Ondergang van Jared Diamond. Dit boek bespreekt verschillende beschavingen die ten onder zijn gegaan of zware problemen overwonnen hebben en welke lessen wij als mensheid hieruit kunnen trekken. Dit boek is wel een hele boterham, dik en gedetailleerd. Geen hapklare brok om snel eens door te lezen, maar wel bijzonder interessant.
Awel, ik dacht er deze ochtend nog aan om ook nog eentje van Jared Diamond aan te raden :D

Guns, Germs & Steel.
 
Verder doorbomend op Jared Diamond en "beschavingsgeschiedenissen" vind ik 1491 en 1493 van Charles C. Mann héél boeiend. Dat gaat over het Amerikaanse continent voor én na de ontdekking door Columbus. Een heel scala aan topics worden aangereikt en je krijgt vooral een blik op de ware omvang van beschavingen op het Amerikaanse continent en hoe de Columbian Exchange de wereld op heel wat vlakken heeft veranderd.

Eigenlijk zorgt hij voor een finetuning van het "guns, germs and steel"-cliché van Diamond. Het is niet zo simpel dat paarden en geweren de Incabeschaving heeft overrompeld (geweren waren toen verschrikkelijk onhandig en hoewel de eerste slag met paarden goed ging voor de Spanjaarden wisten de Inca's heel snel hoe ze zich moesten verweren) en wat die germs betreft: het is inderdaad zo dat de "Euro-Aziatische-Afrikaanse" beestjes de inheemse bevolking weinig goed heeft gedaan, maar er gingen ook beestjes de andere richting uit. Onze hedendaagse keuken ziet er totaal anders uit dan 500 jaar geleden, toen de aardappel, maïskolf en tomaat hier niet gekend waren.

Ik ga er nu wel heel kort door de bocht mee, maar die twee boeken waren voor mij grotere eye-openers dan die van Jared Diamond.
 
Ik vond Wild Swans van Jung Chang heel goed over 3 generaties vrouwen in Communistisch China. Wat zijn nog goede non-fictie boeken over geschiedenis/historische gebeurtenissen, al dan niet verteld door mensen die het zelf meegemaakt hebben?
 
Ik vond Wild Swans van Jung Chang heel goed over 3 generaties vrouwen in Communistisch China. Wat zijn nog goede non-fictie boeken over geschiedenis/historische gebeurtenissen, al dan niet verteld door mensen die het zelf meegemaakt hebben?
De wereld van gisteren van Stefan Zweig en De eeuw van mijn vader van Geert Mak zijn twee boeken die me meteen voor de geest komen. De autobiografieën van Marguerite Yourcenar zijn ook heel boeiend, maar misschien iets te familie-georiënteerd.
 
De wereld van gisteren van Stefan Zweig en De eeuw van mijn vader van Geert Mak zijn twee boeken die me meteen voor de geest komen. De autobiografieën van Marguerite Yourcenar zijn ook heel boeiend, maar misschien iets te familie-georiënteerd.
Is In Europa van Mak de moeite?
 
Persoonlijk raad ik 'Hoe God verdween uit Jorwerd' aan, veel smeuïger dan 'In Europa', hij schildert de landschappen, je ruikt de paardemest en de onvermijdelijke veranderingen. Wel zeer Hollands.
 
Jaren geleden eens De Meisjes van Emma Cline in 3 dagen of zo uitgelezen. Ik ben al een fan van dit tijdperk (1969), dus dat helpt ook mee.
Het gaat over intriges in een sekte. Om de één of andere reden integreert mij dat altijd.

"Californië, 1969. De veertienjarige Evie is sinds de scheiding van haar ouders neerslachtig en rusteloos. Aan het begin van de zomer maakt ze kennis met een groepje jonge vrouwen, die alles belichamen wat ze zelf zou willen zijn: zorgeloos, onafhankelijk en, vóór alles, vrij. Ze raakt bevriend met de negentienjarige Suzanne, die zich zusterlijk over haar ontfermt. Eindelijk ziet iemand haar staan. Evie sluit zich aan bij de commune waar Suzanne woont, en net als de andere meisjes raakt ze al snel in de ban van diens charismatische maar meedogenloze leider. Langzaam maar onherroepelijk stevent de zomer af op een gewelddadige climax.

De meisjes is een trefzeker debuut, een klassieke coming of age-roman over een meisje dat hunkert naar liefde en erkenning, en een overtuigend verhaal over de werking van macht."

Hetzelfde met Holy Smoke van Anna & Jane Campion, al gaat dat over iemand die in een sekte heeft gezeten.

Dan zijn er zelfs tienerromans/thrillers die ik als volwassene nog kan lezen zoals Chatroom van Helen Vreeswijk (ook een beetje nostalgie naar het MSN-tijdperk).

Een boek moet voor mij echt spannend zijn (zonder persé een thriller te zijn) wil ik vlot verder lezen heb ik al gemerkt. Of ik moet de film al gezien hebben...

Iemand nog aanraders in dit genre? Psychologische thrillers kun je het misschien noemen.
 
