Wielersport De grote Smarttrainer thread (oa Zwift, Tacx, etc.)

Lagers, body en aandrijfriem zijn zo de dingen die wel kunnen slijten. Voor ik hem meepak zou ik wel eens durven testen of de weerstand wel effectief werkt.
Welke heb je op het oog misschien?
Heb geen specifieke op het oog, ben gewoon aan het kijken naar een wahoo/tacx/elite..
Maar dan denk ik toch dat ik ga gaan voor een jonger model waarvan ik zeker ben dat er nog niet zoveel mee gereden is.
 
Ik wil net mijn fiets terug op mijnen Tacx monteren en ik merkte plots waarom ik altijd nen hoop ijzervijlsel onder mijn trainer had liggen... Mijn cassette wordt eigenlijk tegen mijn kader geklemd en de 2 delen schuren dus constant tegen elkaar.

Ik heb ondertussen mijn cassette gedemonteerd en ik dit is het resultaat (zie onder). Ligt het aan mijn of zit mijn hub verschoven? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die hub eigenlijk tegen het vliegwiel moet geklemd zitten. De cassette zit dus vééél te ver naar buiten op mijn trainer waardoor heel het boeltje verkeerd loopt.

 
Ik wil net mijn fiets terug op mijnen Tacx monteren en ik merkte plots waarom ik altijd nen hoop ijzervijlsel onder mijn trainer had liggen... Mijn cassette wordt eigenlijk tegen mijn kader geklemd en de 2 delen schuren dus constant tegen elkaar.

Ik heb ondertussen mijn cassette gedemonteerd en ik dit is het resultaat (zie onder). Ligt het aan mijn of zit mijn hub verschoven? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die hub eigenlijk tegen het vliegwiel moet geklemd zitten. De cassette zit dus vééél te ver naar buiten op mijn trainer waardoor heel het boeltje verkeerd loopt.


Heb zelf geen Neo, maar hier zit het inderdaad dichter bij het flywheel.
 
Ik wil net mijn fiets terug op mijnen Tacx monteren en ik merkte plots waarom ik altijd nen hoop ijzervijlsel onder mijn trainer had liggen... Mijn cassette wordt eigenlijk tegen mijn kader geklemd en de 2 delen schuren dus constant tegen elkaar.

Ik heb ondertussen mijn cassette gedemonteerd en ik dit is het resultaat (zie onder). Ligt het aan mijn of zit mijn hub verschoven? Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die hub eigenlijk tegen het vliegwiel moet geklemd zitten. De cassette zit dus vééél te ver naar buiten op mijn trainer waardoor heel het boeltje verkeerd loopt.

Ik zie zelfs letterlijk uw pawls zitten :p
Dat moet inderdaad wel een eindje dieper me dunkt.

Maar uw casette schuurt dus tegen uw kader? Is deze dan niet beschadigd?
 
Uhu, uiteraard is die beschadigd :/
Vreemd wel. Want uiteindelijk is het uw endcap die bepaalt hoe ver uw cassette van uw frame staat he, niet de body tov wiel/vliegwiel.

Ik zou verwachten dat uw frame gewoon wat “ open” stond, dus van 135mm naar 138mm ofzo (of 142 naar 145). Helemaal niet erg trouwens bij carbon of staal.
 
Ben pas begonnen met zwift, heb 2 ritten gedaan en nu zie ik dat die aangeeft hoeveel tijd ik in bepaalde hartslagzones heb gereden.
Kan ik die zones ook aanpassen? Of hoe gaat zwift die bepalen?

Ik zag ook dat je zo een trainingsschema had om je FTP te boosten, hij geeft dan ook aan dat je blokjes moet rijden tegen bepaalde wattages. Maar hoe kan die dat nu voor mij bepalen als ik nog maar 2 random ritten heb gedaan?

Moet ik eerst een FTP test doen ofzo?
 
Ben pas begonnen met zwift, heb 2 ritten gedaan en nu zie ik dat die aangeeft hoeveel tijd ik in bepaalde hartslagzones heb gereden.
Kan ik die zones ook aanpassen? Of hoe gaat zwift die bepalen?

Ik zag ook dat je zo een trainingsschema had om je FTP te boosten, hij geeft dan ook aan dat je blokjes moet rijden tegen bepaalde wattages. Maar hoe kan die dat nu voor mij bepalen als ik nog maar 2 random ritten heb gedaan?

