met een refurb?
Zien deze er zo goed als nieuw uit of toch merkbaar dat ze gebruikt zijn?
 
Heb je ervaring met een refurb?
Zien deze er zo goed als nieuw uit of toch merkbaar dat ze gebruikt zijn?
Ik had er 1, was volgens mij niets aan
Buiten foute software dus heb nog eens een andere gekregen en die maakt opmerkelijk meer lawaai.
Geen idee of dat een refurbished of nieuwe is :p
En ook geen idee of die met foute software geleverd was of dat er ergens iets met een update misgelopen is
 
Ik had er 1, was volgens mij niets aan
Buiten foute software dus heb nog eens een andere gekregen en die maakt opmerkelijk meer lawaai.
Geen idee of dat een refurbished of nieuwe is :p
En ook geen idee of die met foute software geleverd was of dat er ergens iets met een update misgelopen is
Waar ik mij vooral zorgen om maak is dat wahoo één van de weinige is die werken met het verkopen van refurbs op consequente basis.
Wat niet negatief is. Maar wat ook wel wijst op het feit dat ze wel eens falen en ze dus er regelmatig moeten overhalen. Dus regelmatig faalt er dus ook wel eens een kickr.
 
Ik heb tijdens een analoge promo een refurb gekocht en moest ik het niet weten, zou ik niet zien dat geen nieuwe is.
Wel nog maar 1 winter gebruikt dus op langere termijn kan ik niet spreken.
Algemeen zijn de ervaringen toch ook zeer positief als je eens rondleest.
 
Terug
Bovenaan