Kan iemand me misschien een goed boek over de Bende van Nijvel aanbevelen? Heb 'Beetgenomen' van Hilde Geens ooit aangeschaft maar dat ging wel héél hard in detail waardoor ik me al snel verloor in de verschillende namen en gebeurtenissen.
 
Kan iemand me misschien een goed boek over de Bende van Nijvel aanbevelen? Heb 'Beetgenomen' van Hilde Geens ooit aangeschaft maar dat ging wel héél hard in detail waardoor ik me al snel verloor in de verschillende namen en gebeurtenissen.
Zelf niet gelezen en mogelijks had je deze al via je opzoekingswerk gevonden, maar naar wat ik online lees worden de boeken over de bende van Nijvel van Guy Bouten enerzijds (hij heeft er een paar geschreven) en Paul Ponsaert anderzijds ("Loden Jaren") wel als goede naslagwerken beschouwd.
 
Zelf niet gelezen en mogelijks had je deze al via je opzoekingswerk gevonden, maar naar wat ik online lees worden de boeken over de bende van Nijvel van Guy Bouten enerzijds (hij heeft er een paar geschreven) en Paul Ponsaert anderzijds ("Loden Jaren") wel als goede naslagwerken beschouwd.

"Loden jaren" had ik al opgezocht ja (Paul Ponsaert stond deze week toevallig in Humo) maar die is niet verkrijgbaar in ebook + de paperback vind je niet onder de 35 euro, wat ik wel heel veel geld vind voor een boek.

Die boeken van Guy Bouten ga ik een keertje opzoeken; bedankt voor de tip!
 
Kan iemand me misschien een goed boek over de Bende van Nijvel aanbevelen? Heb 'Beetgenomen' van Hilde Geens ooit aangeschaft maar dat ging wel héél hard in detail waardoor ik me al snel verloor in de verschillende namen en gebeurtenissen.
Ik heb deze zelf niet gelezen, maar 'De bende' van Gilbert Dupont en Paul Ponsaers is gratis te downloaden via de site van Epo (https://www.epo.be/nl/gratis-downloaden/4558-de-bende-9789064458040.html). Het is wel een gescande versie van het boek in pdf-vorm.
 
@Nahrtent

Ik heb pas One Hundred Years of Solitude van Márquez uitgelezen. Ik had je eerder al Milan Kundera aangeraden, maar deze romans zouden misschien ook wel iets voor jou zijn:

-Midnight's Children - Salman Rushdie

Rushdie is zelf groot fan van Márquez en die invloeden van het magische realisme vind je ook overal bij hem terug.

-I, Claudius - Robert Graves

Misschien minder een directe link met Márquez, maar even episch qua personages en geschiedkundige achtergrond. Gezien je passie voor het oude Rome denk ik dat je hier wel je ding in zal vinden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand die een goede geschiedenis over Rusland kent? Of over een deel van de Russische geschiedenis? Liefst niet te droog.
 
Onlangs nog volgende beknopte introductie gelezen over de geschiedenis van Rusland. Goed startpunt:Galeotti-A Short History of Russia: From the Pagans to Putin

Zeker niet droog en zeer boeiend onderwerp 'Johan Op De Beeck-Napoleons Nachtmerrie'
Daarnaast nog eens gekeken welke boeken ik de afgelopen jaren heb gelezen over Rusland:
Alexijevitsj-Zinkjongens: Sovjetstemmen uit de Afghaanse oorlog
Sebag-de Romanovs
Tolstoj-Oorlog en vrede

Ik weet dat ik nog ergens een Engelstalige boek heb liggen specifiek over de geschiedenis van Rusland, maar kom niet direct op de naam.

edit: Hopkirk-the great game on secret service in high Asia. Zijdelings over Rusland, maar zeer interessante tijdsperiode.

 
Laatst bewerkt:
Ik heb Peter The Great, his Life and World van Robert K. Massie echt wel graag gelezen. Leest vlot weg en Peter de Grote was echt wel de grondlegger van het moderne Rusland. Maar het gaat natuurlijk wel over iemand van 300 jaar geleden, dus als je meer voor de recente geschiedenis bent, of een overzicht van de hele geschiedenis is dat minder interessant.
 
Ik ben op zoek naar een boek voor de verjaardag van mijn vader. Hij leest o.a. graag historische romans zoals bv. De naam van de roos van Umberto Eco en die van Tolstoj, Dumas... en ook biografieën van historische personages zoals die van Johan Op De Beeck, niet te droog.
Heeft er iemand nog suggesties, naast degene die hierboven al aangehaald zijn?
 
Ik ben op zoek naar een boek voor de verjaardag van mijn vader. Hij leest o.a. graag historische romans zoals bv. De naam van de roos van Umberto Eco en die van Tolstoj, Dumas... en ook biografieën van historische personages zoals die van Johan Op De Beeck, niet te droog.
Heeft er iemand nog suggesties, naast degene die hierboven al aangehaald zijn?
Is er een bepaalde periode waar hij het meest in geïnteresseerd is?

Van mensen die Umberto Eco graag lezen, weet ik dat ze bijvoorbeeld deze ook goed vonden:


 
Terug
Bovenaan