Moet ik eerst een FTP test doen ofzo?
Best eerst een FTP test doen voordien inderdaad. Dan past zwift het trainingsschema aan volgens uw FTP. Hoe zwift die zones HR zones bepaald en/of je ze kan aanpassen weet ik niet.
 
Ben pas begonnen met zwift, heb 2 ritten gedaan en nu zie ik dat die aangeeft hoeveel tijd ik in bepaalde hartslagzones heb gereden.
Kan ik die zones ook aanpassen? Of hoe gaat zwift die bepalen?

Ik zag ook dat je zo een trainingsschema had om je FTP te boosten, hij geeft dan ook aan dat je blokjes moet rijden tegen bepaalde wattages. Maar hoe kan die dat nu voor mij bepalen als ik nog maar 2 random ritten heb gedaan?

Moet ik eerst een FTP test doen ofzo?
Zwift bepaalt uw zones op basis van uw max HS die je ingesteld hebt.
FTP bepaalt zwift op basis van de info die ze hebben, dus ofwel het FTP dat je zelf hebt ingesteld of de waarde die zwift detecteert door de ritten die je al op zwift hebt gedaan. wil je een accurate waarde dan is een FTP-test onmisbaar.
 
Heeft iemand die Sterzo (Smart) gekocht (via Zwift misschien, laatst een promotie)? Is dat de moeite? Ik lees wel OK reviews en lijkt me vooral fijn om wat meer beweging in mijn schouders te hebben tijdens het fietsen.
 
Ik heb een Sterzo, gekocht toen het net gelanceerd werd dus dat is al wel een tijdje geleden. Tot op heden vind ik dat eerder een miskoop, in de zin dat je het in groepsritten en races toch niet mag gebruiken (buiten die luttele futureworks races). Als je 2x het mtb-lusje gedaan hebt met sturen heb je dat ook weer gezien :tongue:
 
Ik heb een Sterzo, gekocht toen het net gelanceerd werd dus dat is al wel een tijdje geleden. Tot op heden vind ik dat eerder een miskoop, in de zin dat je het in groepsritten en races toch niet mag gebruiken (buiten die luttele futureworks races). Als je 2x het mtb-lusje gedaan hebt met sturen heb je dat ook weer gezien :tongue:
Wat is dat voor onzin, dat wist ik niet. Één van de reviewers (ik denk DC Rainmaker) zei dat het in races wel een voordeel kan zijn omdat je letterlijk de bochten kan afsnijden... Maar juist om die reden zullen ze het dan verbieden.
 
Als de groep rechts kiest en jij snijdt links zo kort mogelijk de bocht af dan ben je 10 meter weg, het is zeker een groot voordeel. Alleen had ik op dat moment gedacht dat het algemeen geaccepteerd ging worden, men was toen ook bezig met sturen via de gsm. Met die smartbikes kan je ook sturen. Ik heb het even opgezocht en ik heb die sterzo sinds december 2020, als je dan ziet dat ruim 1 jaar later ze nog altijd in de futureworks fase zitten dan vind ik dat eigenlijk vrij zielig. Waarom het in gewone groepsritten zonder uitslag verboden is is me echt een raadsel.
 
Als de groep rechts kiest en jij snijdt links zo kort mogelijk de bocht af dan ben je 10 meter weg, het is zeker een groot voordeel. Alleen had ik op dat moment gedacht dat het algemeen geaccepteerd ging worden, men was toen ook bezig met sturen via de gsm. Met die smartbikes kan je ook sturen. Ik heb het even opgezocht en ik heb die sterzo sinds december 2020, als je dan ziet dat ruim 1 jaar later ze nog altijd in de futureworks fase zitten dan vind ik dat eigenlijk vrij zielig. Waarom het in gewone groepsritten zonder uitslag verboden is is me echt een raadsel.
Je kan dus letterlijk korter insturen? Dat wist ik niet.
Ik dacht gewoon dat je kon kiezen links of rechts en daarmee klaar.
 
Je kan dus letterlijk korter insturen? Dat wist ik niet.
Ik dacht gewoon dat je kon kiezen links of rechts en daarmee klaar.
Jaja. Je kan je lijn volledig zelf kiezen.
In een peloton kan je gewoon opschuiven naar links of rechts naargelang waar je wil zitten, of volledig onderdoor gaan als de groep de buitenbocht kiest. Je kan iemand achter je uit de draft zetten als je wegstuurt.
Het heeft echt wel zijn meerwaarde moest iedereen het gebruiken.
 
Dat is dan toch niet in Zwift?

Op de server in Zwift rijdt ge eigenlijk op een rechte lijn. Die heeft geen weet van bochten. Bij een binnen bocht lijkt wel of ge voordeel hebt op uw scherm, maar dat is helemaal niet waar. Dat wordt enkel zo gerenderd maar terug genormaliseerd naar de posities op de server.

Als ge 5 zwift schermen langs elkaar zet zult ge ook zien dat op ieder scherm de positie vd mannekes anders is. Zowel wie binnenkant van de bocht zit, als wie op kop rijdt op dat

De cliënt krijgen ook helemaal geen info binnen van op welke positie (links rechts) de andere rijden. Iedere cliënt beslist dat voor zichzelf waar hij die rendert. De server heeft die info niet.

Éénvan de redenen waarom RGT een pak beter is voor races eigenlijk.
.
 
In een vol peloton zal het niks uitmaken of je nu links of rechts zit, je zit toch in de draft. Maar als we boven aan de kom staan en ik sta links en jij rechts en ik begin alle bochten af te snijden dan rij ik je mannetje helemaal zoek.
Dus ook in een race met een klein groepje. Als dat groep rechts kiest en ik stuur naar links, pak de binnenbocht en demareer heb ik meteen een gat.
 
In een vol peloton zal het niks uitmaken of je nu links of rechts zit, je zit toch in de draft. Maar als we boven aan de kom staan en ik sta links en jij rechts en ik begin alle bochten af te snijden dan rij ik je mannetje helemaal zoek.
Dus ook in een race met een klein groepje. Als dat groep rechts kiest en ik stuur naar links, pak de binnenbocht en demareer heb ik meteen een gat.
Klopt niet hoor. 100% zeker.

Eigenlijk kan je hier niet eens over discussieren. Dat is gewoon een vaststaand feit dat dat niet in Zwift zit.
Iedereen rijdt gewoon op een recht stuk.

Als je binnenkant bocht zit. Neem je op UW scherm inderdaad een voorsprong. Maar op UW scherm zal uw mannetje dan daarna gewoon een beetje trager rijden dan je trapt om het terug recht te trekken.

Op iemand anders zijn scherm kan het trouwens zijn dat jij altijd aan de buitenkant zit, en altijd wat verliest in de bochten. En het op het recht stuk weer goed maakt. Terwijl het op uw scherm net andersom is.


De zwift clients doen maar iets. Want die info is er helemaal niet.



Het zal vooral aan dat stuk 'en dan demareer ik' liggen dat je een gat hebt. Puur psychologisch denk je dat je een gat hebt (terwijl je op iemand anders zijn scherm misschien zelfs niet eerste hangt), en je demareert dan, en dan heb je echt uw gat door uw demmarage.


Zal straks wel eens bewijs zoeken op internet dat wat je op uw scherm ziet niet overeenkomt met 'de werkelijkheid' in Zwift.

In RGT is dit ovrigens wel zo.
 
Klopt niet hoor. 100% zeker.

Eigenlijk kan je hier niet eens over discussieren. Dat is gewoon een vaststaand feit dat dat niet in Zwift zit.
Iedereen rijdt gewoon op een recht stuk.

Als je binnenkant bocht zit. Neem je op UW scherm inderdaad een voorsprong. Maar op UW scherm zal uw mannetje dan daarna gewoon een beetje trager rijden dan je trapt om het terug recht te trekken.

Op iemand anders zijn scherm kan het trouwens zijn dat jij altijd aan de buitenkant zit, en altijd wat verliest in de bochten. En het op het recht stuk weer goed maakt. Terwijl het op uw scherm net andersom is.


De zwift clients doen maar iets. Want die info is er helemaal niet.



Het zal vooral aan dat stuk 'en dan demareer ik' liggen dat je een gat hebt. Puur psychologisch denk je dat je een gat hebt (terwijl je op iemand anders zijn scherm misschien zelfs niet eerste hangt), en je demareert dan, en dan heb je echt uw gat door uw demmarage.


Zal straks wel eens bewijs zoeken op internet dat wat je op uw scherm ziet niet overeenkomt met 'de werkelijkheid' in Zwift.

In RGT is dit ovrigens wel zo.
net de review van DCRainmaker gelezen... hij beweert dat het werkt in elk geval.

Anderzijds, jouw uitleg en overtuiging doet me wel geloven dat je weet waarover je babbelt :)
 
Terug
Bovenaan